Red Dead Redemption (2010)
PlayStation 3 / Xbox 360 / Nintendo Switch / PlayStation 4 / PC
Action / Shooter
single player / online (verschilt per platform)
Ontwikkeld door Rockstar
Uitgegeven door Rockstar
Wanneer de federale politie zijn gezin bedreigt, wordt de voormalige outlaw John Marston gedwongen om de bendeleden op te sporen die ooit zijn vrienden waren. Beleef Marstons reis door het uitgestrekte wilde westen van Amerika en Mexico en help hem zijn bloederige verleden te begraven in dit vervolg op Red Dead Revolver.
- nummer 18 in de top 250
Trailer
https://www.youtube.com/watch?v=PD24MkbHQrc
Wanneer je deze, als ook andere ingevoegde media op de site wilt zien, dan moet je hier even toestemming voor geven.
Met het tonen hiervan wordt er mogelijk door een andere partij cookies geplaatst en/of wordt je ip-adres geregistreerd, zonder dat GamesMeter hier invloed op heeft. Lees ons privacybeleid voor meer informatie over hoe GamesMeter met je privacy omgaat.
Ik ben eigenlijk benieuwd, wat zijn dan volgens jullie die goede underground games? Spellen zoals Demon's Souls etc, of echt nobele onbekenden waar ik geen weet van heb?
Dit is geen beschuldiging ofzo, ik wil echt wat titels om mijn volgende spel te overwegen
Probeer eens Resonance of Fate.
Ik had het misbegrepen eigenlijk, ik heb de trophy voor 100% completion, niet alle trophy's.
Persoonlijk houd ik me nooit bezig met trophies, ik zie er het nut niet van in. Zeker omdat ik toch niet online kan met mijn PS3.
Probeer eens Resonance of Fate.
Ik had nochtans gehoord dat het verhaal werkelijk op geen bal slaat, en het verhaal vind ik meestal wel nogal belangrijk.
Speaking of which (om toch maar weer on-topic te gaan), wat vond iedereen hier van het einde? Ik las van velen dat ze het teleurstellend vinden etc, maar ik persoonlijk vond het helemaal niet slecht. Die shootout van John Marston met de Marshalls is toch helemaal de max! Typisch western vind ik, en erg typerend voor John Marston's karakter (outlaw met het hart op de goede plaats... diep vanbinnen weliswaar). En dan natuurlijk het echte einde, met Jack die alsnog in de voetsporen van zijn vader treedt, net wat John nooit wilde. Echt schitterend.
En wat denken jullie van de vreemde man in de stranger quest "I Know You"? Nog zo'n coole touch imo, zeker als hij zegt "this seems to be a good spot" wanneer hij ongeveer staat waar John begraven wordt.
Red Dead Redemption wordt ook wel GTA in het wilde westen genoemd, en dat is goed te zien. De minimap, besturing, missiestructuur en de vele cutscenes, het is allemaal erg herkenbaar. Maar dit is zeker geen negatief punt want GTA is in mijn ogen ook gewoon een goede serie.
Het grootste verschil met GTA is natuurlijk de setting. Ik moet zeggen dat Rockstar de westernsfeer echt perfect heeft getroffen met zijn uitgestrekte landschappen en kleine dorpjes. De wereld is behoorlijk groot maar elke uithoek is wel de moeite waard om een keertje te bezoeken. Je zult het meeste reizen met je paard, en hoewel dit er vet uitziet is het toch wel iets minder leuk dan het scheuren met een mooie auto zoals in GTA. Gelukkig blijft het wel erg stoer als je vanaf je paardje andere cowboys van hun paarden afknalt. Dit gaat namelijk gepaard met de meest vette animaties. Sowieso zijn de meeste animaties echt heerlijk. Een rennende voorbijganger in zijn knieschijven schieten gaat gewoon nooit vervelen.
De combat is dus ook een stuk verbeterd ten opzichte van GTA IV. Het coversysteem en het richten werkt gewoon beter en het ging mij niet snel vervelen. Die Dead Eye Meter waarmee je in slow motion kan schieten is natuurlijk totaal niet origineel maar het werkt wel heerlijk en is soms echt een life saver. Gelukkig is het schieten dus leuk om te doen want in 9 van de 10 missies knal je hele legers aan bandieten en soldaten overhoop. De missies zijn wel iets gevarieerder dan in GTA maar nog steeds draait het meestal op hetzelfde uit: met je paard ergens naartoe reizen en vervolgens knallen, knallen, knallen.…
Het verhaal is ook niet echt spetterend te noemen. John Marston is weliswaar een coole protagonist maar zijn doel en motivatie zijn een beetje oninteressant. Dit betekent echter niet dat de vele verhalende cutscenes niet leuk zijn om naar te kijken. Integendeel, de cutscenes zijn net als bij GTA weer schitterend geregisseerd en voorzien van uitstekende voice-acting. Je komt ook een aantal interessante en komische figuren tegen. Alleen jammer dat deze figuren niet wat beter in het hoofdverhaal zijn geïmplementeerd. Waar het nu meestal op neerkomt is dat je een nieuw personage ontmoet, een zooi missies voor hem doet en hem vervolgens vrijwel nooit meer terug ziet. Daardoor voelt het vaak meer aan als losse episodes in plaats van één groot samenhangend verhaal. Ook het einde ben ik niet helemaal tevreden over. Het had van mij afgelopen mogen zijn na de dood van Dutch omdat je daarna vrijwel geen enkele interessante missie meer krijgt. Die twist aan het einde is dan wel weer grappig maar er verandert verder vrij weinig als je vervolgens als Jack aan het spelen bent.
Nou klink ik over het algemeen best negatief, maar ik heb me echt prima vermaakt met RDR. De game bevat voor mij echt een heleboel magische momenten, bijvoorbeeld wanneer je in je eentje op je paard langs de rand van een klif rijdt en aan de horizon een schitterende zonsondergang ziet die de hele lucht oranje kleurt. Of wanneer je zo'n stoomtreintje in de verte aan ziet en hoort komen. Of wanneer je in de vrije natuur heerlijk aan het jagen bent op allerlei wilde dieren. Of wanneer je een bandiet met je lasso van zijn paard aftrekt. En zo kan ik nog wel even doorgaan. Het mooiste moment vond ik nog wel toen ik voor het eerst voet zette in Mexico en het prachtige nummer 'Far Away' van Jose Gonsalez begon te spelen. Op dat soort momenten voel ik me echt een lonely cowboy in de wildernis en proef ik die westernsfeer meer dan in welke westernfilm dan ook.
Red Dead Redemption is een prachtige game waar echt genoeg te doen is. Ik heb me in die 25 uur dat ik erover deed geen moment verveeld. Het is echter geen perfecte game. RDR biedt net als GTA topvermaak maar een meesterwerk kan ik het niet noemen.
4*
Speaking of which (om toch maar weer on-topic te gaan), wat vond iedereen hier van het einde? Ik las van velen dat ze het teleurstellend vinden etc, maar ik persoonlijk vond het helemaal niet slecht. Die shootout van John Marston met de Marshalls is toch helemaal de max! Typisch western vind ik, en erg typerend voor John Marston's karakter (outlaw met het hart op de goede plaats... diep vanbinnen weliswaar). En dan natuurlijk het echte einde, met Jack die alsnog in de voetsporen van zijn vader treedt, net wat John nooit wilde. Echt schitterend..
Voor mij was het einde juist de anti-climax van een anti-climax. Het doel is in het begin heel duidelijk die Bill neerleggen. Dan komt er de nog al slecht getimede twist dat Dutch in de buurt is. OK, valt nog in de context voor het oorspronkelijke doel te plaatsen. Maar voor mij had het gewoon na Dutch moeten eindigen. Niet nog een stuk of tien oersaaie missies om vervolgens doodgeschoten te worden. Dat je daarna Jack bent vindt ik ook helemaal niks. De hele tijd leer je John kennen en zijn manier van denken en doen en je gaat met hem meeleven en plots ben je een personage maar je vrijwel niets van weet. Geen medeleven meer, niks. Ook nog dat de mensen in de niet complete stranger missies je gewoon herkennen. Het voelt gewoon niet meer echt.
Overigens merk ik toch dat ik echt een RPG speler ben, want ik ergerde me dood tijdens die missies van Dutch dat ik niet zijn kant kon kiezen.
Ik ben eigenlijk benieuwd, wat zijn dan volgens jullie die goede underground games? Spellen zoals Demon's Souls etc, of echt nobele onbekenden waar ik geen weet van heb?
Dit is geen beschuldiging ofzo, ik wil echt wat titels om mijn volgende spel te overwegen
Er is verschil in underground games maar underground games zijn uiteindelijk low budget games en veel low budget games zijn met liefde gemaakt zoals inderdaad Demon's Souls.
En niet alleen recensies geven hoge cijfers aan deze low budget games (die met liefde zijn gemaakt), het zijn gewoon goede games die met liefde zijn gemaakt en dat kun je zien.
Die nieuwe game naughty bear is ook een underground game en dat kun je zelfs alleen al aan de uitgever zien (onbekende naam).
Maar ik denk niet dat naughty bear met liefde is gemaakt omdat het net een snel afgewerkt ongeïnspireerde game lijkt maar dat wil nog niet zeggen dat het slecht is.
Je hebt dus underground games die weinig aan zijn, underground games die leuk zijn en underground games die met liefde zijn gemaakt en uiteindelijk ook als een classic word gezien.
Demon's Souls bijvoorbeeld kun je nu al zien als een cult classic (film term).
Underground wil niet alleen zeggen low budget, het zijn meestal games waar het grote publiek nog nooit van heeft gehoord.
Het verschil tussen hype en underground zal ik hieronder toelichten:
Als voorbeeld neem de rapper eminem, hij begon als underground rapper, faalde er in het begin in maar toen kwam hij in het daglicht te staan en vervolgens commercieel werd.
Zijn begin commercieel carrière werd een succes maar daarna zagen ze alleen maar dollar signs voor hun ogen en toen was het zo'n beetje gebeurt (routine).
Met rockstar is het precies dito, ze ontwikkelen games op automatische piloot lijkt het wel.
Shadow of rome is ook een underground game die met liefde is gemaakt.
Ik krijg door het lezen van dit soort reviews toch wel steeds meer zin in RDR.
Keurige review Tsjo-wi en Jellecomicgek, na zo'n 10 uur erop te hebben zitten sluit ik me volledig aan bij jullie woorden.
op hoeveel procent ben je? want tweede helft van de game is een stuk saaier,want elk missie is bijna dezelfde
eerste 20 missies was ik ook erg verrast maar daarna zag ik alleen maar dezelfde missies,,,,,beetje vaag
Voor mij was het einde juist de anti-climax van een anti-climax. Het doel is in het begin heel duidelijk die Bill neerleggen. Dan komt er de nog al slecht getimede twist dat Dutch in de buurt is. OK, valt nog in de context voor het oorspronkelijke doel te plaatsen. Maar voor mij had het gewoon na Dutch moeten eindigen. Niet nog een stuk of tien oersaaie missies om vervolgens doodgeschoten te worden. Dat je daarna Jack bent vindt ik ook helemaal niks. De hele tijd leer je John kennen en zijn manier van denken en doen en je gaat met hem meeleven en plots ben je een personage maar je vrijwel niets van weet. Geen medeleven meer, niks. Ook nog dat de mensen in de niet complete stranger missies je gewoon herkennen. Het voelt gewoon niet meer echt.
Overigens merk ik toch dat ik echt een RPG speler ben, want ik ergerde me dood tijdens die missies van Dutch dat ik niet zijn kant kon kiezen.
Nou, het is toch van de eerste paar minuten al duidelijk dat je uiteindelijk ook Dutch Van der Linde zal moeten neerleggen, dat lag er nogal dik op voor mij. Voor mij mocht het echter niet eindigen na de dood van Dutch. Ik wilde eerst en vooral weten of Johns familie nog leefde, want met die shady overheidsdiensten weet je nooit natuurlijk. Maar ik vind het einde vooral sterk omdat het net alles bevestigt wat ik over John leerde kennen in de loop van het spel. Dat hij uiteindelijk zijn leven geeft opdat zijn familie in vrede zou kunnen leven was dan ook vanzelfsprekend voor mij.
En dan Jack, tja, dat vind ik wel een originele manier om je spel toch nog verder te kunnen zetten. Je kent het personage misschien niet echt, maar dat vind ik helemaal niet erg. Als je bijvoorbeeld besloot een flinke cowboy te zijn die zo min mogelijk buiten de wet treedt als John, kan je dit volledig veranderen met Jack (wat moet je anders doen eens je het uitgespeeld hebt). Van die Stranger missions kan ik niet meespreken, gezien ik er geen open had staan toen ik de laatste missie speelde. Wat ik wel straf vind is dat ze voor elke stranger missie dialoog opgenomen hebben voor Jack!
Nou ja. De afwisseling van missies is in ieder geval stukken beter dan GTA. Ik vindt de missies juist een pluspunt. Heel actie vol en afwisselend, helemaal door die grappige personages.
Het is juist helemaal niet afwisseld. Het is steeds weer van punt A naar punt B naar punt C gameplay en het gaat erg snel vervelen allemaal. Ja, Red Dead Redemption is overhyped en de verslavingsfactor die de game de 1e paar dagen had is nu ook verdwenen omdat ik alleen maar hetzelfde aan het doen ben. En die characters zijn ook een minpunt omdat je er zoveel tegenkomt kun je nooit met een bepaald soort character meeleven. Jep het word een 3,5* en trouwens mensen die hier een 5* voor geven zijn dikke hype-gangers want dit is echt geen 5* waard.
Het is juist helemaal niet afwisseld. Het is steeds weer van punt A naar punt B naar punt C gameplay en het gaat erg snel vervelen allemaal. Ja, Red Dead Redemption is overhyped. Jep het word een 3,5* en trouwens mensen die hier een 5* voor geven zijn dikke hype-gangers want dit is echt geen 5* waard. [/quote]
ik hoor frustratie! Het is geen 5* waard in JOUW ogen! Je moet kunnen respecteren dat mensen dit wel top vinden en daarvoor dus ook belonen met een 5*!
Het reizen van a naar b, word door jouw als saai bestempeld! Dit is relatief, gezien het feit dat ik het eindeloos op paard rondrijden dan wel van à naar b juist ervaar als uitermate feeling met het western gevoel en bij mij nimmer verveelde! Sterker nog er gebeurde altijd wel wat, of was altijd wel iets te doen! Aangevallen door beesten, bandieten, mensen helpen etc etc!
Kortom, dat de game jou iets minder bevalt prima, maar in andermans ogen en spelervaring kan en is die 5* wel degelijk gegrond! Om die mensen nou hype-gangers te noemen is wat simpel, niet!!
Nee, dat is het niet, en de bovenstaande dingen die jij opgeeft komen ook steeds weer terug. Het is gewoon uitermate irritant allemaal. Steeds weer op een kar meerijden en bandieten neerknallen is echt vreselijk saai. Er lijkt ook maar geen einde aan het spel te komen. En mensen mogen hier van mij best een 5* voor geven maar dan hebben ze vast weinig betere spellen gespeeld als dit.
Ik sluit me aan bij de mening van Marco. Je moet het niet gewoon zien als van punt A naar punt B te gaan, maar je moet van de sfeer en het uitzicht genieten, dat maakt het reizen een stuk boeiender.
Het uitzicht is wel mooi, maar door de saaie soundtrack, (of eigenlijk is het niet eens een 'echte' soundtrack) val ik daar ook van in slaap.
Ik sluit me aan bij de mening van Marco. Je moet het niet gewoon zien als van punt A naar punt B te gaan, maar je moet van de sfeer en het uitzicht genieten, dat maakt het reizen een stuk boeiender.
Als je van uitzicht wilt genieten dan ga je maar naar Ameland of wat dan ook, in een game werkt het slaapverwekkend.
Shadow of the colossus gaat ook om de sfeer en uitzicht maar het werkt gewoon boring.
Games zijn bedoeld voor entertainment en niet om lange boswandelingen te maken of om op een paard te rijden waarbij vijanden op willekeurige momenten jouw aanvallen.
Red dead redemption doet mij veel aan far cry 2 denken maar dan in het wilde westen en in 3e person.
Met mooi uitzicht bedoel ik eigenlijk ook mooie graphics, dus jij hebt liever een game met lelijke graphics anders val je in slaap? Ahzo.
? aparte reactie, snap er nu ff niks meer van blackhawk.
Jouw reactie heeft niks met mijn reactie te maken, lelijke graphics anders val je in slaap? apart manneke.
Met van het uitzicht genieten, bedoel ik eigenlijk ook van de graphics genieten. Snappie?
Nu weet ik in ieder geval wel dat graphics veel invloed op jouw heeft en de oudste game in je top10 is Prince of Persia: Warrior Within (2004), de rest is next-gen.
Lees mijn reactie trouwens wat beter want kom er nu zelf ook niet meer uit .
Als je van uitzicht wilt genieten dan ga je maar naar Ameland of wat dan ook, in een game werkt het slaapverwekkend.
Shadow of the colossus gaat ook om de sfeer en uitzicht maar het werkt gewoon boring.
Games zijn bedoeld voor entertainment en niet om lange boswandelingen te maken of om op een paard te rijden waarbij vijanden op willekeurige momenten jouw aanvallen.
Red dead redemption doet mij veel aan far cry 2 denken maar dan in het wilde westen en in 3e person.
Niet akkoord. Het feit alleen al dat zoveel mensen dit spel zo positief ontvangen is al afdoende bewijs dat er wel degelijk entertainment bij te pas komt. Natuurlijk is het altijd handig om in rekening te houden dat mensen soms een andere smaak hebben en andere zaken als prioriteit stellen in een game dan jijzelf.
En @Jelle: Die soundtrack vond ik net fantastisch. Niets te overdadig, zeer mooi en sfeerbepalend voor mij. Het beste vond ik echter wanneer John Marston met Dutch heeft afgerekend en naar zijn ranch rijdt. Weet iemand toevallig de naam van dit nummer?