Red Dead Redemption (2010)

PlayStation 3 / Xbox 360 / Nintendo Switch / PlayStation 4
Action / Shooter
single player / online (verschilt per platform)

Ontwikkeld door Rockstar
Uitgegeven door Rockstar

Wanneer de federale politie zijn gezin bedreigt, wordt de voormalige outlaw John Marston gedwongen om de bendeleden op te sporen die ooit zijn vrienden waren. Beleef Marstons reis door het uitgestrekte wilde westen van Amerika en Mexico en help hem zijn bloederige verleden te begraven in dit vervolg op Red Dead Revolver.

Nijmegen
Ooh..
Ik ben zo´n goede 30% in 10u. Maar kijk, ik geniet met volle teugen en doe veel side-missions. Ik jaag en verkoop en koop.
Heerlijke game!!!

Nijmegen schreef:
Ooh..
Heerlijke game!!!

deze game heeft perfecte sfeer dus genieten kan je zeker.
ja ik speel beetje te snel eigenlijk,want zulke game wereld kom je zelden tegen.

avatar van wo2-freak
Ik 60% na 15u spelen.

Natan85
16% na 15 uur...

Wat een heerlijke game, als Western liefhebber geniet ik met volle teugen. Heerlijk, werkelijk waar heerlijk. Zeker een kanshebber voor mijn persoonlijke GoTY

avatar van Martijn
Zitten die gang outfits er alleen maar in om te verzamelen of zijn ze ook nog ergens voor? (behalve dan dat de gang je niet meer aanvalt)

avatar van fabblwaps
Geen idee, staat er pas bij als je ze unlocked, ik zou 't eens googlen als ik jou was.

Lui
Met de Legend of the West outfit wordt je dead eye meter verdubbeld, de Elegant Suit staat je toe vals te spelen bij poker en de Gentleman Attire's outfit heeft ook iets speciaals, al weet ik niet precies wat.

avatar van fabblwaps
Met gentleman's attire kun je meedoen met high stakes poker in Blackwater, maar dat high stakes poker is best triest aangezien ze daar alsnog niet meer dan 3 dollar durven in te zetten.

avatar van DylanVR
iemand de free roam online al gedaan, die miossies daar in? lijkt een beetje op warcraft:) zoek planten enzo:)

avatar van Ageingrebel
fabblwaps schreef:
Je mag wel niet vergeten dat 3 dollar toen veel meer waard is dan nu. Maar goed, ik zit nog niet zover dus ik kan er niet echt over oordelen. Just saying.

Ja klopt als je toen 100 dollar had, had je echt veel geld.

avatar van Ageingrebel
DarthSolidKevin schreef:
Ja klopt als je toen 100 dollar had, had je echt veel geld.

Inderdaad, daar kon je echt al iets mee doen.

Maar ook is er een verschil in mentaliteit die er toen heerste. Je moest oppassen dat je niet te veel verdeed in één keer aan nutteloze zaken want werkzekerheid, sociaal vangnet, etc... hadden ze toen totaal niet. Dus als je niet zorgde dat je wat kon achterhouden dan was je eraan voor de moeite.

avatar van fabblwaps
Ja, maar het is vreemd als iedereen 250 dollar aan fiches heeft, dat iedereen fold wanneer je 3 of 4 dollar inzet. Haalt de vaart er ook behoorlijk uit.

Net de end credits voorbij zien rollen! En wat een vette game, was veel kritiek op het einde, maar was voor mij zeer bevredigend.

Volgens mijn stats heb ik er 42 uur over gedaan en ik zit op 97,4%.

Heb ook heel veel gejaagd, side missions, bounty's en noem maar op!

RDR is zeker GOTY waardig en voor mij zelfs top 10 waardig.

Ondanks alle glitches en f*ck up's.

De sfeer, voice-acting, characters, story en gameplay zijn zeer sterk!

Eea bevalt me beter dan GTA.

avatar van Mafurios
Ik heb het spel nu eindelijk wel voldoende gespeeld om het te kunnen beoordelen en ik moet zeggen ik ben zeer tevreden over deze game het is echt Rockstars redemption want als ze deze verpest hadden dan zou ik niet snel meer een game van ze kopen maar in dit geval kan ik niet wachten tot hier een vervolg op komt. De reden waarom dit spel zoveel beter is dan GTA naar mijn mening is vooral veel meer sfeer veel interessante personages en dan heb ik het niet alleen over de hoofd missie gevers maar ook alles wat je langs de weg tegenkomt, prachtige omgevingen en natuurlijk gewoon de vrijheid om goed of slecht te worden.

Er zijn natuurlijk ook een paar minpunten, af en toe worden dingen onzichtbaar of glijden er in een keer mensen of dieren voorbij maar dit gebeurd vrij zelden, dat je cowboy niet kan zwemmen heb ik geen moeite mee ook al verzuipt hij wel heel erg snel maar dat je paard niet kan zwemmen vind ik wel slap ik ben nu al een paar keer een goed paard kwijt geraakt omdat het beest het water in liep en dan zat ik er niet eens op er zou geen reden moeten zijn dat dat beest dan verdrinkt. ook slome npcs waren behoorlijk irritant maar deze zijn makkelijk bij te houden door X ingedrukt te houden (A voor Xbox gebruikers). Ook krijg je soms wel erg makkelijk een bounty als je perongeluk op het verkeerde paard stapt en dit niet simpel opgelost kan worden door af te stappen.

Dan heb je natuurlijk ook nog het jagen wat wel grappig is maar waar je niet heel veel aan hebt voorzover ik tot nu toe heb gezien kun je helemaal niks bereiken met collectables zoals huiden, planten en goud deze kun je in de winkel verkopen maar dat was het dan ook.

Als ze de volgende dingen zouden verbeteren dan zou dit zo een 5* game worden voor mij:
Zoals ik net als zei het jagen zou een nut moeten hebben.
Een bountyhunt zou wat interessanter zijn als je rond moest vragen aan mensen om je doel te vinden.
Paarden zouden moeten kunnen zwemmen iniedergeval als er niemand op hun rug zit.
Misschien 1 extra trein maar dit maakt mij niet heel veel uit ik ga toch altijd liever te paard.

shadowmaster100
ik heb de game uitgespeeld in 8 uurtjes,ik moet zeggen dat de laaste paar uren erg saai werden voor mij persoonlijk.

steeds dat shootouts en verzorgen van je vee heb ik wel 1000000000000000000000 keer gezien

de sfeer,graphics,geluid en de gameplay zijn prima maar de missies zijn gewoon dezelfde als bij gta4,dus krijgen ze allebei hetzelfde lot, 3 sterren dus.

helaas niet de western game die ik verwachte maar een typische gta game die gewoon saai wordt na een tijdje.

en als ik me verveel in een game,kan het niet meer goed komen

een AARDIG game ,ik speel liever games als manhunt,mafia,deus ex dan deze typische game van tegenwoordig.
vooral dat STOMME vee verzorgen werd na 1 keer al saai,en je moet dat meer dan 5 keer,dus deze game herhaalt zich gewoon eindeloos.
mensen die deze game een 5 geven zijn OF gta liefhebbers OF mensen die nog nooit een gta game hebben gespeeld.
stop deze sandbox game maar onder het zand ,maar niet te diep,want hij is best LEUK,niets meer niets minder

avatar van Feyenoord100jaar
8 uur ?

shadowmaster100

yep ,ik speel best snel maar de games is ook dan erg simpel,ik ging maar 2 of 3 keer dood en ik haat bijmissies dus die speel ik nooit,want ze slaan meestal gewoon nergens op dus nee liver niet.

ik ga deze game online effe checken en als datme niet bevalt ga ik het doorverkopen

wat een teleurstelling.... ,,,ik had er meer van verwacht.

Rockstar heeft genoeg geld en dat is te merken aan deze game qua graphics maar ideeen hebben ze niet meer zo te zien

Nijmegen
Mmm.. balen voor je shadowmaster!
Maar je speelt je er wel echt snel doorheen. Heb je dan geen side-missions gedaan?
Ik moet trouwens wel zeggen dat het gemiddelde wel belachelijk hoog is hier. Maar mijn review komt er ook nog aan over een tijdje!

avatar van Tsjo-Wi
8 uur is inderdaad belachelijk snel, dan ben je er echt doorheen gerushed. En dat komt zo'n game vol met details echt niet ten goede. Ook is het echt bullshit dat je 5x vee moet verzorgen. Dat zijn misschien 2 missies in het begin. Ik vond het in ieder geval wel een leuke afwisseling tussen al het geknal door.

Mafurios:

Paarden kunnen niet zo lang zwemmen, dus ben wel blij dat het er niet in zit, zou je ook zo naar de volgende map kunnen zwemmen!

En het jagen en verzamelen van, heeft wel degelijk zin voor je challenges en het behalen van fam/honour, outfits, dead eye etc etc.

Shadowmaster:

Dat de game saai word is een mening die we moeten respecteren, maar het is dan ook een mening. Ik hou wel van deze western setting, waar dus ook het verzorgen van vee bij hoort en bijhouden van je farm.

ach, over smaak valt uiteraad niet te twisten en ieder zijn persoonlijke voorkeur.

Ik vond hem echt 10x beter dan bv GTA, daar dit genre mij meer pakt. Relax paard rijden, side missions, relax muziekje op de achtergrond enz.

GTA jaag ik altijd zo snel mogelijk door de main missies heen en dat had ik bij RDR dus totaal niet!

Tsjo-Wi schreef:

ja in het begin 2 keer maar geloof me later ga je weer aan de slag

Nijmegen schreef:
Mmm.. balen voor je shadowmaster!

ik heb er 2 gedaan maar was niet echt leuk,ik ben meer een singleplayer gamer.

veel plezier nog by the way ,want dat kan red dead zeker wel.

-marco- schreef:
Mafurios:

Shadowmaster:

het is ook beter dan gta4 maar het smaak kennen we al,dus is het dan ook niet meer echt verfrissend.

ik ben ook een western fan,maar het verhaal van deze game was ook niet echt spannend,het begon briljant maar later werd het gewoon langdradig.

avatar van wo2-freak
Je hebt 12.5% per uur uitgespeeld. Dat is nog geen 5 minuten per missie, terwijl je voor de meeste missies alleen al 2 a 5 minuten moet rijden met je paard en tijdens een missie is het opzetten van een kamp niet eens mogelijk. Klopt weinig van denk ik..
Ik speelde in het begin ook alleen maar de hoofdmissies (+wat jagen/verkennen), maar deed over 33% bijna 7 uur en ook zonder dood te gaan (misschien 1x). Dus wat jij zegt klopt denk ik niet hoor, 8 uur om van zo'n groot game alle hoofdmissies uit te spelen..

avatar van Brains
Die % compleet duidt op alles in de game, niet alleen op de story line.

avatar van Brains
Het is het begin van de twintigste eeuw. Een tijd vol verandering, revolutie en het ontstaan van de beschaving in het eens zo wilde westen. De overheid van deze nieuwe beschaving is zo beschaafd om je vrouw en kind te kidnappen en ze pas weer terug te geven als je een paar ex-matties van je uit de weg ruimt. Jij bent John Marston, ex banditos met een voormalig voorliefde voor bankovervallen.
Na een niet zo geslaagde eerste poging om een van je homeboys over te halen zich op te geven in het gezelfschap van een bakje koffie en een koekje, kom je er achter dat je ex-vriendjes niet echt van koffie houden en meer geven om een kilo lood in hun hoofd.

Hier komt het eerste obstakel in Red Dead Redemption. Het verhaal, die eerst met een kickstart in je gezicht lijkt te worden gestart, begint erg traag. Hiermee doel ik op de eerste missies, die voelen alsof ze er plichtmatig in zijn gebivakkeerd om een soort van tutorial te maken. Van een van de meest gezochte banditos confronteren tot het neerknallen van konijnen is niet altijd een anti-climax, alleen duurt het gewoon te lang voordat het verhaal weer een wending in de richting van je echte doel krijgt. Gelukkig komt na de plichtmatige schietcurus en het volgen van het leren-paardrijden -door-herhaaldelijk -op-A-te-klikken-in-5-stappen-dieet het verhaal weer op het juiste pad en ben je in no-time weer het spoor van je knalmattie. Erg boeiend wordt het verhaal echter nergens maar dat had ik ook niet verwacht van Rockstar, die veel geld steekt in de marketing en uiteindelijk zijn scriptwriters voor een prikkie bij de lidl haalt, maar vergeleken met de GTA series is dit een heus roman. In ieder geval geldt dat voor het middelste deel van de story line, want op een gegeven moment eindigt het niet na een ogenschijnlijk einde en kakt het hele verhaal weer in tot het tempo van het begin om uiteindelijk wel echt te eindigen met het meest teleurstellende einde van de afgelopen jaren.

Gelukkig valt er naast deze story modus genoeg te doen in het net niet meer wilde nog wel westen. Zo zijn er nog vreemdelingen, die niet alleen vreemd zijn in de zin van een vreemdeling die een breed scala een side missies bieden. Deze missies zijn bij vlagen interresant genoeg om door te spelen en zorgen voor een aardige bezigheid terwijl je bijvoorbeeld het slechte einde zo lang mogelijk probeert uit te stellen. Naast dit zijn er in tegenstelling tot GTA erg veel best leuke uitdagingen, mini-quests en random encounters die ervoor zorgen dat er bijna altijd wel iets te doen is. Zo kan je bijvoorbeeld een schat zoeken, een fort overnemen, diertjes zoeken, diertjes achtervolgen, diertjes schieten, diertjes skinnen, geskinde diertjes verkopen en al je zuur verdiende centjes vergokken in een potje poker.

Dit alles vindt zich plaats in een redelijk grote wereld waarin je vrij bent om te komen en gaan. Natuurlijk zal er meer land worden vrijgespeeld naar mate je vordert in je zoektocht. Ook op dit punt laat GTA zijn zeepje vallen voor RDR. De wereld van RDR is namelijk erg levendig, sfeervol en onvoorspelbaar. Telkens als je op een eerder bezochte plaats komt gebeurt daar weer iets anders, en dit zorgt ervoor dat het spel een veel langere levensduur heeft dan GTA. Soms werkt het echter wel een beetje in zijn tegendeel, als je bijvoorbeeld achtervolgt wordt door zowel een poema en een groep wolven terwijl je bezig bent met een challenge waarin je zoveel mogelijk vogels uit de lucht moet schieten binnen een bepaalde tijd en er ineens een vrouw vandoor gaat met je paard van 750 dollar wordt het voor mij toch een beetje te levendig. Natuurlijk is dit meer grappig dan ergerlijk, maar het doet het poor lonesome cowboy gevoel in een desolate woestenij toch een beetje teniet.

Het spelmechanisme is op zich aardig. De besturing moet echter heel erg wennen en gaat alles behalve soepel. Zeker bij de besturing te paard heb ik het idee dat ik niet volledig de controle hebt (Wat ook weer gezien kan worden als een pluspunt, omdat in het echt het paard ook een beetje controle heeft maar daarvoor speel ik geen videogame) en dat het gewoon beter had gekunt. Het schieten werkt wel prima maar is alles behalve vernieuwend. Dead Eye is wel erg tof alleen heb ik nog steeds mijn twijfels of de hogere Dead Eye niveaus wel echt een vooruitgang zijn op de eerste. Daar kon je (volgens mij) in ieder geval mensen nog slowmotion van hun paard zien vallen.

Red Dead Redemption is dus een aardige game en zeker het beste wat ooit uit de baarmoeder van Rockstar is geperst. GTA wordt op elk vlak overtroffen maar dit zegt in mijn boek niet heel veel. Het verhaal is gewoon voor het grootste deel niet boeiend en eindigt zeer teleurstellend. Ook de besturing laat vaak wat te wensen over. Dit went grotendeels maar binnenhuis rondwandelen blijft erg vervelend. Wel is er een zeer gedetailleerde wereld neer gezet en heeft het spel zeker voor een paar memorabele momenten gezorgt. Rockstar heeft zijn best gedaan om erg veel aan te bieden naast de story modus en dit pakt goed uit.

Goede review Brains. Ik denk precies zo over de game. Heb je RDR trouwens pas uitgespeeld als je 100% hebt of eerder?

Goede review Brains.
De verveling begint bij mij nu een beetje toe te slaan, terwijl ik de hoofdstory nog niet eens heb voltooid. Totaal geen zin meer om de hele tijd te moeten reizen tussen die steden...