Klonoa (2009)

Nintendo Wii / Nintendo Switch / PC / PlayStation 4 / PlayStation 5 / Xbox One / Xbox Series X/S

Ontwikkeld door Namco
Uitgegeven door Namco

Klonoa is een platformspel en bevat meerdere levels, koninkrijken, en steeds moeilijker wordende stages. Door deze te doorlopen red je je vaderland en je ontvoerde vrienden. Het spel bevat ook veel WiiRemote en Nunchuck-bewegingen, waardoor je vijanden vastpakt en opblaast om ze als ondergrond te gebruiken. Of je gebruikt ze om objecten te breken. De game is een remake van de originele Klonoa op de PlayStation.

avatar van Princess Piranha
Deze game krijgt hoge scores! Heb het origineel nooit gespeeld, dus deze ga ik misschien wel halen

Kregen bij de PS2 zo'n demo disc, daar stond ook een demo van Klonoa op. Grijs gespeeld! Was erg klein, maar o zo vermakelijk.

Het origineel schijnt erg goed te zijn. Aangezien ik geen Wii heb, hoop ik dat het origineel nog een keer op PSN te verkrijgen is.

avatar van Bahamut Zero
Klonoa 2 voor de PS2 (die Piranha bedoeld) was echt ijzersterk dus reken maar dat dit ook een goed spel kan worden.

avatar van Mega Man
Voor alle Klonoa fans is dit zeker een hele dikke aanrader. Een magische sfeer met een leuk grafisch stijltje en lekkere old-school gameplay. Na Mario Galaxy vindt ik Klonoa toch wel de beste platformer. Nou is er niet verschrikkelijk veel keus op de Wii en blijft er naar mijn mening nog wel een groot gat tussen deze twee platform titels. Maar Klonoa is op z'n eigen manier het aanschaffen waard en mag gerust 'charmant' genoemd worden. Net als Kororinpa heeft deze heeft deze game een lekker eigenwijs karaktertje. Het is wel aan te raden om de 'Phantomile' taal aan te zetten want het engels klinkt net zo overdreven (en fout) als bij de Miyazaki films met engelse dub. Leuk voor de kids en voelt erg disney-achtig aan maar ik heb meer met de originele Klonoa-taal van 't origineel op de PS1. Verder is er ook een kans aanwezig dat Namco een remake gaat maken van Klonoa 2.

avatar van TonyTHorror
Princess Piranha schreef:

die had ik ook, die speelde ik echt helemaal kapot vroeger!
Toen ik dit langs zag komen kwam dat meteen weer terug

avatar van Mega Man
Deze demo heb ik nog steeds in bezit. Na de eerste baas hield de demo er mee op maar ik heb 't zo vaak doorgespeeld dat het een compleet spel kon zijn

Goede platformer die eindelijk speelbaar en betaalbaar is op een platform die ik in bezit heb. Klonoa zit vol met uitgedachte levels die volop gebruik maken van de unieke Wing Ring functie: Klonoa kan vijanden naast hem oppakken en als opstap gebruiken, of juist als projectiel schieten. Het bleef me verbazen hoe dit simpele idee telkens weer op een leuke, creatieve manier werd gebruikt door de levels heen. Hoe je zowel horizontaal als verticaal ermee kon bewegen, je moest schieten op doelwitten die in lastige hoeken zaten, misschien mini puzzels oplossen of leuke boss battles ermee doen. Geen level voelde hetzelfde en het bleef leuk om te doen.

Er is een charme bij 2.5D platformgames wat je niet ziet bij 2D of 3D. Hoe je ala 2D van links naar rechts beweegt, maar er toch regelmatig met de voor & achtergrond word gespeeld zoals in 3D games. Soms draait de omgeving op een sfeervolle wijze mee met jou, andere momenten moet je bv schieten op de dingen op de achtergrond etc. Er word genoeg met dit concept geëxperimenteerd.

Niet alleen de gameplay is tijdloos, maar de werelden zijn nog steeds prettig om naar te kijken vanwege de sfeervolle vormgeving. Je reist door een fantasiewereld vol met creatieve designs, voor zowel de monsters als de verschillende gebieden. De muziek en sound effects zijn passend, en de besturing werkt soepel. Ik zou haast een 4,5* willen geven, maar de laatste paar levels vond ik persoonlijk minder. Klonoa werkt het beste in levels van 3-10 minuten, maar de laatste paar levels waren tussen de 15-25 minuten, terwijl je regelmatig moet terugkomen naar stukken die je eerder gedaan hebt. Dat is te lang voor een platformgame als dit. Het is ook een korte game die je niet veel reden geeft om er extra tijd in te steken, tenzij je een completionist bent die persé 150 coins (oid) wilt halen in ieder level.

Aanrader voor de platformgame liefhebber! Ik heb er goed van genoten en ben direct erna deel 2 gaan doen.

4/4,5*