Need for Speed: Shift (2009)
Apple iOS / PC / PlayStation 3 / PlayStation Portable / Xbox 360
Racing
single player / multi player / online (verschilt per platform)
Ontwikkeld door Slightly Mad en Iron Monkey
Uitgegeven door Electronic Arts
In Need for Speed: Shift neem je plaats in de cockpit van één van de zeventig bolides. Je hebt de keuze uit onder meer de Audi RS4, de Shelby Terlingue en de Porsche 977 GT2. Hierin kun je deelnemen aan races op verschillende parcours waaronder het Brands Hatch Race Circuit. Nieuw is het schademodel waarbij na een botsing het weggedrag van je wagen wordt beïnvloed. Ook de cockpitview is terug, waarin tal van boordinstrumenten te zien zijn. Het spel bevat daarnaast een multiplayer modus waar tot zestien spelers aan kunnen deelnemen.
racegames en tevens een game waar lang naar is uitgekeken door velen
inclusief mijzelf. Aangezien Dirt 2 net even wat eerder verscheen, heb
ik die tot aan het gaatje gespeeld en kwam Need for Speed Shift (NFSS)
als geroepen!
De eerste indrukken van de game bleken kenmerkend voor de game zelf:
wachten, wachten en nog meer wachten…. Eerst 3gig op de harde schijf van
je PS3 installeren en vervolgens toch wel wat irritant lange laadtijden.
Met name voor een race maar ook in alle andere situaties dat er wat
opgeslagen moet worden. Dit gaat irriteren moet ik zeggen, zeker nu ik
voor mijn gevoel al uren naar die laadschermen heb gekeken en alle
informatie die dan langskomt wel uit mijn hoofd ken: regel voor regel….
Toch nog een woord over de bediening: ik heb er een bloedhekel aan als
ik niet zelf kan bepalen welke knop op mijn controller wat doet. NFSS
biedt 3 voorprogrammeerde instellingen en alle 3 vind ik waardeloos. Ik
wil geen gas geven met R2 en remmen met L2 en al helemaal niet met dat
pookje sturen! Ik wil sturen met de vierdrukspunttoets, gas geven met
“X” en remmen met het bekende vierkantje. Maar goed, dat zit er dus
niet in. Dan maar naar de game zelf en ja het is even wennen allemaal
maar uiteindelijk is er ook met een controller goed te racen in mijn
ogen. Ik vind ook niet dat je in 30 minuten kan beoordelen hoe een game
van top tot teen in elkaar zit maar omdat besturing bij een racegame
toch wel erg belangrijk is, wilde ik hier toch een paar woorden aan
wijden.
Inmiddels ben ik dik een week verder sinds de aanschaf van NFSS en mijn
racerprofiel heeft level 27 bereikt, The Need for Speed World Tour is
gespeeld en gewonnen en dan kom ik tot de volgende conclusie waarbij je
zelf mag bepalen of de min- en pluspunten ook op de voor jou juiste plek
staan:
De minpunten:
- (Te) Lange laadtijden: als je weinig geduld hebt dan is niet
alleen het racen zelf een uitdaging!
- Het is geen pure arcaderacer, het is geen free roam in steden en
het is geen pure circuitracer zoals GT5. Leuk nieuw woord:
“hybrideracer”: een race game die arcade mengt met circuitracen
maar of dat dan ook het beste van beide genres is?
- Mogelijkheden qua upgrades en styling vind ik wat mager; zeker
in vergelijking met andere Need for Speed games.
- Als je wilt kan je heel snel door de Tiers heen spelen;
carrière-opbouw zou iets minder snel mogen.
- Geld verdienen gaat heel snel en heel makkelijk.
- Zoals gebruikelijk: geen Ferrari’s in dit spel (Ferrari heeft
zoals bekend zijn eigen racegame) en dat blijft jammer. Met name omdat
verder alle bekende merken er wel in zitten! De grootheden in
supercarland zitten er allemaal in met erg recente uitvoering zoals de
Lamborghini Reventón!
- Flink wennen (voor mij dan toch) aan de besturing en het punt
dat je niet zelf de functies van de knoppen kan bepalen.
- Matig schademodel: aan de je auto zie je niet veel schade en
effect op het rijden heeft het al helemaal niet.
- Sommige races win je te gemakkelijk door je tegenstanders van
het circuit te duwen/rammen of er zowat onderdoor te rijden zodat de
auto van je voorganger opstijgt en dan zowat het circuit afvliegt; op
zich nog wel vermakelijk maar toch……
- Deze game lijkt in niets meer op al zijn voorgangers (kan ook
een pluspunt zijn trouwens….)
De pluspunten:
- Super sound van de auto’s: zeker als je in tunnels rijdt!
- Veel extra’s met het verdienen van punten, sterren, badges en
geld. Om vervolgens weer veel te kunnen unlocken zoals upgrades,
inventational race events en auto’s
- Het verkopen van auto’s gebeurt tegen aanschafprijs: hierdoor
kan je veel auto’s proberen! Zelfs je upgrades krijg je 100% terug.
Nadeel is meteen dat echt iedereen al heel snel weet wat de best
rijdende auto’s zijn en daar ook vooral online mee zal spelen.
- Een gewonnen race opnieuw rijden levert je wederom de volle mep
aan prijzengeld
op.
- Echte circuits zoals Spa, Nürburgring en Silverstone maar ook
stratencircuits.
- Veel speelvreugde: rossen en beuken blijft leuk; zeker als je er
nog punten mee kan verdienen!
- Lange houdbaarheid: veel races om te rijden (en opnieuw als je
wilt), veel doelen om te halen, waardoor je uren en uren bezig kan zijn.
- Wel een nieuw genre want deze game lijkt op geen enkele andere
racegame! Het is van alles wat en dat is op zich wel interessant; maar
het blijft wennen. Ik vind het arcade idee van racen op circuits zo gek
nog niet zo na een week van heel veel racen.
Toch blijft het een beetje een aparte game: zowel in de eigen Need for
Speed reeks is het een heel andere invalshoek als ook in vergelijking
met andere racegames is deze game anders. Of anders daarmee ook positief
is? Ik vind NFSS een geslaagde game. Ben je niet na 30 minuten overtuigd
van de kwaliteiten van deze game dan is mijn ervaring dat je
uiteindelijk toch het heilige vuurt kan zien omdat sommige aspecten in
de game pas later echt leuk worden. Denk hierbij aan je racerprofiel dat
in levels omhoog gaat en meer geld zorgt voor leuker speelgoed in je
garage. Ik kan me indenken dat het racen met een Bugatti Veyron voor
velen leuker is dan met een SCION tC ( ). Met name de weg naar het bereiken
van die Veyron is vaak bepalend over hoe we denken over een game. Wat
moeite doen hiervoor is interessant maar het moet niet onmogelijk
worden, maar als die Veyron na 30 minuten al in je garage staat, dan is
dat ook niet heel uitdagend. Ook al maak je snel progressie in het spel,
het is voor mijn gevoel niet TE snel alhoewel het persoonlijk best wat
langzamer mag.
Al met al 4 sterren: leuke game, best lang houdbaar en stiekem best
verslavend! Als je deze game ergens kan kopen voor iets minder dan 50
euro (zoals ik heb gedaan), dan ben je relatief goedkoop uit en heb je
zeker een goede value for money. Ben nu al benieuwd naar Need for Speed
Nitro!!!!
Wel een nieuw genre want deze game lijkt op geen enkele andere racegame! Het is van alles wat en dat is op zich wel interessant; maar het blijft wennen. Ik vind het arcade idee van racen op circuits zo gek nog niet zo na een week van heel veel racen.
Alleen zet ik hier wel mijn vraagtekens bij.
Inderdaad, zelfs recent zijn er nog games uitgekomen die hier op lijken. Race Driver grid bijvoorbeeld. Moet wel zeggen dat deze misschien nog wel beter is.
Ja, daar heb je zeker wel een punt als het gaat om een soortgelijke game. Maar GRID heeft qua tuning/styling van je auto's eigenlijk amper iets te bieden en dan druk ik me vrij zwak uit.
Laat ik het anders zeggen: het hele pakket dat NFSS biedt is redelijk uniek Dus arcadestyle, circuits, upgrades en tuning maar het sausje van GRID zie je er wel in terug; dat is zeker ook zo. GRID heeft wel een gaaf schademodel
Binnenkort zal ik GRID ook nog eens onderwerpen aan een review
Dat is precies wat Shift niet heeft een goede schademodel. Ik kan met shift makkelijk 200km/h frontaal ergens tegen aanbotsen en zonder problemen weer verder rijden. Niet echt realistisch.
Dat is precies wat Shift niet heeft een goede schademodel. Ik kan met shift makkelijk 200km/h frontaal ergens tegen aanbotsen en zonder problemen weer verder rijden. Niet echt realistisch.
Het enige dat je merkt als je met 200km/u op een muurtje knalt is dat je gezichtsveld even wat dizzy is; alsof het mistig is Maar als je een beetje handig bent dan heb je er amper of geen last van. Ik vind het toch wel erg fijn in een game als ik mijn auto tot schroot reduceer wanneer ik met zo'n snelheid frontaal ergens opknal: GRID heeft dat wel en ook Dirt 2 heeft een zeer goed schademodel.
je bent iemand en er wordt je steeds een race toegewezen meer kan je eigenlijk niet. voor de pc daarentegen vind ik het een stuk beter
zo eh deze is goed mooie grahiqs(haha ik weet niet hoe je dat schrijft) en die besturing die werkt goed. Zeker een aanrader voor iedereen die van race games houdt. In 1woord
Graphics
Dus als je het mij vraagt een dikke aanrader!
Kortom deze game bracht deze franchise weer terug naar de top.
Zit een goed balans tussen realisme en arcade gameplay. Zijn veel sterren te verzamelen , veel verschillende racetypes. Verder heeft dit spel zeer redelijke graphics voor zijn tijd.
4