Call of Juarez: Bound in Blood (2009)

PC / PlayStation 3 / Xbox 360
Action / Shooter
single player / online

Ontwikkeld door Techland
Uitgegeven door Ubisoft

Het spel neemt je mee naar de jaren voorafgaand aan de eerste Call of Juarez. Het dynamische duo gaat al rovend, plunderend en moordend door het leven, maar wordt op een gegeven moment uit elkaar gedreven door hun eigen hebberigheid. Ze willen het goud en de chicks niet meer met elkaar delen, waardoor ze uiteindelijk recht tegenover elkaar komen te staan. Dat laatste kom je al in het begin te weten, waardoor de rest van de game zich grotendeels als flashback afspeelt. Je kunt iedere missie kiezen voor een van de personages om mee te spelen, wat invloed zal hebben op het verloop van het spel.

Imperial Figure
kort gezegd: de single-player is 5 x beter dan het eerste deel van juarez en de online multi-player is 10 x beter dan het origineel.

avatar van Tsjo-Wi
Toffe Westernshooter. Het verhaal is boeiend en wordt goed gebracht. De graphics zijn echt schitterend en die heerlijke westernsfeer is volop aanwezig. De soundtrack is ook memorabel te noemen.
Qua gameplay ben ik iets minder te spreken. Het schieten (en dat is zo'n beetje het enige wat je doet) werkt wel goed en die duels en focusmode zijn leuk bedacht, maar het had allemaal net wat overtuigender gemogen. Het voelt soms net iets te standaard allemaal, en dat komt het beste tot uiting in de multiplayer. Die is niet slecht, maar gaat snel vervelen.
De levels zijn bijna allemaal lineair maar dat is niet echt storend want de levels ogen heel open en het leveldesign is gewoon goed. Er zijn wel twee grote free-roaming levels maar die hadden wat dieper uitgewerkt en beter in de game geintregeerd mogen worden. Je komt langs vele verschillende locaties, en door de prachtige graphics en de geweldige sfeer is het echt een lust voor het oog om door de levels te lopen. Ik betrapte mezelf er meerdere keren op dat ik even stil ging staan om van het uitzicht te genieten. De setting is dus duidelijk het beste aspect van deze game.
Je kunt bij bijna alle missies kiezen of je speelt met Ray of met Thomas, wat opzich wel leuk is en de replayvalue iets omhoog haalt, ook al zit er niet heel veel verschil tussen de twee. Maar wat ik dan wel extreem raar vind is dat de game niet in coöp te spelen is! Je speelt de hele game samen met je computergestuurde broer dus hoe moeilijk kon het zijn om er een coöp mode in te gooien? Dat had de game echt naar een hoger niveau kunnen tillen...

Conclusie: Call of Juarez: Bound in Blood is een leuke, verhaalgedreven FPS met bizar mooie graphics en geweldige omgevingen en muziek. De game is aan de korte kant maar zeker de moeite waard als je van FPS en van westerns houdt. 4*

Imperial Figure
Er is ook een nieuwe mappack voor download, 4 maps in totaal.
Via xbox live marktplaats gratis te downloaden en via ps3 kost de mappack 10 euro.
Dikke vette plus dus voor microsoft.

avatar van kaholiic
Ozzi schreef:
geen interrese agg dit is the shit geloof me now die word de game van mij echt top hoor 4.00 ** van mij hij is zkr waard 3.5 ** ik heb hem all gespeeld hoe gwn gespeeld jha maar niks jha maar echt mooi game ik zou maar als ik jullie was echt proberen

Volgens mij is het een soort code...

avatar van jaspertje3
Demo gisteren gespeeld, helemaal niet onaardig. Grafisch redelijk en het geheel speelt gewoon lekker weg.
Pik ik wel een keer op voor 2 tientjes!

Demo ook maar eens gespeeld en het was wel vermakelijk.
Graphics zagen er wel oké uit, schieten werkte ook wel. Ik mist eigenlijk wel een soort van feedback hoe de vijanden neervielen, naar mijn mening vielen ze gewoon standaard op de grond. Een HAVOK engine hadden zeker kunnen implementeren.

Misschien dat ik 'm nog wel een keer koop.

avatar van mnrk
Heb ook de demo gespeeld....

Leuke western shooter....schieten ging prima, net zoals het door je wapens circuleren.
Ook de graphics zagen er prima uit...

avatar van toetje1977
Zeker de moeite waard, al is de singleplayer niet zo heel erg lang. In 7,5 uur was ik er wel doorheen. Heb het merendeel van de levels als Thomas gespeeld, schiet zelf liever van een afstandje met een rifle, maar dat dual wielding met Ray is ook wel erg cool.

Verhaal en graphics zijn prima. Sfeer is geweldig, ook de "high noon" shootouts dragen bij aan dat echte western sfeertje.

avatar van solidKevin
Moet je hiervoor deel 1 hebben gespeeld?

Lees de info maar die bij de game staat.
Het is een prequel.

Beter dan Gun?

Nijmegen schreef:
Beter dan Gun?

Denk het wel ja. Bound in blood heeft natuurlijk veel mooiere graphics en het verhaal komt ook beter uit de verf. Daarentegen is hij wel voor het grootste deel lineair daar waar Gun een free roamer is. Maar als je into westerns bent moet je ze sowieso allebei checken.

avatar van JanVR
Als western niet zo goed als GUN.
Als shooter niet zo goed als een call of duty.

6/10

avatar van mnrk
Heb ondertussen de game aangeschaft...en nog geen moment spijt van gehad.

Prima western shooter...grafisch ziet het er prima uit en ook speelt het lekker.

Ben weer eens begonnen, nadat de game een lange tijd in de kast heeft gelegen.

Prima shooter, dat zeker. Maar écht geweldig is het niet. Ik vind het toch al best gauw saai worden..
Grafisch is het wel een topprestatie. Het ziet er schitterend uit. Ik keek af- en toe echt mijn ogen uit. Zeer goed gedaan, klasse. Helaas is de muziek wel heel erg bagger(het past niet echt bij een western imo) en is het verhaal en zijn de karakters wel erg 'corny'. Ik ben pas bij act IV, dus ik moet nog wat verder spelen. Maar ik denk niet dat er meer dan 3 of 3,5 sterren in zit.

avatar van Double Deuce
Deze game voor 30 euro aangeschaft voor de PS3 en nu na het rondspelen ervan, zeker geen spijt.

Het spel heeft 5 "acts" en iedere act heeft 5 levels om het zo te zeggen. Regelmatig kan je kiezen of je wilt spelen als Thomas (handig met lasso, geweer, messen) of Ray (schiet 2 pistolen tegelijk en is de sterkere van de 2 broers). Helaas kan je niet in een two-playermode spelen dus het is altijd de computer die je broer "speelt".

Zelf heb ik alleen met Ray gespeeld als ik die kon kiezen: zo kan je lekker door de levels heen knallen aangezien je zelden echt zonder ammo komt te staan.

Qua health heb je geen meter of zo. Als je geraakt wordt spettert er wat bloed in de lucht, als je dan nog een paar keer een hit direct erna krijgt dan ga je zwaarder ademen en het beeld wordt wazig en als je dan NOG wat hits pakt dan ben je dood en begin je bij het laatste checkpoint (en daarvan kom je er om de paar minuten tegen dus ver terugvallen doe je niet).
Als je geraakt wordt en dan even schuilt achter een muur, deur, of wat dan ook, dan word je vanzelf weer helemaal beter en het is alsof je nooit bent geraakt. Ik ben vaker doodgegaan omdat ik van een grote hoogte naar beneden viel dan dat ik echt werd doorzeeft met kogels of ben opgeblazen door dynamiet!

Het spel kent amper free-roam dus je wordt als het ware door het spel heen geloodst maar dat vind ik niet storend. Visueel is het een genot en de cut-scenes zijn ook erg aangenaam. Het verhaal is geen Oscar-materiaal maar wel degelijk vermakelijk en daar gaat het toch om.

In de western-achtergrond zit ook veel verschil: je begint het spel midden in de Amerikaanse burgeroorlog om vervolgens via woestijndorpen naar heuvel- en berglandschappen te verhuizen en dat alles is zeer subtiel gedaan.

Als schutter wil je ook wat wapens tot je beschikking hebben die ook nog een handig en effectief werken. De bediening zit wel goed: schieten, laden, wapens kiezen is allemaal goed qua gemak en snelheid.
Qua wapens begin je met simpele pistolen die niet veel kracht hebben, niet snel vuren en ook niet snel herladen. Gelukkig kan je de wapens van je dode tegenstanders ook meenemen en gebruiken maar die zijn doorgaans net zo slecht of goed als degene die je zelf hebt. Belangrijk is wel dat je onderweg geld verzamelt want daar kan je later in het spel betere wapens van kopen (en munitie/dynamiet als je zonder zou zitten).

Het duurt enkele levels maar dan kom je de eerste wapenwinkel tegen. Hier zijn betere wapens te koop. Voor Ray heb ik telkens de beste pistolen gekocht voor zover mogelijk en zeker bij de latere levels heb je heerlijke pistolen die de zes kogels er letterlijk en figuurlijk uit laten knallen en supersnel herladen. Met deze superpistooltjes ga je wel snel door je maximale aantal van 100 kogels heen maar echt zonder kom je zelden of nooit te staan. Je slachtoffers laten niet alleen hun eigens guns achter maar ook hun ammo en die kan je dan zelf weer mooi gebruiken.

Ook te koop: shotguns, geweren (al dan niet met een vizier) etc. Bij de wapenswinkels kan je ook wat extra missie's spelen en die zijn er puur om geld mee te verdienen. Speel ze allemaal: leuke afwisseling en je cash stijgt flink (zo moeilijk zijn ze niet).
Veel verschillende wapens heb je niet. Het was leuk geweest als je zelf ook met een gatlinggun om je nek had kunnen lopen maar helaas..... (in het echte leven zou dat ook niet kunnen gezien de omvang/gewicht maar het gaat om het idee!)

Om de gameplay uitdagend te houden is er een concentrate-modus aan toegevoegd: ik ga niet uitleggen hoe het precies werkt maar het effect is dat je in 1x bijvoorbeeld 10 tegenstanders afschiet als je de deur intrapt van een gebouw. Leuk en een vooral handig effect.
Ook zijn er delen in de levels dat je moet schieten al rijdend op een paard, in een soort postkoets en in een kano. Verder zijn er nog meer leuke elementen toegevoegd die zorgen voor afwisseling waardoor ik me niet heb verveeld.

Over die gameplay gesproken: het spel is makkelijk. In de easy modus knal je in 7 uur naar het einde als je echt recht op je doelen afgaat. Vervolgens speel je de mogelijkheid vrij om op "very hard" te spelen. Als je er vanuit gaat dat de meesten op "normal" zullen spelen bij de eerste poging, dan zal het wat langer duren. Zelf Speelde ik op "normal" het spel in exact 8 uur, 55 minuten en 51 seconden rond en dat met 1123 kills (leuk dat je stats worden bijgehouden in het spel).
Ik had wel het voordeel van het feit dat ik het spel al op easy had rondgespeeld en dan weet je wel waar de moeilijke punten zitten. Vervolgens heb ik ook alle extra missies gespeeld en geprobeerd zoveel mogelijk secrets te vinden (zonder walkthrough). Er schijnen 89 secrets te zijn en ik bleef hangen op 41. Magere score maar dat is leuk voor een volgende ronde.

Wat het spel zo makkelijk maakt is dat je broer nogal van supermankwaliteit is. Waar jezelf af en toe even gas terug moet nemen om te herladen en/of omdat je bent geraakt, moet je broer dat niet. Volgens mij is hij 2x gestorven (aparte uitdrukking) op al die uren die ik heb gespeeld en dat is toch knap!
Vervolgens knalt hij, als je even niet oplet, de complete inhoud van een saloon aan gort inclusief inventaris. Om dat een beetje tegen te gaan loop je het beste zelf voorop: dan krijg je de bad guys ook als eerst in je vizier en ja: je wordt ook al eerste beschoten.....

Als laatste nog wat over de eindbazen: die moet je in een duel neerschieten. Je kent het wel: 1 tegen 1 en als "de muziek stopt" dan mag je schieten of in dit geval: als de bel klinkt dan mag je 1x vuren. Dat is leuk gedaan en stiekem best spannend ook! Soms lukt het in 1x en soms pas na 20 keer.

Conclusie:

De pluspunten:
+ Geweldig mooie graphics.
+ Vette muziek die naar mijn idee wel goed bij de setting past.
+ Western-style! Weer eens wat anders dan Wereld Oorlog 2.
+ Lineaire game (vind ik wel fijn spelen).
+ De cutscenes en verhaalopbouw zijn goed.
+ De dialogen tussen de broers gedurende het spel zijn erg leuk.
+ Fijne gameplay.
+ De prijs: al voor 29,95 euro overal te koop.

De minpunten:
- Geen 2-playermode.
- Weinig echt verschillende wapens.
- Makkelijk (in een dag speel je de game rond).
- de auto-save is soms erg irritant want dat haalt de vaart wel wat uit het spel.

Al met al goed voor 4,5 sterren omdat ik de minpunten niet echt heel vervelend vind. Als je voor dit spel bijvoorbeeld 50 euro of meer zou moeten betalen dan zou ik zeggen: 4 sterren of je moet echt een liefhebber zijn van dit genre.

Double Deuce schreef:

Als Ray kan dat toch ook gewoon?

Verder leuke review

avatar van Donkerwoud
+ Goed verhaal voor een game
+ De sfeer van het wilde westen is echt heel goed getroffen in het level design en de sounds
+ Ray en Thomas spreken zeer tot de verbeelding als helden
+ De duels zijn echt leuk gedaan en voelen als the real deal.

- De multiplayer werkte niet echt fijn op de PS3-versie, het is echt zoeken naar anderen die het spelen.
- Voelt ook wel als een achteruitgang als je Killzone 2 eens hebt gespeeld. Zeker de multiplayer oogt nogal ouderwets qua graphics.
- Weinig variatie in de gameplay. Ze hadden echt met iets meer vondsten moeten komen dan er nu zijn.
- De A.I. is nogal karig.

avatar van Donkerwoud
En toch gaat mijn mening omhoog, het was weer een tijdje geleden dat ik heb moeten huilen om een game (FF VII? Anyone?) Laat ik het zo zeggen, ja, de gameplay is beperkt, ja het is zelfs een tikkeltje houterig allemaal, maar oh wat worden de karakters briljant uitgewerkt. Het lijdt tot een briljante verhaallijn die zo vertaald kan worden naar een Hollywood-film.

Nijmegen
Hoezo huilen om een game? WTF?

avatar van Tsjo-Wi
Huilen omdat je emotioneel betrokken bent met de characters en omdat het verhaal zo mooi in beeld gebracht wordt. Het einde van deze game kreeg ik inderdaad ook wel een brok van in mijn keel, net zoals je wel eens bij een goede film hebt.

Nijmegen
Wow ik denk dat ik hem dan maar even uit moet spelen.

Nijmegen schreef:
Hoezo huilen om een game? WTF?

Soms zijn wij mannen ook net mensen.

Kan je ook gewoon vrij rondlopen ?

Nee

avatar van Tsjo-Wi
Er zijn wel 2 missies waarin je kunt free roamen. Die maps zijn best groot maar helaas heb je in een ruim uur alles wel gezien daar.

avatar van Martijn
Vogelbekdier schreef:
Kan je ook gewoon vrij rondlopen ?

Hoezo vraag je dat als je toch al gestemd hebt?!

Nijmegen
Hij stemt een paar seconde nadat hij de vraag stelt!

avatar van Starmaster501
Ik ga maar eens video reviews kijken (ben niet zo van teksten) en dan maar eens kijken of het wat is. Het is alleen singeplayer (wel online?) dus is de singeplayer ook een beetje lang en leuk?