Gex (1995)

3DO / PlayStation / Sega Saturn / PC / PlayStation 3 / PlayStation Portable / PlayStation Vita

Ontwikkeld door Crystal Dynamics
Uitgegeven door Microsoft, BMG, Crystal Dynamics, Sony en Square Enix

Betreedt je televisie om de kwaadaardige Rez te verslaan door het verzamelen van afstandsbedieningen om werelden te openen binnen jouw tv. Jij bent een gekko met de gewone vaardigheden van een held zoals een sprong, vuur en een aanval van dichtbij. Maar je hebt ook zuignappen om muren te beklimmen, een tong om power-ups te krijgen en vele grapjes die bedoelt zijn om je te amuseren.

avatar van PC.ENGINE.FAN
3DO beklom ooit de hoogste boom, wandelde over een van de takken, die tak brak af en kwam keihard neer op de grond. DOOD! In zijn tijd had dat systeem desondanks enkele topgames. Return Fire, Road Rash en deze Gex. Dit was hun tijdelijke mascotte, maar waarom ze die zo snel lieten doorverkopen naar andere systemen vond ik vreemd. Dat was voor mij wel welkom, want dan kon ik GEX op de Saturn spelen. Altijd al leuk gevonden, misschien als ik eerlijk ben speel ik dit eerder voor zijn opvallende levels (cartoon world, begraafplaats) dan dat ik het prettig vind spelen. Ik vind de hele opzet heel creatief en het gebruik van de tong en het beklimmen van muren vond ik hem unieker dan andere 2D platformers van dat moment. Zonde eigenlijk wat ze met die sequels hebben gedaan en dat dat zo nodig 3D moest. Ach, dan hebben we altijd deze nog. Gelukkig is-ie leuk genoeg zodat ik die andere kan vergeten.