Pro Evolution Soccer 2010 (2009)

Alternatieve titel: PES 2010

Mobile / Nintendo Wii / PC / PlayStation 2 / PlayStation 3 / PlayStation Portable / Xbox 360 / Macintosh
Sports

Ontwikkeld door Konami
Uitgegeven door Konami

In Pro Evolution Soccer 2010 kan je deelnemen aan diverse landelijke competities, internationale toernooien en toernooien voor landenteams. Nieuw is het Teamvision 2.0 systeem, een zeer intelligente A.I. en de verbeterde grafische engine. Daarnaast kun je met je eigen club deelnemen aan zowel de volledig gelicenseerde UEFA Champions League als de nieuwe UEFA Europa League.

avatar van Awake78
Nou heb het weekend m'n eerste toernooitjes en dergelijke gespeeld en.....ik ben zeker niet teleurgesteld!

Menutjes ogen veel fraaier. Voor het eerst ook niet zo'n simpel Casio-deuntje maar gewoon echte songs. Weliswaar een beetje genept maar ze veranderen het toch. Alle game-opties staan ook op 1 scherm, dat komt ten goede aan de overzichtelijkheid.

Het spel speelt zeer goed. Waar PES6, 2008 en 2009 overkwamen als gefinetunede remakes van elkaar, lijkt dit toch wel degelijk anders. Inspeelpasses gaan goed en zijn niet meer van die laffe tikjes. Keepers reageren voortreffelijk en maken (in mijn geval) geen domme foutjes.
De verdediging vd tegenstander is iets minder goed dan vorig jaar (alle tackles waren op de bal). Publiek en animaties zijn beter (Van Persie heeft geheel zijn eigen stijltje!). Spelers schermen 'natuurlijker' de bal af.
Geluid van de paal en lat zijn geestig realistisch, soms bijna nog leuker dan de bal in het doel te knallen.

Mindere punten vind ik dat soms wel de passes net even te laat van de voet gaan als je de knop al hebt ingedrukt. Dit kan erg frustrerend zijn. Commentaar is zo goed als gecopy-paste van vorige edities en dat 360 graden dribbelen komt niet helemaal lekker uit de verf.

Ga er komende maanden mee door, mocht me nog wat opvallen dan plaats ik het hier.

Ik heb weer een tijd PES 2010 gespeeld en ben klaar voor de beoordeling. Bij deze:

Ik game al vele jaren met voetbalgames. Ik ben begonnen met de Fifa reeks, totdat die mijn keel uitkwam zo tegen deel 2005. Fifa was nep. Alles ging zo makkelijk, je deed de mooiste dingen zonder moeite en 7-4 uitslagen waren meer regel dan uitzondering. Ik was er klaar mee en stapte over op de PES reeks, die door kenners duidelijk realistischer en beter werd genoemd. PES 6, 2008 en 2009 bevielen me best, zonder dat ik ze echt geweldig vond. Maar overstappen naar Fifa, dat deed ik niet al twijfelde ik vorig jaar wel. Ik hoopte ook dat PES 2010 me zou overtuigen.

Helaas, PES 2010 weet niet te overtuigen.
Konami heeft PES 2010 zeker verbeterd maar ik blijf met dezelfde fouten en irritaties zitten. Ik ben ondertussen overgestapt op Fifa 2010 en die bevalt me echt. Binnenkort daarvan de recensie, nu dus PES 2010.

PES 2010 voelt gewoon te arcade aan. Ik heb nooit het gevoel volledig de baas te zijn op het veld. Het speelt allemaal te voor geprogrammeerd in mijn ogen. Ik heb nog steeds het gevoel dat de computer altijd sterker en slimmer is dan de speler. De statts bevallen me niet. Ik weet dat Ajax niet de beste meer van de wereld is, maar ik weet tegen kleine clubs niet eens overmacht te creeeren. De game speelt niet veel anders dan de voorgangers, dus het ligt niet aan mijn skills.
Daarnaast vind ik dat Konami weinig tijd in de statts heeft gestoken. Een speler als Suarez weet niet eens de 70 punt te halen. Daarnaast had Konami ook wel even de boel mogen bijwerken. Waar is bijvoorbeeld Pantelic bij Ajax? Kleine moeite om dit soort zaken even tijdig te controleren lijkt me.

PES 2010 is grafisch wat sterker dan de voorganger, maar nog imponeert het me niet. Zeker het veld ziet er niet best uit en de spelers komen nog steeds wat houterig over. Speel Fifa 2010 eens, dan merk je wat vloeiende bewegingen zijn. Het lijkt wel of de spelers hier een houten been hebben, zo stroef komt het soms over. Het belangrijkste bij een game als deze is toch de gameplay en als je daar niet vrolijk van wordt, dan ben je snel klaar.
Jammer, want de game heeft best wat leuke pluspunten. Zo vind ik bijvoorbeeld het spelen van een Champions League toernooi inclusief de bijbehorende soundtracks en grafische weergave erg tof. Jammer dat Fifa dit niet heeft.
Maar verder zijn er niet veel zaken waarin PES beter is dan Fifa. Ooit was PES de koning en was Fifa de game voor de casual gamer. Tegenwoordig zijn de rollen omgedraaid.

Meer dan 3* geef ik niet voor deze PES. Konami zou in mijn ogen volledig opnieuw moeten beginnen met deze reeks, willen ze in de toekomst mij dit weer nog laten spelen.

avatar van Zuzuu
Oh oh oh! Wat irriteer ik me hier aan zég. Ze hebben letterlijk de commentator vanuit PES 2009 gekopiëerd en geplakt in PES 2010.

Bij Become a legend: What the...? Wat doen die spelers nou allemaal in godsnaam zég!? Dat noem ik echt geen voetbal, het is ongelooflijk onrealistisch.
Waarom zou je als verdediger een lange bal geven aan de middenvelder, waar zit de logica daar van in?

Het lijkt er ook op alsof bijna alle uitballen worden toegekend aan de verkeerde team. Ik heb zo vaak meegemaakt dat wanneer ik bijvoorbeeld de bal achter de lijn trap, dat ik mag ingooien.

Wat hebben ze nu verbeterd dan, ik denk echt absoluut niets! Dit gaat hen alleen maar om de kaskraker. Wij, dus de spelers mogen het kopen en dan bekijk het maar.

FrK. schreef:
Sinds een tijdje heb ik nu een xbox met fifa 10 en die verslaat pes 10 gewoon. PES 10 speelt opzich prima maar als je fifa 10 hebt gespeeld weet je gewoon hoe het ook kan. De traagheid en het ontbreken van de 360 graden in PES 10 is gewoon voelbaar.

Alhoewel PES te weinig veranderd blijft dit nog steeds het beste voetbal spel. Heb laatst weer een hele avond met vrienden Fifa en PES gespeeld. Ik moest wennen aan fifa aangezien ik PES gewend ben en mijn vrienden andersom maar dan zie je pas hoe PES dichterbij het voetbal komt dan Fifa.

Fifa is scripted en dat voel je en zie je. Ik had ook geen enkele moeite om de old fifa boys in te maken als PES speler. Toen we over gingen op PES zag je dat ze allemaal enorm veel moeite hadden met PES aangezien je eerder voorruit moet denken, je tacktiek van zoveel meer belang is dan bij Fifa. Je zag de fifa jongens continue de bal langs de zijkant gooien om zo iedereen eruit te lopen, terwijl dit op een goed niveau bij pes niet lukt.

Fifa ziet er nog steeds leuk uit maar is voor mij als echte voetbal liefhebber niet geschikt als uitdaging. Scoren gaat te makkelijk en bijna altijd op dezelfde manier, loop lijnen zijn gelijk en het hele spel is scripted. Pes blijft veel vrijer om te spelen en zit veel meer in qua voetbal beleving.

Ik hoop wel dat PES 2011 ( en dat lijkt er wel op) een stuk vernieuwender is.