Flower (2009)

Alternatieve titel: Flowery

PlayStation 3 / PlayStation Vita / PlayStation 4 / Apple iOS / PC

Ontwikkeld door thatgamecompany
Uitgegeven door Sony en Annapurna

Flower is een game die je bestuurt door de PlayStation 3-controller te kantelen. In de game bestuur je de wind waarop bloemblaadjes deinen. Door langs bloemen te vliegen, openen deze zich en kleuren ze de grauwe omgevingen in de prachtigste kleuren. Door genoeg bloemen te laten openen wordt de windkolom met bloemblaadjes groter en groter en openen zich nieuwe delen van de levels.

CarealotCarrot schreef:
Trouwens, ik zie geen overeenkomst tussen Pac-man en Mario bros
Daar heb ik op gewacht : bij pac-man loop je van tegenstanders weg tot je een pilleke pakt en dan de boel kunt omdraaien en achter geesten aankunt, bij mario spellen loop je best ook niet tegen tegenstanders behalve als je een pilleke (ster) hebt gepakt. Redelijk vergezocht, maar niet veel verder dan flow met snake te vergelijken. Toegeven, je 'slang' van bloemblaadjes wordt langer naarmate je blaadjes opslokt, maar je komt nooit een muur of je eigen staart tegen die je vernietigd, toch wel essentieel bij snake.

avatar van CarealotCarrot
Probeer de game anders eens voor te stellen in 2D, of bekijk het eens via een topdown view. Dan begint het toch al meer op Snake te lijken? Ben overigens niet de enige die er zo over denkt.

Snake II heeft trouwens geen muren. flOwer heeft wel muren, de windbarrières.

fl0w en fl0wer zijn kunstzinnige games die eerder een ervaring dan een uitdaging willen bieden. Door alle positieve aandacht die er destijds was, hebben ze mooi geholpen een heus genre te creëren - en zijn daarin overvleugeld door directe (Journey) of spirituele (Abzu) opvolgers. In dat licht is fl0wer nu niet meer dan een aardige demo, dat als spel maar ten dele overeind is gebleven: de beelden en muziek zijn nog steeds mooi, maar de ongelukkige combinatie van weinig precieze besturing, een slordige camera en (in de latere levels) irritante hindernissen kunnen een spel gericht op positieve emoties nog aardig frustrerend maken. Dat hier al vier jaar geen berichten zijn geplaatst, zegt genoeg. 2,5*

Ghola schreef:
In mijn ogen mis je hier toch een beetje de essentie van fl0wer. Je speelt namelijk met het element lucht, en dat is in wezen niet precies te sturen, en net daardoor deel van de ervaring. Ik had trouwens veel plezier aan het spel en de besturing en nooit enige vorm van irritatie of frustratie.

Ghola schreef:
Dat hier al vier jaar geen berichten zijn geplaatst, zegt genoeg. 2,5*

Ik denk dat dit eerder ligt aan het feit dat gamesmeter een relatief kleine community is en dat het spel inmiddels toch alweer 8 jaar oud is dan aan de kwaliteit ervan. De meerderheid van de stemmen is tenslotte overwegend positief.

Dat is natuurlijk wel zo. Ik wil de positieve berichten ook niet diskwalificeren, maar denk wel dat spellen als dit nogal snel opvallen tussen alle shooters en sportsgames - en daarom meer aandacht krijgen dan zij in een beter gebalanceerd spellenaanbod zouden hebben. Gelukkig heeft fl0wer geholpen de weg vrij te maken voor meer van dit soort spellen. Voor mij zit de waarde van fl0wer vooral daarin, en niet zozeer in de ervaring die het spel nu nog biedt.

avatar van Finidi
Behoorlijk oud spel die ik pas recent op de PC heb gespeeld; daarmee ben je volgens mij wel gelijk de relevantie van deze game kwijt. Want waar het toen natuurlijk nieuwigheid was (motion controls) en grafisch mooi, is dat nu niet meer zo. Dus dan blijft er een simpel spelletje over die voorbijgestreefd is door de tijd.