
Tom Clancy's Splinter Cell: Double Agent (2006)
Nintendo GameCube / Nintendo Wii / PC / PlayStation 2 / PlayStation 3 / Xbox / Xbox 360
Action / Adventure
single player / multi player / online (verschilt per platform)
Ontwikkeld door Ubisoft
Uitgegeven door Ubisoft
Sam Fisher is niet meer wie hij vroeger was. Als zijn dochter Sarah in een auto-ongeluk omkomt, raakt Sam in een depressie. Sam hoort het slechte nieuws wanneer hij op een missie in IJsland is. Het leven heeft voor hem nog geen enkel nut meer en neemt zijn onslag bij de NSA (National Security Agency). Totdat zijn ex-werkgever Irving Lambert met een interessant voorstel aan komt kloppen. Lambert biedt hem een nieuwe opdracht aan. Sam denkt dat dit de kans is om over de dood van zijn dochter te geraken en accepteert het aanbod. Hij wordt een NOC of Non-Official Cover. Dit is het gevaarlijkste en sluwste soort spionage dat er is. Zijn hele bestaan wordt gewist en als hij betrapt wordt zullen ze hem niet komen redden. Het verhaal begint in de gevangenis. Zijn opdracht is om bevriend te worden met terrorist Jamie die achter de tralies zit. Eens hij zijn vertrouwen heeft gewonnen komen de twee via een in scène gezette ontsnapping op vrije voeten. Zoals gehoopt introduceert Jamie hem aan de leden van de criminele organisatie die hij moet infiltreren, de JBA (John Brown's Army).

Maar liefst een hele punt meer op de ps2. Hoe is dat te verklaren?
Omdat ik dit spel niet gepeeld heb op de Xbox.

Zowel grafisch als de levels en de manier hoe het verhaal word uitgediept zit er een verschil in beide versies.
Het is bekend dat bij de versie voor de ps 2 het verhaal op een betere manier wodt uitgediept....
Het zijn namelijk niet directe ports van elkaar, maar elke versie is ontwikkeleld door ander team.
+ = Graphics, ijslevel.
- = Missies in het hoofdkwartier, te weinig missies, mindere replaywaarde, zo nu en dan bugs.
**
Zijn al die Tom Clancy delen nu gebaseerd op zijn boeken?
Ik geloof voor een gedeelte ofzo. Hij leent zijn naam er wel voor, dus hij heeft er vast iets mee te maken

Ik heb zelf al last gehad met het opstarten van het spel omdat ik een nvidia 8800 GTS heb. Daar zijn echt problemen mee. Het spel speelt er niet op zonder aanpassing aan je snelkoppeling.
Ik heb zelf het gevoel dat het spel is afgeraffeld omdat het niet echt lang duurt totdat je het uitgespeeld heb en er zitten heel wat bugs in. Ik ben zelf heelf vaak vast komen te zitten op hoekjes van tafels en in muren die er helemaal niet staan.
Als je dit spel wil gaan spelen zal ik heel vaak saven. je kan echt opeens vast komen te zitten.
Het leukste uit dit deel is dat je met vertrouwen balken werkt.
En het ziet er mooi uit.
Ik hoop dat het volgende deel beter word.
IK haat btw het einde.. heel erg vervelend om te sneaken en de 100 procent te halen..

Ja die staat er toch ook bij ?
IK haat btw het einde.. heel erg vervelend om te sneaken en de 100 procent te halen..




Bij Chaos Theory vond ik toch de missies een stuk leuker. Dat level met die bank beroven heb ik meerdere keren gedaan terwijl ik bij dit spel eigenlijk niet 1 missie heb die ik nog eens perse zou willen spelen.
Hoewel ik de voorganger dus duidelijk leuker vond heb ik me toch wel vermaakt met dit spel en vind ik het toch wel 4**** waard.
Kan iemand me trouwens vertellen hoe ik Emile versla?
Thanks!

Zoals Joe-K al zei:
Zijn al die Tom Clancy delen nu gebaseerd op zijn boeken?
Nope, het "team" van Tom Clancy is wel verantwoordelijk voor het personage en het verhaal. Clancy heeft zelf wel een personage die sterk doet denken aan Sam Fisher, (John Clark) je vind hem in Rainbow Six als Teamleider.
Het IJsland-level op het begin is weer klassiek Splinter Cell, helaas wel wat kort, maar goed te doen. Wat mij stoorde, is dat het af en toe onduidelijk is wat ik nu precies moet doen en waar ik nou naartoe moet. (Of ik zit gewoon niet op te letten...) Zodoende had ik ook bij de JBA een beetje een verloren gevoel. Wat moet ik daar doen? Trainingparcours volgen? Ik ga liever op avontuur. Maar waar? Heb ik er zin in om dat allemaal uit te gaan zoeken? Niet echt, het spel nodigt me niet uit om verder te spelen. Jammer, dit is een typisch gevalletje van een 'next generation' game die iets te 'next generation' is

weet iemand hoeveel die kost voor de ps2 ???
Bol.com zegt €24,99. Grote kans dat je 'm ook voor die prijs in de winkel kan vinden

Eigenlijk wist ik het antwoord op bovenstaande vraag (niet echt een vraag overigens) al, want zo'n 8 maanden geleden heb ik DA al op de Xbox 360 gespeeld. Daarna ging mn 360 kapot, kocht ik een PS3 en zag ik enkele weken geleden de PS3 versie liggen van deze game en mede door de lage prijs kreeg ik weer zin om dit avontuur weer te beleven. Om maar gelijk met de deur in huis te vallen: naar mijn mening zijn de twee versies vrijwel hetzelfde. Het zou kunnen dat de PS3 versie een extra level aan het eind heeft maar het zou ook gewoon zo kunnen zijn dat ik deze op de 360 op de een of andere manier heb gemist. Qua graphics en gameplay lijken de de versies op elkaar als Mary Kate en Ashley Olson dus ik zal verder geen vergelijkingen meer maken.
Voor mensen die nog nooit van Splinter Cell hebben gehoord, hier een kleine samenvatting. Je speelt met Sam Fisher, een ietwat knorrige NSA agent die in de eerste drie delen terroristisch uitschot de nek omdraait en dubieuze complotten ontrafelt. Dit doe je allemaal natuurlijk zo sneaky mogelijk (je werkt niet voor niets voor een GEHEIME dienst) wat uiteraard zorgt wat ietwat trage gameplay. Gamers die van snelle actie houden moeten hier dus uiteraard ver vandaan blijven. In DA verandert bovenstaand concept niet, maar verhaal technisch gaat Ubisoft een andere kant op.
Het gaat namelijk niet zo goed met Sam. Na een intro missie waarin je partner (type ''ik doe alles alleen wel'') wordt geexcecuteerd krijgt hij het nieuws dat zijn dochter is omgekomen bij een verkeersongeluk. Verscheurd en met de gedachte dat het toch allemaal niets meer uit maakt neemt hij een levensgevaarlijke opdracht aan: hij gaat undercover bij een terroristische organisatie genaamd John's Brown Army. Je zult opdrachten voor hen moeten uitvoeren maar ondertussen krijg je ook, in het geheim natuurlijk, opdrachten van de NSA. Je kunt niet iedereen tevreden stellen en het gaat er daarom ook om om een goede balans te vinden zodat je beide partijen tevreden houdt. Je moet niet te ver gaan in je ''misdaden'' maar aan de andere kant mag de JBA niet gaan denken dat je een softie, of erger een spion bent. Dit gaat allemaal door middel van 2 balkjes; een van de JBA en een van de NSA. Als een van deze 2 balkjes leeg is is het game over. Naast de normale missies (levels) heb je ook stukken ertussen waarin je 25 minuten vrij kan rondlopen in het gebouw van de JBA en opdrachten voor beide partijen moet vervullen. Dus bijvoorbeeld mijnen klaar maken (voor de JBA) en gesprekken afluisteren (voor de NSA).
Het verhaal wat volgt is goed en er zitten echt een paar leuke twists in. Ik moet zeggen dat wat ik in de vorige alinea uitlegde echt een frisse wind is door de Splinter Cell reeks. Nu eens niet een keer een lineare belevenis, maar je moet nu echt keuzes gaan maken. Je hebt immers niet alle tijd! Schiet ik die onschuldige helicopter piloot neer of laat ik m leven met als gevolg dat de JBA me steeds minder gaat vertrouwen. Zoals Jigsaw al zei in de Saw reeks: '' Live or Die, make your choice''.
De gewone missies zij echt geweldig. Nog nooit heb ik zoveel afwisseling in omgevingen gezien als in DA. Je begint in het besneeuwde IJsland met echt een coole (hahahahahaha) missie. Vervolgens hang je de Michael Scofield uit in een gevangenis, bunger je aan de rand van een 100 etages tellend flatgebouw en val je de Mexicaanse kustwacht lastig op een Cruise schip midden op zee. Maar de beste missie speelt zich af in Congo waar een burgeroorlog aan de gang is. Je hoort overal geschiet en huilende vrouwen en kinderen terwijl je zelf wegrent voor een tank die elk moment zn kanon op jou kan leegschieten. Het beste van al deze levels is dat het er zo waanzinnig goed uitziet. De gedetaileerdheid druipt er vanaf en mn mond viel af en toe gewoon open van verbazing (echt waar).
De gameplay van SP is hetzelfde gebleven. Je houdt ervan of niet. Het heeft nog steeds zn beperkingen zeker als de echte actie los barst (wat je eigenlijk dus moet zien te voorkomen). Het stealth gedeelte werkt gewoon zeer goed, al wil het springen nog weleens wat onnatuurlijk aanvoelen. Verder had ik gehoopt dat Sam wat harder kon rennen maar helaas. Qua wapens zit je nog steeds vast aan je Silenced Pistol en multi functionele geweer. Aan die laatste kun je wat geinige dingen hangen zoals een schok kogel een een soort ring die je om iemands nek schiet. Verder heb je nog wat gadgets en granaten. Het is niet zo heel veel maar je mist het eigenlijk niet zo omdat je toch niet de rambo uit zal gaan hangen.
Sam kent ook wat nieuwe moves. Hij kan nu in een bepaalde missie gewoon zwemmen, wat ervoor zorgt dat het allemaal net wat minder linear aanvoelt. Wat echt gaaf is is dat je nu onder het ijs kan zwemmen, een nietsvermoedende bewaker door het ijs heen kan trekken en vervolgens onder water een mes in zn borst plant. Legendarisch. De presentatie van de game is ook gewoon goed. Er worden weinig echte filmpjes gebruikt en het verhaal ontwikkelt zich dus meestal in game waar ik een voorstander van ben. De voice acting is ook prima, vooral Michael Ironside en Dennis Haysbert (president in 24) zijn weer om te genieten.De A.I. is redelijk tot goed. Soms wil iemand nog wel eens wat raars doen maar goed dat gebeurt in elke game wel eens.
Wat DA eigenlijk zo goed maakt is dat het allemaal gewoon rete spannend is. Ik bedoel, wat is er spannender dan dat je in een verboden kamer inbreekt, een safe moet kraken, wetende dat er elk moment een guard naar binnen kan lopen. Het zorgt daarmee wel dat DA meer dan ooit een trial en error game is geworden. Het beste is namelijk gewoon om na elk dingetje dat je doet, na elke guard die je omlegt te saven. De kans dat je het hierna verkloot is groter dan dat het je het lukt. Als je namelijk wordt gespot wordt het een moeilijk verhaal voor je. Eigenlijk weet ik dus niet of ik het zo spannend vind omdat het echt zo spannend is of omdat ik het gewoon niet voor de 16e keer wil verneuken. Want laten we wel wezen; DA is best een pittige game.
Over het algemeen ben ik dus best tevreden over DA maar dat betekent niet dat er niks valt te zeiken. Zo vind ik dat het hel spel niet zo soepel loopt. Net alsof je het spel op een oude PC speelt ofzo. Zo wil de framerate nog weleens inkakken en vallen geluiden/ conversaties soms weg. Je merkt dit ook bij de aankondigings filmpjes. Iets zegt me dat Ubisoft nog wel een maandje of twee had kunnen doorwerken aan deze game. Deze problemen heb ik overigens bij zowel de 360 als de PS3 versie gemerkt. Ook iets dat me irriteert: na een tijdje spelen volgen de onvermijdelijke checkpoints maar dit is hier heel irritant gedaan. Het beeld wordt ineens zwart en met groene letters staat er checkpoint. Dit haalt je best wel uit de game, zeker omdat dit nog weleens een seconde of 20 kan duren. Laat dan gewoon het beeld freezen en zet dan checkpoint neer (zoals in de eerste 3 delen). Nu is het gewoon irritant en lelijk. Verder is de game misschien ietwat te kort, maar de multiplayer (die ik overigens nog maar even heb kunnen spelen) zal de duur nog wel aanzienlijk verlengen. Als laatste wil ik nog even aankaarten dat de game geen ondertitels kent. Lijkt mij toch een kleine moeite om dit erin te stoppen, het hoeft niet eens nl te zijn. Nu mistte ik toch wat dingetjes aangezien het geen makkelijk verhaal is.
Al met al is Double Agent een prima deel van een prima serie, waarin Ubisoft er goed aan heeft gedaan om een andere richting op te gaan. De nieuwe elementen zijn geslaagd en zorgen voor een hoop spannende momenten. Dat de game niet helemaal soepel loopt en ondertiteling mist zorgt voor wat puntenaftrek maar dat neemt niet weg dat DA een dikke aanrader is aan hen die ook maar een beetje van het genre houden.
+ Tof verhaal en leuke twists
+ Spannend
+ Graphics
+ Veel diversiteit
+ Iemand naar beneden trekken van een 600 meter hoog gebouw= onbetaalbaar
- Iets te kort
- Geen ondertitels
- Physics niet helemaal soepel
4* (360 en PS3)
Chaos Theory is en blijft mijn favo SC game, maar deze komt zeker in de buurt.
Met de jaren mee is de besturing steeds beter geworden, hoe zit het dan met de game zelf?
Om te beginnen vind ik de filmpjes, menu's en mzuiek al spannend genoeg om heel erg geïnteresseerd te raken.
Een mooi donker, uitgewerkt verhaal. Deze keer een andere wending (keuzes maken), dit haalt een beetje weg bij de stijfheid van standaard missions en objectives. Jij kiest jouw weg door het spel. Al heb je je wel aan je primairy objectives te houden, wat ook wel logisch is, maar niet altijd leuk.
Ik vind de Elsworth prison missie zo gaaf, ik had even niet het gevoel dat ik met Sam Fisher aan het spelen was.
De graphics (al vanaf deel 1 geweldig) blijven uitmuntend evenals de locaties.
Jammer dat de PS2 versie zo veel mindere dingen heeft.
Voor een beetje de ervaren SC speler is Double Agent een genot, maar in mijn ogen te snel uitgespeeld.
Kortom, een prachtig vervolg op Chaos Theory, op naar Conviction!


Mijn favoriet is splinter cell 1. die krijgt van mij al een 5.

Ben zeer benieuwd naar dit deel en voor 10 euro kan je hem niet laten liggen.


Ongelooflijk wat ubi hier weer gepresteerd heeft, het is een waanzinnig spel. Zo te gek dat ik vannacht niet ben gaan slapen en net een half uur gestopt ben met spelen. De graphics te gek!!

Nu zit ik in het veld waar je mijnen moet maken, daarna moet je een lichaam opruimen en wat data verzamelen. Yep weet hier wel veel plezier uittehalen. Net zo goed als het eerste deel!!
Cool spel 5*****
