Atelier Rorona (2009)

Alternatieve titels: Atelier Rorona: The Alchemist of Arland | Atelier Rorona: The Alchemist of Arland DX

PlayStation 3 / PlayStation Vita / Nintendo Switch / PC / PlayStation 4
Adventure / RPG

Ontwikkeld door Gust
Uitgegeven door Gust, Nippon Ichi en Koei

Het is rustig in het atelier. Al tijden lang wordt er geen gebruik meer gemaakt van alchemie. Omdat niemand nog spullen komt kopen stelt het koninkrijk een ultimatum. Het atelier moet er binnen drie jaar weer bovenop zijn, anders wordt het gesloten. Hierop verlaat de huidige eigenaar het atelier. Als jonge rookie wordt de veertien jarige Rorona aangesteld om het atelier te leiden.

Heb nog geen van de Atelier spellen gespeeld, maar van wat ik tot nu toe heb gezien en gehoord is dit er eentje om in de gaten te houden. Komt exclusief uit voor de PlayStation 3. Het spel zou blijkbaar meer dan dertig mogelijke eindes bevatten. De gameplay wordt turn-based. Zo te zien ook cel-shaded graphics. Komt ergens in Juni uit in Japan.

Screenshots en Teaser Trailer.

Oke dan! Die ga ik zeker halen! Maar eind 2010 waarschijnlijk op de europeese markt?

De roots van de Atelier spellen liggen oorspronkelijk op de PSX. Na een handjevol Playstation 2 releases en enkele portable games voor zowel de PSP als de NDS maakt de serie nu ook eindelijk de overstap naar de Playstation 3. Atelier Rorona is het eerste spel voor de next-gen console en ook de eerste Atelier game die gebruik maakt van een 3D engine in plaats van 2D sprites. Het spel heeft in Europa nog wel een tijdje op zich laten wachtten, want inmiddels is ook het vervolg op Atelier Rorona al uit in Japan.

Het spel draait, zoals gebruikelijk in de Aterlier serie, om het maken van items. Combat komt duidelijk op de tweede plaats, en dat is ook in dit deel niet anders. Door de juiste materialen te verzamelen kun je aan de hand van alchemie allerlei voorwerpen maken. De voorwerpen die je kan maken worden onderverdeelt in verschillende categorieën zoals: ingrediënten, wapens, healing items, etc.

Je speelt als Rorona, een jong en tamelijk onhandig meisje welke in leerdienst is bij haar meester in de plaatselijke alchemy-workshop. Wanneer ze haar meester op een dag een nieuw uithangbord ziet ophangen krijgt ze te horen dat het niet zo goed gaat met de workshop. Haar ietwat luie en zelfzuchtige leermeester draagt de workshop over aan haar pupil, welke nu de volledige verantwoordelijkheid draagt. Het is nu aan Rorona om zich binnen drie jaar te bewijzen, lukt haar dit niet dan wordt de workshop permanent gesloten. Het verhaal heeft niet veel om het lijf en het voelt enigszins 'alledaags' aan maar het kabbelt rustig voort en houdt alles net interessant genoeg om verder te spelen.

Een afgezant van de koning, genaamd Sterkenburg, geeft je over deze periode twaalf opdrachten welke allen succesvol dienen te worden uitgevoerd. Je krijgt om de drie maanden een nieuwe opdracht, variërend van het ‘maken’ van items tot het vinden van zeldzame materialen. Je verdient sterren aan de hand van verschillende factoren zoals de kwaliteit van de items die je inlevert, het aantal en/of de traits. Om voor je opdracht te slagen moet je voldoende sterren behalen.

Het behalen van de hoofdopdrachten (de 'assignments') is over het algemeen vrij gemakkelijk. Omdat je gemiddeld zo'n drie maanden krijgt voor één opdracht heb je genoeg tijd om deze succesvol te voltooien. Enkel bij één van de laatste opdrachten kwam ik qua tijd wat in de problemen omdat je op zoek moet naar enkele zeldzame items.
Het spel werkt met een kalender waarbij iedere actie een aantal dagen in beslag neemt. Het maken van een item kost een bepaald aantal dagen. Simpele items kun je binnen 0,2 tot 0,4 dagen maken, terwijl de lastigere items 2 dagen in beslag kunnen nemen. Het loont dus ook om het maken van items goed in te plannen zodat je voldoende tijd overhoudt om met je party op pad te gaan.

Om items en grondstoffen te verzamelen kun je met je party van maximaal drie members op pad gaan naar verschillende locaties. Verder weg gelegen locaties, welke later in het spel beschikbaar worden, kosten meer reistijd, maar bevatten vaak ook items van hogere kwaliteit en sterkere monsters. De locatie waar je naartoe reist is op haar beurt ook weer onderverdeelt in verschillende locaties. Het reizen tussen deze locaties kost tevens een bepaald aantal dagen, maar alleer je deze locatie hebt vrijgespeeld kun je bij je volgende bezoek vanaf alle reeds verkende locaties beginnen.

De combat in Rorona is eenvoudig en doet niets nieuws. Het spel is turn-based waarbij je party members naast de standaard aanval ook speciale aanvallen kunnen uitvoeren welke een klein beetje van je hit points kosten, maar over het algemeen een stuk effectiever zijn. Nadat één van je party members in level is gestegen kun je één van deze aanvallen verbeteren. Rorona kan daarnaast ook nog gebruik maken van items. Dit zijn items die je aan de hand van synthesis zelf hebt gemaakt. Naast potions en food items heb je ook de beschikking over tnt, kanonnen en talloze andere items welke op hun beurt ook behoorlijk effectief kunnen zijn.

Het spel draait in de kern natuurlijk om de 'synthesis', het maken van items. Dit is ook veruit het leukste gedeelte van het spel. Je maakt items voor verschillende doelen. Naast je assignment kun je op het paleis ook verzoekjes aannemen van dorpsbewoners en verzoekjes aannemen van je vrienden (en potentiele party members) om zo je vriendschap te verbeteren. Het 'synthesis' systeem is, hoewel het aantal te maken items gelimiteerd is, behoorlijk diep. Door items met een hoog level of met bepaalde eigenschappen te gebruiken kun je op den duur zelf waardevolle items maken die bepaalde traits bezitten.

De conversie naar 3D is Gust prima afgegaan. Hoewel de engine weinig details op het scherm tovert en uitblinkt in eenvoud zien de graphics en schattig uit. De karakters, die er in het dialoogvenster prima uit zien, lijken in de 3D engine echter net kinderen. Vooral de 'volwassen' kerels zien er nogal kinderlijk uit. De soundtrack is, naar Gust-gewoontes, dik in orde. Het spel bevat naast de Engelse audio ook de originele Japanse stemmen. Helaas zijn de Japanse stemmen óf veel te hoog óf veel te zacht, waardoor je beter kiest voor de Engelse dub. Ook deze is verre van hoogwaardig, maar voor een lokalisatie als deze neem ik met weinig genoegen. Ik ben namelijk allang blij dat het spel zijn weg naar Europa heeft gevonden.

Hoewel de Europese verkoopcijfers er bedroevend uit zien heeft het spel het in Amerika een stuk beter gedaan. NIS Amerika heeft al laten doorschemeren dat ze voor de Atelier fans nog een verrassing in petto hebben, waardoor ik toch nog alle hoop heb dat ook Atelier Totori zijn weg hier naar toe wel zal vinden. De liefhebber kan zich in de tussentijd in ieder geval vermaken met Rorona. Het verhaal bevat talloze eindes, en het maken van items blijft leuk, waardoor het spel wel een tijdje houdbaar blijft. 3.5*

Nice review WW, nog nooit een Atelier game gegamed, maar heeft me altijd een coole serie geleken. Synthesis en het kalender systeem lijken me erg interessant, maar battle leek me iets te simplistisch idd. Toch weer eens kijken of ik een van de ps2 delen ergens uit kan halen.

Wel erg cool dat de meeste next-gen rpgs iig die optie hebben om de japanse stemmen te kiezen...

Vandaag samen met Atelier Totori & Meruru in een DX versie-bundel uitgekomen op de Switch, PC en PS4!