Red Dead Redemption (2010)

PlayStation 3 / Xbox 360 / Nintendo Switch / PlayStation 4
Action / Shooter
single player / online (verschilt per platform)

Ontwikkeld door Rockstar
Uitgegeven door Rockstar

Wanneer de federale politie zijn gezin bedreigt, wordt de voormalige outlaw John Marston gedwongen om de bendeleden op te sporen die ooit zijn vrienden waren. Beleef Marstons reis door het uitgestrekte wilde westen van Amerika en Mexico en help hem zijn bloederige verleden te begraven in dit vervolg op Red Dead Revolver.

Als een van de weinigen hier vond ik dit een errug slechte game. Een wilwest shooter met autolock?!?!?! Een stoere-mannen-game waarin je nieuwe kostuums unlocked door bloemen te verzamelen? Eindeloos knoppen ingedrukt houden om iets simpels als paardrijden te doen. Map bestaat voor het overgrote deel uit "sfeerische" leegte (zo kan ik ook wel een huge map ontwerpen), een minigame die leuker is dan de daadwerkelijke game. Ik hou van een goede western op z'n tijd en dacht dus dat dit wel in mijn straatje zou liggen, maar ik heb echt zelden zo'n saaie triple-A game gespeeld als deze.

Ik vind van de grote meute afwijkende meningen, vooral als ze onderbouwd zijn vaak interessant. Zo kan ik de punten die je aanhaalt inderdaad als minpunten die ikzelf heb ervaren herkennen. Hoewel het knop-gedruk om te paardrijden wel een illusie gaf van het ritme dat je op een echt paard aanhoudt. Toch heeft in mijn ogen het spel veel meer goed gedaan als slecht, maar als de minpunten bij je persoonlijk doorwegen snap ik wel je score.

vanrippestein schreef:

Die sfeerische leegte, zoals jij het noemt, dat was ook mijn klacht destijds. RDR is best een goede game, maar er is op zich weinig te doen en te zien, zeker als je het vergelijkt met bv de GTA games van Rockstar. Niet zo vreemd op zich, er was in de cowboytijd ook weinig te doen, maar na de zoveelste lege vlakte, berg of klein stadje waar weinig in te doen is verveel je je snel.

avatar van Ageingrebel
Wordt het online luik van dit spel eigenlijk nog onderhouden? Zonet even geprobeerd en niets anders dan problemen: geen paard (kan het gewoon niet roepen), onzichtbare vrienden, onzichtbare wapens die je niet kan afvuren, ...

Dolle pret.

avatar van Oortrommel
Naast Mass Effect was dit de game waar ik het meeste spelplezier aan heb beleefd op de Xbox 360. Ik ben nooit een GTA-man geweest, een open wereld is tof, maar niet als het 'real life' is. Wat dat betreft biedt Red Dead Redemption een unieke ervaring; het Wilde Westen in een sandbox game.

Gameplay, graphics, muziek/geluidseffecten, verhaal, characters; alles zit uitstekend in elkaar. En naast deze game-onderdelen brengt RDR een hele aangename sfeer over.

Kortom; een meer dan uitstekende game, die net geen classic is omdat het een GTA-vertakking is en niet een baanbrekend nieuwe franchise.

avatar van Spirit_Catcher
Minpunt vind ik de "te kleine" stadjes... die mochten net dat iets uitgebreider (vooral Mexico gedeelte, Thieves Landing en Blackwater). Uiteindelijk, leegte moet er zijn omdat het in het Wilde Westen ook zo was (woestijn, Grand Canyon -achtig) dus dat minpunt enkele posten terug begrijp ik niet goed. Ik vond het juist goed dat het niet zo hectisch was als GTA en de "sfeerische leegte" vond ik goed weergegeven en goed verdeeld.
Ander minpunt vond ik de te snel terugkerende mini quests/random encounters (bvb; "someone stole my carriage" dat ik op de duur zei van "F*** you dude xD". Een raar punt vond ik de random encounters van personen die je van je paard sleuren en ermee wegrijden. Als je niet snel genoeg bent met schieten.... weellll, dan fluit je gewoon en je hebt een nieuw paard xD useless encounter maar leuk als je snel genoeg bent en het je lukt om hem van dat paard af te schieten
Al bij al zeer van genoten!

avatar van Delloo
Urenlang plezier. Mooie graphics. Boeiende missies. Prikkelend, maar nooit te moeilijk. Een game die je gespeeld MOET hebben.

Manny Calavera schreef:

Deze ervaring deel ik. Bij deze heb ik het spel nu 25% voltooid maar ondertussen is het al een maand geleden sinds ik er nog naar omkeek. Het lijkt voorlopig de typische rockstar-fluff van mooie visuals en goeie voice acting maar met een compleet gebrek aan entertainende gameplay. Als ik een kwartier bezig ben geweest om koeien in een bepaalde richting te laten lopen hou ik het toch ook voor bekeken.

Vanaf vandaag te spelen op de One via backwards compatibility, hmm is het nog de moeite waard om dit anno 2016 te spelen?

mrdig schreef:

Absoluut. Imo (en die van velen) een van DE grote klassiekers van de afgelopen generatie. Had hem op de Xbox360, helaas verkocht na uitgespeeld omdat ik het geld nodig had op dat moment, maar zeker een game die ik nog overnieuw in huis haal. MET uitbreiding. Want ook die is hartstikke leuk.

Ok helder! Toch maar eens opstarten dan

Berichten verplaatst naar Red Dead Redemption 2 (2017)

avatar van thoyouknow1980
Jiiiiiiiiiihaaaaa
Deze game is fantastisch,fenomenaal,en episch op vele fronten.
Hier zijn wat sterke punten van dit meesterwerk:
-mooi verhaal met boeiende personages
-paardrijden als een pro
-geloofwaardige sfeervolle wereld
-goed werkende en vertrouwde gameplay
-hoog pief paf poef gehalte
Deze punten pakken zich allemaal mooi samen en vormen een fantastisch geheel
Het wilde westen lonkt,dus ik rijd nu weer de zonsondergang tegemoet

avatar van dr channard
Ja die pief paf poef blijft geweldig

avatar van krokus
Ben na pakweg vijf jaar een replay begonnen, maar het verzandt gaandeweg in eindeloze schietpartijen in allerlei varianten (is ook niets voor niets action / shooter). De beginfase vind ik nu nog steeds fris overkomen (na GTA gespeeld te hebben) zo met dat paard rijden, paarden temmen, veedrijven en zo meer. Als ik maar lang genoeg doorga met knallen komt er weer zo'n fase. De quests en de strangers die je onderweg tegenkomt zijn leuke bijkomstigheden.

Outlaws to the end.

Wat heb ik een lol beleefd aan deze game zeg gta in het wilde westen met een geweldige storyline originele personages en prachtige locaties rockstar flikt het elke keer weer kijk erg uit naar red dead redemtion 2

avatar van harm1985
Misschien wel een jaar geleden gekocht maar nog niet aan toegekomen om ermee te beginnen.

Afgelopen week toch gedaan. Spel is sfeervol maar wel iets héél anders dan wat ik tot nu toe gewend ben te spelen (Final Fantasy, Metal Gear Solid en Gran Turismo). Moet ook echt nog ff de controls uitvogelen want dat gaat nog wat stroef (met name schieten, zoals op die coyotes).

Grootste nadeel vind ik de het kleine lettertype. Heb er echt moeite mee dat te lezen (en om nou speciaal voor deze game een nieuwere, grotere tv te kopen gaat me wat ver).

Wordt vervolgd.

avatar van Sateck
Ik hoop dat deze game nog uitkomt op de PlayStation 4. Zou toch een goed idee zijn voordat het tweede deel uitkomt?

Toen ik hieraan begon had iemand op deze site dus voor mij de spoiler der spoilers wat betreft den dees uit zijn dikke lip laten rollen.

Er is nu zo'n stuk in omloop waarin wordt gesteld dat spoilers zo erg niet of zelfs positief zouden zijn maar geloof me het doet toch behoorlijk afbreuk wanneer je heel dit spel met deze info in je achterhoofd zit.

En wat betreft die vieze mennekes met hun groot gezette gelaat en buitensporig luide rammelkaak, ze zitten echt overal. Ook hier dus.

En vergeet niet het begint met iets 'onschuldigs' als voor de grap iets bepalends spoilen voor een onbekende op internet, de volgende stap zijn zwaardere misdrijven.

Dat sadistische beest is onverzadigbaar.

Als je die eenmaal in jezelf hebt doen ontwaken.

De volgende stap het zwarte balkje op je oog zwevend over je blote bilspleet face.

Heb me een mooie game of de year editie van den dees weten te bemachtigen dus hier ook maar eens een herbeginnetje mee gemaakt.

Aangezien het een vervolg betreft op het huidige deel natuurlijk best interessant om te zien hoe dat ook alweer verging met Dutch en co.

Wat ik echter niet had verwacht is dat het grafisch zo'n stap terug zou zijn.

Lijkt bij vlagen wel een PS2 spel ineens.

Uit de tijd dat open wereld nog fors inleveren op mooie plaatjes betekende.

Duidelijk.

Ook voor PS3 begrippen veelal ondermaats, toevallig ook bezig nu met het voor mij tot op heden onberoerde Arkham deel Origins en die komt op dat vlak toch een stuk beter uit de bus.

Zijn er mensen die RDR 1 nog de afgelopen periode hebben gespeeld? Ik overweeg deel 1 weer te spelen, om het John Marston verhaal dat ik in RDR 2 op ben gestart af te maken. Destijds in 2010 heb ik dit wel gespeeld, maar niet zo intensief als bij deel 2. Zo heb ik deel 1 nooit uitgespeeld. Ik denk tot de helft. Dat wringt nu een beetje. Ben alleen benieuwd of dit grafisch en qua gameplay heel gedateerd aan voelt vergeleken met deel 2. En er gaan geruchten over een HD remake, maar voordat die er eventueel komt ben je denk ik zo 1 tot 2 jaar verder.

Ergens vind ik dit
Manny Calavera schreef:
...om het John Marston verhaal dat ik in RDR 2 op ben gestart af te maken.
een beetje een spoiler, aangezien ik net aan de Red Dead Redemption serie begin. Echter, ik ving al signalen op die me tot deze conclusie leidden, dus ik neem het je persoonlijk niet kwalijk .

Ik weet echter niet of ik de juiste persoon ben om je vraag te beantwoorden. Zoals gezegd begin ik net aan de spellen op de Xbox One en heb ik nog maar pas een beetje een introductie gehad van dit deel. Ik weet hoe magnifiek het tweede deel eruit ziet en ik vang al een heleboel verhalen op dat het beter is om eerst Red Dead Redemption 2 te spelen en dan pas deze vanwege de impact van het verhaal.

Ik ben niet eens zo bang voor de grafische achteruitgang die je dan ervaart maar wel voor het gebrek aan mogelijkheden. Dus ik denk dat ik eerst deze ga spelen, dan het vervolg en dan misschien nog een keer z'n voorganger. Ik heb het idee dat beide spellen namelijk best wel wat replay value hebben - is daar een Nederlandse term voor?

Er bestaan veel intensievere gamers dan ik maar afgezien van de cutscenes, waarvan ik weet dat ze er nu vele malen adembenemender uit kunnen zien, oogt dit deel nog best aantrekkelijk tijdens het spelen. Ik heb Red Dead Redemption 2 ook al binnen - zelfs geïnstalleerd - maar ik durf er nog niet aan te beginnen tot ik deze uit heb. Hoewel ik het verhaal nu misschien toch wel in chronologische volgorde wil spelen.

Warsaw

Excuus, was niet de bedoeling iets te spoileren. Ging er vanuit dat het vrij bekend was hoe je in RDR2 zou eindigen, aangezien die game als prequel op RDR 1 was aangekondigd.

Ga later dit jaar toch maar een poging wagen om deel 1 opnieuw te spelen.

avatar van Warsaw
Ja klopt Ajax&Litmanen1, ik had dus al opgevangen dat Red Dead Redemption 2 precies eindigt waar z'n voorganger begint, hoewel ik hier geen bevestiging van heb gezocht. Die heb ik nu wel maar deze wetenschap stelt me persoonlijk niet zo teleur. Ik ga sowieso zo enorm van deze reeks genieten, dat weet ik nu al! Nu nog effe m'n Xbox controller iets beter onder de knie krijgen want voor vorige week was ik enkel een pc gamer .

En wat zou jij mij aanbevelen? Ik heb nog maar een paar introductiemissies van dit spel gehad, dus ik ben nog niet eens echt begonnen. Raad je me aan te starten met RDR2 en dan deze of toch in volgorde van uitgave?

Warsaw schreef:

Je zal extreem overdondert raken van de pracht en mogelijkheden van RDR 2, dus als je ze sowieso beiden gaat spelen dan zou ik met RDR 1 beginnen.
Speel je het in de goede volgorde en je bewaart the best for last.

Dank voor de tip!

SeptuSword
Zit nu op 1/3 van de game maar heb het er toch een beetje moeilijk mee. Misschien achteraf toch een beetje spijt om eerst aan deel 2 te beginnen, oeps! Qua verhaal loopt het goed door van deel 2 naar deel 1, je hebt nu bij alles wat John verteld er een visueel beeld bij en dat is leuk.

Wat het voor mij moeilijker maakt is dat John, ongeacht dat het dezelfde stem acteur is, het schrijfwerk een stuk stroever is. John Marston is best wel een klootzak tegenover de mensen die hem helpen. Het slaat helemaal nergens op maar iedere keer maakt John wel een sneer naar de mensen die hem helpen, dan krijgt hij een geïrriteerde reactie terug en loopt het uit op een kleine discussie. Dit gebeurt heel vaak als je buiten de cutscene met je metgezel naar de destinatie reist. Ik vind het best wel vreemd schrijfwerk eigenlijk!!

SeptuSword
Ik ben er echt doorheen gaan knallen dit weekend, zojuist de endcredits voorbij zien rollen. Vrij korte game ineens als je komt van deel 2!!!

Super game, denk dat het meer tot zijn recht was gekomen als ik eerst dit deel had gespeeld ipv 2. Want het verhaal in 2 en alles eromheen is in zoveel detail gemaakt dat het dit deel bijna geen kans geeft om zich er tegen te boksen. Nou, ik heb zeker de games niet vergeleken met elkaar natuurlijk, want dat zou niet eerlijk zijn. Ik ben gewoon verwend geraakt door 2.

Het schrijfwerk is in dit deel niet zo best, dit benoem ik nu als de game die op zichzelf staat. De eerste helft van de game bestaat uit losse personages die je helpen om je doel te behalen en het zou niet Rockstar zijn als al die personages geen halve garen zouden zijn, bij deze. Je wordt constant aan het lijntje gehouden, je moet eerst wat voor diegene doen voordat die jou helpt.. maar wacht! Iedere keer wordt je voor de gek gehouden en moet je WEER een klusje doen om de antwoorden te krijgen waar je naar zoekt.. Ik vond het erg vermoeiend om te zien hoe dom John Marston was en zijn reacties hierop. Er kwam maar geen tempo in het verhaal.

Nadat de bevrijding van Mexico dan EINDELIJK voorbij is en je Bill en Javier gedood hebt begint het verhaal pas echt naar mijn mening. Terug naar Blackwater om Dutch op te sporen. Ooooh ik keek hier zo naar uit na deel 2.

Dan pas kwam het verhaal in beweging, helaas ben je dan al over de helft van de game! Maar man oh man, wat een afsluiter. De opbouw naar het einde gaat super langzaam tot ineens dat ene moment... Wauw!!!

Om daarna als Jack nog wraak te nemen!!!! Fantastisch om toch nog je redemption te halen.

Had de hele game maar die opbouw.. want de eerste helft is gewoon matig schrijfwerk.

Ben deze week aan RDR 1 begonnen, voor een tweede keer. Kort geleden tweedehands gekocht. 10 jaar terug ook wel gespeeld, maar veel te weinig. Ben weggeblazen door RDR 2 en ik wil het hele verhaal van de franchise wel eens uitspelen.
Hopelijk valt het technisch, grafisch en qua besturing ook nog mee met deze 10 jaar oude game. Wel veel zin in.