Plants vs. Zombies (2009)

Android / Apple iOS / Macintosh / Nintendo DS / PC / PlayStation 3 / PlayStation Vita / Xbox 360 / Windows Phone
Strategy / Puzzle

Ontwikkeld door PopCap
Uitgegeven door PopCap, MSL en Mastertronic

Als een horde zombies het op jouw huis, en specifieker de inhoud van je schedel, heeft gemunt, wordt het tijd je voor- en achtertuin in een plantaardig leger te veranderen. Plant zonnebloemen om zonne-energie te vergaren, waarmee je weer verschillende soorten aanvallende en defensieve planten kan planten. Hoe verder je komt, hoe meer zaden je vrijspeelt. Ook verdien je geld om upgrade spullen van je gekke buurman over te kopen. Probeer zo golf na golf van zombies van je huis weg te houden. Buiten de Adventure Mode, bevat de game ook nog een Puzzle Mode, een Survival Mode en een Mini-Games Mode. Ook heeft de game een real-time Zen-tuintje, waarin je vekregen planten moet onderhouden.

Ontzettend leuk en verslavend gamepje dat me nu al een paar dagen in z'n macht heeft. De lekker vlotte en opzwepende, zogenaamde tower-defense gameplay, in combinatie met het leuke design en melige concept, hebben onverwachts al vele uren van mijn gametijd afgesnoept.

De opzet is simpel, bouw zo snel mogelijk een verdediging op je gazonnetje, die de zombie-waves kunnen weerstaan. Maar de hoeveelheid verschillende soorten planten en combinaties die hiermee mogelijk zijn maken het te gek. De game vol met mini-games, van beghouled (bejeweled met zombies) tot Wack-a-Zombie. Het beetje verhaal is leuk gebracht, met lollige sounds (Braaainzz!) en muziek. Ook kan je, na hem 'uitgespeeld' te hebben, nog lekker lang door blijven gaan met vrijspelen en upgraden.
Zelfs het Zen-tuintje is ook funny.

Ik vind dit werkelijk een meesterlijke game,
Het concept is geweldig, net zoals de uitwerking
Elke zombie (en zelfs plant) ziet er super grappig / melig uit...
Ik heb nu al meer dan 30 uur aan de game besteed!
Een echte aanrader om in iedergeval eens de demo te downloaden

avatar van Mafurios
Heb hem bij de intertoys gekocht uit de koopjes bak vooral eigenlijk omdat ik het doosje vet vond.
Vond het een vermakelijke game maar als ik even iets anders te doen heb leg ik hem zo weer aan de kant en ik heb toch liever spellen wat meer tijd ingestoken word.

De humor is leuk, de planten zijn voor zover ik gekomen ben allemaal bruikbaar en er is genoeg uitdaging ook de mini-games waren leuk maar misschien een beetje aan de simpele kant.
Waar ik na een tijdje een beetje tegen aanliep is dat je na ieder level weer je hele verdediging opnieuw op moest bouwen, logisch natuurlijk anders zou je al snel niks meer te doen hebben maar ik had er al vrij snel niet echt veel zin meer in.
Het was mijn 5 euro iniedergeval zeker waard en ga hem ook vast nog wel een keer uitspelen.

Blijkbaar nog geen review geplaatst, ondanks dat ik 'm al drie keer heb uitgespeeld volgens mij.

Erg simpel concept van planten die je moeten beschermen tegen waves van zombies die je tuin komen binnenvallen en je hersenen willen opeten.
Je krijgt hiervoor de beschikking over verscheidene planten met elk andere eigenschappen. Om zo een plant te planten moet je zoveel mogelijk zon verzamelen door zonnebloemen te planten en zonnetjes die in beeld komen te verzamelen.

Het begint erg makkelijk, wordt later toch best uitdagend door de verscheidenheid aan zombies en levels. Bij sommige levels heb je bijvoorbeeld ook niet in de hand welke planten je kan kiezen.

Verder zit er goede humor in o.a. mede mogelijk gemaakt door Crazy Dave, lekker soundtrack en over het algemeen de verslavingsfactor van het verzamelen van zoveel mogelijk 'coins' (munten) om bepaalde planten, items te kopen.
Tot slot kun je je nog aardig zoet houden met de Zen-garden en de vele minigames.

Dikke 4,0 sterren.

avatar van Animosh
Verrassend leuk.

De graphics zijn matig: er is geen widescreen support en de stijl is wat te kinderlijk voor mijn smaak. De muziek is niveau-liftmuziek: niet storend, maar ook niet positief opvallend. De humor is vaak flauw. En ik heb weinig op met strategy-games. Maar weet je wat? Ik heb me toch zeer goed met dit spel vermaakt.

De muziek en stijl van het spel mogen dan niet opzienbarend zijn, ze zorgen wel voor een opgewekte en vrolijke sfeer vol positieve emoties. Maar de ster van dit spel is de gameplay. Het is moeilijk om er je vinger op te leggen waarom dit spel zo fijn wegspeelt, maar één van de dingen die het spel zo bevredigend maakt is dat het zo overzichtelijk is. De vijanden komen van één kant, de regels (wat de eigenschappen van de planten en van de verschillende zombies zijn) zijn duidelijk en eenvoudig en welke "speciale" zombies er op je afkomen wordt openbaar gemaakt, waardoor alle controle bij de speler ligt. Het neemt zichzelf bovendien geen moment serieus en is zeer gevarieerd, wat er voor zorgt dat het spel niet snel gaat vervelen. En het spel is simpelweg bijna nooit frustrerend. Het is een glimlach in pixels.

Plants vs. Zombies is kortom een een zeer leuk spel dat garant staat voor een goed humeur. Voor intense gameplay of een uitmuntende sfeer moet je niet bij dit spel zijn, maar op het gebied van opgewekte ontspanning zijn er, ondanks haar eenvoud, weinig games zo effectief als Plants vs Zombies. 4*