Tank Wars (1990)

Strategy

Ontwikkeld door Kenneth Morse
Uitgegeven door Kenneth Morse

In deze game ben jij de bewindvoerder van een tank en strijdt je tegen andere tanks op verscheidene terreinen. Om de beurt kan iedere tank eenmaal vuren in de richting van een vijand, net zo lang tot alle tanks zijn vernietigd en er een winnaar overblijft. Het is van strategisch belang om het juiste wapen te gebruiken in de juiste situatie en rekening te houden met de richting en sterkte van de wind.

neo (crew)
De grondlegger van een geheel nieuw strategisch genre, wat nog werd nagemaakt voor games als Scorched Earth (toen men vaak aanziet als de grondlegger) en recentelijker een game als Worms. Er de echter grondlegger was, en daar is wel een heel klein beetje wat voor te zeggen. Er was echter maar 1 tegenstander en geen gebruik van een landschap. Wel kon men al met windsterkte spelen. Zie hier een foto. Je zou Tank Wars misschien eerder de echt goed uitgewerkte versie kunnen noemen. Het is hoe dan ook een prima spel, maar is later met relatief betere graphics en andere opties beter uitgewerkt.

avatar van Thomas83
Je zou het een subgenre kunnen noemen ja, al is het niet echt mijn favoriete. Gaat me toch vrij snel vervelen.
Staat Scorched Earth niet op Gamesmeter? Kan hem zo gauw niet vinden in elk geval.
Naast deze en worms had je er ook nog eentje geloof met grote monsters die op flatgebouwen stonden of zo.

neo (crew)
Die met die monsters was Gorillas.

avatar van Thomas83
Ah ja, ik dacht al dat de monsters van die grote King Kong-achtige gorilla's waren. Op zich best geinig spelletje, maar niet voor lang. Ook Worms was het niet helemaal voor mij. Snap niet waarom dat spel nou zo razend populair was en is eerlijk gezegd.

avatar van PC.ENGINE.FAN
Tankwars was een favoriet van me in the good old days. We konden er met zijn vieren leuk omstebeurt spelen waarbij een poging gedaan werd om de tank van je tegenstander te beschadigen. Voor die tijd was het een sensationele game. Worms heeft het grote succes inderdaad bij Tankwars afgekeken. Ik snapte al jaren niet hoe het zomaar kon dat Worms met dit concept aan de haal ging, zeker het concept voor dikke duiten overgekocht. En worms vind ik eigenlijk ook geen karakter hebben, geef mij maar Tankwars of Scorched earth. Ik kan me niet meer herinneren welke van de twee de optie had om een eigen kreet in te voeren voordat je ging vuren. Volgens mij was dat Scorched Earth. Die games stonden bol van de creatieve ideeën.

avatar van DonOswaldo
Ha, heerlijk spelletje was dit vroeger. Zo simpel, maar toch zó verslavend. Wat windsterkte e.d. om op te letten, maar kwam uiteindelijk gewoon neer op proberen te richten en proberen de andere tank te raken, iets wat grappig genoeg na vele speelbeurten niet verveelde. Heerlijk om tegen een vriend of familielid te spelen.