The Secret of Monkey Island (1990)

Alternatieve titel: Monkey Island

Atari ST / Commodore Amiga / Macintosh / PC / Sega CD

Ontwikkeld door LucasArts
Uitgegeven door LucasArts

Guybrush Threepwood, een gewone kerel die koste wat het kost piraat wil worden, spoelt aan op het eiland Mêlée in het Caribisch gebied. Daar wordt hij verliefd op de mooie gouverneur Elaine. Wanneer de demonische piraat LeChuck Elaine ontvoert en naar het mysterieuze Monkey Island brengt stelt Guybrush alles in het werk om haar terug te halen.

avatar van Hadouken
Tja, dit is een perfecte adventuregame. Zelfde als bij de andere delen; geweldige humor, puzzles, characters en sfeer. Ik heb deze game een jaartje geleden uitgespeeld, maar aan de graphics heb ik me echt totaal niet gestoord.

avatar van Mart
Goede game en een mijlpaal voor de adventuregames, maar het spel mistte voor mij de magie van deel 2 en 3. Komt waarschijnlijk omdat ik deze pas ná deel 2 en 3 speelde.

avatar van Thomas83
Geweldig spel! Zoals ik al heb gepost in de topic over deel 2 van deze serie, de Monkey Island-spellen behoren echt tot de top van point & click adventures, een van mijn favoriete genres.
Dit deel vind ik van de serie ook wel het beste, vooral ook door de nostalgie. Die voel ik bij dit deel het meest.
De puzzels zijn leuk en soms nog aardig uitdagend, de karakters erg leuk, en de humor is geweldig. Bovendien is het Monkey Island-deuntje ook prachtig vind ik. En het spel is een groot avontuur. Klassieker!
4.5*

avatar van Jordy
Guybrush die van een rotsrand afvalt, gevolgd door een Sierra achtig "restart/restore/quit" menuutje. Dan 10 seconden later... rubber tree

Vind deel 2 net iets leuker, maar deze heb ik ook zeker een keer of 5 van voor tot achter gespeeld, blijft leuk. Als je je afvraagt waar Pirates of the Carribean z'n inspiratie vandaan haalt, speel deze games...

Guybrush
Jordy schreef:

Inderdaad Jordy! het is een fantastisch spel, heb het gekocht toen ik 12 jaar was en ik wilde niks anders meer dan een piraat worden.

Die humor is gewoon zo goed gedaan. GEWELDIG!!!

Dat stukje in POTC 2 dat ze in dat moeras naar Tia Dalma gaan, toen moest ik dus direct denken aan Monkey Island II waarin Guybrush in een coffin door de swamp roeide naar de Voodoo Lady,

zo schitterend als je dit in de bios ziet, dat Disney zich heeft laten inspireren door LucasArts.

avatar van jedymastertje
prachtig spel ik weet nog dat ik dit spel speelde op mijn 286 pc.

avatar van tomthumb
Die dis naar Sierra was inderdaad een giller. Aanstekelijke muziekjes, zelfs met het gebliep dat een pc zonder geluidskaart voortbracht en zeer humoristische dialogen. Een topper in het adventure-genre.

avatar van Thomas83
Ik krijg zin om dat thema-liedje te downloaden of zo, heerlijk nummer!
De puzzel waar ik destijds het meeste moeite mee had kan ik me nog wel goed herinneren. Die roei-riem die in een ravijn lag of zo. Door de kleuren van mijn monitor kon ik hem minder goed zien. Want toen ik het spel jaren later op een andere computer speelde viel de riem me veel meer op, sprong hij er qua kleur meer tussenuit.

gerwinf
Het beste spel wat ik ooit heb gekocht. Ik was 9 toen ik 'm haalde en het was nog een hele opgave om het uit te spelen. Veel van de woordgrappen had ik pas door bij de cd-rom versie (die later uit kwam). 5 Sterren!

Knullig gemaakt, maar op zich wel grappig dat deze gasten er een school musical van hebben gemaakt:

avatar van tomthumb
Voor muziekjes uit de game kijk hier .

avatar van Hadouken
Hier kan je veel meer vinden, leuk site ook

avatar van Thomas83
Die muziek en andere dingen op die sites brengen leuke herinneringen naar boven aan het spel. Ik kan me nog Stan herinneren, die geweldige bootverkoper. En ik weet nog hoe ik echt het avontuur voelde toen ik nou eenmaal op dat schip op weg was naar Monkey Island. Die schipbreukeling op het strand was ook geweldig. Het spel zit echt vol met geweldige karakters.
Ik herinner me ook nog goed die zwaargevechten die je moest doen. Echt een van de leukste dingen aan het spel. Die puzzel met grog en de gevangenis was ook erg leuk en nog redelijk lastig. Ik kan me ook nog goed zo'n soort van puzzelding met schijven die je moest draaien herinneren waarmee je het wachtwoord of zo van het spel moest achterhalen.

avatar van Deftones_JP
Dat is inderdaad de kracht van die serie. En dan nog te bedenken dat alle karakters geeneens een stem hadden door de toenmalige techniek.

avatar van Foetsj_NL
Is dit spel ergens gratis te downloaden ? Want ik heb the Curse of Monkey Island gespeeld, en nu ik jullie verhalen hoor wil ik ook erg graag deze spelen.

gerwinf
Foetsj_NL schreef:

Het is nog geen abandonware of freeware helaas. Ik kan je wel de cd-rom versie aanraden. Vga graphics en cd-muziek.

avatar van Thomas83
Laatst keek ik op die sites waarop muziek van het spel staat, maar bij het themaliedje, de intro zeg maar, klinkt het toch minder dan hoe het klonk uit de simpele PC-speaker. Die bliepjes pasten gewoon heel goed bij dat nummer. Als ik zeg maar de geluidskaart-versie hoor klinkt het nummer iets te gelikt.

avatar van rpger
Haha fantastisch dit op nummer 1! Toen ik als jonge knul dit speelde had ik meteen het idee dat dit een classic was. Tot dan toe waren alle adventures zo´n beetje van Sierra (Kings Quest, Larry etc.) en monkey island blaasde ze allemaal van tafel. De humor, de sfeer alles was goed aan deze game. Jammer dat de bedenker Ron Gilbert ermee stopte na de sequel, daarna heeft het het niveau nooit meer gehaald.

En inderdaad Pirates of the Caribean (vooral deel 2) is een 1 op 1 kopie van Monkey Island.

avatar van drezic
Ik ben dit spel nu voor het eerst aan het spelen. Had hem al een tijdje liggen maar was er nog niet aan toe gekomen.

Och wat een heerlijk gevoel! Een toast op vroeger, toen er nog point & click geproduceerd werd en Lucasarts commerciele belangen in de wind sloeg.

*snif*

avatar van drezic
Er zit trouwens een hele maffe copyprotection bij deze game (dial a pirate). Welke idioot komt op zo'n idee?!

avatar van Zuzuu
Een zeer intelligente man zeker

Thomas83 schreef:

Ja er zijn volgens mij ook enorm veel versies van het intro. Gemaakt door fans, of anders gecomprimeerd. Ik heb net ook weer even het een paar tracks beluisterd. Echt één van de leukste soundtracks ooit. Alleen bij het horen van het begintheme al denk ik aan zon, zee, strand en piraten en zou ik willen dat ik op Melée Island was om een biertje te drinken in de ScummBar en daarna op avontuur gaan met Guybrush. Door dat nummer slaat m'n fantasie altijd op hol zeg maar

avatar van rpger
Ik heb een CD versie van monkey island waarbij de intro muziek gewoon CD audio is, gespeeld door een reggae band (of gewoon goeie synths gebruikt)

avatar van Thomas83
De begintheme blijft geweldig ja. Ik voel dan ook gelijk het avontuur en krijg flashbacks van al het plezier dat ik vroeger aan het spel heb beleefd.

Leuke grappen, beste game-themesong ooit en originele puzzels, maar hij is wel erg kort. Daarom lager genoteerd bij mij dan 2&3 (4...daar praat ik liever niet over).

avatar van ReMyTje86
Ik zal maar eens binnekort maar op zoek gaan naar deze game, jullie maken me nieuwsgierig

Deze week nog eens herspeeld (lang leve Scummvm) en zelfs na bijna 20 jaar blijft Monkey Island een absoluut pareltje. De humor blijft ook na -tig keren spelen gewoon erg leuk en de karakters zijn bij de meest memorabele die je ooit tegen het lijf zal lopen in een videogame (met name Herman Tootroth blijft lachen). De sfeer, graphics, puzzels en ook vooral de muziek blijven brilliant en zijn simpelweg tijdsloos.

Overigens wordt er boven melding gemaakt van de Pirates Of The Caribean film en dat de films bijna 1:1 kopieën zijn van dit spel. Is niet zo heel erg verwonderlijk als je bedenkt dat Ron Gilbert zelf de inspiratie voor een groot gedeelte heeft gehaald bij de originele DIsney attractie.

RE123
lijkt me best wel een leuk spel

avatar van Deftones_JP
Dus die remake wordt gedaan door Gilbert en de zijnen? (ik hoop het want dan zit het met stemmen e.d. wel goed) Dat is inderdaad gaaf om een nog keer te spelen. Dat Telltale games is trouwens wel de redder van het adventure genre te noemen, een goeie zaak!

Deftones_JP schreef:

Ik heb zo'n grenzeloos respect voor die gasten, ze hebben gewoon een dikke middelvinger opgestoken naar Lucasarts, ontslag genomen, eigen bedrijf opgericht en gewoon lekker oldskool adventures maken en ze doen het financieel hartstikke goed.