Red Dead Redemption (2010)

PlayStation 3 / Xbox 360
Action / Shooter

Ontwikkeld door Rockstar
Uitgegeven door Rockstar

Redemption is het vervolg op Red Dead Revolver. De game speelt zich af in het Wilde Westen in het begin van de 20e eeuw. In deze tijden maken de meedogenloze en chaotische prairievlakten langzaam ruim baan voor de steeds groter wordende regering en de opkomst van de Industriële Revolutie. Red Dead Redemption plaatst de speler in de schoenen van de voortvluchtige John Marston en neemt ze mee op avontuur voorbij de Amerikaanse grens. De speler raakt verwikkelt in verschillende vuurgevechten, ontmoet verscheidene personages en moet zich verweren tegen één van ’s werelds laatst overgebleven wildernissen.

Als een van de weinigen hier vond ik dit een errug slechte game. Een wilwest shooter met autolock?!?!?! Een stoere-mannen-game waarin je nieuwe kostuums unlocked door bloemen te verzamelen? Eindeloos knoppen ingedrukt houden om iets simpels als paardrijden te doen. Map bestaat voor het overgrote deel uit "sfeerische" leegte (zo kan ik ook wel een huge map ontwerpen), een minigame die leuker is dan de daadwerkelijke game. Ik hou van een goede western op z'n tijd en dacht dus dat dit wel in mijn straatje zou liggen, maar ik heb echt zelden zo'n saaie triple-A game gespeeld als deze.

Ik vind van de grote meute afwijkende meningen, vooral als ze onderbouwd zijn vaak interessant. Zo kan ik de punten die je aanhaalt inderdaad als minpunten die ikzelf heb ervaren herkennen. Hoewel het knop-gedruk om te paardrijden wel een illusie gaf van het ritme dat je op een echt paard aanhoudt. Toch heeft in mijn ogen het spel veel meer goed gedaan als slecht, maar als de minpunten bij je persoonlijk doorwegen snap ik wel je score.

vanrippestein schreef:

Die sfeerische leegte, zoals jij het noemt, dat was ook mijn klacht destijds. RDR is best een goede game, maar er is op zich weinig te doen en te zien, zeker als je het vergelijkt met bv de GTA games van Rockstar. Niet zo vreemd op zich, er was in de cowboytijd ook weinig te doen, maar na de zoveelste lege vlakte, berg of klein stadje waar weinig in te doen is verveel je je snel.

avatar van Ageingrebel
Wordt het online luik van dit spel eigenlijk nog onderhouden? Zonet even geprobeerd en niets anders dan problemen: geen paard (kan het gewoon niet roepen), onzichtbare vrienden, onzichtbare wapens die je niet kan afvuren, ...

Dolle pret.

avatar van Oortrommel
Naast Mass Effect was dit de game waar ik het meeste spelplezier aan heb beleefd op de Xbox 360. Ik ben nooit een GTA-man geweest, een open wereld is tof, maar niet als het 'real life' is. Wat dat betreft biedt Red Dead Redemption een unieke ervaring; het Wilde Westen in een sandbox game.

Gameplay, graphics, muziek/geluidseffecten, verhaal, characters; alles zit uitstekend in elkaar. En naast deze game-onderdelen brengt RDR een hele aangename sfeer over.

Kortom; een meer dan uitstekende game, die net geen classic is omdat het een GTA-vertakking is en niet een baanbrekend nieuwe franchise.

avatar van Spirit_Catcher
Minpunt vind ik de "te kleine" stadjes... die mochten net dat iets uitgebreider (vooral Mexico gedeelte, Thieves Landing en Blackwater). Uiteindelijk, leegte moet er zijn omdat het in het Wilde Westen ook zo was (woestijn, Grand Canyon -achtig) dus dat minpunt enkele posten terug begrijp ik niet goed. Ik vond het juist goed dat het niet zo hectisch was als GTA en de "sfeerische leegte" vond ik goed weergegeven en goed verdeeld.
Ander minpunt vond ik de te snel terugkerende mini quests/random encounters (bvb; "someone stole my carriage" dat ik op de duur zei van "F*** you dude xD". Een raar punt vond ik de random encounters van personen die je van je paard sleuren en ermee wegrijden. Als je niet snel genoeg bent met schieten.... weellll, dan fluit je gewoon en je hebt een nieuw paard xD useless encounter maar leuk als je snel genoeg bent en het je lukt om hem van dat paard af te schieten
Al bij al zeer van genoten!

avatar van Delloo
Urenlang plezier. Mooie graphics. Boeiende missies. Prikkelend, maar nooit te moeilijk. Een game die je gespeeld MOET hebben.

Ajax&Litmanen1 schreef:

Deze ervaring deel ik. Bij deze heb ik het spel nu 25% voltooid maar ondertussen is het al een maand geleden sinds ik er nog naar omkeek. Het lijkt voorlopig de typische rockstar-fluff van mooie visuals en goeie voice acting maar met een compleet gebrek aan entertainende gameplay. Als ik een kwartier bezig ben geweest om koeien in een bepaalde richting te laten lopen hou ik het toch ook voor bekeken.

Vanaf vandaag te spelen op de One via backwards compatibility, hmm is het nog de moeite waard om dit anno 2016 te spelen?

mrdig schreef:

Absoluut. Imo (en die van velen) een van DE grote klassiekers van de afgelopen generatie. Had hem op de Xbox360, helaas verkocht na uitgespeeld omdat ik het geld nodig had op dat moment, maar zeker een game die ik nog overnieuw in huis haal. MET uitbreiding. Want ook die is hartstikke leuk.

Ok helder! Toch maar eens opstarten dan

Berichten verplaatst naar Red Dead Redemption 2 (2017)

avatar van thoyouknow1980
Jiiiiiiiiiihaaaaa
Deze game is fantastisch,fenomenaal,en episch op vele fronten.
Hier zijn wat sterke punten van dit meesterwerk:
-mooi verhaal met boeiende personages
-paardrijden als een pro
-geloofwaardige sfeervolle wereld
-goed werkende en vertrouwde gameplay
-hoog pief paf poef gehalte
Deze punten pakken zich allemaal mooi samen en vormen een fantastisch geheel
Het wilde westen lonkt,dus ik rijd nu weer de zonsondergang tegemoet

avatar van dr channard
Ja die pief paf poef blijft geweldig

avatar van krokus
Ben na pakweg vijf jaar een replay begonnen, maar het verzandt gaandeweg in eindeloze schietpartijen in allerlei varianten (is ook niets voor niets action / shooter). De beginfase vind ik nu nog steeds fris overkomen (na GTA gespeeld te hebben) zo met dat paard rijden, paarden temmen, veedrijven en zo meer. Als ik maar lang genoeg doorga met knallen komt er weer zo'n fase. De quests en de strangers die je onderweg tegenkomt zijn leuke bijkomstigheden.

Outlaws to the end.

Wat heb ik een lol beleefd aan deze game zeg gta in het wilde westen met een geweldige storyline originele personages en prachtige locaties rockstar flikt het elke keer weer kijk erg uit naar red dead redemtion 2

avatar van harm1985
Misschien wel een jaar geleden gekocht maar nog niet aan toegekomen om ermee te beginnen.

Afgelopen week toch gedaan. Spel is sfeervol maar wel iets héél anders dan wat ik tot nu toe gewend ben te spelen (Final Fantasy, Metal Gear Solid en Gran Turismo). Moet ook echt nog ff de controls uitvogelen want dat gaat nog wat stroef (met name schieten, zoals op die coyotes).

Grootste nadeel vind ik de het kleine lettertype. Heb er echt moeite mee dat te lezen (en om nou speciaal voor deze game een nieuwere, grotere tv te kopen gaat me wat ver).

Wordt vervolgd.

avatar van Sateck
Ik hoop dat deze game nog uitkomt op de PlayStation 4. Zou toch een goed idee zijn voordat het tweede deel uitkomt?