Red Dead Redemption (2010)

PlayStation 3 / Xbox 360 / Nintendo Switch / PlayStation 4
Action / Shooter
single player / online (verschilt per platform)

Ontwikkeld door Rockstar
Uitgegeven door Rockstar

Wanneer de federale politie zijn gezin bedreigt, wordt de voormalige outlaw John Marston gedwongen om de bendeleden op te sporen die ooit zijn vrienden waren. Beleef Marstons reis door het uitgestrekte wilde westen van Amerika en Mexico en help hem zijn bloederige verleden te begraven in dit vervolg op Red Dead Revolver.

Ik moet zeggen, heb weer heel wat uurtjes in de game gestopt. In tegenstelling tot destijds ga ik nu gewoon alles uitspelen. Het mooie is ook dat RDR 1 geen moment gedateerd of 10 jaar oud voelt. Grafisch nog altijd prachtig en de gameplay blijft net als bij deel 2 heerlijk. Heb maar 1 irritatiepuntje ontdekt en dat is dat je in deel 2 met je paard over stenen en hekken heen springt en hier niet. Dat vertraagt de gameplay hier soms onnodig. Verder niks te klagen. Gewoon ronddraven in deze wereld voelt al zo ontspannend. Af en toe een sidequestje of een missie doen.,

‘’The day John Marston stopped shooting’’

Kennen jullie zo’n gevoel bij een game dat je die echt eens zou moeten spelen of dat je het hebt gedaan, maar er niet alles uit hebt gehaald? Nouja, dat gevoel knaagde dus al 10 jaar aan mij met Red Dead Redemption. Uiteraard in 2010 wel gespeeld, net als bijna elke gamer, maar na een aantal uur gestopt. Het pakte me niet echt, ik was toen ook niet echt van de cowboys en de prairies. Maar het is en blijft wel een Rockstar product en nadien volgden nog GTA V en Red Dead Redemption 2, beide games helemaal kapot gespeeld en met 5 sterren gewaardeerd. Het beste wat een generatie games kon bieden. Ondertussen bleef dus dat gevoel van Red Dead Redemption 1 opnieuw spelen knagen en dankzij de Coronacrisis kreeg ik wat meer tijd en ben ik er toch maar eens uitgebreid voor gaan zitten. Eigenlijk kon ik niet wachten om opnieuw met John Marston te spelen, nadat hij ook al in de epiloog van deel 2 de hoofdrol had. Het enige wat ik me afvroeg was of deze game 10 jaar na dato en ook nadat ik het briljante tweede deel heb gespeeld nog overeind kan blijven.

Ik had nog geen half uur nodig om te constateren dat mijn zorgen ongegrond waren, want RDR1 blijft fantastisch overeind. Ongelofelijk dat deze game alweer 10 jaar oud is, want je ziet het er nauwelijks aan af. De wereld is gigantisch en de pracht en praal is echt om van te genieten. Denk aan de prachtige kleuren, de indrukwekkende weerseffecten en de filmische shoot outs via de Dead Eye optie. Nou is het alweer anderhalf jaar terug dat ik deel 2 voor het laatst speelde, maar volgens mij komt deel 1 aardig in de buurt. Het is met de wereld van RDR natuurlijk ook ergens wel ‘makkelijk’ om nog visueel mooi te zijn, omdat het relatief lege werelden zijn. Je hebt prairies, een paar dorpjes, rivieren en bergen. Dat is makkelijker fris te houden dan bijvoorbeeld een volle stad zoals kort voor deze game in GTA 4 zat. Maar ik blijf het alsnog een geweldige prestatie vinden hoe mooi het oogt. Dat geldt ook voor de stemacteurs en de cutscènes die echt van geweldig niveau zijn, zoals je bij Rockstar verwacht.

Het verhaal is ook redelijk makkelijk gebleven. John zoekt zijn vrouw en kinderen en zal allerlei mensen moeten helpen voordat hij weet waar hij ze terug kan vinden. Dit verhaal wordt uiteraard verteld in de stijl van een spaghettiwestern, vol met zaken als wraak, genoegdoening, bendeoorlogen, corruptie, verraad en noem alles op wat je erbij verwacht. Je hebt eigenlijk vier delen van de map waar je in dit verhaal doorheen gaat. Amerika, Mexico, terug naar Amerika (een ander deel) en het slot op je eigen ranch. Niet elk gedeelte is even boeiend, zo vond ik het begin van de game zelfs voor een western traag. Via Bonnie MacFarlane die jou helpt leer je de game kennen, maar die missies zijn wel zo saai dat ik ze echt als een moetje zag. Dieren verjagen, paarden temmen, koeien drijven. Allemaal leuk en aardig, maar dit boeide me weinig. Later werd het met andere personages wel leuker en zeker als je naar Mexico moet is het allemaal veel pittiger en grootser. Ook zijn de landschappen daar voor mij mooier, met enorme stenen, bergen en grotere dorpjes. Het beste gedeelte vind ik wel het deel daarna, als je richting Blackwater gaat. Dat is de grootste stad van de map, nog altijd niet al te groot, maar het voelde wel even verfrissend en anders. Helemaal omdat je daar in het gebied van de nieuwe tijd komt, met auto’s, gepraat over vliegende machines en de mannen van de toekomst, de FBI. Het slot op je eigen ranch voelde voor mij weer als een rustig slot, maar misschien wel te rustig. Ik vond het vrij irritant dat ik plots weer op jacht moest, koeien moest drijven en paarden moest temmen.

Om eerlijk te zijn, de missie ‘’A continual feast’’ heeft me echt van de week helemaal woest gekregen. Je moet drie paarden temmen met Uncle en de eerste twee gaan probleemloos. De derde is me ondanks twee volle uren proberen niet gelukt, elke keer vloog ik van het paard na een half minuutje. En dat is echt vreselijk vlak voor het einde, maar goddank bedacht ik me dat als je drie keer de missie over moet doen, je de optie krijgt het checkpoint te skippen. Anders had ik de game gewoon niet uit kunnen spelen. In de laatste uren van de game ontmoet je Dutch van der Linden weer, die vooral in deel 2 een grote rol had. De jacht op hem is hier best tof, wel erg jammer dat je hem niet kan vermoorden, omdat hij zelfmoord pleegt. Dat voelde toch wel onbevredigend. En we eindigen met de familie Marston dus op hun ranch, waar de FBI op het einde toch nog John komt vermoorden. Het maakte me triest, maar het was wel weer een passend slot omdat hij sterft terwijl hij zijn familie beschermd, zoals John dit zou willen. Hij was een oud fossiel die niet in de nieuwe tijd paste. Ook even slikken dat Abigail schijnbaar niet al te lang na John is overleven, waarna zoon Jack over blijft. Wel tof om nog even met hem te spelen en je wraak te nemen op je vaders moordenaar. En ja, ik heb ook zijn vrouw en broer vermoord, haha. Dan maar even wat minder honor.

Red Dead Redemption is een bijna perfecte game. De sfeer is ongelofelijk, er zijn tig interessante of grappige personages, het paardrijden en schieten gaat heel natuurlijk (leve Dead Eye, wat blijft dit enorm tof en bruut) en het voelt gewoon ontspannen om af en toe even vijf minuten met je paard naar een missie aan de andere kant van de map te gaan. Soms is de game technisch wel eens wat gebrekkig, met wat clippingproblemen of bv je paard die achter een rots blijft hangen, maar who cares. Het enige dat soms wat minder was, was de diversiteit in de missies. Het kwam er soms wel erg vaak op neer om van A naar B te gaan, daar iedereen overhoop te knallen en je bent weer klaar. Maar de schietpartijen blijven leuk, dus ook dat was niet echt storend. En wat ik fijn aan RDR 1 tegenover RDR 2 vind is dat een hoop onzinnige dingen hier niet belangrijk zijn. Ik hoef geen paard te borstelen, vlees te eten, geweer te poetsen of constant in winkels shoppen. Af en toe kogels halen, dat is het wel. En er zijn geen kampen waar ik als een 91 jarige man doorheen hoef te strompelen, dat stoorde me zo in deel 2. De game heeft een hoger tempo en dat vind ik fijner. Emotioneel bekeken vond ik RDR 2 weer net wat sterker. Als ik echt moet kiezen, dan vind ik Arthur nog net wat toffer dan John.

Als je RDR 2 indrukwekkend vond en je hebt deel 1 niet of te weinig gespeeld, dan ben je bijna verplicht dit alsnog te doen. Ik ben er ieder geval heel blij mee. Nu binnenkort de DLC Undead Nightmare nog eens spelen voor de fun en dan is het wel mooi geweest.

4,5* (was 3,5*)

'Remaster van Red Dead Redemption is in ontwikkeling' | Nieuws | Gamer.nl

Best gaaf. Ik ga ´m alleen niet spelen, heb vorig jaar de game nog gespeeld en visueel kan die game nog altijd heel behoorlijk mee. Maar als ik ´m nog niet volledig had gespeeld dan had ik deze remaster graag in huis gehaald.

avatar van bettafish14
begrepen dat de remake van RDR toch niet gaat komen, door de slechte ontvangst van GTA definitive editions.
Jammer want deze game had ik graag opnieuw gespeeld, wat een topgame.

Leuk dat deze ook op de Switch (en Ps4) uitkomt en ook al zeer binnenkort!.

Helaas is dit niet echt mijn soort spel..

Red Dead Redemption deze maand naar Nintendo Switch en PS4 | Gamer.nl

Lekker schraal. Geen remake of remaster, gewoon de klassieke game en dan ook 45 Euro vragen. Je moet het maar durven na de GTA Trilogy game van een tijdje terug.

Manny Calavera schreef:
Red Dead Redemption deze maand naar Nintendo Switch en PS4 | Gamer.nl

My thoughts exactly, beetje banken op dat de jongere generatie geen PS3/360 voorhanden heeft

avatar van Noah
Hahaha ongelofelijk. Ik had al lage verwachting, maar mijn hemel.. geen remake of remaster dus, 30 FPS, geen next-gen, geen PC versie en alsnog de ballen hebben om 50 euro te vragen. Wat een triest money grabbing bedrijf is Rockstar inmiddels geworden.

Nee, nee en nee maar... ik wacht gewoon tot hij goedkoper gaat worden en dan pik ik hem op voor de Switch. Ik ben benieuwd hoe het gevoel op dat kleine schermpje is als ik hem in de trein ga spelen bijvoorbeeld .

Noah schreef:

Hoi Noah en welkom op de gezelligste game site van Nederland ik zou zeggen game On!.

Manny Calavera schreef:

Maar: misschien lopen deze versies wel naar behoren. Dan zou het me niet eens zo erg boeien om het in huis te halen. Zeker niet in een sale die er sowieso komt na een paar maandjes. Nu heb ik het wel in de kast op de Xbox (ik moet nog altijd de DLC spelen) liggen maar goed...

...ik moet eerlijk zeggen dat ik benieuwd ben hoe de Switch versie in Handheld mode draait. Daar is het bij mij op dat ding toch vaak om te doen. En als het dan voor een tientje te krijgen is weet ik niet of ik het laat liggen. Of misschien weer wel. Geen idee hier. (om de een of andere manier is het een andere kwestie voor mij dan bvb de budget versie van de Bioshock games, eventueel Batman of de laatste Tomb Raider trilogie (ook die geruchten blijven komen)).

avatar van Eraser2
Van de week aangeschaft voor de Switch en echt uitstekende port hoor. Draait beter dan op de Ps3 in ieder geval, ook leuk dat ze de achievements/trophy's ingame hebben verwerkt. Ik zit er weer helemaal in, wat een top game.

Die switch users toch, "zo blij dat het betere draait dan op PS3"... in 2023!!

In welke zin draait ie beter dan.

Dat was de oorspronkelijke generatie waarop de game uitkwam en ik vond ‘m destijds prima spelen.

Ben wel benieuwd hoe die nu op de Switch beter zou zijn dan.

avatar van Eraser2
De frame rate is beter, hapert wat minder. Heb ook het idee dat de licht effecten beter zijn. Zachter voor de ogen. Het is toch ook een ps3/360 port? Dan vergelijk je daarmee lijkt me. Arkham Knight geeft wel weer aan dat Ps4 op de Switch voor geen knaken draait.

Eraser2 schreef:

Nou nee. Voorlopig toch niet. Benieuwd of ze het opgepoetst krijgen want de FPS drops en tears zijn bvb gigantisch. Dinsdag bij een vriend gezien die ook verzameld en ben al met al blij dat ik de trilogy toch maar voor de Xbox One heb gehaald. Al is het digitaal. Mag bij de slechtste ports op de Switch gerekend worden same met de GTA trilogy imo. Maar goed, Asylum en City liepen op het eerste gezicht wel degelijk. Benieuwd of patches nog iets verhelpen.

Wat betreft Red Dead Redemption...tja...blijft imo toch een klein wondertje om een game als dit, inclusief DLC, zonder toegevingen in handheld modus te spelen. Al is het 2023. Het geeft toch altijd weer een andere, intiemere belevenis om in het donker op een comfortabele bank te zitten met je hele aandacht op dat scherm. Geen idee of ik het overnieuw zou kopen maar je weet nooit.

avatar van Eraser2
Ja dat wilde ik nog wel even toevoegen. In handheld op de OLED is dit wel echt een genot hoor

Eraser2 schreef:

Maar dat mag ook wel bij een dertien jaar oude game, toch?

Schiet het trouwens lekker met joycons? Ik heb een paar shooters gespeeld met die dingen, het werkte niet bij mij.

avatar van Eraser2
Dat mag zeker maar is geen vanzelfsprekendheid. Kijk naar Saints Row the Third, bijna even oud en prima speelbaar maar ziet er niet uit op de Switch.

Ja het schieten werkt prima hoor, ik heb ook een extra grip voor spelen in handheld en daardoor liggen de Joy Con ook iets beter in de hand.

Eraser2 schreef:
Dat mag zeker maar is geen vanzelfsprekendheid.

Nee. Kijk naar bvb de GTA Trilogy van dezelfde uitgever. Weliswaar een ander team dat achter de port zit (op alle systemen) maar hoe dat ooit voorbij de kwaliteitscontrole van Rockstar is geraakt? Zowel qua graphic glitches als bugs?

Dan vind ik Saints Row 3 nog meevallen. Die het sowieso imo niet bizar moet hebben van iets als visueel spektakel maar meer van humor en van gameplay. Red Dead Redemption, 2013 of niet, is ook in 2023 nog een bijzonder mooi spel imo. Dat kan zich scharen naast games als The Last of Us, The Witcher 3 of Breath of the Wild (of voor mij part Windwaker).