Fire Emblem: Shadow Dragon (2008)

Nintendo DS / Nintendo Wii U
Strategy / RPG
single player / online

Ontwikkeld door Intelligent Systems

Fire Emblem: Shadow Dragon draait om de prins Marth, aan wie de taak is om het koninkrijk van Altea te redden van haar ondergang. Om die missie met succes te volbrengen moet hij met zijn kompanen het heilige zwaard van zijn vader, Falchion en het Fire Emblem vinden. Alleen dan kan hij de kwade Gharnef verslaan, de dood van zijn vader en de ontvoering van zijn zus wreken en uiteindelijk het koninkrijk terugwinnen.

Shadow Dragon is, vooral als je het vergelijkt met latere delen, vrij kaal. De welbekende tactische gameplay zit hier weer goed in elkaar, maar dat is het ook eigenlijk wel. Het verhaal is vrij minimaal en de personages hebben bijna geen dialogen of zichtbare dynamiek met elkaar. Voor mij is dit juist een van de leukere dingen aan de andere games van Fire Emblem.

Uiteraard gaat het hier om een remake van het allereerste deel, maar ik denk dat ze er wel wat meer moeite in hadden mogen stoppen. Hij is nu gewoon te 'barebones' om memorabel te zijn. Ik zou hem alleen aanraden als je echt een hele grote fan bent van de serie. Anders kan je beter aan de slag met een ander deel. 3*

avatar van Princess Piranha
Wauw ik heb deze nog geen cijfer gegeven. Het is inderdaad heel kaal. Erg houterige remake...

Helaas al een tijd geleden dat ik deze heb gespeeld. Ik weet nog wat flarden, maar niet echt details wat ik goed of slecht vond uit deze game. Alleen het algemene gevoel: Een beetje middelmatig

Dat je aan het begin van de game gelijk een unit moest opofferen maakte wel veel indruk!

Het is imo inderdaad de minste Fire Emblem. De hele dynamiek tussen de personages mist (toch een van de grote charmes van de reeks), het hele verhaal is matig...maar...toch is het niet slecht als je puur voor de strategische gevechten speelt. Dat zit gewoon goed. Maar idd - het 'speciale' van de reeks mist. Ik heb hem destijds zelfs verkocht toen ik er klaar mee was (net als de GC EN WII versie omdat ik financieel problemen had en ze toch wel wat opbrachten). Toch best spijt nu.

De originele versie van Shadow Dragon en het nooit in het westen uitgekomen Blade Of Light komen naar de Switch.

Nintendo Switch Getting First Fire Emblem Game, Previously Japan-Only, In December - GameSpot

Enige probleem: het is weer zo'n release die maar tijdelijk verkrijgbaar is. Ik weet niet wat ze daar bij Nintendo aan het doen zijn, maar het staat me niet aan.

Hoertjes nieuwe stijl dus.

Omdat jullie die shit allemaal als een malle gingen lopen kopen.

Krijg je natuurlijk dit.

DarthSolidKevin schreef:

Pssst, Blade of Light is geen aparte game, dat hoort bij de volledige titel: Shadow Dragon and the Blade of Light.

Ja wtf...weer een tijdelijke release?? Ik blijf het onzin vinden, ook al mis ik de DS versie en ben ik haast geneigd om deze wel aan te schaffen denk ik dat ik het mooi langs me heen laat gaan. Het is een moeilijke keuze maar ik wens me eigenlijk ver van dit soort praktijken te houden.

Dus...ik trommel me vroeg of laat de DS versie op en skip deze onzin.

gelukkig heb ik de DS versie en komt deze niet fysiek op cartrdige. Nog even denken of ik hem digitaal haal, want een DS port zonder upgrade op de switch ziet er naar mijn mening niet uit.

Grovonion schreef:

Dit is geen DS port. Als ik het goed begrijp is het een port van de originele NES game met extra's. En ik weet niet of het overal een fysieke release krijgt maar er is dus alvast in de US wel een 50$ versie is met het originele boekje, doosje etc...hoewel het spel een downloadcode moet zijn. (of althans...dat liet de trailer zien op een FB forum en het bovenstaande artikel).

ok, dat verklaart waarom het er zo erbarmelijk uitziet

Sinner schreef:
Een soort S.E. maar enkel met download code, dat noem ik dus geen fysieke versie.

Grovonion schreef:

Nee. Prima. Maar wel een heel erg mooie hoop extra's (je vind de trailer vast) waar de fans van de serie toch om zullen staan te springen. En ook weer hier als ik het begrijp is niet alleen de s.e maar ook de digitale editie beperkt in aanbod (tijdsduur) . Als we een tijdperk ingaan waarin we met dit soort grapjes krijgen af te rekenen hoeft het niet echt meer voor mij.

Ps: eh dat verschil tussen de DS en de Nes versie had je toch meteen moeten zien. DS spellen zien er denkelijk heus niet zo slecht uit op een Switch. Net zoals Snes of Gba games. Hoewel het voor zijn tijd natuurlijk wel prima was. Maar dat terzijde.

Princess Piranha schreef:

Oh, dat is een foutje van mijn kant.

avatar van Princess Piranha
Haha geen zorgen, ik dacht het eerst ook bij het zien van de trailer.

Sinds een week met deze begonnen op de DS. Elke dag een chapter proberen te halen, wat tot nu toe (ch. 10) erg makkelijk verloopt. Ik verlies wel eens hier of daar een van mijn karakters, maar een herstart verhelpt dit makkelijk.

Another one bites the dust! Na een goede 26 uur het einde behaald, en ik dacht altijd dat dit als een mindere Fire Emblem werd aanzien, maar niets is minder waar! Natuurlijk is het nog niet zo verfijnd of uitgebreid als de latere 3DS episodes (laat staan Three Houses), maar dat wat er is werkt alles perfect op zijn FE's.

Ook een perfect game om op de 3DS te spelen, wat misschien nog steeds mijn allerliefste handheld is. Het is gewoon een pick-up en play systeem par-exellence, nog meer dan de toch een beetje onhandige switch.
FE:SD zelf werkt ook goed mee door telkens een hapjegewijs speelbaar chapter te serveren.

Het verhaal stelt niet veel voor, maar qua dramaturgie kan het zeker tellen en grafisch is het gewoon top.

Dikke 4*

Oude Observator
Grovonion schreef:
Het verhaal stelt niet veel voor, maar qua dramaturgie kan het zeker tellen

Fraaie review Grovonion, maar voor het gebruik van het woord 'dramaturgie' mag je van mij een bank vooruit én krijg je een kus van de juf.

Hopelijk is het een knappe juf, al genoeg banken vooruit gegaan in de hoop een knappe tegen te komen

Oude Observator
Nou nou, je bent wel veeleisend hoor Grovonion. Maar ik heb goed nieuws: de juf is net als jouw score een dikke 4* (hou het aub wel geheim dat ik dit zei want ze zou het woord 'dikke' verkeerd kunnen begrijpen).

mindere Fire Emblem

Nou...voor mij een klein beetje...maar dat heeft te maken met het gebrek aan het buddy systeem en conversaties tussen de karakters. Mist net wat van de charme van de andere delen hierdoor (net zoals ook al de GC en WII) versies.

Maar goed...wat noem ik minder hier. Blijft een van mijn favoriete reeksen en ook de 'mindere' delen heb ik met bijzonder veel plezier gespeeld. Ik baal dan ook bijzonder dat ik de GC, WII en deze destijds verkocht heb omdat ik in geldnood zat en ze me tesamen toch wel dik 150-200 euro opbrachten.

Ooit koop ik ze echter opnieuw als het meezit. Ik heb zelden ergens spijt van, maar dit blijf ik een van de dwaaste dingen vinden die ik op mijn 40 jaar gedaan hebben.