Assassin's Creed II (2009)

Alternatieve titel: Assassin's Creed 2

Apple iOS / Macintosh / PC / PlayStation 3 / PlayStation 4 / Xbox 360 / Xbox One / Nintendo Switch

Ontwikkeld door Ubisoft
Uitgegeven door Ubisoft

Italië - 15e eeuw - De klassieke wereldstad Venetië komt tot leven met de honderden mensen die hun dagdagelijkse leventje leiden. Een tijd waar corruptie van de clerus, politieke intrige en familievetes onder het bewustzijn van de lokale bevolking sluipen. We ontmoeten Ezio Auditore di Firenze, een vennoot van een geheime organisatie, die de oorlog tussen de Assassijnen en de Tempeliers uitvecht. Als lid van de Assassijnen is Ezio een meestermoordenaar die afstamt van Altaïr, het spelpersonage uit de eerste Assassin's Creed.

Assassin’s creed 2

In 2007, toen current gen next gen was en de dieren nog konden spreken, kwam Ubisoft naar buiten met een vernieuwende franchise: Assassin’s creed. Een ronkende hypemachine vertelde ons dat deze game het helemaal waar zou maken. Jade Raymond werd bovendien een sekssymbool voor verwoede gamers die al lang uitgekeken waren op de siliconen van Lara Croft en als ’t schoon vrouwvolk ons dingen wijs wil maken geloven we dat al te graag, niet?

De ingrediënten waren er immers, en ze waren beslist niet alledaags, geen flitsende wagens of rondvliegende kogels hier, in Assassin’s creed werden we met een zwaard de daken van Damascus en Jeruzalem opgestuurd om paniek te zaaien. De stad onder ons ademde echt. Bedelaars, dronkaards, rondstruinende stedelingen, wachters die je zochten om wat extra gaten in je lijf te maken, tel daarbij een hele hoop coole moves en gimmicks, torenhoge gebouwen die allemaal te beklimmen waren en een outfit die zowat de eerste superheldenoutfit ooit moet zijn, en als je de rekening maakte zouden al die elementen het nieuwe gaming-tijdperk definitief moeten inluiden. Helaas, het potentieel was er in overvloed, de uitwerking was echter een gemiste kans. De gameplay die in eerste instantie vernieuwend en adembenemend was en ook zo aanvoelde, werd algauw machinaal door het slecht uitgewerkte script en de saaie missies. Bij een assasijn stel ik me andere dingen voor dan op bankjes zitten om mensen af te luisteren en brieven te stelen van halfgare dorpelingen. Te veel repetitie was een veel gehoorde en terechte uitspraak, of het nu vaak om een loze kretologie ging of niet. Je kon niet naast dat feit kijken.

Nu terug naar 2009, Ubisoft, een aantal jaren en gegronde klachten wijzer, had geluisterd naar de kritieken en zou het deze keer anders aanpakken. Ironisch is wel dat de eerste twintig minuten zowat de saaiste van het hele spel omvatten, pas daarna worden we meegenomen naar het Italië van Leonardo Da Vinci en de De Medici en begint de rit pas echt.

De speler bestuurt Ezio di Auditore en in tegenstelling tot het personage van Altaïr wordt de protagonist van dit verhaal een degelijke geschiedenis meegegeven zodat je meteen een binding, zelfs een sympathie voor het personage gaat krijgen. De eerste Sequence (er zijn er 12 in totaal) beslaat het eerste hoofdstuk uit het leven van Ezio, hierin maken we kennis met Ezio en zijn familie. Een hoofdstuk dat een emotioneel einde kent en een verraad dat je meteen de nodige wraakgevoelens meegeeft om alle booswichten uit het spel uit te schakelen.

Elke sequence telt een aantal missies die meestal tot doel hebben om op het einde van die sequence een assasination te volbrengen, alhoewel er van deze formule afgeweken wordt. Variatie is het sleutelwoord hier, er is deze keer genoeg variatie in de missietypes, bijvoorbeeld: Een koets die je bestuurt terwijl je brandende pijlen ontwijkt en boze ruiters van je afschudt, een soort vliegmachine van Leonardo Da Vinci waarmee je boven de daken vliegt, mensen die je een heel eind moet gaan schaduwen, mini-games op een soort kermis, missies waarbij je echt stealth moet gebruiken, want gezien worden betekent game over. In Assassin’s creed 2 heeft men ook de moeite genomen om genoeg afwisseling te brengen qua wapens, die wapens koop je in de stad bij diverse winkeltjes. Wapens variëren van een dubbele hidden blade tot rookbommetjes over een heus pistool. Winkeltjes, zei u? Inderdaad, er bestaat een heus economisch systeem waardoor je, als je genoeg geld hebt, allerlei dingen kan kopen in de stad, o.a. schilderijen, nieuwe outfits, wapens, medicijnen, vergif…

Met het geld dat je verdient, steelt of vindt kan je ook de villa pimpen en de stad beter uitrusten, met winkels, of de kerk renoveren, …of het bordeel uiteraard, voor de geniepigaards onder ons.
De nieuwe wapens, moves en gadgets die er in het spel zijn worden stelselmatig geïntroduceerd zodat de game nooit te veel op herhaling teert en er altijd wel iets leuks te ontdekken valt. Ook op gebied van locaties is deze game prachtig en vol van variatie. Gewoon rondlopen in Venetië met zijn kanalen, of de natuurpracht van Toscane zonder missies te doen is al indrukwekkend genoeg.

De side missions hebben ook voor elk wat wils, er zijn catacomben waarin schatten van de Assassin’s verstopt liggen, er zijn opdrachten die je kan vinden bij bepaalde duiventillen, er zijn duizend-en-één dingen om te verzamelen, geen enkele van deze zijopdrachten moet men doen, ze brengen enkel een aanvulling voor degenen die buiten de hoofdquest tal van andere dingen wil doen.

Je zou kunnen stellen dat deze Assassin’s creed is wat de eerste had moeten zijn, en als je daaraan denkt is het een spijtige gedachte, want hoe cool de leap of Faith ook mag zijn, of hoe vrij het ook aanvoelt om alles wat er in de stad staat te beklimmen, en hoe mooi de graphics ook zijn (in 2007 oogden ze wel indrukwekkender) is de fascinatie voor gamers die het eerste spel al speelden nu geëbd. Was het eerste spel zo gevarieerd en grondig uitgewerkt als dit waren we toen werkelijk van onze sokken geblazen zoals de marketingmolen pretendeerde. De ware winnaars zullen dus degenen zijn die het eerste spel aan zich lieten voorbijgaan en zich door deel twee laten overdonderen. Want hoe dan ook, deze game blijft uniek in zijn soort.

Om af te sluiten wil ik zeggen dat Ik blij ben dat Ubisoft het potentieel van het eerste spel heeft kunnen omzetten naar resultaat in deze tweede worp en ik ben zeer benieuwd of ze die lijn ook verder kunnen zetten met Assassin’s creed III. Dat zal het ware meesterwerk binnen de trilogie moeten worden, of gedoemd moeten zijn om ten onder te gaan als een herhalingsoefening van dit prachtige spel. Voorlopig hebben we nog een vette kluif aan Assassin's Creed II om ons tot dan bezig te houden.

MikeMannuh
BoordAppel schreef:
14 stemmen en geen enkele keer is er een bericht aangevinkt als mening. I rest my case.

Dus als ik mijn bericht niet aanvink als mening is mijn commentaar op de game waardeloos?

Oh en om even een ander perspectief te bieden op het 'vond je deel 1 ruig dan moet je deze ook halen, vond je het niets dan moet je deze laten liggen' commentaar, moet ik even zeggen dat ik deel 1 vreselijk vond wat betreft alle gameplay onderdelen, terwijl ik me met deze heel erg vermaakt heb.

avatar van Florsi Florsa
Prima review, stevie , waren er maar meer als jij.

Klein punt van kritiek is dat het (lijkt me) niet vast staat dat dit een trilogie gaat worden. En dat ik nu meer dan tevoren baal dat ik geen Xbox heb.

avatar van stevie
Het zou kunnen dat er meer dan drie delen komen, voorlopig weet ik er ook nog niets meer van.

avatar van ancientTom

Een heus 'economisch systeem' vind ik een ietwat overdreven benaming voor de mogelijkheid om je geld deze keer daadwerkelijk uit te kunnen geven.

Bij de implementatie van een 'economisch systeem' in een game denk ik eerder aan goed doordachte handel met betrekking op het vraag-en-aanbod uitgangspunt. (in Fable 2, ongeacht de kwaliteit van het spel zelf, is hier een eerste aanzet toe gemaakt)

In een (goede) RPG is de aanwezigheid van een economisch systeem een vereiste en niet eens meer een punt van aandacht in reviews. Ik denk dan ook dat de term 'een heus economisch systeem' een klein aspect van de grote hype rondom deze game eens te meer aangeeft.

Ongeacht of AC2 nu een kwalitatief goede game is of niet, wanneer er met dergelijke termen gesmeten wordt dan zijn de verwachtingen dermate hoog gespannen dat deze nooit waargemaakt kunnen worden. En dat vind ik zonde, want mijn eerste indruk van de game is positief.

Dat is ook met name de trend van tegenwoordig: gamedevelopers MOETEN met iets nieuws/ vernieuwends aankomen en elk klein nieuw detail (bij AC2 bijv. de mogelijkheid om upgrades/ spullen/ wapens te kopen) dat in een game geimplementeerd zal worden, wordt een tot de verbeelding sprekende benaming meegegeven.

De games die van te voren niet gehyped zijn, krijgen (wanneer ze kwalitatief hard knallen) eerder een positief oordeel van gamers mee dan gehypte games (ookal is de game kwalitatief goed/ zo niet beter); puur vanwege de torenhoge verwachtingen die gamers hebben. Wanneer was het voor het laatst dat je echt weggeblazen werd door een game die je van te voren niet echt kende maar je op een zeer positieve manier verraste? Voor mij al even geleden kan ik je vertellen...

Ik kan me verder wel goed vinden in je review Stevie, het ging me enkel om de term 'een heus economisch systeem'.

avatar van Tsjo-Wi
Ik zal proberen het ietsje korter te houden dan Stevie's mooie verhaal.

Ik heb behoorlijk genoten van het voorgaande deel, maar de vele kritiek was natuurlijk ook terecht. Het tweede deel is gelukkig alles geworden wat ik ervan verwachtte. De steden zijn nog groter en mooier dan in het eerste deel en die prachtige Renaissance sfeer is perfect getroffen. Het blijft gewoon leuk en indrukwekkend om door de straten en over de daken te lopen en te genieten van de huizen, kathedralen en grote groepen mensen in prachtige klederdracht. Het niveau van detail is echt ongekend en geen enkel stukje voelt gerushed of gecopy/paste.

Een van de belangrijkste vernieuwingen is dat je nu geld kunt vinden en verdienen waarmee je wapens, armor, medicijnen etc. kunt kopen. Ook kun je met je geld een dorpje helemaal renoveren. Dit soort dingen houdt de game veel interessanter en geeft je echt het gevoel dat je personage groeit, zoals in een RPG, al hoef je hier niet de diepgang van dat genre te verwachten.

Andere cruciale verbetering is het verhaal en de levelstructuur. Niet langer is de game opgebouwd uit een aantal moorden die allemaal op dezelfde manier worden opgebouwd, nu krijg je in GTA stijl verschillende missies voor je kiezen, hoewel dit wel heel lineair gebeurd. De missies zijn dit keer echter wel veel leuker en gevarieerder. Het verhaal is ook interessant te noemen met al die Dan Brown-achtige mysteries en conspiracy theoriën. Ook de personages komen goed uit de verf, vooral hoofdpersoon Ezio is echt 100 keer interessanter dan Altaïr uit het eerste deel.

De gameplay is voor het grootste deel hetzelfde gebleven. Nog steeds klauter je met het grootste gemak over de daken, het voelt allemaal heerlijk aan en ziet er erg slick uit. De combat is ietsje uitgebreid met meer wapens en moves, maar het voelt voor het grootste deel nog wel hetzelfde als deel 1. Dus: veel counteren en bloederige finishing moves.

En dan kom ik meteen bij mijn grootste punt van kritiek: de moeilijkheidsgraad, of beter gezegd, de makkelijkheidsgraad. De game is echt te makkelijk en het aantal keren dat je daadwerkelijk gedood wordt in een gevecht zijn echt op een hand te tellen. Dit komt mede doordat je een lange levensbalk hebt die haast niet leeg te krijgen is en omdat blocken en counteren te goed werkt. Dat was in deel 1 ook al het geval dus dat hadden ze wel mogen verbeteren.

Conclusie: AC II verbetert zijn voorganger op zowat alle vlakken, al zijn het niet de grootste verbeteringen. De game is dit keer wel veel minder voorspelbaar en blijft daardoor veel langer leuk om te spelen. De vele sidemissions en collectibles die je kunt verzamelen houden het nóg langer leuk en het heeft dit keer ook daadwerkelijk nut om te doen in tegenstelling tot die suffe vlaggetjes uit het eerste deel. Ik heb bijna dertig uur genoten van Assassins Creed 2, en dat komt vooral vanwege het feit dat de setting misschien wel de indrukwekkendste is die ik ooit heb gezien in een game. 4.5*

Ook leuk stuk.
Wat mij opvalt is dat je wel veel wisselende verhalen over bepaalde dingen. Zoals dat Ezio veel saaier is dan Altaïr, maar jij zegt weer dat Ezio leuker is. Geld verdienen en besteden aan dingen vind jij leuk, in andere reviews vinden ze dat weer een stompzinnige toevoeging.

Die moeilijkheidsgraad is altijd laag bij zulke commerciele games. Jammer inderdaad, maar soms scheelt het je stiekem ook wel veel frustratie

Dr. Salvador
Ik vind het ook een mooie review van Stevie! .

Dr. Salvador
Ook een mooie review van Tsjo-Wi!.

Off topic berichten verwijderd.

In het begin is ie wel ff eentonig, maar toch, de missies blijven spannend en het is steeds weer een uitdaging om goed bij je target te komen, echt top !

MikeMannuh schreef:

Natuurlijk niet. Maar het ontbreken van meningen en een hoog gemiddelde belooft meestal weinig goeds (via de meningentab zijn de nuttige berichten er stukken gemakkelijker uit te halen). Ik zie dat jij veel berichten hebt geplaatst zodat het wat lastig is om één bericht als mening te markeren.

Maar goed, mijn gezeur heeft wel geholpen want stevie heeft een fraaie recensie geplaatst . En een goed voorbeeld doet goed volgen blijkt uit de review van Tsjo-Wi.

Door dat soort berichten wordt de site elke keer weer een stukje beter.

Ja, klopt.
Heb je mijn recensie bij Batman AA al wel eens gelezen?.

avatar van Martijn
Al 2 keer een 4.5. Zo gaat het lekker! Zulke reviews helpen wel mij over de streep te halen.

Goede reviews Tsjo-Wi en stevie! Mijn complimenten . Nu wil ik heel graag de game spelen.. Kan niet wachten.

Leuke review Tsjo-Wi. Je gaat nu zeker voor je tweede Platinum.

lennox
Wat een verbetering t.o.v. deel 1 !

ik heb nog geen minpunten ontdekt, dit is een game waarvan je de platinum trofee met plezier wil behalen !

2e in mn top 10 lijst.

avatar van Barcel

avatar van Awake78
Nou toch wel wat minpunten bij mij (of meer; kritische punten):

Gister dan voor het eerst wat uurtjes gespeeld en blijf een beetje met gemengde gevoelens achter. Het begin vond ik juist wel leuk; een ware kwinkslag naar het eerste deel, mooie flashbacks en herinneringen. Goede keus ook voor de ondertiteling, helpt je toch wat meer in het verhaal en zo krijgt het geheel een wat meer filmische kant. Het informeren over de verschillende mensen en bouwwerken vind ik ook wel leuk. Het is goed vertaald en geen lange lappen tekst. Geeft je toch wat meer achtergrond info over de omgeving waarin je rondzwalkt.

Aangekomen in Florence moet je eerst wat oefenen met vechten, klimmen en mensen beroven. Het vechten werkt niet zo heel soepel (misschien kwestie van wennen en vaker doen) maar het klimmen gaat weer als de gesmeerde bliksem en is regelrecht overgenomen uit deel 1. De toevoeging van geld is leuk gedaan vind ik, toch wel aardig gedaan. Vooral de extra'tjes die je ervoor kunt kopen is, hoewel niet origineel, wel een leuke additie.

De veranderende dag- en nachtcyclus heeft ook wel wat, maar wat daar het nadeel van is, is dat je de schaduwen en omgevingen per seconde ziet veranderen.
Eerst dacht ik dat dat het rekenwerk was, wat telkens ingeladen moest worden, maar dit blijkt dus te maken te hebben met het veranderen van het licht. Slecht gedaan want (vergeleken bij oa GTA:SA of nog beter Fallout 3) dit gaat totaal niet vloeiend en begint langzaam te storen als je erop let.

Nog niet zo gek lang op weg (3 uurtjes), verder niet veel opmerkelijke veranderingen vergeleken met deel 1. Maakt ook niet uit want dat vond ik ook een aangename game. Verder nog niet echt het wow-gevoel.

Voor nu een 3,5*

Edit: zaten nogal wat grafische glitches in, zoals door mensen op de grond heenlopen en planten die stokstijf blijven staan als je ze aanraakt. Af en toe wat last van pop-ups en een matige framerate. Normaal boeit dat me niet zo erg, maar als een game verder zo mooi is valt het wel extra op. Zonde Ik speel op de Xbox360.

MikeMannuh
Hmm, wat raar. Ik had daar helemaal geen last van op de 360. Misschien heeft de videokaart zn beste tijd gehad? Hoop het niet voor je in ieder geval.

avatar van Awake78
Nee hoop het ook niet. Als je snel draait zie je het beeld een beetje inschuiven....tja, hoe moet ik het uitleggen. Moet ook wat structuren inladen soms, dat soort dingen. Kan liggen aan het extreem gedetailleerde uiterlijk natuurlijk, dat moet wel veel processing kosten.
Nogmaals, het maakt me echt niet uit, maar vind het wel het vermelden waard.

lennox
[quote]Barcel schreef:
Als je echt geen minpunten hebt ontdekt dan vraag ik me eigenlijk wel af waarom je het game geen 5,0* geeft?[/quote

omdat ik het spel nog niet heb uitgespeeld.

avatar van Princess Piranha
Nee ik heb die grafische foutjes ook gezien. Viel me heel erg op. Vooral bij de gezichten zit het veel. Er was ook een stukje waar die gast een deur probeerde open te maken. Kwamen zijn vingers gewoon erdoorheen... Dus ik denk niet dat het aan je videokaart ligt

avatar van Tsjo-Wi
Bij reusachtige gedetailleerde games als dit zul je altijd bugs, glitches en pop-ups houden, maar ik heb me er geen enkele keer aan gestoord.

Shinobi schreef:
Leuke review Tsjo-Wi. Je gaat nu zeker voor je tweede Platinum.

Thanks! Ja ik zit nu dus op 97%, maar het genaaide is dat ik 2 trophies heb gemist en om die te halen moet ik de hele game weer opnieuw spelen en daar heb ik nu ff geen zin in.

avatar van Awake78
Nee ik stoor me er ook niet echt aan, maar het valt me gewoon op.

Ik stoor me wel aan die schokkende schaduwen ivm die dag/nachtcyclus. Dat is echt heel raar gedaan zo. Zelfs games van jaren geleden konden dat dus vloeiend doen.

Grote gedetailleerde games kunnen het echter wel hoor, BioShock, Fallout 3, Gears of War, Call of Duty om er maar eens een paar te noemen.

avatar van Barcel
Awake78 schreef:

Daar stoor ik me eigenlijk helemaal niet aan, trouwens ook niet eens opgemerkt...

avatar van ancientTom
Een vraagje aan mensen die hem al uitgespeeld hebben: Wanneer je net uit de trainingground komt (die lampjes activeren) dan ben je ineens Altair en terug in Acre. Hier zie je je 'target' en die volg je waarna je aankomt bij een toren waar hij in vlucht. Er is maar 1 mogelijke manier omhoog en dat is via zo'n paaltje met een lamp die eraan hangt, maar ik kan er maar niet op komen. Is dit een bug, ligt dit aan mij? Hebben meerdere mensen hier last van gehad?

avatar van stevie
Ik denk ook dat het een bug is. De oplossing hiervoor is: Spring net naast dat paaltje, dus omhoog tegen de muur en shift dan een beetje naar links of rechts (naargelang waar je staat) om op het paaltje te belanden.
Meestal lukt dat na een keer of twee wel.

avatar van ancientTom
Oke, ik zal het proberen, dank je wel voor de hulp.
Wel vreemd dat er een dergelijke bug in de game kan blijven zitten...
Je gaat er toch vanuit dat een game waar zo'n groot team achter zit, uitgebreid getest is alvorens ze overgingen op de productie ervan.

avatar van Tsjo-Wi
Ha ik had precies hetzelfde probleem. Maar tis volgens mij geen bug. Wat bij mij werkte was door op het muurtje te gaan zitten recht onder het uiteinde van dat houten balkje. Als je dan alleen omhoog springt zonder naar voren te drukken zou die het balkje moeten pakken.