A2 Racer (1997)

Ontwikkeld door Davilex
Uitgegeven door Davilex

Je sluit je aan bij een geheim genootschap dat races organiseert over de beroemdste snelweg van Nederland: de A2. Tijdens deze races moet je je een weg zien te banen door het verkeer op de A2 en daarbij brandstof, geld en tijd pakken. Natuurlijk moet je ook uit handen blijven van de politie.

0,5
Dat was inderdaad Vakantieracer. Maar laten we wachten met gal spuwen totdat ie is toegevoegd

Deze vond ik als kind nog best wel leuk. Alleen niet vaak gespeeld, vraag me af waarom...

Ravnoss
De huidige notering snap ik niet echt? Toen dit spel uitkwam was dit _het_ spel om te spelen, alle vrienden uit mijn buurt hadden dit. En elke dag gingen we bij iemand anders spelen. Ik kan me niet anders herrineren dan dat dit voor zijn tijd, best een vermakelijke game was.

avatar van rpger
1,5
Pure fantasie want op de A2 kan je niet racen, daar sta ik altijd in de file.

Ben het met Ravnoss eens, ik vond het in die tijd echt een top spel!! dus hij is meer waard 3.0*

Gewoon een leuk spel, voor die tijd. Speelde het altijd bij een vriend van me. Om de beurt een race rijden.

3.0 omdat het vroger leuk was

Zag eruit als een leuk spel alleen kreeg ik em destijds op mijn pc niet aan de praat (helaas) terwijl mijn pc toch wel aan de benodigde systeemeisen voldeed.

Kzal em zeker op mijn nieuwe pc nog wel eens checken als ik wat tijd heb want als ie zo leuk is als dat ie altijd op me overkwam dan wil ik em zeker spelen...

avatar van Donkerwoud
Ik vond het toentertijd zeer tof om door bekende steden te crossen. Zelfs toen zag ik al dat het allemaal niet zo serieus was ( update van auto´s beperkt, te gemakkelijk, veel te langzaam in vergelijking tot echte racegames ), maar dat neemt niet weg dat ik me ermee vermaakt heb. Waarschijnlijk daalt de stem als ik het nu moet spelen, en dat gebeurt dus ook niet.

avatar van Zealenga
Ik vond dit spel altijd wel leuk om te doen
Maar goed, dat is ook alweer zo'n 6 jaar geleden.

Nou ja zo'n flop was het niet Maar echt goed ook niet 2,5

Lexcoaster
Redelijk slechte game, maar als kind vond ik dit spel heel verslavend.

warzone
Slechtste racespel dat ik heb gespeeld ik houd sowiezo al niet van racespellen.

avatar van polopolo150
1,5
Ik was een grote fan van de A2 racer series, (vraag me niet waarom) maar deze was wel erg slecht... alleen een paar nieuwe borden op de plaats als je een nieuwe level speelt.. voorederst alles hetzelfde!!!

jammer.. zeer jammer..

avatar van playzz82
Destijds grappig, maar qua graphics verre van goed, ook voor die tijd.
Maar heb me er toch nog wel een aantal uurtjes mee kunnen vermaken dus toch 2*

Ondanks dat het game van slechte kwaliteit was, heeft hij mij toch nog behoorlijk kunnen vermaken, daarom toch 2* voor dit spel.

avatar van wolff
Ik had vroeger veel davilex games,

onderanderen a2 racers is wel een leuke game voor de leeftijd van 6 a 8 jaar.

ik vind het een 2.5

avatar van PyrexVision
Wat! Zo'n lage notering? Dit was de coolste game uit mijn vroege kindertijden. *2,5

Deze spel is tof, ik speelde het toen ik nog klein was, was in die tijd het meest gespeelde spel van Nederland, dus waarom nu zo slecht hierover praten? deze spel was een hit in Nederland, 5 stars.

Btw bekijk de intro van deze a2 racer spel hier:

YouTube - A2 Racer Intro

avatar van Samael
Dit spel heeft op een of andere manier toch wel wat indruk achter gelaten. Zeker niet vanwege de "geweldige" graphics maar juist de herkenbaarheid van de Nederlandse snelwegen waar men toch over het algemeen dagelijks mee te maken heeft. En juist die herkenbaarheid ontbreekt vaak in games die zich bijvoorbeeld in de VS afspelen.

3 sterren

avatar van Nqouy
Nee dit was eigenlijk best een slechte game, eigenlijk zo slecht dat het ook wel weer komisch werd.
Heb er eerlijk gezegd dus ook nog best wat uurtjes achter gezeten ook omdat het destijds toch weer ff wat nieuws was. wow eindelijk eens over de nederlandse snelweg racen in een computergame haha maar het was met de graphics natuurlijk dramatisch gesteld. het enige herkenbare waren de politie auto's en af en toe flitste er een bord maastricht langs en geloof ook dat er om de honderd meter een molen stond.
Stond er nou ook de amsterdam ArenA helemaal in het begin ergens? staat me namelijk nog vaag iets van bij.
Ik moet het spel nog ergens hebben liggen maar heb hem al 14jaar niet gemist eigelijk.

avatar van Griekse God.
Puur wegens nostalgische reden een 2. De game zelf was bedroevend, maar boeiend! Wat een cult.

avatar van jirachi04
Komt dit echt '' langs mijn dorp''? Tja ik woon haast langs de A2.

1,0
Bijzonder matig en overhyped spel.

avatar van markwiering
Ik snap niet waarom jullie dit spel zo afkraken. Dit is een fantastisch computerspel! Je zit in de auto, racet langs alle andere auto's, komt politieauto's tegen etc. Het is een heel spannend, leuk en indrukwekkend spel. Er is ook heel goed gedacht aan de realiteit. Dit spel ziet er grafisch formidabel uit als je in de instellingen de 3D-accerelatiekaart aanzet, je moet letten op je benzine (wat in het echt ook moet), je krijgt boetes van de politie als je te hard rijdt (wat ook in het echt gebeurt), je moet auto's in het verkeer ontwijken en zo nodig via de vluchtstrook verder racen etc.

Er zijn natuurlijk een paar kleine minpuntjes, maar die wegen absoluut niet op tegen de voordelen. Deze minpuntjes zijn:
- Je komt in het spel een tankstation tegen zonder dat de vangrail ophoudt (klein foutje van Davilex, moet kunnen!)
- Je racet niet alleen met andere tegenstanders, maar ook tegen de tijd. Dit verbaast mij, want wie boeit het hoe lang je erover doet? Het is de bedoeling dat je als eerste terug bent in Amsterdam!
- Je kunt geld oppakken, maar je kunt hier niks mee behalve boetes betalen. In tegenstelling tot A2 Racer II en A2 Racer III kun je geen nieuwe onderdelen voor je auto kopen en geen nieuwe auto's kopen. In de eerste A2 Racer is het oppakken van geld niet echt nodig.

En dat allemaal voor een spel uit 1997... Zeer opzienbarend als je het mij vraagt. De makers van dit spel hebben al mijn respect en ik hoop echt dat Davilex in de toekomst opnieuw zal beginnen met het ontwikkelen van computerspelletjes, want ze hebben hier heel veel talent voor.

En dan nu richting bijna alle andere mensen die hier gereageerd hebben: ik zou het nog begrijpen dat als A2 Racer een spel was dat net was uitgekomen en je zou het vergelijken met de laatste versie van Need for Speed, dat je dan nog kan zeggen ''Ik vind de grafische omgeving en het realisme van A2 Racer in sommige opzichten enigszins tekort schieten aangezien dit in Need for Speed wat beter is'', maar jongens, we hebben het over een spel uit 1997. Begrijp dat nou!

Volgens mij was ook in die tijd zo goed als alles grafisch beter dan wat Davilex maakte, maar dat kan een vooroordeel zijn. Ik ben er trouwens nog niet uit of jij dit alles cynisch bedoeld of..., misschien heb je ooit (of je pa/ma) voor davilex gewerkt.

1,0
Dit was nog niet eens een spel.

avatar van Martijn
1,0
Need for speed kwam ook al uit in die tijd

avatar van markwiering

Nee, ik ben gewoon iemand die een andere mening over A2 Racer heeft dan bijna alle anderen hier. Zowel ik als mijn ouders hebben nooit bij Davilex gewerkt. Ik snap niet waarom jullie zo negatief zijn over A2 Racer. Als je bij de instellingen van A2 Racer de horizon uit zet, het dashboard aan zet en de 3D-accerelatiekaart activeert, ziet het spel er prachtig uit, zeker voor die tijd.

Confusie schreef:
Dit was nog niet eens een spel.

Hoe kom je naar nou bij? A2 Racer is wel degelijk een spel. Sterker nog: het is een heel leuk spel. A2 Racer was niet voor niets het best verkochte spel uit 1997!

avatar van threeohthree
1,0
Misschien in bepaalde regio's in Nederland, maar de best verkochte game uit het jaar 1997 was toch echt Riven van de Myst series.

Bron: List of best-selling games