River City Ransom (1989)

Alternatieve titels: Street Gangs | Downtown Nekketsu Monogatari | River City Ransom EX

Nintendo Entertainment System / PC / TurboGrafx-16 CD / Game Boy Advance / Nintendo Wii / Nintendo Wii U / Nintendo 3DS / Nintendo Switch / Xbox One / PlayStation 4
single player / multi player / online (verschilt per platform)

Ontwikkeld door Technōs
Uitgegeven door Technōs, Infogrames, Atlus, Arc System Works, Naxat en 505

De kwaadaardige Slick heeft Ryan zijn vriendin ontvoerd en de middelbare school overgenomen. Jij speelt met Ryan of Alex en jij moet je een weg door de bendes vechten, voordat je het tegen Slick kan opnemen om je vriendin te redden. Sla de onruststokers in elkaar en verzamel geld om voorwerpen te kopen, zodat je goed bent voorbereid voor het eindgevecht.

Raeno
Gespeeld op een NES-emulator.

Voor mij is dit de ultieme beat 'em up, het kent namelijk een vrij uniek en uitgebreid systeem.
Aan de ene kant heb je het standaard beat em 'up gedeelte waarbij je met verschillende straatbendes op de vuist gaat en anderzijds kun je doormiddel van het verzamelen van munten allerlei stats verhogen in de winkelcentra. Het kent dus enige RPG elementen. Ook is het opmerkelijk dat je toch een aantal keren zal moeten backtracken om alle bosses en voorwerpen te verkrijgen.
Vooral binnen de co-op modus is dit echt een erg leuk spel om te doen, elke keer wanneer ik het speel ontdek ik weer iets nieuws.

De vormgeving is op en top japans en toch kent het een soort 8-bit rockabilly soundtrack, wat het tot een leuke mix maakt.

Raeno
Net eindelijk uitgespeeld, erg cool dat je op een gegeven moment de Double Dragon broers moet bevechten. Althans dat moet het voorstellen, want je hoort de DD theme song.

Speel deze nu op de Switch, de game zit beter in elkaar dan double dragon vind ik, leuke beat em up! Bijzonder dat zo weinig mensen deze gespeeld hebben!

centurion81 schreef:
Bijzonder dat zo weinig mensen deze gespeeld hebben!

Ben toevallig nu bezig met een snes variant van deze serie... Blijkbaar zijn deze Tough Guy Kunio-kun en zijn vriend Riki (Ryan en Alex in deze versie) behoorlijk classic videogame iconen, in eigen land althans.

Ik vermoed dat veel mensen zonder te weten op z'n minst een game uit de Nekketsu serie gegamed hebben. De Amerikaanse en Europese versies kregen meestal een overhaul. Hier een greepje:

Renegade (1987)
Super Dodge Ball (1988)
River City Ransom (1990)
Nintendo World Cup (1990)
Crash 'n the Boys: Street Challenge (1992)
Shodai: Nekketsu Kōha Kunio-kun (1992)
Kunio-kun no Dodgeball da yo Zen'in Shūgō! (1993)
Shin Nekketsu Kōha: Kunio-tachi no Banka (1994)
River City: Tokyo Rumble (2013)
River City Ransom: Underground (2017)

Squall Lionheart schreef:

Haha ja nu je het zegt de vierkante (vroeger vond ik het dikke) mannetjes uit Nintendo World Cup lijken erg op de mannetjes uit deze game!