Momenteel is de Engelse remaster van de Final Mix te krijgen op de PS3. Naar mijn idee de beste manier om deze game te spelen.
Een goed deel in de Kingdom Hearts serie. Birth by Sleep is zeker niet perfect, maar het weet genoeg vernieuwing te brengen om een verslavend leuke ervaring te bieden. Een probleem dat ik sterk had met 358/2 Days en Chain of Memories is dat er te weinig vernieuwing was: je reist door dezelfde werelden als de originele Kingdom Hearts, je hoort dezelfde muziek, vecht grotendeels tegen dezelfde vijanden etc. Ze hadden de gameplay aangepast en een aantal nieuwe dingen toegevoegd, maar niet voldoende om mijn aandacht lang vast te houden. Birth by Sleep bied daarentegen precies waar ik op hoopte: nieuwe werelden, nieuwe vijanden met andere technieken, een verfrissende draai aan oude levels geven, vernieuwing in het vechtsysteem en nieuwe muziek. Deze onbekendheid maakte mij benieuwd naar alle werelden die Birth by Sleep bood en wat voor uitdagingen daar te wachten stonden. Naast het vechtsysteem zijn er redelijk wat minigames die, voornamelijk, optioneel zijn. Hoewel geen van alle minigames me terugriep om ze vaker te spelen zaten ze prima in elkaar en ze boden een leuke afwisseling van het vechten.
Zoals je kunt verwachten heeft iedere Disneywereld een stijl die gebaseerd is op de betreffende film. Zo heeft het Sleeping Beauty level vierkantige vormen die je terugziet in de film, of Snow White heeft kleurpatronen die je terug herkent uit scenes van de film. De muziek is passend en fijn om naar te luisteren (met uitzondering van eindeloos de Bibbidi Bobbidi Boo melodielijn horen misschien..). In de level design mis ik diepe schaduwen en er zijn een grote hoeveelheid aan onzichtbare muren, maar voor een game die oorspronkelijk op de PSP uitkwam is dit indrukwekkend vormgegeven.
Het grootste minpunt aan Birth by Sleep is dat je de game letterlijk 3x moet spelen om de totaalervaring te krijgen. Je hebt de keuze uit 3 verschillende personages die ieder het verhaal van een ander perspectief beleven. Het pluspunt aan dit systeem is dat ik qua verhaal nieuwsgierig begon te raken naar wat de andere personages meemaakte, en ieder personage heeft zijn eigen sterktes/zwaktes om zich te onderscheiden van de andere. Sommige levels hebben stukken of boss battles die alleen voor een specifiek personage toegankelijk zijn, waardoor er afwisseling word geboden voor iedere speelbeurt. Deze afwisseling weegt echter niet genoeg tegen het feit dat je 3 maal door exact dezelfde levels moet lopen, tegen dezelfde vijanden moet vechten en zelfs bepaalde boss battles meerdere keren moet doen. In tegenstelling tot vorige Kingdom Hearts games heb je ditmaal geen verschillende vijanden per level; je vecht in alle werelden tegen dezelfde vijanden, met als verschil dat ze in sommige werelden sterker zijn dan andere. De eerste playtrough van Birth by Sleep zat ik op een 4,5*, maar dat enthousiasme begon met de andere speelbeurten af te nemen.
Toch vind ik dat de game een 4* verdiend, omdat ik ditmaal het leuker vond om levels te herspelen dan in de andere Kingdom Hearts games. Het deck-based systeem geeft namelijk de optie om verschillende aanvallen sterker te maken en samen te smelten, om nieuwe aanvallen te creëren. Het kon verslavend zijn om allerlei verschillende aanvallen met elkaar te combineren om te zien wat het resultaat zou zijn. Het vinden van een zeldzame aanval gaf daarmee een grote bevrediging. Ik focuste me niet enkel op het stijgen van levels voor het personage, maar ik was evenveel bezig met het opbouwen van een krachtig deck en het verkrijgen van nieuwe abilities.
Voor als je alle 3 de personages hun storymode hebt uitgespeeld en je afvraagt: was dat het? Dan raad ik aan hoe de “final chapter + secret bosses” te vinden door een guide op internet. Deze zijn behoorlijk uitdagend (onmogelijk moeilijk, zou je zelfs kunnen zeggen) en qua verhaal geeft het een veel betere afsluiter dan als je niet de final chapter besluit te spelen.
Al met al een goede Kingdom Hearts game die zeker de moeite waard was. Nieuwe werelden en een aangepast, verslavend vechtsysteem waarin het samenstellen van een goed deck centraal staat. Het is echter te repetitief omdat je 3 maal door de game heen moet.
4*