The Bard's Tale (1985)

Alternatieve titel: Tales of the Unknown: Volume I - The Bard's Tale

Amstrad CPC / Apple II / Commodore 64/128 / Commodore Amiga / Macintosh / Nintendo Entertainment System / PC / Sinclair ZX Spectrum

Ontwikkeld door Interplay
Uitgegeven door Electronic Arts en Pony Canyon

De kwaadaardige magiër Mangar de Duistere bedreigt het stadje Skara Brae en heeft met een spreuk de omringende landen bevroren zodat hulp van buitenaf onmogelijk is. De stadswacht is spoorloos verdwenen en monsters maken de straten onveilig. De enigen die nog in zijn weg staan zijn een bonte verzameling onervaren krijgers, magiërs en barden. En aldus begint de legende...

De allereerste RPG die ik ooit speelde. Qua speelstijl benadert het Wizardry en het latere Might & Magic - eg. first person perspective en het vechten gebeurt in ronden waarbij je eerst je eigen helden een commando geeft en daarna het verloop aanschouwt.

De graphics zijn natuurlijk behoorlijk verouderd maar ademen toch een bepaald sfeertje uit, en de muzikale deuntjes die de bard class kon gebruiken zijn aardig (er is buiten die deuntjes overigens geen geluid in de c64 versie, buiten het intrappen van deuren, als ik me niet vergis). Verder herinner ik met dat het spel aardsmoeilijk was, in de eerste plaats vanwege het de vele teleports en het in kaart brengen van de verschillende dungeons.

Het verhaal en de uitwerking mag dan wel behoorlijk basic zijn - toch blijft het spel (misschien vanwege nostalgische redenen, maar zeker ook vanwege het feit dat het mijn interesse in RPG's opwekte) een echte topper voor mij.