Dragon Age: Origins (2009)

PC / PlayStation 3 / Xbox 360 / Macintosh

Ontwikkeld door BioWare
Uitgegeven door Electronic Arts

Dragon Age: Origins speelt zich af in Ferelden, een duistere en gevaarlijke plaats waar dood en verderf in elke schaduw aanwezig is. In deze wereld kan zelfs het felste licht gedoofd worden door de steeds maar groeiende duisternis. Voor vele eeuwen vechten de steden tegen legers van de duisternis, maar ze beginnen de strijd te verliezen met de komst van een duistere macht uit de oudheid. In Origins bepaald de manier waarop je speelt en welk karakter je kiest hoe de wereld tegen jou aankijkt en hoe je benaderd wordt in het spel.

Hadouken schreef:
Hmm vreemd, het staat hier namelijk aangegeven bij de gegevens. Nou ja, dan niet

Volgens mij komt MP in de loop der jaren als DLC

Imperial Figure schreef:

Maar misschien dat ik ooit dragon age koop dus laat me maar weten hoe goed de game is, ik leer me wel aanpassen aan het D&D systeem zolang het maar een uitgebreide rpg is met een extreem goed verhaal.

Dat is het allemaal, met name de voiceacting is wel top zeg, soms krijg je een rillingen over je rug. Het is trouwens geen D&D, wel gebaseerd op, maar het is eigenlijk een soort light D&D, met veel minder stats en getalletjes. (het is nog steeds vrij ingewikkeld, maar D&D kun je een docterale studie van maken zo bizar is het)

Ravnoss
Het is wel erg buggy zeg de game. cutscenes die niet instarten, teksten die op de verkeerde momenten worden uitgesproken, actions die niet getriggerd worden waardoor je het hele gesprek opnieuw moet voeren. Ook als de persoon in kwestie al een kopje kleiner gemaakt is, waarna je miraculeus toch weer hetzelfde gesprek met ze kan hebben. En ligt het aan mij of is een leren hoed net zo zwaar als een ijzeren chainmail?

Overigens moet ik wel zeggen dat ik zelden zoveel plezier heb beleeft aan een game, waar zo veel mee mis is.

avatar van rpger
Ik heb er geen last van Ravnoss. Waar speel je hem op?

Ravnoss
Heb het nu op de Xbox360 en op de PC geprobeerd. En moet zeggen dat het op de 360 wel een slag erger is dan op de PC, maar ook op de PC liep ik constant tegen bugs op.

avatar van rpger
Waarschijnlijk heb je geen legale versie als je ze op beide hebt "geprobeerd"?

Heb ook een illegale pc versie, maar nog geen echte bugs gezien

edit: ik draai hem op een e6600, 7900 gto

rpger schreef:
Waarschijnlijk heb je geen legale versie als je ze op beide hebt "geprobeerd"?

Klopt op de 360 gekocht, en toen gedownload voor de PC om te kijken of het puur aan de 360 lag dat het zo buggy was. Enfin, wat ik zeg het is wel wat beter op de PC maar nog steeds loop ik tegen dezelfde soort bugs aan. Haalt je telkens uit de spel ervaring. Zonde, want ik verlies me er af en toe al aardig in

avatar van DarthSolidKevin
Krijg een deja vu moment met KOTOR .

avatar van Hadouken
Heb ook een illegale PC versie en nog geen problemen met bugs gehad. Vind de boel allemaal lekker vloeiend gaan.

avatar van Brains
Ravnoss schreef:

Ik zit nu op 12+ uur speeltijd op de Xbox 360 en nog geen bug gezien :s

Brains schreef:
Ik zit nu op 12+ uur speeltijd op de Xbox 360 en nog geen bug gezien :s

Ik ook niet. Alles loopt zoals het hoort. Enig klein minpuntje vind ik wel dat je op de xbox360 niet kan uitzoomen naar een tactisch overzicht zoals bij Baldur's Gate. Dat is op de PC wel mogelijk? Toch?

avatar van rpger
Waren kopen jullie hem niet gewoon netjes? Dit is tenslotte een game met 50+ uur levensduur en zo garandeer je dat er meer van dit soort games worden gemaakt in de toekomst.

rpger schreef:

nadat ik zestig euro heb uitgegeven voor de xbox360 versie, durf ik hem wel zonder schaamte te downloaden voor de pc. Ik heb niet het gevoel dat ik daar bioware of iemand anders mee schaad.

Imperial Figure
Ravnoss, gewoon de game installeren in je xbox360 harde schijf, krijg je snellere laad tijden en misschien dat het dan wat beter loopt allemaal.

rpger schreef:

Meeeens, zal hem ook binnen kort bestellen

avatar van Belhifet
In de bestelling, deze game kan ik natuurlijk niet missen. Ik ben echt zeer, zeer benieuwd.

gamelord
Belhifet schreef:

Ik ook Belhifet..maar ik zal toch even geduld moeten hebben..zit wat krap bij kas, met de feestdagen voor de boeg.

Belhifet schreef:

Belhifet is terug!! Dude je gaat geen spijt krijgen van deze game. Epic!!!!!

Ik heb de PC-versie en die loopt tot nu toe zonder bugs. Daarom: 4,5* want topspel dat met veel liefde is gemaakt.

Imperial Figure schreef:
. Nooit eerder gedaan, maar ik zal het eens proberen, wie weet helpt het

Zooooo ... ik heb hem net uitgespeeld. Moet ik er wel bij vermelden dat ik ontzettend veel side-quests geskipped heb en sinds dat ik hem gekocht heb dinsdag zowat fulltime heb gespeeld (heb niet gewerkt deze week). Ook de DLC heb ik niet gedownload, de Stone Prisoner en Warden's Keep heb ik dus laten liggen tot een tweede run. Ik heb er 32 uur opzitten (met het aantal keren dat ik dood ben gegaan is dat makkelijk toch tussen de 40 en 50 uur), 79% van de wereld ontdekt en 43% van het spel uitgespeeld. Dat was voor een kale walkthrough, ga je echt alles verkennen en alle quests en side stories doen dan denk ik dat je met gemak 70 of 80 uur eruithaald.

In ieder geval is het mijn spel van het jaar. Het verhaal is dan wel vaak wat cliché, en sommige scenes lijken zo weggelopen uit bvb Lord Of The Rings maar dat deert niet. De sfeer en opzet zijn vaak zo geniaal dat kleine minpuntjes al vlug teniet worden gedaan. Zo zijn de teamgenoten in het spel bij de meest memorabele die ik al tegen gekomen ben in een videogame. Samen met de keuzes en uitkomsten (zowel tijdens het spel als tijdens de eindscene's) zorgt dit ervoor dat je zodanig betrokken wordt in de spelwereld dat ik het spel amper kon uitzetten. Met name de laatste paar uren (de hele climax) zijn gewoon brilliant en kunnen zich makkelijk meten met de beste films. (zelfs meer nog dan bij Mass Effect al het geval was).

In ieder geval zal een tweede run (waarin ik dan wel ga proberen om alles zo uitgebreid mogelijk te doen) snel volgen.

avatar van ReMyTje86
Sinner schreef:

Dat heb je snel gedaan op welk niveau heb je gespeeld easy ?

Nee. Enkel bij twee bossfights waar ik gefrustreerd door raakte (met name de allerlaatste) heb ik de moeilijkheidsgraad gewijzigd. De rest op standaard. En 40-50 (ik heb echt volle dagen gespeeld - van s'morgens tot een gat in de nacht) uur is nou ook weer niet zooo snel.

avatar van ReMyTje86
Netjes

avatar van rpger
Je bent er snel bij Sinner, ik moet zeggen dat ik echt non-stop elke avond minimaal 3/4 uur heb gespeeld sinds ik hem heb, het is lang geleden dat ik zo gekluisterd achter mijn scherm zat. Het spel zuigt je gewoon naar binnen en het is echt verschrikkelijk groot en uitgebreid. Daar ik nogal skeptisch was over DA toen ik de eerste previews en filmpjes zag is dit ongetwijfeld mijn GOTY.

And it was a very good year...Dragon Age, Brutal Legend, Batman AA, Uncharted 2, the list goes on and on.

avatar van DarthSolidKevin
Ach ja rpger dat ben ik met je eens. Het was een goed game jaar! Als dit spel echt zo goed is zal ik het ook is halen. Bioware is trouwens gewoon goed en meestal zijn de spellen ook goed .

avatar van ancientTom
Ik ben er nog steeds niet uit of ik de game ga halen. Ik heb de vergelijking met KOTOR al eens voorbij zien komen en die game beviel me prima. De manier van battlen echter vond ik altijd maar matig, met name vanwege de 'klik en je character voert de aanval uit' stijl. Deze vorm van battlen zit ook in DA heb ik begrepen... Ik ben ervan overtuigd dat Bioware met DA een zeer levendige fantasy wereld neergezet heeft waar velen uren plezier in gaan zitten, maar vanwege de manier van battlen heb ik zo mijn twijfels...

avatar van Dopa
ancientTom schreef:

Net mijn eerste minuten gespeeld in de wereld van DA en het is vanaf het begin af aan zeer indrukwekkend. Het enige waar ik echt enorm aan moet wennen is de manier van battlen. Hopelijk gebeurt dat wennen snel; de game straalt grootsheid uit en ik wil graag het hele verhaal tot me nemen. Alleen ben ik nu nog een beetje als een hark aan het vechten (als mage).

Zo meteen snel weer verder spelen!

avatar van Futures
Meer dan 50 uur er op zitten, en nog steeds geen teken van verveling. En dat zegt toch iets, want bij bijna elk spel slaat de verveling wel toe.