Bayonetta (2009)

Nintendo Wii U / PC / PlayStation 3 / Xbox 360 / Nintendo Switch / PlayStation 4 / Xbox One

Ontwikkeld door Platinum
Uitgegeven door Sega

Kruip in de huid van Bayonetta, een eeuwenoude goede heks met grote krachten, herboren in deze tijd om een hemelse oorlog te voorkomen. Met haar magische gaven en een wapen aan beiden handen en voeten, moet ze de hordes monsters, die zich voordoen als engelen, zien te verslaan. Buiten haar magie, vecht-moves en standaard pistolen, zijn er ook nog meerdere wapens te verzamelen. Probeer zo lang mogelijke combo's te maken om nog meer schade toe te brengen en dodelijke 'finishing moves' uit te voeren.

avatar van Bahamut Zero
Daar stond ik dan in de winkel, twijfelend welk spel ik kopen zou. Forza Motorsport 3, Dragon Age: Origins, Borderlands of de mysterieuze nieuwkomer Bayonetta. Ik nam de gok en koos voor Bayonetta, een keuze waar ik zeker geen spijt van heb gekregen.
Bayonetta is voor mij alvast 1 van de grootste verrassingen van 2010. Het spel combineert een interessante verhaallijn met een zeer vette gameplay. Als je het eerste level van Bayonetta speelt dan denk je: 'Wat is dit voor gekkenhuis'. De vijanden vliegen je om de oren en je hebt totaal geen idee welke aanval je zal gebruiken. Gelukkig is de intro ook niet bedoeld om combo's te leren maar puur als introductie van het spel. Na een paar levels op een rustigere stand heb je de controls onder de knie en tegen het eind van het spel noem je de chaos in het eerste level complete rust. Bayonetta is een must have voor alle (bij uitstek X-Box 360) hack-en-slash fans. Je speelt als Bayonetta die op zoek is naar iets maar ze weet eigenlijk niet wat. In de loop van het spel wordt dit allemaal op een (ietwat) moeilijke manier aan de speler uitgelegd. Ikzelf had na 1 keer het spel doorlopen (op Normal) nog niet echt het idee waar je nou precies naar op zoek bent. De game-play dan, die is wat mij betreft echt fantastisch uitgewerkt. Je kan heel veel combo's uitvoeren en er een paar nieuwe combo's bij leren. Met behulp van demonen moet je door middel van quick-time events de grootste monsters om zeep helpen. Tevens kan je 'torture attacks' gebruiken zodra je voldoende magische energie hebt opgebouwd. Nieuwe wapens vind je in 'The Gates of Hell', een winkel waar je al je benodigheden kunt vinden om door het spel heen te slaan. Nieuwe wapens unlock je door LP's te verzamelen. Deze LP's vind je soms in zijn geheel, maar soms ook in stukken verdeeld. De muziek is zoals hierboven vermeld echt Sega en past soms totaal niet bij de stemming die het spel vertoont. Ook de cut-scene's (waarvan er behoorlijk veel zijn) slaan soms nergens op met hier en daar een erotische tint er aan.
Toch stoorde dit mij niet en ben ik in 1 keer verder gegaan met het spelen van Bayonetta.

Eindconclusie:

Gameplay: 9 (= 4,5*)
Bayonetta biedt veel variatie in aanvallen en verschillende locatie's, minpuntje is echter dat de framerate heel soms moeite heeft om de actie bij te houden.

Graphics: 9,5 (= 4,75*)
De Graphics van Bayonetta zijn op de X-Box 360 heel erg goed. Ook op taaie en drukke momenten hebben de graphics nergens onder te lijden.

Geluid: 8,5 (= 4,25*)
Zoals gezegd had het geluid van mij anders gemogen. De Sega muziek komt op bepaalde momenten vreemd op mij over. Toch zitten er ook een hoop goede deuntjes in Bayonetta dus dat compenseert de overige troep ruimschoots. Voice acting is ook goed gedaan voor een Japans spel

Houdbaarheid: 9 (= 4,5*)
Het is voor mij nog een beetje moeilijk in te schatten hoe de houdbaarheid is, maar hier geef ik toch een hoog cijfer voor omdat ik na het uitspelen op Normal ook meteen overnieuw ben begonnen maar dan op Hard (Hard mode unlock je door Normal uit te spelen) Na de Hard mode unlock je nog een moeilijkere stand die de echte achievement hunters sowieso een kans zullen geven.

Alles bij elkaar opgeteld kom ik uit op een 4,5*
Een cijfer die ik Bayonetta meer dan geef.
2010 kan een mooi jaar gaan worden!

avatar van kaholiic
Oké, Bayonetta is een goed spel, maar er zitten jammer genoeg zulke storende dingen in..Je krijgt als je dood gaat een schedel, die schedel haalt punten van je totale score af waardoor je een mindere goede award krijgt..Het is dat Bayonetta een erg moeilijke game is en dat je zeker in elk level 3 keer dood gaat omdat je na een zeer moeilijk gevecht gewoon geen levens erbij krijgt...Dat is erg irritant en frustrerend..Het lijkt een beetje op Ninja Gaiden, maar waar in NG de bosses erg moeilijk waren zijn bij Bayonetta de ''gewone'' monsters erg moeilijk en de bosses vrij simpel en daardoor krijg je geen goed gevoel na zo'n gevecht omdat je 2 minuten daarna tegen precies hetzelfde monster moet vechten.Ook vind ik de muziek op de meeste momenten lachwekkend slecht...En dat romantische gelul begint me vrij snel de strot uit te hangen..De cut-scenes zijn vaak te lang en na 4 keer een cut-scene te hebben gezien weet ik wel hoe ze een monster vermoord..Jammer, jammer..Gelukkig is de gameplay erg goed en vermakelijk, maar sommige aspecten zijn moeilijk uit te voeren zoals een ''attack'' met je harige vuisten en voeten..Bij sommige aanvallen moet je een half seconde wachten voordat je de andere knop moet indrukken om deze te kunnen uitvoeren..In een gevecht met wezens die jou in 3 klappen kunnen doden ,en je niet kann ontwijken omdat anders de aanval het niet meer doet, heb je daar gewoon niet de tijd voor..De hoofdpersonage is hot en de makers laten dat ook vaak zien..Close-ups, sexy bewegingen en bij een ''final attack'' een half naakt lichaam..

Sorry voor deze slordige (preview),,Maar dit spel stelt me telleur..

3,25*, dan toch maar 3,5 ster.

avatar van TonyTHorror
Heeft wat mij betreft Dante uit z'n toren gedonderd, Bayonetta is één van de beste games van de laatste jaren. Een enorme overvloed aan vingerlikkerige visuals en enorm brute actie maken van dit typisch Japanse spektakel weer een feest om te zien en te spelen. Ook om naar te luisteren, trouwens. De muziek mag dan wel voor de Westerlingen vreemd aanvoelen, mezelf inbegrepen, maar in de juiste context werkt muziek altijd. En wat dat betreft gaat het hand in hand met het hoge tempo van de gameplay.

Stoer hoofdpersonage en op bepaalde momenten biedt het een geweldige uitdaging met een tevreden gevoel wanneer je het allemaal haalt. Een game waar je langzaam je skills opbouwt, want wanneer je blijft hangen op dezelfde combo's... dan haal je het niet. Cheesy, maar o zo sterk.

avatar van Onderhond
Mooi mooi.

Op zich een redelijk simpel spel. Soort van button basher met iets meer diepgang, maar uiteindelijk is dit toch gewoon een geëvolueerde Double Dragon. Het meeste van die diepgang komt van het dodge systeem, waarbij vooral de Witch Time nuttig is. Helemaal begrepen heb ik het nooit (want soms activeert de Witch Time maar is het ook meteen weer weg), maar ook dat maakt niet zoveel uit.

Spel is best taai, maar omdat er echt gestrooid wordt met save point én omdat je nooit echt dood kan blijft het tandenknarsen beperkt. Heb me wel wat laten vangen aan het wapensysteem. Het heeft lang geduurd vooraleer ik door had dat je andere wapens moest equippen ... geen idee hoe ik dat over het hoofd heb gezien, maar heb dus zowat 80% van het spel doorkruist met de basic wapens die je in het begin krijgt.

Leuke toevoegingen in de vorm van een shop en de Alfheim arenas. Verder een hard mode en veel unlockables, maar omdat ik nog aardig wat te gamen heb én omdat het spel toch iets teveel steunt op de overdondering van de levels ga ik er me niet aan wagen. Want ondanks dat het leuk wegspeelt is de grote aantrekkingskracht van dit spel toch wel de belachelijke over-the-top benadering. Compleet maf level design naarmate je verder komt in het spel en gestoorde vijanden zorgen voor een hoop lol.

15 leuke uurtjes en wellicht heel wat meer voor diegene die er echt alles willen uithalen. Ik was wel voldaan na de story mode te hebben doorlopen, al komt dat ook wel omdat deel 2 lag te lonken. Erg blij dat Nintendo zich achter dit project heeft geschaard zodat het op de WiiU beschikbaar is.

"This is getting ridiculous!"

Platinum heeft er goed aangedaan om deze game alsnog voor de pc uit te brengen.

Negen jaar geleden had ik eens de demo voor de PS3 gespeeld, maar tot nu toe is het er nooit van gekomen om 'm te spelen. Er wordt een vrij banaal verhaaltje opgezet over een eeuwenoude strijd tussen heksen en een soort van magiërs die het licht aanbidden. Ik vind het nog steeds vaag en de game doet ook niet zijn best om het uit te leggen, ondanks wat boeken hier en daar.

'Bayonetta' draait immers om de over-the-top actie waarin het haar van het hoofdpersonage een bijzondere rol speelt; deze pittige heks draagt in plaats van kleding letterlijk haar haar, die ze gewillig inzet om vijanden een kopje kleiner te maken. De verscheidene climax moves die ze hiermee kan uitvoeren zorgen geregeld voor een erotisch tintje en gestoorde situaties, omdat deze vrijwel naakt uitgevoerd worden. Het past wel bij deze Japanse game, net zoals de typische muziek tijdens de gevechten.

Waar ik nog lovend was in het begin, begon dit in de tweede helft weg te ebben. Op een gegeven moment had ik het gehad met de vele eindbazen die van groot, grootser naar grootst gaan. De moeite die hierin is gestopt is zeker te prijzen, maar als je dan bedenkt dat er eigenlijk maar drie combo's echt schade aanrichten is de pret enigszins over. Het is dat stemactrice Hellena Taylor tussendoor nog wat leuke zinnen heeft.

Al met al een aardige game, maar het repetitieve hakt er simpelweg in. Met een kortere speelduur (zelf heb ik er circa 17 uur over gedaan) en een interessanter narratief had ik hier veel meer plezier uitgehaald.

Dikke 3,0 sterren.

Over een game gesproken die zijn beste kant pas laat zien wanneer je voor meerdere playtroughs gaat..

Voor mij was de ervaring van Bayonetta soortgelijk als bij Resident Evil 4: na jarenlang horen dat het een meesterwerk is ben ik er met te hoge verwachtingen ingegaan, waardoor het tegenviel en ik mij niet zo tevreden over de ervaring voelde. Jaren later kwam ik terug met lage verwachtingen en opeens komt de game opmerkelijk beter uit de verf. Verwachtingen hebben wat dat betreft heel wat invloed. In mijn herinneringen kwam je weg met button mashen en soms dodgen. Bij het herspelen blijkt er wel meer achter de combat te zitten.

Op normal mode is het prima om te button mashen, als je ook items gebruikt en geen bezwaar hebt met de laagste ranking krijgen bij ieder level. Daarom besloot ik om healing items te negeren, met uitzondering als ik minstens 5 keer verloor (wat zelden gebeurde). Om optimaal te presteren is het handig om bepaalde combo’s te leren. Soms waren lange multihit-combos handig, terwijl andere momenten het beter was om zo snel mogelijk harde dreunen eruit te gooien. Ik kwam uiteindelijk weg zonder veel variatie in mijn speelstijl (eigenlijk heb ik alleen het zwaard gebruikt en soms de rocket launchers), maar “hersenloos button mashen zonder tactiek”, alsof het een een zwakke Dynasty Warriors kloon is, bleek overdreven te zijn.
Naast de wapens zijn de vijanden gevarieerd en prettig om tegen te vechten. Zelfs wanneer ze vijanden terug laten komen is het meestal in combinatie met nieuwe vijanden, kun je opeens geen Witch Time meer tegen ze gebruiken of zijn er gimmicks toegevoegd zodat het niet aanvoelt als hetzelfde gevecht. Een juiste manier om variatie te vinden terwijl je dezelfde middelen gebruikt.

Over Witch Time gesproken.. dit is het meest iconische aspect van Bayonetta. Door op tijd een aanval te ontwijken vertraagt de tijd, waardoor je de gelegenheid hebt om vijanden te straffen. De hele game is gemaakt met het idee dat je Witch Time zoveel mogelijk gebruikt: soms zijn er vijanden die je alleen met Witch Time damage kunt doen, vijanden waarbij je nauwelijks een kans krijgt ze schade te doen tenzij je Witch Time gebruikt, of vijanden die extra pittig zijn omdat Witch Time juist niet werkt. Dit is een leuke mechanic! Het is gaaf om het op hoog tempo in allerlei combos te verwerken, verdergaan met de combo, weer Witch Time, een genadeklap geven en daarna een Platinum ranking krijgen.

Hoe dan ook. De game eenmalig doorspelen deed mij niet heel veel. Voornamelijk omdat ik bij bijna elk level de laagste ranking kreeg en nooit geld over had om iets anders te kopen dan health/magic upgrades. Leuk om door te spelen, maar ik raad af om het slechts eenmalig te doen. Het is pas bij het herspelen, waar ik een guide bij gebruikte om alle verzamelobjecten te vinden, dat het leuker werd. Nu had ik een goed beeld bij hoe alle vijanden werkte, Bayonetta had aanzienlijk meer health & magic en ik gebruikte handige accessoires die het eenvoudiger maakte (Witch Time werd automatisch geactiveerd bij het krijgen van damage en Bayonetta kon een schild van vlinders oproepen). Plots kreeg ik allerlei gold rankings, silver en platinum voor levels waar ik voorheen hard verloor. Dit gaf mij het enthousiasme om hard mode ook te proberen, waarbij er moeilijkere selectie aan vijanden is, die ook een stuuukkk sneller zijn en meer damage doen. Plots moest ik met allerlei nieuwe wapens en technieken andere timingen leren, met weinig ruimte voor fouten.
Als je dat hebt gehaald dan is er ook climax mode: hard mode zonder Witch Time, waarbij één lullige combo je max health bar eraf kan timmeren. Zelfs deze mode heb ik met plezier gedaan (al was het de meest frustrerende mode. De game is duidelijk gemaakt voor Witch Time en zonder Witch Time werkt het teveel tegen). Het is niet zo lastig als Ninja Gaiden 3 en zeker niet Sekiro, maar wie van pitttige high-speed hack and slashgames houd is deze aan te raden.

Grafisch zit het erg sterk in elkaar, zeker voor de tijd waarin het uitkwam, en het zit boordevol creatieve designs. De werelden hebben sfeervol kleurgebruik, verrassend veel detail voor een PS3 titel en de gebieden waar je komt zijn gevarieerd. Qua spektakel voel ik mij gemengd, maar neig ik meer naar het negatieve uit. Dit is één van die games die te overdreven is in zijn actie. Bayonetta heeft nooit moeite met vechten, verkeerd nooit in pijn en roept allerlei reuzenmonsters op die de gevechten voor haar afronden; ze kan alles, zonder drupje zweet. Hier hield ik helemaal niet van. Als een personage alles kan zonder drupje zweet dan word er niets overwonnen. Daarentegen, het overdreven bombastische gehalte zorgt wel voor creatieve actiescenes: vechten op een raket die door de stad scheurt, vechten terwijl je rent over muren en daken, vechten in een draaikolk etc. Omdat er geen grenzen waren aan wat Bayonetta kon doen hadden ze veel creatieve vrijheid, waar goed gebruik van gemaakt is. Qua intensiteit zou ik eerder kijken bij God Of War, maar pure overdreven gekheid heeft Bayonetta het meest te bieden.

Wat Bayonetta o.a. verkeerd doet zijn de quicktime events. Regelmatig krijg je onverwachts twee tellen de tijd om een knop in te klikken. Lukt dit niet dan ben je meteen dood, wat de ranking verlaagt. Ik heb meerdere keren stukken opnieuw moeten doen omdat ik niet op tijd reageerde. Zelfs toen ik wist welke QTE eraan kwam wou het nog weleens fout gaan. QTE's die van je vragen om te button mashen voor een grotere bonus zijn prima. Tijdens cutscenes zijn ze heel slecht.
Bayonetta vind ik als character ook cringy. Alsof de makers zoveel mogelijk bdsm fetishen in één personage probeerde te proppen en vergaten haar een persoonlijkheid te geven. Beeld je in dat Dante in een slip rondloopt, steeds zijn kont laat zien en je regelmatig verteld dat je stout bent geweest. Nee dank je. Voor een zijpersonage kan zoiets onschuldig seksueel plagen zijn, maar als het hoofdpersonage dit doet dan gaat het snel irriteren.

Al met al een topspel. Het bleek verrassend veel diepgang te hebben, achter (wat leek op) mediocre button mashen met cringy fanservice. Combos maken op hoge snelheid, pittige gevechten, goede graphics, fijne controls en veel creativiteit. Nu ben ik enthousiast geworden om deel 2 erachteraan te gooien en deel 3 te pre-orderen. Na 1 playtrough had ik gezegd 3,5*, maar na meerdere werd het een:

4/4,5*