Blade Runner (1997)

Ontwikkeld door Westwood
Uitgegeven door Virgin

In 2019 staat de politie tegenover een groots georganiseerde misdaadbende bestaande uit een groep kunstmatige mensen, de zogeheten Replicants. Agent Ray McCoy wordt op een missie gezet om een aantal van deze replicants op te sporen, maar al snel raakt hij verstrikt in het netwerk van deze replicants die Ray doen laten twijfelen over wie of wat hij zelf is.

Keen Commander
Als klein jongetje ging ik vaak een kijkje nemen in de plaatselijke computerwinkel die tegenover mijn lagere school was gelegen. Een van de games die in de schappen lag was deze. Ik was helemaal gefascineerd door de game vanwege de doos. Die ongelofelijk coole frontcover in combinatie met die veelbelovende sfeerimpressies op de achterkant en die blitse rode letters van de titel. De sfeer die dat alleen al uitstraalde, dat futuristische en desolate, in een mysterieuze stad uit de toekomst. Het was voor mij destijds bijna niet te bevatten dat zo'n mooie game zou kunnen bestaan. Jammer genoeg hadden we thuis een computer die deze game niet aankon, en moest ik het enkel doen met het bewonderen van de verpakking en mijn verbeelding daarbij.

Keen Commander
Een jaartje terug kwam ik op internet de film Blade Runner tegen. Net als bij Tommeh kwam me dit ergens bekend van voor. Al snel legde ik de link met de game en heb ik de film meteen gehuurd en bekeken. Prachtige film met een eigenaardige 80's science-fiction sfeer. Ik heb deze game nooit gespeeld, maar als ik op youtube fragmenten van deze game terugzie, komt de sfeer van de game inderdaad aardig overeen met die van de film. Ik stond er trouwens van te kijken dat er toen al graphics van zulke kwaliteit waren.

Het lijkt me tof om dit spel na al die jaren toch eens te spelen. Gezien mijn jeugdige verlangen, de fragmentjes op youtube en jullie commentaar, zal dit zeker de moeite zijn. Misschien moet ik mijn oude pc maar eens onder het stof vandaan halen, deze game installeren en lekker aan de slag gaan.

avatar van AvMerode
Qua sfeer en grafische vormgeving nog steeds 1 van de betere point&clickers en games in general.

Deze nog steeds werkend op mijn leppie staan. Misschien een van deze dagen voor de grap toch eens herspelen op mijn teeveeke zoals we dat tegenwoordig allemaal doen.

Destijds een van de meest imponerende game ervaringen die ik tot dusver had mogen aanschouwen. De cutscenes kunnen zelfs vandaag de dag nog heel aardig mee.

De sfeer die je proeft in Chinatown bijvoorbeeld nog nog maar weinig aan scherpte ingeleverd.

Had deze aanvankelijk in mijn top tien staan maar er toen weer uitgehaald, ga nu toch maar eens kijken of ik er niet weer een plekkie voor kan fiksen. De herinneringen hieraan zijn immens.

Dan ook enkel goede dingen, de kritieke punten die hier worden geleverd qua gameplay zal ik vandaag de dag toch eens moeten herzien.

In ieder geval lijkt het me een lekkere game om heden ten dage eens achterover in de bank met een muis in de hand opnieuw te doorlopen.

Ivm de kwartaalgame hier op Gamesmeter nu aan het spelen Het is wat traag tot nu toe maar het pakt wel! Niet gek voor een game van 20 jaar oud!

Ok ok ok...Ben zo gewend geraakt aan spellen spelen zonder manual, dat ik dat ook nu gedaan heb....Daarom wist ik dus niet dat ik zelf kon bepalen wanneer ik een pistool wilde trekken...Dat heeft me best wat irritatie en tijd gekost gisteravond.

Tip voor wie aan deze game begint dit kwartaal: read the F-in manual

En nog een tip: autosave gebeurt maar heel sporadisch

Leuk leuk komen langzaam ook herinneringen van zowel het boek als de film bovendrijven

pfff ik heb ongeveer een uur rondgelopen zonder nog verder te komen, ook niet met de walkthrough...Voor nu noem ik het een dag. Wat ik graag van het verhaal wil weten: Hoe komt het dat de protagonist op de foto staat naast de maanbus maar zich hier zelf niet van herinnert?