Donkey Kong Country 2: Diddy's Kong Quest (1995)
Alternatieve titels: Super Donkey Kong 2: Dixie & Diddy | Super Donkey Kong 2 | Donkey Kong Country 2
mijn stem
4,14
(143)
143 stemmen
Super NES / Game Boy Advance / Nintendo Wii / Nintendo Wii U / Nintendo 3DS / Nintendo Switch
Platform
single player / multi player
Ontwikkeld door Rare
Uitgegeven door Nintendo
Op een nacht wordt Donkey Kong ontvoerd door Kapitein K. Rool, die als losgeld de bananenoogst opeist. Maar Diddy weigert de bananen te leveren en gaat samen met Dixie op pad om Donkey te bevrijden.
- nummer 141 in de top 250
zoeken in:
0
geplaatst: 11 juli 2007, 15:16 uur
Onderhond schreef:
Beter dan de eerste!
Verklaar je nader!Beter dan de eerste!
Ik vind van niet, omdat die eerste mooiere graphics heeft dan deze. En het heeft ouderwetse platformplezier.
Deze is technisch niet optimaal. Niets nieuws onder de zon. Wel moeilijker dan de eerste, moet ik zeggen.
4*
0
neo (crew)
geplaatst: 11 juli 2007, 15:27 uur
Dit vervolg had ook meer variatie in het level design en was absoluut moeilijker. Dus als platform game op zich absoluut beter als de eerste, maar het persoonlijke plezier was wel iets minder. Maar nu ik er zo over nadenk is het met die verbeteringen en net dat kleine beetje minder plezier niet hetgeen wat een volle mep in de weg zou moeten staan. 5 sterren
0
geplaatst: 11 juli 2007, 15:54 uur
Vooral meer variatie in het level design, wat neo ook al aangeeft. Als platformer wat leuker omdat de gameplay minder lineair is. Verder lijkt er mij redelijk weinig verschil in kwaliteit graphics eerlijk gezegd.
0
geplaatst: 19 juli 2007, 17:55 uur
4,5
Een van de beste platformers, zoniet de beste.
moeilijk, mooi (zelfs nu nog) veel geheimen, veel levels, enz.
Een van de beste platformers, zoniet de beste.
moeilijk, mooi (zelfs nu nog) veel geheimen, veel levels, enz.
0
Squall Lionheart (moderator)
geplaatst: 20 oktober 2007, 23:57 uur
Vond toch de 1ste leuker, vooral omdat de Donk zelf daarin het main character is,
2 inderdaad leukere levels en meer variatie op zich, maar de sfeer uit 1 blijft king. Hoewel dat gitaar-solotje van Dixie als je het gehaald had was echt te gek!
Tieuw-wiew-wiew Twiedel-diedel-dee-dum!
Deze -> 3,5* (DKC1 -> 4*, DKC3 -> 3*)
2 inderdaad leukere levels en meer variatie op zich, maar de sfeer uit 1 blijft king. Hoewel dat gitaar-solotje van Dixie als je het gehaald had was echt te gek!
Tieuw-wiew-wiew Twiedel-diedel-dee-dum!
Deze -> 3,5* (DKC1 -> 4*, DKC3 -> 3*)
0
geplaatst: 31 oktober 2007, 13:20 uur
Het een na het andere leuke spel kom ik tegen, dit vond ik gewoon in één woord : een top vervolg en ook bij het tweede deel heb ik vaak mijn tijd ingestoken in Donkey Kong zowel vroeger als nu nog steeds .
* * * * *
* * * * *
0
geplaatst: 15 januari 2008, 17:28 uur
Jim Carrey schreef:
Het een na het andere leuke spel kom ik tegen, dit vond ik gewoon in één woord : een top vervolg en ook bij het tweede deel heb ik vaak mijn tijd ingestoken in Donkey Kong zowel vroeger als nu nog steeds .
* * * * *
Het een na het andere leuke spel kom ik tegen, dit vond ik gewoon in één woord : een top vervolg en ook bij het tweede deel heb ik vaak mijn tijd ingestoken in Donkey Kong zowel vroeger als nu nog steeds .
* * * * *
Verlaagd naar 4* in verband met Deel 1.
0
geplaatst: 25 april 2008, 22:29 uur
Geweldig tweede deel. Meer afwisseling, de eindbazen zijn beter uitgewerkt en de verschillende elementen zijn beter uitgewerkt. Er zijn ook meer verschillende vaten en beesten. Dat het besturen van de slang niet optimaal werkt af en toe (die hoge jumps kunnen nog weleens misgaan) vind ik een klein puntje.
Anyway, 4,5 ster.
Anyway, 4,5 ster.
0
geplaatst: 12 mei 2009, 21:49 uur
Wow, totaal vergeten dat ik deze heb gespeeld. Maar ik zag toevallig wat screens en herkende het piratenschip van de worldmap, en toen kwam weer naar boven dat ik deze ooit een paar dagen heb gehuurd bij videoland of zo.
Best knap dat dit spel nog zo goed is voor een spel dat heel snel na deel 1 is uitgebracht.
Best knap dat dit spel nog zo goed is voor een spel dat heel snel na deel 1 is uitgebracht.
0
geplaatst: 28 augustus 2009, 16:42 uur
Ik zou er alles voor doen om deze terug te vinden! Een van de beste spellen die ik ooit op een NIntendo gespeeld heb.
0
geplaatst: 28 augustus 2009, 16:54 uur
Absoluut een waardig vervolg op het geweldige Donkey Kong Country. Donkey Kong Country 2 gaat verder waar deel 1 gebleven was maar komt deze keer met 2 andere hoofdrolspelers die samen met hun dierenvriendjes dit maal Donkey Kong zelf moeten redden van de kwaardaardige K. Rool. De speler krijgt de bediening over dan wel Diddy of Dixie. Dixie is het nichtje van Diddy en kan dankzij haar lange haar over langere afstanden zweven. Ietsje uitgebreider dan deel 1 qua werelden maar keerzijde is dat Donkey dit keer niet in de gameplay voorkomt. Het spel speelt wel lekker en dat is een heel groot pluspunt, je hebt goede power-ups in de vorm van je dierenvrienden (waar trouwens een paar nieuwe aan toegevoegd zijn), goede boss-fights, een grote wereld en een paar leuke geheime levels. Deze levels kun je trouwens unlocken via de DK munten die je in elk level kon vinden. Mijn eindcijfer voor Donkey Kong Country 2: Diddy's Kong Quest is dan ook een 4,5*. Hij heeft ontzettend veel trekjes dan deel, grafisch is het een juweeltje, de soundtrack is erg mooi maar het feit dat Donkey niet speelbaar is maakt hem even net wat minder dan deel 1.
0
geplaatst: 1 oktober 2009, 17:25 uur
Toch wel één van de beste vervolgen ooit gemaakt. Ik weet nog als klein kind hoe geweldig het moment was om dit spel voor het eerst te spelen.
Diddy in de hoofdrol.. Zijn vriendinnetje Dixie als partner.. Zweven met een paardestaart.. Gelijk mee kunnen neuriën met de muziek.. Alles voelde geweldig aan en het zag er ook nog eens bloedmooi uit. De levels waren gevarieerd en ook nog eens een tikkeltje moeilijker. Ook de kong-familie kwam terug en ze waren behulpzamer dan ooit. Alleen geen Donkey Kong, want die moet je redden uit de klauwen van K. Rool. Nieuwe "Afschiettonnen", nieuwe dierenvrienden, moeilijkere/originele eindbazen... Mijn moeder kon me niet van de tv krijgen.
Gelukkig heb ik nu een eigen tv, en een kast vol games. Ook kan ik lekker tot diep in de nacht doorgaan en wat vrienden uitnodigen. En zo kwam ik dus weer op deze game. Al snel concludeerde ik dat de waardering voor deze game niks had te maken met jeugdsentiment, Donkey Kong Country 2 staat als een huis en zal de geschiedenis ingaan als 1 van de beste platform-games aller tijden.
Ik had al beschreven wat ik als kind geweldig eraan vond, en dat is eigenlijk onveranderd gebleven. De vergelijking met deeltje 1 heb ik vaak genoeg gemaakt en "meer van hetzelfde" is zeker niet van toepassing. Donkey Kong zelf is bijvoorbeeld niet eens speelbaar, toch wel een riskante stap voor de fans. De stijl is ook wat aangepast. De vijanden hebben bijv allemaal een net wat meer cartoony uiterlijk en de bonussen zijn dit keer ook echt je moeite waard omdat je er munten voor krijgt. En meer munten betekent meer landjes...
Maar wat echt ijzersterk is aan deze game is de variatie. Elk level heeft iets nieuws, en niet in de vorm van een nieuwe vijand/omgeving. Maar elk level is anders ingedeeld, bevat totaal nieuwe spelelementen en vraagt telkens een nieuwe aanpak van de speler. Dit gebeurt zonder onduidelijkheden en meestal heb je het niet eens door hoe uniek bepaalde onderdelen van een level zijn. Ik word nu (zo'n 14 jaar later) nog steeds verrast door de briljante manier van programmering. Tel daarbij een ijzersterke soundtrack en het hoogtepunt van 32-bit graphics bij op... en je hebt een stuk plastic met een chip dat goud waard is.
*5
Diddy in de hoofdrol.. Zijn vriendinnetje Dixie als partner.. Zweven met een paardestaart.. Gelijk mee kunnen neuriën met de muziek.. Alles voelde geweldig aan en het zag er ook nog eens bloedmooi uit. De levels waren gevarieerd en ook nog eens een tikkeltje moeilijker. Ook de kong-familie kwam terug en ze waren behulpzamer dan ooit. Alleen geen Donkey Kong, want die moet je redden uit de klauwen van K. Rool. Nieuwe "Afschiettonnen", nieuwe dierenvrienden, moeilijkere/originele eindbazen... Mijn moeder kon me niet van de tv krijgen.
Gelukkig heb ik nu een eigen tv, en een kast vol games. Ook kan ik lekker tot diep in de nacht doorgaan en wat vrienden uitnodigen. En zo kwam ik dus weer op deze game. Al snel concludeerde ik dat de waardering voor deze game niks had te maken met jeugdsentiment, Donkey Kong Country 2 staat als een huis en zal de geschiedenis ingaan als 1 van de beste platform-games aller tijden.
Ik had al beschreven wat ik als kind geweldig eraan vond, en dat is eigenlijk onveranderd gebleven. De vergelijking met deeltje 1 heb ik vaak genoeg gemaakt en "meer van hetzelfde" is zeker niet van toepassing. Donkey Kong zelf is bijvoorbeeld niet eens speelbaar, toch wel een riskante stap voor de fans. De stijl is ook wat aangepast. De vijanden hebben bijv allemaal een net wat meer cartoony uiterlijk en de bonussen zijn dit keer ook echt je moeite waard omdat je er munten voor krijgt. En meer munten betekent meer landjes...
Maar wat echt ijzersterk is aan deze game is de variatie. Elk level heeft iets nieuws, en niet in de vorm van een nieuwe vijand/omgeving. Maar elk level is anders ingedeeld, bevat totaal nieuwe spelelementen en vraagt telkens een nieuwe aanpak van de speler. Dit gebeurt zonder onduidelijkheden en meestal heb je het niet eens door hoe uniek bepaalde onderdelen van een level zijn. Ik word nu (zo'n 14 jaar later) nog steeds verrast door de briljante manier van programmering. Tel daarbij een ijzersterke soundtrack en het hoogtepunt van 32-bit graphics bij op... en je hebt een stuk plastic met een chip dat goud waard is.
*5
0
geplaatst: 30 mei 2010, 17:01 uur
Mooi stukje glimlicht.
In grote lijnen is alles al verteld. Het spel gaat verder waar deel 1 is gestopt en hoe! Nog altijd ziet het er prachtig uit en is het speelplezier fier overeind gebleven.
Te weinig vernieuwingen?
- DK Coins
- Banana Coins
- Shanky's Bonus Games
- Lost World
- Dixie (met andere eigenschappen)
- Nieuwe dieren (zeker de spin is briljant)
Tel daar de waanzinnig ontworpen werelden bij op en ik concludeer dat ik met 4,5* te laag zat. Vrijwel elk level heeft unieke elementen terwijl er toch per wereld een overkoepelende sfeer hangt. De soundtrack verdient ook een aparte vermelding. Het feit dat Nintendo het aandurft om Donkey Kong uit de hoofdrol te halen getuigd bovendien van lef!
In grote lijnen is alles al verteld. Het spel gaat verder waar deel 1 is gestopt en hoe! Nog altijd ziet het er prachtig uit en is het speelplezier fier overeind gebleven.
Te weinig vernieuwingen?
- DK Coins
- Banana Coins
- Shanky's Bonus Games
- Lost World
- Dixie (met andere eigenschappen)
- Nieuwe dieren (zeker de spin is briljant)
Tel daar de waanzinnig ontworpen werelden bij op en ik concludeer dat ik met 4,5* te laag zat. Vrijwel elk level heeft unieke elementen terwijl er toch per wereld een overkoepelende sfeer hangt. De soundtrack verdient ook een aparte vermelding. Het feit dat Nintendo het aandurft om Donkey Kong uit de hoofdrol te halen getuigd bovendien van lef!
0
geplaatst: 20 juli 2010, 16:57 uur
Heerlijk vervolg.
Deze vond ik vroeger ook leuk , maar minder dan de eerste omdat dit deel veel donkerder en ook moeilijker was. Ik weet nog dat ik met hartkloppingen het gevecht aanging met dat zwaard in de lava. Brrr...
Nu vind ik dit vervolg gewoon geweldig. Allereerst zeer goed dat het niet meer van hetzelfde is. Het verschil tussen de eerste is immens groot. Er zijn meer Coins, nieuwe dieren, meer variatie, en een hogere moeilijkheidsgraad.
En dat willen we toch allemaal ? Een game die elk level varieert en dat doet deze game ook. De ene keer ben je basic aan het springen, de andere moment klim je op touwen, achtervolgt de wind je, heb je opeens een dierenvel en nog veel meer.
Ook is de muziek onvergeetbaar en krijgen de eindbazen een dikke pluim. In tegenstelling tot deel 1 , zijn deze eindbazen intenser dan zijn voorganger. Vooral Krool blijft een doorbijtertje.
Ik vind dat deze game geen enkel negatief punt heeft. Ok, Donkey Kong doet niet meer mee; maar eerlijk gezegd vind ik DIxie veel leuker dan Donkey
Eén van de beste platformgames ooit.
5*
Deze vond ik vroeger ook leuk , maar minder dan de eerste omdat dit deel veel donkerder en ook moeilijker was. Ik weet nog dat ik met hartkloppingen het gevecht aanging met dat zwaard in de lava. Brrr...
Nu vind ik dit vervolg gewoon geweldig. Allereerst zeer goed dat het niet meer van hetzelfde is. Het verschil tussen de eerste is immens groot. Er zijn meer Coins, nieuwe dieren, meer variatie, en een hogere moeilijkheidsgraad.
En dat willen we toch allemaal ? Een game die elk level varieert en dat doet deze game ook. De ene keer ben je basic aan het springen, de andere moment klim je op touwen, achtervolgt de wind je, heb je opeens een dierenvel en nog veel meer.
Ook is de muziek onvergeetbaar en krijgen de eindbazen een dikke pluim. In tegenstelling tot deel 1 , zijn deze eindbazen intenser dan zijn voorganger. Vooral Krool blijft een doorbijtertje.
Ik vind dat deze game geen enkel negatief punt heeft. Ok, Donkey Kong doet niet meer mee; maar eerlijk gezegd vind ik DIxie veel leuker dan Donkey
Eén van de beste platformgames ooit.
5*
0
geplaatst: 10 november 2010, 23:31 uur
Een van de beste games ooit. Beter dan de eerste, vanwege de moeilijkheidsgraad. Deze lag zo hoog bij deze game (als je alle DK-munten wilde halen tenminste) dat je soms enorm gefrustreerd kon worden. Maar op een leuke manier. Ik kon de game nooit wegleggen en ik moest en zou het level uitspelen. Ook de muziek en de graphics waren (voor die tijd uiteraard) geweldig. Ik keek m'n ogen uit toentertijd, maar zelfs vandaag de dag ziet het er nog erg goed uit.
Ook een groot voordeel was dat je deze game tegen elkaar kon spelen. Met de Mario-games kon dit alleen maar met elkaar, maar dat is helemaal niks. Wanneer je tegen elkaar speelt voel je toch wat druk als je net gezien hebt dat je broertje een moeilijk level in één keer gehaald heeft.
Het enige kleine minpuntje dat ik kan bedenken was het level met de hetelucht-balonnen in het tweede eiland. Het level waar je een uur op een ballon moest zweven met Rambi. Flikkerde je dan weer van de ballon af omdat je Rambi reageerde op één van de vijanden dan moest je het weer helemaal overnieuw doen. Maar goed, voor 1 op de meer dan 100 levels gaat dit niet minder worden dan een 5,0.
Ook een groot voordeel was dat je deze game tegen elkaar kon spelen. Met de Mario-games kon dit alleen maar met elkaar, maar dat is helemaal niks. Wanneer je tegen elkaar speelt voel je toch wat druk als je net gezien hebt dat je broertje een moeilijk level in één keer gehaald heeft.
Het enige kleine minpuntje dat ik kan bedenken was het level met de hetelucht-balonnen in het tweede eiland. Het level waar je een uur op een ballon moest zweven met Rambi. Flikkerde je dan weer van de ballon af omdat je Rambi reageerde op één van de vijanden dan moest je het weer helemaal overnieuw doen. Maar goed, voor 1 op de meer dan 100 levels gaat dit niet minder worden dan een 5,0.
0
geplaatst: 9 februari 2011, 17:04 uur
even goed als deel 1. de levels zagen er prachtig uit. Het muziek was top en me gewoon heerlijk vermaakt. Maar het kon ook heel frustrerend zijn.
5 sterren. Echt een prachtgame
5 sterren. Echt een prachtgame
0
geplaatst: 17 mei 2011, 06:52 uur
Ik zei altijd Diddy Kong's quest zonder duidelijk te lezen wat er nou stond. Als je naar het titelscherm gaat dan zie je een overduidelijk koppeltekentje staan: Diddy's Conquest Doh!
Ik had DKC en DKC3, maar op een of andere manier moest ik hier niks van hebben. Zo zonde dat je niet meer met Donkey kon spelen. Ik kon het maar niet geloven dat Donkey de minst populaire was, dus ik heb deze nooit echt goed gespeeld. DKC vind ik wel de leukste.
Ik had DKC en DKC3, maar op een of andere manier moest ik hier niks van hebben. Zo zonde dat je niet meer met Donkey kon spelen. Ik kon het maar niet geloven dat Donkey de minst populaire was, dus ik heb deze nooit echt goed gespeeld. DKC vind ik wel de leukste.
0
geplaatst: 2 februari 2012, 15:28 uur
Nog leuker dan de eerste. RareWare wist de SNES helemaal binnenstebuiten te keren.
Het spel heeft een mooie donkere sfeer en een wat grimmiger karakter dan de 1e. Je voelt je constant op dat vijandelijk terrein. En ook de toevoeging van de kremcoins en de Lost world is mooi.
Ook de muziek is nog mooier. De ene na de andere mooie elektronicatrack kwam langs. Vooral de mine theme en de tune van de Lost world kan ik onbeperkt luisteren.
Alles aan dit spel is gewoon klasse.
Het spel heeft een mooie donkere sfeer en een wat grimmiger karakter dan de 1e. Je voelt je constant op dat vijandelijk terrein. En ook de toevoeging van de kremcoins en de Lost world is mooi.
Ook de muziek is nog mooier. De ene na de andere mooie elektronicatrack kwam langs. Vooral de mine theme en de tune van de Lost world kan ik onbeperkt luisteren.
Alles aan dit spel is gewoon klasse.
0
geplaatst: 26 februari 2012, 01:56 uur
Uitgespeeld op 102%
Geweldig vervolg op het al perfecte DK Country 1.
Ditmaal met Diddy en Dixy Kong die rennen, springen en slingeren door omgevingen met klasse graphics en een prachitge soundtrack.
De top van de super nintendo!
Heb deze ook uitgespeeld op de gameboy color (Donkey Kong Land 2), zelfs daarop is hij geweldig.
5 sterren (super nes) en 4,5 sterren (gameboy color)
Geweldig vervolg op het al perfecte DK Country 1.
Ditmaal met Diddy en Dixy Kong die rennen, springen en slingeren door omgevingen met klasse graphics en een prachitge soundtrack.
De top van de super nintendo!
Heb deze ook uitgespeeld op de gameboy color (Donkey Kong Land 2), zelfs daarop is hij geweldig.
5 sterren (super nes) en 4,5 sterren (gameboy color)
0
geplaatst: 11 februari 2014, 23:37 uur
Ik vind deze echt nog altijd beter dan het voorgaande deel. De variatie , de duistere sfeer en het heel coole cartooneske design van de vijanden was echt geweldig. Geef toe de bijtende krokodillen in dit deel zien er veel cooler en dreigender uit dan de lieverdjes in het eerste deel
0
geplaatst: 25 januari 2015, 15:43 uur
Dit is naar mijn mening de beste van de serie. Diddy en Dixie zijn een geweldig team samen, de levels waren leuker en deze game het de best OST wat ik ooit gehoord heb > Forest Interlude
5 sterren voor dit deel!
5 sterren voor dit deel!
0
geplaatst: 16 juni 2018, 13:37 uur
Ben deze nu op de SNES Classic Mini aan het spelen. Heeft nog niks aan zijn kracht ingeboet na 23 jaar. Op vele vlakken en flinke verbetering qua gameplay, level design en qua setting.
0
mister-fool
geplaatst: 16 juni 2018, 17:18 uur
En daar kun je nog de prachtige muziek bij op tellen (Mining Melancholy )
1
geplaatst: 11 juli 2018, 09:26 uur
Zo! Gisteren na een uur of 16 uitgespeeld (al gaf mijn save game iets van 11 aan). Was een héérlijke nostalgische herbeleving van een échte SNES klassieker. Het niveau ligt her en der behoorlijk hoog (Bij Toxic Tower en Animal Antics heb ik tientallen levens verloren) en de boss battle is ook echt pittig (niet Final Fantasy IV pittig, maar toch). Als laatste gisteren Animal Antics gehaald, vooral het Squawks gedeelte stelt je doorzettingsvermogen flink op de proef maar toen ik eenmaal doorhad dat rustig aan doen en niet tegen de wind vechten de sleutel was had ik em in een paar keer.
Dikke 5 sterren. Op naar deel 3!
Dikke 5 sterren. Op naar deel 3!
0
geplaatst: 8 augustus 2018, 08:34 uur
Heel leuk om te spelen. Ik vind dit spel nooit tegenvallen. Grafisch erg mooi en gevarieerd. Geweldige level design en muziek. Sommige levels zijn ook erg veeleisend om uit te spelen en ook het verzamelen van de verschillende coins zal de speler nog wel vele uren op ontdekkingstocht houden. Favoriete levels : lava lagoon, rickety race (zalig die karretjes). Slime Climb vind ik een erg moeilijke level.
0
geplaatst: 9 september 2018, 19:29 uur
Zeer goed vervolg op Donkey Kong Country. Dit tweede deel heeft betere graphics, meer gevarieerde levels en geweldige muziek. Helaas loop ik opnieuw tegen de grote frustratie van het eerste deel aan: Onoverzichtelijk leveldesign. De camera is te dicht op Diddy en Dixie gericht, waardoor je amper ziet wat komen gaat. De bulky enemies, die soms erg snel tevoorschijn komen, dragen bij aan de frustratie.
Wat ik daarnaast vervelend vind: Saven kan, wederom, niet altijd en overal. Bovendien kost saven banana coins. Levens en banana coins worden niet mee opgeslagen. Ik vraag mezelf af: Waarom niet!?
Mede wegens het bovenstaande een uitdagende game, die zeker een hoop sfeer met zich meebrengt. Mijns inziens een goed spel, maar met wat gebreken.
Wat ik daarnaast vervelend vind: Saven kan, wederom, niet altijd en overal. Bovendien kost saven banana coins. Levens en banana coins worden niet mee opgeslagen. Ik vraag mezelf af: Waarom niet!?
Mede wegens het bovenstaande een uitdagende game, die zeker een hoop sfeer met zich meebrengt. Mijns inziens een goed spel, maar met wat gebreken.
0
Fonzzz002 (crew)
geplaatst: 1 september 2020, 13:37 uur
DKC 1 is één van mijn favorieten 2D platformers. Deel 2 is een leuk vervolg die logisch uitbreid op deel 1, al vond ik het allemaal iets te frustrerend in elkaar zitten. Het jammere hieraan is dat een minder goed vervolg direct als een teleurstelling gaat voelen, terwijl voor mij een “teleurstelling” een game is die van steengoed naar mediocre / zwak / slecht gaat. DKC2 ging van heel sterk naar 'gewoon leuk' gegaan en daar is niets mis mee.
DKC2 gebruikt zijn voorganger als basis en bouwt hier slim op verder: nieuwe enemies, nieuwe obstakels, nieuwe moves en andere toevoegingen aan de gameplay. Niets voelt gekopieerd, zoals een vervolg hoort te zijn. Ditmaal is Donkey vervangen door Dixie die haar kapsel als helikopter kan gebruiken, waardoor ze verder kan springen. Deze move voegt een nieuwe laag toe aan het platformen en dit geeft haar een sterk voordeel ten opzichte van Diddy. Diddy kan daarentegen aanzienlijk sneller klimmen aan touwen en hij houd tonnen voor zich als een schild. Hierdoor zit er een duidelijker verschil tussen de characters dan in deel 1. Er waren voor hun beiden nuttige momenten.
Wederom ziet de game er erg leuk uit met goede renders, levendige omgevingen en fijne tunes om naar te luisteren. Ditmaal zit er meer afwisseling in de omgevingen: waar deel 1 zich in voornamelijk jungles en fabrieken afspeelde experimenteert deze met meer met bieden die qua kleuren & feel heel anders in elkaar zitten. Qua presentatie is het wederom een duimpje omhoog.
Toch merkte ik dat deze game minder goed klikte, al heb ik moeite om precies aan te wijzen waarom. Het kan ermee te maken hebben dat ik vroeger alleen deel 1 gespeeld heb waardoor dat spel nostalgische waarde heeft, terwijl de vervolgen nieuw voor me zijn. Het kan ermee te maken hebben dat ik dol ben op Donkey Kong die (vreemd genoeg) niet speelbaar is in dit spel, maar die aspecten zouden niet uit moeten maken mits de game design goed in elkaar zit. De levels & bosses zijn langer, de game is (o.a. daarom) moeilijker en sommige nieuwe elementen zaten minder prettig in de vingers. Het gebeurde te vaak dat ik lange sequenties vaak opnieuw moest doen door één moeilijk stukje aan het einde. Zeker de eindbaas, de vogel race en het eerste level (om levens te grinden) kwamen mij op den duur neus uit om. De dieren-gimmicks vond ik eerder vervelend dan leuk. De vogel heeft een projectiel die in een vreemde boog gaat, in combinatie met grote zwaartekracht, waardoor ik constant moest worstelen om de controle te behouden. De spin bestond meer uit constant platforms maken, op relatief langzaam tempo, dan dat er lekker vaart in werd gehouden zoals wanneer je voor Diddy & Dixie speelt.
Daarentegen, wanneer de nieuwe dingen werken dan zijn ze erg goed. De minecart levels waren mijn favoriet uit het origineel. Hier hebben ze deze zelfs verbeterd door een aantal interessante nieuwe snufjes eraan toe te voegen. Er zijn allerlei enemies of obstakels die een andere aanpak vragen (zoals de krokodillen die je omhoog schieten als je erop springt) en deze worden op een leuke wijze samengegroeid. De beste toevoeging zat bij de extra levels: wanneer je voldoende verborgen munten verzamelt speel je een bonus level vrij. Dit zijn de meest genadeloze, pittige levels van de hele game. Een leuke beloning voor de ervaren platformer die extra werk erin heeft gezet. Hoge moeilijkheidsgraden bij optionele missies vind ik in de regel fijner dan bij hoofdmissies.
Voor mij is het een duidelijke stap terug van zijn voorganger door sommige frustrerende mechanics (bij de vogel race overwoog ik zelfs te ragequitten), maar voor de aspecten die me minder aanspreken introduceren ze ook allerlei leuke dingen. Heb me er iig mee vermaakt en ben momenteel met deel 3 bezig.
3,5*
DKC2 gebruikt zijn voorganger als basis en bouwt hier slim op verder: nieuwe enemies, nieuwe obstakels, nieuwe moves en andere toevoegingen aan de gameplay. Niets voelt gekopieerd, zoals een vervolg hoort te zijn. Ditmaal is Donkey vervangen door Dixie die haar kapsel als helikopter kan gebruiken, waardoor ze verder kan springen. Deze move voegt een nieuwe laag toe aan het platformen en dit geeft haar een sterk voordeel ten opzichte van Diddy. Diddy kan daarentegen aanzienlijk sneller klimmen aan touwen en hij houd tonnen voor zich als een schild. Hierdoor zit er een duidelijker verschil tussen de characters dan in deel 1. Er waren voor hun beiden nuttige momenten.
Wederom ziet de game er erg leuk uit met goede renders, levendige omgevingen en fijne tunes om naar te luisteren. Ditmaal zit er meer afwisseling in de omgevingen: waar deel 1 zich in voornamelijk jungles en fabrieken afspeelde experimenteert deze met meer met bieden die qua kleuren & feel heel anders in elkaar zitten. Qua presentatie is het wederom een duimpje omhoog.
Toch merkte ik dat deze game minder goed klikte, al heb ik moeite om precies aan te wijzen waarom. Het kan ermee te maken hebben dat ik vroeger alleen deel 1 gespeeld heb waardoor dat spel nostalgische waarde heeft, terwijl de vervolgen nieuw voor me zijn. Het kan ermee te maken hebben dat ik dol ben op Donkey Kong die (vreemd genoeg) niet speelbaar is in dit spel, maar die aspecten zouden niet uit moeten maken mits de game design goed in elkaar zit. De levels & bosses zijn langer, de game is (o.a. daarom) moeilijker en sommige nieuwe elementen zaten minder prettig in de vingers. Het gebeurde te vaak dat ik lange sequenties vaak opnieuw moest doen door één moeilijk stukje aan het einde. Zeker de eindbaas, de vogel race en het eerste level (om levens te grinden) kwamen mij op den duur neus uit om. De dieren-gimmicks vond ik eerder vervelend dan leuk. De vogel heeft een projectiel die in een vreemde boog gaat, in combinatie met grote zwaartekracht, waardoor ik constant moest worstelen om de controle te behouden. De spin bestond meer uit constant platforms maken, op relatief langzaam tempo, dan dat er lekker vaart in werd gehouden zoals wanneer je voor Diddy & Dixie speelt.
Daarentegen, wanneer de nieuwe dingen werken dan zijn ze erg goed. De minecart levels waren mijn favoriet uit het origineel. Hier hebben ze deze zelfs verbeterd door een aantal interessante nieuwe snufjes eraan toe te voegen. Er zijn allerlei enemies of obstakels die een andere aanpak vragen (zoals de krokodillen die je omhoog schieten als je erop springt) en deze worden op een leuke wijze samengegroeid. De beste toevoeging zat bij de extra levels: wanneer je voldoende verborgen munten verzamelt speel je een bonus level vrij. Dit zijn de meest genadeloze, pittige levels van de hele game. Een leuke beloning voor de ervaren platformer die extra werk erin heeft gezet. Hoge moeilijkheidsgraden bij optionele missies vind ik in de regel fijner dan bij hoofdmissies.
Voor mij is het een duidelijke stap terug van zijn voorganger door sommige frustrerende mechanics (bij de vogel race overwoog ik zelfs te ragequitten), maar voor de aspecten die me minder aanspreken introduceren ze ook allerlei leuke dingen. Heb me er iig mee vermaakt en ben momenteel met deel 3 bezig.
3,5*
0
geplaatst: 16 oktober 2021, 23:18 uur
Vanavond nog 's gespeeld. Krem's Quay afgewerkt met de vrij makkelijke "Kugel's Kontest". Zit nu in het wespennest en de plakkerige honing, maar dat is voor een andere avond.
* denotes required fields.
* denotes required fields.