Star Ocean: The Last Hope (2009)
Alternatieve titels: Star Ocean IV | Star Ocean The Last Hope: International
PlayStation 3 / Xbox 360 / PC / PlayStation 4
RPG
single player
Ontwikkeld door tri-Ace en Square Enix
Uitgegeven door Square Enix
Star Ocean: The Last Hope is het vierde deel in de Star Ocean reeks en speelt zich nog voor het eerste deel af. In het jaar 2064 maakt de mensheid zijn derde meest kostbare fout: De derde wereld oorlog is werkelijkheid geworden. Massa vernietigings wapens werden ingezet, blind en niet nadenkend over de gevolgen die zich met zich mee zou brengen. Men begon het einde van onze wereld te zien, de Aarde was aan het sterven. Dus begon de overgebleven mensheid zijn zoektocht naar een nieuw thuis tussen de sterren. In 2074 kwam het eerste contact en begon een nieuw tijdperk. Nu in 2097, zullen Edge Maverick en Reimi Saionji beiden deel uit maken van de eerste echte Warp-missie door de oceaan van sterren.
Trailer
https://www.youtube.com/watch?v=lHVdoWO6F9c
Wanneer je deze, als ook andere ingevoegde media op de site wilt zien, dan moet je hier even toestemming voor geven.
Met het tonen hiervan wordt er mogelijk door een andere partij cookies geplaatst en/of wordt je ip-adres geregistreerd, zonder dat GamesMeter hier invloed op heeft. Lees ons privacybeleid voor meer informatie over hoe GamesMeter met je privacy omgaat.
Jammer trouwens dat de ps3 geen rpg console is geworden.
De rollen zijn nu omgedraaid, de xbox(shooter console) veranderd in een rpg console en de playstation(rpg console) veranderd in een shooter console.
Maar mensen die nog een ps2 hebben en die nog een goede en nieuwe rpg zoeken raad ik ze persona 4 aan.
Critics zijn (zoals altijd) negatief maar de echte rpg-liefhebbers kunnen hem wel waarderen
Nee, vreemd. Op verschillende sites werd er gemeld dat hij in April uit zou komen. Inmiddels is de releasedatum vastgezet op 5 juni. Zit ik met nog 1 dilemma. Koop ik deze eerst of Prototype eerst
Prototype lijkt mij ook wel wat, maar nu ik gezien heb hoe Infamous er uit ziet, ga ik toch voor infamous, hij is jammer voor jouw bahamut want infamous komt alleen voor de ps3.
Maar prototype zal ook vast wel wreed worden.
Prototype lijkt mij ook wel wat, maar nu ik gezien heb hoe Infamous er uit ziet, ga ik toch voor infamous, hij is jammer voor jouw bahamut want infamous komt alleen voor de ps3.
Maar prototype zal ook vast wel wreed worden.
Naja, als ik kijk naar de Rpg's die er volgende maand uitkomen dan ben ik voorlopig wel even zoet
Is het wat?
Het is wel een aardig spel, maar het verhaal stelt helaas niet echt veel voor. Tot nu toe reis ik alleen maar planeetjes af om daar het plaatselijke probleem op te lossen en door te vliegen naar de volgende planeet. Het hangt zeg maar los aan elkaar en er loopt niet echt een rode levensdraad door het spel. Maar dit kan nog wel veranderen uiteraard. Ben nu net op de 2e dvd beland. Waar ik me ook een beetje aan erger zijn de cutscenes. Na bijna elk half uur dat je speelt krijg je wel weer een cutscene van 5 á 10 minuten. Nou kan dat wel mooi zijn maar de scenes stellen zeer weinig voor en zijn vaak een uitbarsting van emoties van je team. Ook de 'held' Edge is maar een zachtgekookt ei. Dat is wel jammer, ook zitten er andere teamleden in je team die mij een beetje de keel uit beginnen te hangen... Dit vooral vanwege de kinderachtige opzet van de characters.
Op zich is het spel goed opgesteld maar het verhaal is weinig tot niks aan, tel daarbij de ronduit irritante characters op en je zult er achter komen dat dit echt een spel is die alleen maar uit te spelen valt als je elke cut-scene zou skippen.
Het verhaal speelt zich af rondom Edge Maverick en Reimi Saionji. Deze twee 'astronauten' krijgen een ruimteschip toegewezen wanneer de ruimtevaart organisatie waarvoor zei werken een tekort aan personeel heeft. Op mysterieuze wijze verdwijnen er steeds meer ruimteschepen in de 'Star Ocean' (het heelal dus), waarop gereageerd word met een grondig onderzoek van Edge en Reimi. En daar gaat het al meteen fout. De planeten waarop je land zien er erg goed uit, maar het probleem is dat je activiteiten op de desbetreffende planeten helemaal niks toevoegen aan het verhaallijn. Op elke planeet onderzoek je eerst de beschaving en stuit je meteen op problemen. Zo zul je op de eerste planeet een virus moeten onderzoeken die mensen in steen veranderd. Nadat je het probleem hebt opgelost reis je (meestal met een nieuw lid voor in je team) verder naar een nieuwe planeet. Waar je opnieuw een probleem mag oplossen. Op deze manier ga je een tijdje door. Mijn grootste hekelpunt is nog altijd: 'Hallo, ik ben op zoek naar vermiste organisatieleden. Wat heb ik hier mee te maken?' Het verhaal bestaat dan ook vrijwel alleen maar uit losse (side)-quest en er loopt niet echt een rode levenslijn door het spel heen. Om het nog erger te maken zijn je teamleden (op een paar na) niet uit te staan. Edge vind ik maar een zwak mannetje die niet anders kan dan medelijden met zichzelf te hebben, helemaal na het andere dimensie aarde-debacle. Reimi gaat nog wel, maar die zit ook vaker te janken dan dat ze iets bijdraagt aan het team 'Will you be careful, Edge?' Careful, ik heb geen zin om careful te zijn. Ik train uren achter mekaar aan en heb een hoger level dan de eindbaas op dit eiland. Dan het ergste geval: Lymle. Lymle moet een meisje van 15 voorstellen maar gedraagd zich als iemand van 4. What's wrong Edgie? You look pale?' komt er vaak op een ronduit bejaarde toon uit. Wat heb ik me vaak geergerd aan dit meisje. De enigste stoere is Bachuss. Een soort van Robo-Cop, die van een zeer geavanceerde planeet komt. Als ik hem zie, dan denk ik meteen aan Android 16 uit de Dragonball Z serie. Niet vies voor een potje knokken en altijd de juiste antwoorden waar je wat aan hebt. Wat wel weer goed is aan Star Ocean IV is het customize systeem. Hier kun je koken, wapens, medicijnen en armors maken. Wat hier wel weer irritant aan is is de vrouw die op het mainframe zit. Een hologram in de vorm van een vrouw, legt je uit hoe alles werkt. Maar voordat ze dit doet, krijg je eerst een cut-scene met haar waarop ze bijvoorbeeld jaloers is op Edge zijn nieuwe teamgenote, mits het een vrouw is. 'Edge, who is that? I thought that I was the only woman you needed. Het customizen zelf is trouwens wel goed uitgewerkt en is eenvoudig te begrijpen. Wat de rest van de gameplay betreft: Hier word sterk op teruggegrepen naar de oudere delen. Battle's zijn real-time, grafisch ziet het er echt bloedmooi uit en ook de private actions zoals we in deel 2 kenden (het samenbrengen van 2 party members) is ook in dit deel weer aanwezig. Alhoewel het in dit deel wel minder duidelijk is, wie nou bij wie hoort/is.
Kort samengevat is Star Ocean IV dan ook een redelijke teleurstelling. Alhoewel de gameplay heerlijk speelt en er prachtig uit ziet, is er van het verhaal weinig te bekennen en moet de speler over stalen zenuwen beschikken om de party members te weerstaan. Ik heb dit deel overigens niet uitgespeeld, daarom stem ik ook (nog) niet maar ik zit nu op het begin van de 2e (van de in totaal 3) dvd. Wellicht dat ik hem ooit nog eens uitspeel, maar op dit moment zijn er zat andere titels (op komst) waar een RPG-liefhebber beter mee uit de voeten kan.
Volgens mij heb je in Infinite Undiscovery een linieare gameplay en hier heb je nog wat vrijheid en keuze.. zoals steden bezoeken enzo?
Iemand?
Alvast bedankt.
Ik geloof dat ik pas na drie kwartier voor het eerst echt met mijn karakter op pad kon gaan. Eerst een ellenlange battle-tutorial, die wat mij betreft in tien minuten afgewerkt had kunnen worden, en vervolgens een doodsaaie cutscene van tien minuten.
Ik hoop dat zowel het verhaal als de gameplay in de loop van het spel wat oppakken (al heb ik na het lezen van Bahamut's review over het verhaal al zo mijn twijfels).
De game draait dus om stereotype-RPG-hoofdpersonage nummer 20230 Edge Maverick (achterlijke naam) die samen met zijn vriendinnetje Reimi op verkenning gaat in de ruimte. Ze bezoeken allerlei planeten en leren onderweg uiteenlopende personages kennen. Uiteindelijk vliegt het plot opeens een andere kant op en opeens wordt het complete universum bedreigt. Aan Edge en zijn team om iedereen te redden.
Het verhaal is waar voor mij een RPG grotendeels op bouwt en die in Star Ocean is werkelijk belabberd. Er lijkt maar weinig tijd in gestoken. Het verhaal proberen ze uit de doeken te doen door lange oersaaie cutscenes van ongeveer 5-10 minuten per stuk. Wat dan al helemaal niet helpt is dat je tijdens deze cutscenes moet luisteren naar de verschrikkelijke voice acting van de ongelooflijk stereotype karakters.
Het is bijna niet te bevatten hoe irritant sommige personages in dit spel zijn. We hebben Edge, het typische hoofdpersonage die je in elke RPG kan gooien. Reimi, Het zeikerige vriendinnetje van Edge, Bacchus, een cyborg die tijdens elke cutscene onnodig langdradige verhalen loopt te bazuinen. Lymle, een stom kind die achter elke zin Kay? zegt. Aan het einde van de game hoop je dat ze een pijnlijke dood sterft. Sarah, een soort engel met de meest irritante stem ooit. Meracle, het typische anime kattenmeisje en Faize de kontenkusser van Edge die uit het niks de eindbaas van het spel wordt. Oh ja en nog Arumat, de typische tough guy die nooit zijn mond opendoet en iedereen een sukkel vindt.
Wat al helemaal niet helpt is dat Edge halverwege de game de meest idiote keuze ooit maakt en de hele aarde per ongeluk opblaast. Vervolgens barst hij uit in een woedeaanval die eerder lachwekkend is dan realistisch. De rest van het spel blijft hij emo Edge. Alleen maar lopen zeiken en lopen mieren over alles. Echt? Is dit wat mensen willen zien in een RPG?
Geheel negatief zal ik niet zijn. Het vechten in Star Ocean is wat mij ertoe aanzette de game toch verder te spelen. Het battle systeem is gewoon erg goed. Combo's maken met je teamgenoten om zo de schade flink te laten oplopen. Ook het blindsiden van vijanden is goed uitgewerkt. Op het laatste moment een vijand ontwijken en dan hem van achter aanvallen. Het speelt enorm vlot en de A.I. is best goed.
Verder ben je een eeuwigheid bezig met het spel. Je kan werkelijk uren bezig zijn met sidequests. Sterker nog deze nemen nog meer ruimte in beslag als het hoofdverhaal. Zo valt ook duidelijk op dat ze met het hoofdverhaal niet altijd weten welke kant ze op willen. Ga van dorpje A naar dorpje B voor iets, en dan weer terug naar A voor weer iets anders en dan weer naar B.
Het einde van het spel heb ik helaas niet gehaald. Toen ik las dat de laatste eindbaas rond de 3 miljoen HP heeft heb ik de controller er bij neer gegooid. Net zoals in deel drie kun je vanaf het laatste savepoint niet weer even terug naar een winkeltje of jezelf healen. De laatste dungeon ben je rond een uur mee bezig en geen savepoint tussendoor. Allemaal waardeloze keuzes van de ontwikkelaars en anno 2011 is dit toch wel een beetje schandalig.
2,5