Blade Runner (1997)

Alternatieve titel: Blade Runner: Enhanced Edition

PC / PlayStation 4 / Nintendo Switch / Xbox One

Ontwikkeld door Westwood en Nightdive
Uitgegeven door Virgin en Nightdive

In 2019 staat de politie tegenover een groots georganiseerde misdaadbende bestaande uit een groep kunstmatige mensen, de zogeheten Replicants. Agent Ray McCoy wordt op een missie gezet om een aantal van deze replicants op te sporen, maar al snel raakt hij verstrikt in het netwerk van deze replicants die Ray doen laten twijfelen over wie of wat hij zelf is.

Keen Commander
Als klein jongetje ging ik vaak een kijkje nemen in de plaatselijke computerwinkel die tegenover mijn lagere school was gelegen. Een van de games die in de schappen lag was deze. Ik was helemaal gefascineerd door de game vanwege de doos. Die ongelofelijk coole frontcover in combinatie met die veelbelovende sfeerimpressies op de achterkant en die blitse rode letters van de titel. De sfeer die dat alleen al uitstraalde, dat futuristische en desolate, in een mysterieuze stad uit de toekomst. Het was voor mij destijds bijna niet te bevatten dat zo'n mooie game zou kunnen bestaan. Jammer genoeg hadden we thuis een computer die deze game niet aankon, en moest ik het enkel doen met het bewonderen van de verpakking en mijn verbeelding daarbij.

Keen Commander
Een jaartje terug kwam ik op internet de film Blade Runner tegen. Net als bij Tommeh kwam me dit ergens bekend van voor. Al snel legde ik de link met de game en heb ik de film meteen gehuurd en bekeken. Prachtige film met een eigenaardige 80's science-fiction sfeer. Ik heb deze game nooit gespeeld, maar als ik op youtube fragmenten van deze game terugzie, komt de sfeer van de game inderdaad aardig overeen met die van de film. Ik stond er trouwens van te kijken dat er toen al graphics van zulke kwaliteit waren.

Het lijkt me tof om dit spel na al die jaren toch eens te spelen. Gezien mijn jeugdige verlangen, de fragmentjes op youtube en jullie commentaar, zal dit zeker de moeite zijn. Misschien moet ik mijn oude pc maar eens onder het stof vandaan halen, deze game installeren en lekker aan de slag gaan.

AvMerode
Qua sfeer en grafische vormgeving nog steeds 1 van de betere point&clickers en games in general.

Deze nog steeds werkend op mijn leppie staan. Misschien een van deze dagen voor de grap toch eens herspelen op mijn teeveeke zoals we dat tegenwoordig allemaal doen.

Destijds een van de meest imponerende game ervaringen die ik tot dusver had mogen aanschouwen. De cutscenes kunnen zelfs vandaag de dag nog heel aardig mee.

De sfeer die je proeft in Chinatown bijvoorbeeld nog nog maar weinig aan scherpte ingeleverd.

Had deze aanvankelijk in mijn top tien staan maar er toen weer uitgehaald, ga nu toch maar eens kijken of ik er niet weer een plekkie voor kan fiksen. De herinneringen hieraan zijn immens.

Dan ook enkel goede dingen, de kritieke punten die hier worden geleverd qua gameplay zal ik vandaag de dag toch eens moeten herzien.

In ieder geval lijkt het me een lekkere game om heden ten dage eens achterover in de bank met een muis in de hand opnieuw te doorlopen.

Ivm de kwartaalgame hier op Gamesmeter nu aan het spelen Het is wat traag tot nu toe maar het pakt wel! Niet gek voor een game van 20 jaar oud!

Ok ok ok...Ben zo gewend geraakt aan spellen spelen zonder manual, dat ik dat ook nu gedaan heb....Daarom wist ik dus niet dat ik zelf kon bepalen wanneer ik een pistool wilde trekken...Dat heeft me best wat irritatie en tijd gekost gisteravond.

Tip voor wie aan deze game begint dit kwartaal: read the F-in manual

En nog een tip: autosave gebeurt maar heel sporadisch

Leuk leuk komen langzaam ook herinneringen van zowel het boek als de film bovendrijven

avatar van harm1985
Ik heb geen PS4, dus hopelijk is deze speelbaar op de PS5 als deze uitkomt. Ik moet deze nog een keer spelen. Sowieso is hij al wel legaal te koop voor de PC, maar ik heb geen eigen PC of Laptop meer en mijn baas vindt het vast niet OK dat ik deze op mijn werk-laptop installeer (áls het al mogelijk is).

Whoa, super gaaf! Blade Runner is mijn favo sci-fi film en heb dit echt nog nooit gespeeld.

Hier legaal te koop voor de PC, DRM vrij: Blade Runner on GOG.com

Berichten verplaatst naar Games > Spoilers > Blade Runner

Ik heb het origineel 3x uitgespeeld vroeger, ik kan niet wachten tot die remaster uitkomt, wat gaaf. De 3d models waren zelfs voor die tijd al pixelig, vrijwel het enige minpuntje aan de hele game.

Weet iemand dan ook wanneer die remaster van dit spel dan officieel uit komt?
Ik heb dit nog nooit gespeeld... en het staat ook nog eens in Bor zijn top 10 lijst
Het zal dan wel een 10 zijn geweest hoe wat en wanneer!!??

Banjo schreef:
Weet iemand dan ook wanneer die remaster van dit spel dan officieel uit komt

Nee. Ik vermoed de developers ook niet. Laatst vernomen nieuwsfeiten op internet) (diverse sites) :

Blade Runner uitgesteld

Oo oke nou ja dat spellen worden uitgesteld een jaartje of zo, dat zijn we inmiddels wel gewend.
En ik las in het artikel dat het dus om een point-and-clickgame gaat..

Ja...het is een eerder classic graphic adventure.

avatar van harm1985
Inmiddels blijkt de Enhanced Edition al een paar maanden te koop in de PlayStation store voor 10 euro. Daar kun je je geen buil aan vallen en dus gekocht gisteren.

Had al her en der wat kritiek gelezen over bugs en fonts. Ben nu nu bij de tweede acte en heb er nog niet veel van gemerkt, op wat wonky graphics na. Wel een beetje jammer dat ze een zwarte achtergrond hebben gebruikt voor de subtitles.

Ik heb de PS4 versie van dit spel en het vertaalt niet helemaal lekker naar de DualSense, je mist toch net wat nauwkeurigheid met het schieten. Zo ging al ik een keer game over toen Zuben me aanviel bij mijn flat. En ook de controls in de KIA zijn wat wennen.

Ook heb ik het idee dat de actie soms net wat te snel gaat, ik meen me te herinneren dat je kon wegspringen wanneer Zuben de soep omgooit, maar dat lukte niet.

Grafisch had ik er wat meer van verwacht, de FMV's zien er prima uit en de achtergronden ook, maar de sprites zijn behoorlijk blokkering, terwijl dat bij Final Fantasy VII Remaster juist andersom is. Ontbreken van de source code is ongetwijfeld debet hieraan, maar toch verbaast het me.

Maakt het écht uit? Nee, mij spelplezier bederft het (nog) niet. Ik ben allang blij dat ik deze classic uit mijn top 10 weer kan spelen!

harm1985 schreef:
Nee, mij spelplezier bederft het (nog) niet.

Voor mij toch wel...

Had dit samen met 'n buddy hergamed, hij op m'n oude laptop, ik op de PS4, en de verschillen waren pijnlijk duidelijk. Vooral de mooie filmische sfeer, door de soepele editing uit het origineel, is totaal weg. Om oa deze redenen. Iig een inferieure ervaring vergeleken met de oude imo...

avatar van harm1985
Het scheelt dat ik het origineel op een Pentium 133 Mhz met VGA kaart heb gespeeld, dus echt vlot liep het bij mij ook niet. En dat is ook alweer 20+ jaar geleden. Tussendoor nog eens gespeeld op een pc die linux draaide, via wine, maar dat is niet echt representatief.

Maar ben het eens dat het beter had gekund.

Op steam kun je nu blijkbaar gratis 'upgraden' naar de 97 versie...

Gisteravond dan na tijden eindelijk de Enhanced Edition uit weten te spelen. Wat een grandioze point&clicker is dit zeg, de shots, met name in mccoy's appartement, het balkon en daaromheen ademen exact dezelfde sfeer uit als in de film (al vind ik het vreemd dat ze de hoofdpersoon niet gewoon Deckard hebben genoemd aangezien je bv wel JF Sebastian tegenkomt in The Bradbury Apartment evenals Eldon Tyrell.) Al snap ik het ergens wel omdat dit verhaal verschillend is van de film. Deze point&clicker hanteert een hele andere methode van spelen dan een Grim Fandango of Day of the tentacle, namelijk er zijn geen dialogen met keuzemogelijkheden. Het is echt puur, items zoeken en dat brengt je verder in de story, wat op zich niet verkeerd is want deze game is bij lange niet niet zo pittig als bovenstaande games. Af en toe kwam ik even vast te zitten maar de oplossing lag vrij snel voor de hand en dus kon ik weer snel door. Deze game duurt ook niet lang, tussen de 3 en 4 uur had ik hem uitgespeeld en ondanks dat ik daar ook wel content mee was mocht het van mij wel nog langer duren, vooral ook omdat ik sommige gebieden of naja eigenlijk shots uit deze game zo tof vond. Zeg maar bijvoorbeeld de markt of dat je met je hovercraft steeds overal landde en ze eigenlijk fast travelde als het ware tussen de verschillende sfeervolle settingen en omgevingen, ondanks dat alles heel klein was opbouwd als het ware en je ook eigenlijk binnen 1 klik door een gebied heen was vond ik het iets magisch hebben, en uiteraad de muziek van de film (geen idee of Vangelis iets met deze game te maken had) die je af en toe hoort als je bijvoorbeeld even op het balkon van je appartement stond vond ik heel herkenbaar en goed gedaan. Het verbaasde me ook hoe goed dit gewoon nog te spelen is voor een 25 jaar oude game, vond het bijna iets tijdloos hebben op sommige momenten en heb me er eigenlijk zo goed mee vermaakt dat deze game ook een top10 plaats heeft gekregen bij me.