Anno 1404 (2009)

Alternatieve titel: Dawn of Discovery

Strategy / Simulation

Ontwikkeld door Ubisoft en Blue Byte
Uitgegeven door Ubisoft

Anno 1404 is het vierde spel van de Anno-reeks. Het speelt zich in tegenstelling tot de vorige delen niet af in de Nieuwe Wereld, maar in het Midden-Oosten. Verzamel grondstoffen, richt een welvarende stad op, houd je burgers tevreden, bouw een leger op en ontdek nieuwe landen. Grote veranderingen ten opzichte van Anno 1701 zijn de verbeterde graphics en de verschillende bouwfasen. Ook kan je nu technieken van de Oosterse volken overnemen.

avatar van rpger
Mensen even de aandacht erbij hoor, want dit is me een topper!!! heb er al 10 uur opzitten en kan niet stoppen! Geweldige game,

Vreselijk verslavend weer. Op het eerste gezicht weinig veranderingen ten opzichte van Anno 1701. Op het tweede gezicht zijn dat er toch best wel veel. Het is er in ieder geval wat moeilijker op geworden omdat je wat meer in de gaten moet houden.

avatar van Futures
Nou ik heb toch maar een poging gewaagd, het viel me op dat dit spel vooral draait om het bouwen en niet zo zeer om het vechten. Ik vond het wel een aardige game omdat het voor mij vernieuwend was, maar na een tijdje was ik het toch wel zat.

Alleen twijfel ik nog tussen een 3 en 3.5

avatar van mieltjoes
Geweldig mooi en leuk, alleen het vechtsysteem is een beetje crappy, dus als je een oorlogsgame verwacht, even opletten.
Ik heb al veel gespeeld, en heb de vrije spel mode met geld 1.000.000 gehaald, opzich een aardige prestatie

Hebben deze game onlangs gekocht voor19,99€ en moet zeggen toch zijn geld waard wel weer verslavend.
Wel leuke nieuwe grondstoffen en gebouwen moet ik zeggen maar toch blijf ik wachten op de nieuwe settlers maar in afwachting deze nog wat spelen.
Stem volgt later want nog maar 4 u gespeeld ofzo

avatar van Ruud007
Voor mij de eerste Anno game en ik ben superenthousiast. Verslavend, een der mooiste graphics ooit in een spel gezien en gave campaign. In het begin even lastig wat nu te doen, mede doordat het spel totaal in het Engels is, maar nu snap ik het volledig. Je krijgt per hoofstuk een hoofddoel, dat je kunt voltooien door middel van kleine opdrachten uit te voeren.

Doordat dit spel er zo mooi uitziet, zo veel mogelijkheden biedt (internet, moeilijkheidsgraad) denk ik dat je nog jaren kunt spelen met dit spel. Tot nu toe echt een van mijn beste aankopen voor de PC ooit!

Anno 1404 is een topper en krijgt een dikke 4,5

Net deze game 5 uur gespeeld...VERSLAVEND!!!

avatar van Groznyy
Leuk spel waarbij mij vooral de ontzettend mooie graphics opvielen. Als je inzoomde leek het alsof je in een levensechte stad verkeerde.

Het spijtige aan het spel is wel dat je na een tijdje aan honderd en één dingen moet denken om steeds meer hooggeplaatste burgers in je stad te krijgen, dat je na een tijdje er toch genoeg van krijgt. Bij mij is dat gevoel na anderhalve week er gekomen ...

In het begin is dat zeker het geval maar hoe langer je het speelt hoe gemakkelijker het gaat om een bloeiende stad op te richten.

avatar van Ruud007
Ik kom (helaas) ook niet verder in de campaign. Ik zit in hoofstuk 3 bij de laatste opdracht: het aanleggen van tradingroutes zodat je schepen vanzelf grondstoffen tussen eilanden verschepen. Ik heb echt alles al geprobeert, maar niks lukt. Weet iemand hoe ik dit aan moet pakken?

Een van die knoppen helemaal rechtsonder (ik meen een van de middelste), is je trading route screen, daar kan je routes instellen door de locaties, het schip en de te verhandelen goederen in te voeren.

avatar van Florsi Florsa
Jep, je moet dus de knop met de ster hebben,
dan Create New Route, dan selecteer je twee of meer havens waar je een verbinding tussen wilt hebben, vervolgens wat je in elke haven wilt laden of lossen (+ is laden, - is lossen). Tenslotte moet je bepalen welk schip deze route op zich gaat nemen.

Ik vind het wel een leuk spel. Ik mis alleen nog wat diepgang. Maar het is natuurlijk altijd leuk om iets op te bouwen(maar nog leuker om iets te slopen!).

avatar van IceTea
Erg goed en leuk spel. Alleen de multiplayer functie ontbreekt, waarbij het in 1701 een ware klapper geweest is. Maar het is ook echt alleen leuk met vrienden. Ik speelde Anno1701 daarom ook met zijn 4en. Anno 1404 is toch nog een stukje moeilijker. En daarom kan ik niet wachtent tot in februari de uitbreiding komt MET multiplayer. Geweldig!

sorry, maar het is een soort kopie van anno 1701 en houd zich alleen bezig met een cultuur. en de omgeving is donker en depri. hoe dan ook, het laat zien dat het leven in de middeleeuwen saai en donker is. en in de gouden eeuw (1701) beter is en mooier.

avatar van Florsi Florsa
1701 Valt behoorlijk buiten de gouden eeuw en het is een beetje raar om het jaartal dat op de verpakking staat gelijk te stellen aan het waarin de game zich afspeelt; zo deed men er bijna 2 eeuwen over om een kathedraal zoals die in anno 1404 te bouwen.
Bovendien zijn de huizen in 1404 bijna precies hetzelfde als die in 1701, om de twee uitersten maar te pakken.

avatar van rickazio
-1,0 punt voor de botenlimit...
-0,5 voor kleine eilanden en kaart...
-0,5 voor de weinige gebouwen en weinig creatieve verzinsels

Voor de rest ben ik best wel positief

avatar van Samael
Bij verre weg de beste Anno game die ik tot nu toe heb gespeeld. Anno 1701 kwam mij toch wat magertjes over. Anno 1404 maakte alles weer goed, beter, best!

Iemand die hier de campaign uberhaupt van gespeeld heeft? Heb een paar maps gespeeld als tutorial / opwarmertje en het speelt alleszins geweldig - maar dat hele campaign gebeuren kan me over het algemeen niet zo boeien in spellen als dit - of is er iemand die zegt dat dit wel de moeite is om te doen? Anders houd ik het maar gewoon bij de sandbox mode - ook altijd leuk.

avatar van threeohthree
Campaign is saai en langdradig. Maar als je een beetje anno ervaring hebt prima te doen zonder, heb het zelf overigens wel gedaan maar vond er zoals gezegd weinig aan.

Ik heb voorganger 1701 nog nooit gespeeld, maar de twee daarvoor wel. Geweldige games en ook dit deel weet me weer te boeien. Nu nog een keer een deel uitbrengen waarin het oorlogvoeren ook zo goed uitgewerkt is als de rest en we hebben de 'perfecte game in dit genre' te pakken.