Dragon Age: Origins (2009)
PC / PlayStation 3 / Xbox 360 / Macintosh
RPG
single player
Ontwikkeld door BioWare
Uitgegeven door Electronic Arts
Dragon Age: Origins speelt zich af in Ferelden, een duistere en gevaarlijke plaats waar dood en verderf in elke schaduw aanwezig is. In deze wereld kan zelfs het felste licht gedoofd worden door de steeds maar groeiende duisternis. Voor vele eeuwen vechten de steden tegen legers van de duisternis, maar ze beginnen de strijd te verliezen met de komst van een duistere macht uit de oudheid. In Origins bepaald de manier waarop je speelt en welk karakter je kiest hoe de wereld tegen jou aankijkt en hoe je benaderd wordt in het spel.
- nummer 121 in de top 250
Trailer
https://www.youtube.com/watch?v=JNy4C7FQR-w
Wanneer je deze, als ook andere ingevoegde media op de site wilt zien, dan moet je hier even toestemming voor geven.
Met het tonen hiervan wordt er mogelijk door een andere partij cookies geplaatst en/of wordt je ip-adres geregistreerd, zonder dat GamesMeter hier invloed op heeft. Lees ons privacybeleid voor meer informatie over hoe GamesMeter met je privacy omgaat.
Dragon Age Inquisition, wel op de next gen consoles.
Ook op de huidige generatie overigens. Dus je hoeft (gelukkig) niet per se een next gen te hebben.
Goed voor u dan dat er een vervolg komt op de reeks, Dragon Age Inquisition, wel op de next gen consoles. Het gaat elementen bevatten van zowel dit spel in de reeks alsook de opvolger. Hopelijk pakken ze de beste elementen van elk spel.
zeker goed voor mij!
en DO: Inquisition staat genoteerd. ikzelf heb er amper iets over gehoord. dus bij deze het i-net nog eens afschuimen naar nieuws...
ik hoop in ieder geval personages van Origins terug te zien...
Ook op de huidige generatie overigens. Dus je hoeft (gelukkig) niet per se een next gen te hebben.
laat ik hopen...
ik verwacht nog minstens een jaartje met m'n ps3 door te gamen voor de aanschaf van een next gen.
De personages komen niet erg tot leven, het verhaal (met name de sidequests) is bij vlagen ongeïnspireerd en het einde vond ik écht zwak. Om over de tergend slechte graphics nog maar te zwijgen (dit leek wel een Xbox game uit 2003...). Toch heb ik me hiermee wel uren vermaakt en dat is wat telt; speelplezier. Vandaar een krappe voldoende.
Ik heb dit spel op de Xbox 360 gespeeld. Wetende dat de graphics op de PC beter zijn en de gameplay iets uitgebreider (en sneller), beoordeel ik het spel op datgene wat ik heb ervaren. En dat is naast een aantrekkelijke wereld en redelijk verhaal niet bijster veel.
De personages komen niet erg tot leven, het verhaal (met name de sidequests) is bij vlagen ongeïnspireerd en het einde vond ik écht zwak. Om over de tergend slechte graphics nog maar te zwijgen (dit leek wel een Xbox game uit 2003...). Toch heb ik me hiermee wel uren vermaakt en dat is wat telt; speelplezier. Vandaar een krappe voldoende.
Personages niet tot leven en sidequests ongeïnspireerd? Ik ben stiekem een beetje verbaasd. Misschien had je de saaie party members gekozen voor je avontuur?
Na 10 jaar is het me wel veel beter bevallen (ditmaal op de PC), maar tot mijn all-time favorieten zie ik Origins nog niet behoren. Ondanks dat de wereld rijk aan lore is en overduidelijk over is nagedacht, kon het me persoonlijk niet echt trekken. Naar mijn mening oogt de hele wereld van Ferelden als een stereotype, onoriginele fantasie met elven, dwergen, orks, demonen en magie. Dan vind ik dat BioWare een veel interessantere, levendige wereld heeft geschapen met Mass Effect. Daarnaast vind ik de wereld ook visueel saai ogen: eentonig en over het algemeen nogal kleurloos. Het visueel design spreekt niet echt tot de verbeelding, iets wat in zo'n fantasie eigenlijk niet zou moeten ontbreken.
Desalniettemin heb ik toch zo'n 50 uur doorgebracht in Ferelden en dan doe je als game toch wel íéts goed zou je denken. En dat is ook zo. Met name het vechten en de verhaaltechnische dingetjes ben ik goed over te spreken.
Het gevechtssysteem werkt bijvoorbeeld goed, is voldoende uitgediept en biedt veel ruimte tot aanpassing en speelvrijheid. Maar op momenten kan dit alleen wel nogal eentonig en soms frustrerend worden, vooral richting het einde wanneer je regelmatig overrompeld wordt door vijanden. Verhaaltechnisch zijn keuzes en consequenties ook mooi uitgewerkt. Keuzes die je maakt hebben niet alleen directe gevolgen, maar zorgen vaak ook voor interactie tussen jouw team en de individuele personages. Regelmatig liggen ze met elkaar in de clinch of geven zij hun kijk op een bepaalde situatie. Dat is inmiddels wel echt klassiek BioWare, maar blijft toch gaaf om te zien.
Op naar Dragon Age II, dat volgens veel fans een stuk minder is, om vervolgens te eindigen met Inquisition en tegen die tijd Dreadwolf.
Zo'n 10 jaar geleden speelde ik Dragon Age: Origins op de PS3 en ik kan me herinneren dat ik het een absolute schijtgame vond. Nou weet ik niet hoe de PS3-versie zich verhield tot de andere versies, maar aannemelijker is waarschijnlijk dat ik destijds meer bekend was met actie-RPGs (zoals een Elder Scrolls) en nog niet echt thuis was in dit soort "tactische" post-D&D RPGs.
Na 10 jaar is het me wel veel beter bevallen (ditmaal op de PC), maar tot mijn all-time favorieten zie ik Origins nog niet behoren. Ondanks dat de wereld rijk aan lore is en overduidelijk over is nagedacht, kon het me persoonlijk niet echt trekken. Naar mijn mening oogt de hele wereld van Ferelden als een stereotype, onoriginele fantasie met elven, dwergen, orks, demonen en magie. Dan vind ik dat BioWare een veel interessantere, levendige wereld heeft geschapen met Mass Effect. Daarnaast vind ik de wereld ook visueel saai ogen: eentonig en over het algemeen nogal kleurloos. Het visueel design spreekt niet echt tot de verbeelding, iets wat in zo'n fantasie eigenlijk niet zou moeten ontbreken.
Desalniettemin heb ik toch zo'n 50 uur doorgebracht in Ferelden en dan doe je als game toch wel íéts goed zou je denken. En dat is ook zo. Met name het vechten en de verhaaltechnische dingetjes ben ik goed over te spreken.
Het gevechtssysteem werkt bijvoorbeeld goed, is voldoende uitgediept en biedt veel ruimte tot aanpassing en speelvrijheid. Maar op momenten kan dit alleen wel nogal eentonig en soms frustrerend worden, vooral richting het einde wanneer je regelmatig overrompeld wordt door vijanden. Verhaaltechnisch zijn keuzes en consequenties ook mooi uitgewerkt. Keuzes die je maakt hebben niet alleen directe gevolgen, maar zorgen vaak ook voor interactie tussen jouw team en de individuele personages. Regelmatig liggen ze met elkaar in de clinch of geven zij hun kijk op een bepaalde situatie. Dat is inmiddels wel echt klassiek BioWare, maar blijft toch gaaf om te zien.
Op naar Dragon Age II, dat volgens veel fans een stuk minder is, om vervolgens te eindigen met Inquisition en tegen die tijd Dreadwolf.
De expansie Awakenings is zeker ook nog de moeite waard. Deze voegt een hilarische depressieve Golem toe als personage, die bijvoorbeeld mijmert over hoe vaak hij is ondergescheten door duiven.
Ik vond deel II ondergewaardeerd. Het combat systeem is soepeler gemaakt daarin en grafisch is er ook een sprong gemaakt. Dat zich dan veel teveel in Kirkwall afspeelt is jammer, maar evengoed is er nog een goed verhaal dat wat minder cheesy is dan Origins. Verder hebben de karakters nog genoeg persoonlijkheid. Vooral in deel 3 is er veel te veel opvulling.
De expansie Awakenings is zeker ook nog de moeite waard. Deze voegt een hilarische depressieve Golem toe als personage, die bijvoorbeeld mijmert over hoe vaak hij is ondergescheten door duiven.
Ik vond deel II ondergewaardeerd. Het combat systeem is soepeler gemaakt daarin en grafisch is er ook een sprong gemaakt. Dat zich dan veel teveel in Kirkwall afspeelt is jammer, maar evengoed is er nog een goed verhaal dat wat minder cheesy is dan Origins. Verder hebben de karakters nog genoeg persoonlijkheid. Vooral in deel 3 is er veel te veel opvulling.
Shale inderdaad! Geweldig personage met die anekdotes en (gerechtvaardigde) haat jegens duiven. Was mijn vaste kracht die ik vooral als tank gebruikte. Valt volgens mij alleen niet onder Awakening, maar een van de andere losse DLC's die allemaal inbegrepen zijn in de Ultimate Edition.
Hoe dan ook, ik ben nu inderdaad bezig met Awakening. Begint goed, maar ik merk wel dat ik nu best rustig aan doe. Misschien toch een tikkeltje Dragon Age-moe? In elk geval pak ik deeltje 2 daarna op. Eigenlijk verheug ik me nog wel het meest op Inquisition, maar we gaan het zien. Geen haast.
Shale inderdaad! Geweldig personage met die anekdotes en (gerechtvaardigde) haat jegens duiven. Was mijn vaste kracht die ik vooral als tank gebruikte. Valt volgens mij alleen niet onder Awakening, maar een van de andere losse DLC's die allemaal inbegrepen zijn in de Ultimate Edition.
Hoe dan ook, ik ben nu inderdaad bezig met Awakening. Begint goed, maar ik merk wel dat ik nu best rustig aan doe. Misschien toch een tikkeltje Dragon Age-moe? In elk geval pak ik deeltje 2 daarna op. Eigenlijk verheug ik me nog wel het meest op Inquisition, maar we gaan het zien. Geen haast.
Klopt waarschijnlijk wel hoor, ik heb zelf idd de Ultimate Edition gekocht waar de hele bups in zat. Shale was blijkbaar een DLC karakter voor Origins.
Awakenings ben je volgens mij redelijk snel door heen. In dit deel is de beloning voor progressie ook het hoogst omdat er lekker veel variatie in de omgevingen zit, ook al zijn ze minder gedetailleerd.
Dragon Age 3 heb ik na enkele tientallen uren te spelen jarenlang laten liggen voordat ik hem weer oppakte. Maar dat is ook wel het deel met het meeste opvulling en op een geven moment moet je je door een hoop intrige aan het hof heen bijten in Orleans...dat haalde echt momentum uit dat spel.
Ik denk dat er genoeg fans zijn die de eerste Dragon Age, zeker met alle DLC extraatjes, het beste deel vinden. Ik denk zelf dat een Dragon Age met het verhaal en gameplay van 2 maar de omgevingen van 1 het coolste zou zijn. In deel 3 zitten dan nog wat minigames (uitsturen van agenten) maar die voegden te weinig toe. W.b. karakters heeft deel 1 ook wel de meeste coole hoewel met name deel 2 ook nog wel een aantal memorabele heeft.
Ik zou Dragon Age zeker nog een keer willen spelen als er een HD oppoetsing van komt zoals ze met de Mass Effect Legendary Edition hebben gedaan. En daar schreeuwen fans om, maar...BioWare heeft er geen zin an kennelijk.
En daar schreeuwen fans om, maar...BioWare heeft er geen zin an kennelijk.
...nou ja...schreeuwen is mischien wat veel gezegd. Maar het kan ook dat Bioware het gewoon best wel druk heeft met de release van DA Dreadwolf in de niet zo heel verre toekomst, toch uiteindelijk die nieuwe Mass Effect, en het draaiende houden van Old Republic. Daar gaan ook wel weer wat resources inzitten. Zeker nadat Anthem nou niet bepaald geworden is wat er beloofd werd.
Een aansluitende Legendary Edition was echter wel leuk geweest. Zeker omdat in tegenstelling tot Mass Effect niet alle games en DLC in dezelfde generatie zitten op de consoles.