Luigi's Mansion (2002)

Nintendo GameCube / Nintendo 3DS
single player / multi player (verschilt per platform)

Ontwikkeld door Nintendo

In Luigi's Mansion heeft niemand minder dan Luigi een reuzegroot landhuis gewonnen. Samen met zijn broer Mario spreken ze af aan de ingang van het landhuis, maar nog voor Luigi arriveert wordt Mario ontvoerd. In een met spoken gevuld landhuis moet Luigi met behulp van de Poltergust 3000 en een zaklamp op zoek gaan naar zijn broer Mario...

JohnWilliams schreef:
Deze Game is erg leuk omdat hij van Luigi is maar om nou een 2e te maken lijkt me volkomen overbodig. Wel leuk dat hij is een keer de hoofdrol krijgt.

Ik gun het Luigi wel om ook op de Wii of DS een eigen game te krijgen. Luigi's Mansion was zeer geslaagd, dus waarom niet nog een vervolg? En wat ik al eerder had vermeld, met de Wii mote zou je mooi kunnen stofzuigen. ^__^

Nu zijn we het toch met elkaar eens, een 2e op de Wii begint inderdaad erg interessant en verleidelijk te klinken, we moeten maar eens naar Nintendo schrijven.

Dit was een GC release game he? Dat merkte je ook wel. Het was grappig, het was best leuk om te spelen maar het was ook kort en niet zo uitgebreid. Dit had veel leuker kunnen zijn als men er een half jaar langer aan had mogen werken.
Meer dan met je zaklamp spookjes jagen was het niet. Wel is het typisch Nintendo, dus vol met details, leuke geluiden/melodien en humor.
Maar ik was niet echt supertevreden met deze game. Leuke wegspeler voor een middagje, meer niet.

Bart Tönjann schreef:
Wario en Waluigi zijn misschien niet de meest fantasierijke personages, maar de hele mario serie is over het algemeen redelijk oppervlakkig. Dat bedoel ik dan niet als kritisch punt, dat is juist de bedoeling van de serie. Zo zit er ook vaak maar weinig verhaal in de spellen (uiteraard met zware uitzondering de mario rpg's, en nog wel een paar titels)

JW: Met slechte bedoelt hij denk ik kwaadaardig

Platform games hoeven ook geen uitgebreide verhaallijnen te bevatten aangezien het niet veel toevoegd aan de gameplay. Het verhaal in de 3D platform game Glover op de N64 ging ook niet verder dan: Een tovenaar raakt twee handschoenen kwijt. De ene handschoen word goed (Glover) en de andere slecht (Cross-Stitch). Naast het verslaan van Cross-Stitch moet Glover ook nog eens alle kristallen bij elkaar zoeken om zo het koninkrijk weer levendiger te maken. Dus de Mario games zijn hier geen uitzondering in. Hetzelfde geld voor Gex 64 en Crash Bandicoot. Leuke games waarbij je tijdens het spelen alleen maar denkt van: "als ik zoveel items verzamel kan ik naar de volgende wereld/baas". Je staat er niet bij stil hoe het verhaal nu precies in zijn werk gaat.

avatar van wiiplayer
Helaas niet zo'n leuk spel , en gamecube is sowieso al niet echt iets moois. maar mijn god... wat is luigi hier toch geweldig :D !

avatar van Ga_me_bre_aker

dat dit ooit is verkocht
gewoon bagger en zonde van het geld
van mij mogen al die spellen naar de vuilnisbelt

avatar van Mega Man
Nou nou, dat is wel het hele uiterste zeg! Overdrijven is ook een vak. Dat het geen topper is dat mag wel duidelijk zijn maar als jij dit vuilnis noemt dan weet ik zeker dat je maar bar weinig ECHTE slechte games hebt gespeeld. Ik noem een Universal Studio's Theme Park Adventure voor de Gamecube en een Daikatana en Carmageddon voor de N64. En wat bedoel je met: "van mij mogen al die spellen naar de vuilnisbelt". Welke spellen bedoel je nog meer? Toch niet Evil Eye's doorn in het oog: "Super Mario Galaxy".

wiiplayer schreef:

Bedoel je dat de Gamecube zelf niet zo mooi was of de games in het algemeen? Dan heb je zeker nog geen Resident Evil 4, Metroid Prime, Twilight Princess of een andere Cube topper gespeeld?

Wattt!!!!
dit is gewoon een k*t spel
dat dit ooit is verkocht
gewoon bagger en zonde van het geld
van mij mogen al die spellen naar de vuilnisbelt

Ik vond het een leuk en vermakelijk spelletje! Lekker spookjes opzuigen, rond rennen, manieren zoeken om verschillende spoken te vangen en natuurlijk de prachtige sfeer ^__^

avatar van Mega Man
k*t spel? Overdrijven is ook een vak zeg.

Mega Man schreef:
k*t spel? Overdrijven is ook een vak zeg.

Ik ken veel slechtere spellen.

avatar van Ga_me_bre_aker
0,5
Mega Man schreef:

avatar van Jorge-E

dat is echt CRAP

Vind ik ook, ik moet niets hebben van Mario en zijn vrienden, ook niet van die andere koppen zoals Sonic, die kerel zonder ledematen maar wel handen, jack and dexter.....

Matthijs
Jorge-E schreef:

die laatste drie heb je gelijk in, maar Mario en zijn vrienden zijn top

Jorge-E schreef:

Hij bedoelde dat soort spellen als Luigi's Mansion, dus niet über klassiekers als Mario 64 of Mario Galaxy. Dat zijn prachtige games!

Al weet ik niet tot welk soort games Luigi's Mansion behoort. Doshin the Giant? Wario World? Oftewel de wat mindere games van Nintendo. Maar om nou gelijk te zeggen dat het 'crap' is? Dan heb je maar heeeeeeel weinig ECHTE crap games gespeeld. Er zit heel veel verschil tussen een kwalitatief slechte game of een bepaald icoon of genre wat je totaal niet ligt. Maar dat spreekt voor zich natuurlijk.

Any way, dus je houdt helemaal niet van platform games? Jack & Daxter is wel even wat anders dan een Super Mario. En tussen Rayman en Sonic zit ook dag en nacht verschil. Dan moet je iets tegen 'toony' characters hebben denk ik. En dat houdt in dat er meerdere genres afvallen. Party racers als Mario Kart en Crash Team Racing of vechtspellen zoals Smash Bros. En dan nog is een Mario platform game totaal niet te vergelijken met een Mario Kart. Ander genre dus..

avatar van Evil Eye
Silent Hill vond ik toch net iets enger.

avatar van Mega Man
Dan heb je Grabbed by the Ghoulies nog niet gespeeld.

avatar van Jorge-E
Ik moet gewoon niets van al die "toony characters" hebben. Welk genre dan ook.

joeri592
review:

De brievenbus ging open en er viel een brief op de mat. Luigi loopt naar de mat om de brief te bekijken. In de brief staat dat hij een landhuis heeft gewonnen! Geweldig! Snel gaat hij naar het landhuis. Om bij het landhuis te komen moet je door een groot donker bos, wat Luigi nooit eerder had gezien. Uiteindelijk aangekomen bij het landhuis schrok Luigi zich de pleuris. Het was een groot donker huis, een soort spookhuis. Ach, wat maakt het uit… Luigi gaat dus naar binnen waar het heel erg donker is. Hij doet zijn zaklamp aan en begint het huis te verkennen. Vreemd, alle deuren zijn op slot. Hoewel? Alle deuren? Er is er eentje open. Luigi loopt die kamer binnen en daar is het nog veel donkerder! Zomaar, opeens, verschijnt er een gekleurd spook dat op Luigi af begint te vliegen. Vlak voordat het spook Luigi heeft kunnen pakken hoort Luigi het geluid van een stofzuiger. Een zo te zien verstrooide professor zuigt met een omgebouwde stofzuiger het spook op. Zodra dit gelukt is vertelt de professor over het huis en wat er aan de hand is…

wat ik grappig vind is dat luigi dit keer de hoofdrol pakt

Luigi’s Mansion is eigenlijk voor de ene helft 3D en voor de andere helft 2D. Zo heeft Luigi en de spoken een 3D vorm, maar daar houdt het ook wel mee op. Alle voorwerpen, muren, deuren en ga zo maar door hebben geen 3D vorm. Het probleem daaraan is dat objecten in het huis zomaar opeens verschijnen als je ergens naartoe loopt. Het is echter wel erg leuk gedaan. De controle is hierdoor erg makkelijk, waardoor beginnende Gamecubers goed kunnen oefenen met de controle, voordat ze echt beginnen met de 3D games.

Spoken, daar draait het hele spel om. Als je het verhaal, aan het begin van deze review hebt gelezen, kan je je de professor nog wel herinneren. Weet je nog die stofzuiger die hij had? Ja? Mooi! Het is namelijk jou taak het huis spookvrij te maken! Met hulp van het apparaat, genaamd de PotterGhost 3000 mag jij als een gek door het huis rennen om, spoken, spoken en nog meer spoken te vangen. Saai wordt dit echt niet. Het zijn namelijk niet alleen maar standaard spoken die je gezellig moet opzuigen met je stofzuiger, nee nee, dit geld alleen voor de standaard spookjes, en de Boo’s. Naast deze spoken heb je de grote spookfamilie, die in het landhuis woont. Ja, deze moet je ook opzuigen, maar op een andere manier. Je kunt deze spoken namelijk niet zien als je naar ze kijkt, dus je kan ze ook niet opzuigen, want dan moet je naar hem kijken. Zo zijn er allemaal trucjes om deze spoken te verslaan. Na het verslaan van een serie spoken moet je terug naar de professor die de spoken in een schilderij veranderd. Een heel geinige gadget in Luigi's Mansion. Luigi heeft namelijk een gloednieuwe Gameboy genaamd de GameBoy Horror. Op deze Gameboy kan je de kaart van het huis zien, informatie over spoken krijgen en checken of een deur echt of fake is.

De levensduur krijgt echter een min. Luigi’s Mansion is namelijk niet het grootste spel, en als je een beetje doorspeelt, kan je dit spel in vier uur uitgespeeld hebben. Zodra je het spel hebt uitgespeeld, komt er echter wel een nieuwe mode, maar deze mode houdt ook niet zoveel in. Het is namelijk een soort “Second Quest”. Je kunt nu het hele spel opnieuw spelen, maar dan is de hele Mansion omgedraaid. Dat betekent dus dat een deur die eerst links zat nu rechts zat en andersom. Dat Luigi makkelijk te besturen is niet echt een verassing. De controller is namelijk gemaakt voor Luigi’s Mansion. Door de makkelijke controle zal je een hoop lol kunnen beleven met dit spel. Naast de makkelijke controle zit er ook nog is een hoop humor in. Bijvoorbeeld het begin als je de professor tegenkomt, of juist het einde, waar je King Boo moet verslaan.

graphics 85
gameplay 85
orginality 90
sound 75
replay 60

cijfer 7,7

avatar van Tha Luz

dat is echt CRAP

Ja of jij bent gewoon crap?Dat kan namenlijk ook nog

ik vond het wel een toffe game het is lekker ingewikkeld,mooi,leuk dat luigi de hoofdrol is.
Het is een leuk spel.
maar hij verveel heel snel jammer.
daardoor geef ik 3.5 sterren.

groeten dennie

avatar van Cassevis
Leuk dat je niet weer mario bent. Ook een heel grappig thema met al die spoken. Soms in je eentje schrik je je dood. Hahahahahah

Cassevis schreef:

Schrik je je dood in een Mario game........?

avatar van Princess Piranha
Spreekwoordelijk... mag ik hopen voor Cassevis.

Haha ik ook!

Spreekwoordelijk

Hahahaha

avatar van LimeLou
Wat een dikke pret had ik toch met deze game. Ik was vroeger wel bang voor die spookjes die zomaar uit de kast kwamen (lol!) Piekfijn spel in mijn herrineringen

avatar van LimeLou
Evil Eye schreef:
Silent Hill vond ik toch net iets enger.

Nee, dit is 10x enger...

avatar van steph b
Heel leuk spel! Als dit spel alleen maar langer en uitdagender was geweest, dan zou het echt een klassieker zijn geweest! Nu blijft het slechts een leuk spel om eens een keer te spelen.

Zonder nostalgische waarde is dit helaas niet een titel die veel indruk maakt (als je het nu voor het eerst probeert).

Luigi’s Mansion moet het vooral hebben van de sfeer en het leuke thema: het kinderlijke spookhuis met geesten, bewegende meubels en kermis-achtige muziek. Alsof je door een soort interactief Efteling spookhuis loopt. Het is vermakelijk om alle kamers af te gaan, de verschillende gekke spoken te ontmoeten en Luigi’s humoristische reacties te zien. De spoken hebben allemaal hun eigen geinige trekjes en het heeft duistere implicaties als je serieus over de logica nadenkt (hoe zijn de baby en puppy om het leven gekomen ?).

Op het gameplay gebied vond ik het eigenlijk maar saai. Geesten opzuigen met de stofzuiger werd snel oud, en steeds meubels te moeten schudden (in de hoop dat er iets nuttigs zat) was niet een interessante manier van verkennen. Zelden werd er echt denken of out of the box oplossingen van je gevraagd. Het voelde allemaal als het opvolgen van instructies met weinig ruimte om een eigen speelstijl toe te passen.

Ik bleef spelen, steeds denkent dat het ff nodig had om op gang te komen, om erachter te komen al bij de eindbaas te zijn. Hier gaf ik het bij op en keek het laatste stukje gewoon op youtube. Wellicht dat de latere delen beter uitbreiden op de basis die hier is gezet, maar ik heb niet veel enthousiasme overgehouden om de vervolgen te willen proberen.

Ik kan je de meest recente Luigi's Mansion wel aanraden hoor, Fonzzz002.

Alleen al voor de prachtige beelden, de sfeer en de vele leuke horrorgrapjes zou je het een kans moeten geven.