The Secret of Monkey Island (1990)

Alternatieve titel: Monkey Island

Atari ST / Commodore Amiga / Macintosh / PC / Sega CD

Ontwikkeld door LucasArts
Uitgegeven door LucasArts

Guybrush Threepwood, een gewone kerel die koste wat het kost piraat wil worden, spoelt aan op het eiland Mêlée in het Caribisch gebied. Daar wordt hij verliefd op de mooie gouverneur Elaine. Wanneer de demonische piraat LeChuck Elaine ontvoert en naar het mysterieuze Monkey Island brengt stelt Guybrush alles in het werk om haar terug te halen.

Geweldig nieuws! De remake ben ik matig in geinteresseerd, maar zal ik absoluut wel downloaden voor XBL, de nieuwe serie is echter iets waar ik ontzettend naar uitkijk. Telltale games heeft met Sam & Max sowieso al een plaatsje tussen mijn favoriete developers veroverd.

avatar van Thomas83
Ik ben nog maar gematigd enthousiast eigenlijk. Guybrush met een Vanilla Ice-kapsel op die site?
Hoe Guybrush in het spel opeens vloeiender beweegt ziet er ook een beetje maf uit. Al zien de opgepoetste graphics er soms ook weer heel aardig uit (vooral dat switchen tussen de oorspronkelijke graphics en de opgepoetste is geinig). en leuk dat Dominic Armato bijvoorbeeld weer de voice-acting voor Guybrush mag doen. Dubbele gevoelens dus. Persoonlijk zou ik liever een nieuwe Monkey Island, of een vergelijkbaar point & click-adventure, zien wat niet in 3D is.
Minuscuul schermpje trouwens op de site van de Special Edition.

avatar van Alfred Mok
Zo zie je maar dat tijd geen rol speelt.
Deze game blijft geweldig ondanks het feit dat hij al bijna 20 jaar oud is. Een tijdloze klassieker die me eigenlijk gamegek maakte. In de jaren 90 had ik wel kinderen maar die waren niet zo weg van deze games. Ik snap tot op de dag van vandaag nog steeds niet wat zij hier saai aan hebben gevonden. Over die remake heb ik nog niet zo veel gehoord. Wel weet ik dat deze game ook gewoon bij mij in mijn top 10 staat en dat is zeer verdient.

Lijkt dit op Pirates of the Caribbean?
Nee, Pirates of the Caribbean lijkt hierop

avatar van Thomas83
Mooi gesproken. En je hebt een goede smaak in games als ik je top-10 zo zie. Vooral niet vergeten ook te stemmen.

avatar van Alfred Mok
Thomas83 schreef:

Dank je wel Thomas.
Het stemmen doe ik altijd tegelijk met het schrijven van mijn recensies. Zo weet ik waar ik ben gebleven.

avatar van N811
nu ook voor de iphone

Natan85
De remake dan he

misterwhite
Heb deze eens even gespeeld, geinig spelletje alleen moet ik terug gewoon geraken aan point & click.

avatar van Flammazine
Vandaag de cd-rom meegegraaid uit de kringloop. Op de hoes hangt een sticker waarop staat dat deze cd-rom deel uitmaakt van een hardware/sotware bundel. Weet iemand hier meer over?
En weet ook iemand hoe ik hem aan de praat krijg onder Windows?

avatar van Flammazine

Vet, bedankt voor de tip! Ben niet zo'n retrogamer maar hier ga ik van genieten

avatar van horizon
Fantastisch spel.
Alles klopt hierin.

avatar van Shpongle
Nostalgie. Geweldige game.

SouthParkFan
Weet iemand nog wat aanraders voor als je dit spel fantastisch vindt? Ik heb al Loom en Grim Fandango.

Day of the Tentacle en Simon the Sorcerer. Beiden toppers en bijwijlen hilarisch. De Simon the Sorcerers (deel 1 en 2 - de rest is de moeite niet) zijn via GOG te verkrijgen voor een paar pleuro.

avatar van CarealotCarrot
En dan heb je nog Sam & Max en Full Throttle. Lucas Arts had in de jaren '90 topjaren .

avatar van Thomas83
Indiana Jones and the Fate of Atlantis is ook een aanrader. Eigenlijk alles van LucasArts wel.

En misschien So Blonde (2008), komt wat sfeer betreft aardig in de buurt.

SouthParkFan
Wauw, had nooit zoveel antwoorden verwacht, bedankt allemaal!

Overigens zijn dat (buiten So Blonde) grotendeels de wat oudere classics. Ook tegenwoordig wordt er aardig wat moois uitgebracht, met name Daedelic Entertainment heeft een aantal prachtige adventure games uitgebracht. Aanraders daarvan zijn The Whispered World, Night of the Rabbit en de Deponia serie. (maar ze zijn eigenlijk allemaal prima).

Ook Pendulo studios (bekend van Runaway) brengt regelmatig wat leuks uit. En dan zijn er nog games als Pirates of Voojun Island, Book of Unwritten Tales of Ceville die echt wel de moeite zijn.

Aan prima adventures geen gebrek in ieder geval...

avatar van CarealotCarrot
En dan te bedenken dat een tijd er een geleden nog gedacht werd dat het adventure genre dood was .

Het is maar hoe hard je zoekt, ik check ook regelmatig Adventure Game Reviews, News, Trailers & Top Games - AdventureGamers.com en dan zie je dat het genre verre van dood is

Maar misschien kunnen we dat beter hier bespreken.

SouthParkFan
Prachtig spel, net voor de 6e (of was het de 7e) keer uitgespeeld. Gewoonweg een meesterwerk.

Groot Monkey Island fan hier maar dit ga ik niet doen. Geldklopperij dit. Ze hadden dit al eerder aangekondigd maar dan in een iets andere samenstelling; daar kwam heel veel kritiek op met als resultaat dat ze het eea hebben aangepast. Het totaalpakket is nu zeker mooier en beter maar ik pas hiervoor.

Wie lapt er in hemelsnaam zoveel geld voor zoiets ouds?

Manny Calavera schreef:
Wie lapt er in hemelsnaam zoveel geld voor zoiets ouds?

Nou mensen rond de 40/50 die hier heel veel nostalgie bij hebben. Zelf koop ik ook veel oude meuk voor veels te veel geld, dus ik snap best dat mensen dit kopen maar zelfs ik vind dit te gortig.

mrdig schreef:

Ik ben ook absoluut nostalgisch ingesteld, maar je gaat toch geen 175 lappen voor een paar antieke games en een beeldje?

avatar van horizon
Wel een erg mooie set en dat Big Wooop ticket is al 1000 dollar waard.

Collectors editions gaan al rap voor meer over de toonbank. Dat zijn dan wel idd vaak nieuwe triple A titels, maar voor de echte fan valt dit misschien nog wel mee. Je krijgt iig redelijk wat coole goodies. Ikzelf koop al een tijdje geen collecor-editions meer, laat staan voor pc. Maar ik snap wel dat er mensen zijn die dit willen. Niemand "moet" dit kopen, je kunt ze even goed op GOG halen als je ze gewoon wilt spelen.

Waarom zijn al die Monkey Island titels (op Curse na) niet voor de mac op Steam?
Kort waren de eerste twee in nieuwe edities (dus met stemmen) te krijgen voor de ipad/iphone, maar ook daar zijn ze weg.