Kingdom Hearts: 358/2 Days (2009)

Nintendo DS
RPG / Action
single player / online

Ontwikkeld door Square Enix en h.a.n.d.
Uitgegeven door Square Enix en Disney

In Kingdom Hearts 358/2 Days volg je wat er gebeurde met Roxas gedurende zijn tijd in Organzation XIII. Hoe hij erin kwam en in aanraking kwam met het 14de lid, Xion. Speel voor Roxas en voor de andere Organization XIII members als Axel, Xigbar, Saïx en de rest. Het spel telt tevens een multiplayer functie. Hierin kun je samen een missie doen of tegen elkaar strijden.

Game_Kaza
AAhh ik sterf letterlijk van het wachten xD Ik kan niet langer wachten! Maar.. er is geen keus

De: trailer van de Tokyo Game Show.

Het zou erg leuk worden ook voor de andere Organization XIII Members te kunnen spelen. Ook voor Xion, die.. verassend genoeg al heel wat fans op d'r naam heeft staan.

Ik heb er al wat over gelezen in m'n blad . Schijnt veelbelovend te zijn.

avatar van Tsjo-Wi
Als ze nou gewoon een volwaardig next-gen deel maken in plaats van deze portable crap....

Game_Kaza
Het lijkt me geen crap, Maar ze mogen indd wel een next gen maken. Daar staan de fans toch wel een stuk meer op te wachten.
Iemand een idee wanneer deze uitkomt?

avatar van Jer0en
Game_Kaza schreef:
Iemand een idee wanneer deze uitkomt?

US: Q3 2009
Japan: May 30, 2009
Europe: TBA

zegt ign.com. Ik weet wel dat zowel deze als de psp versie me echt cool lijken. Ik ga ze ook zeker weten allebij halen.

Jer0en schreef:

Ahh dat kan nog zo lang duren
Moet je zeker doen.

Mooie hoes
De games zijn al uit in japan. En nog maar wachten tot europa.....

avatar van Donkerwoud
Tsjo-Wi schreef:

Ik vind dit ook maar geld kloppen, en dan wel het volwaardige deel onbegrijpelijk maken, als je deze spinoff niet kent...

Game_Kaza
Integendeel, ze vallen te begrijpen. Ik had ook nooit chain of memories gespeeld en nog kon ik het verhaal volgen.

avatar van Donkerwoud
Game_Kaza schreef:

Mwah, ik kon er geen touw aan vastknopen aan dat gedoe rond die organisation XIII, gaandeweg werd het wel verduidelijkt maar ik had liever een direct vervolg gezien op het eerste deel...

Donkerwoud schreef:

Ja als je het niet snapt begrijp ik wel datje he tniet zo boeiend vond. Maar je gaf ook aan dat je het niet tot het einde speelde. Het einde werd juist alles duidelijk.

avatar van Ansem
Zouden beter PS3 game maken idd, niet zo'n hoge verwachtingen voor deze eigenlijk, al ga ik hem wel kopen.

Game_Kaza
9 oktober al tekoop ? Yes! Eindelijk hoef je eens niet een eeuwigheid op zo'n game te wachten.

Mooi spel
Heel mooi gemaakt leuke gameplay heb hem vandaag gekregen in het engels! ben hele dag al aan het spelen ik denk weer verslaafd!

avatar van Zealenga
Nog 4 dagen!

Game_Kaza
Yaii daar is dan eindelijk een spel waar ik 4 jaar op moest wachten. Een nieuw KH deel. Alhoewel het niet gewoon deel III is zoals het hoort.

4 jaar en toch valt het tegen. De magie is er gewoon niet. Omdat je niet voor Sora speelt samen met Donald en Goofy komt het hoofdfiguur anders over. Ik vond Roxas nooit zo boeiend. Als bijrol misschien, maar niet als hoofdfiguur van de game.

Ook omdat je op de DS speelt neemt het heel wat nadelen mee. Het speelt gewoon anders. De graphics zijn slechter en er zijn haast geen cutscenes waarin gepraat word. Overigens gebruiken ze bijna alleenmaar muziek uit oude KH games in een nieuwe stijl. Niet verkeerd maar het krijgt ook geen pluspunten voor muziek.
Ze hadden dit beter voor PS2 kunnen maken. Dat had nog iets mooiers kunnen hebben.

Begrijp me niet verkeerd. Het is niet alleenmaar slecht. Tot zover is het aardig. Maar gewoon veel minder als KH 1 en 2. Ik zit rond de 3,5. Misschien word het na een tijdje beter.

avatar van Princess Piranha
Wel complimenten naar het overzetten van de game-play. Hebben ze zeer goed gedaan voor de DS.

Game_Kaza
Grooste tegenvaller die ik in tijden speelde. Het stomme is dat ik 4 jaar wacht voor zo'n game en dan komt er dit. Mindere graphics, zelfde muziek en een verhaal dat niet boeit. Het hoort over Sora te gaan en niet over Roxas. Hij is een geinig zijfiguur maar meer niet.

De gameplay is aardig gedaan voor ds maar het boeit gewoon te weinig en ik speel het weinig. Ze proberen echt iets te doen maar het lukt gewoon niet. Somigge dingen zijn wel leuk zoals dat nieuwe character Xion en dat je voor alle organization members kan spelen.

Het komt gewoon neer op het verslaan van heartless en naar lange gesprekken luisteren. Soms zitten er stukken in waarvan ik me afvraag, had je daar nou echt een scene van moeten maken? Square Enix had z'n tijd moeten gebruiken voor Birth By Sleep (denk ik) en KH 3 alleen. Niks anders.

Als ds game is het een aardig spel maar als een opvolger of side game van kh een mislukte poging.

Game_Kaza
Na iets van 6 uur gameplay word het beter. Je kunt al die vervelende missies gewoon overslaan door op advance the klikken. Wat zo leuk is is gewoon het verhaal. Het is leuk al die figuren weer terug te zien met een andere draai. Het haalt nergens het niveau van de PS2 versie, maar this wel leuk om te doen. Je moet gewoon door de lange intro komen die nergens over gaat.

Ik had gelezen dat hij tot de helft vrij saai was en dat het daarna beter werd. Ik hoop het voor je Game Kaza!

DarthSolidKevin schreef:

Ja indd. Het verhaal krijgt een goeie boost.

Game_Kaza
Zoals ik zei word het na iets van 6 uur leuker. Ik speelde verder uit verveling en nu, rond iets van 10 uur, is het gewoon Kingdom Hearts zoals ik het ken. Dit is waar ik jaren op wachte. De cutscenes worden spannend en diep. Het is leuk om te zien hoe de KH figuren in Disney werelden terecht komen en het word vertelt vanuit hun ogen. Er word niets voorgekouwd.

Ook leer je veel meer over Xion en het is heel spannend. De cutscenes zijn meesleend en ik wil graag weten hoe het verder gaat. De gameplay heef een eigen stijl. Niet zo goed als ps2 maar deze stijl is leuk om te doen.

Kritish puntje is nog steeds dat er ook erg saaie stukjes in zitten. Zoals missies waarin niks gebeurd of scenes met Hayner, Pence en Olette. Die vond ik in KH2 al niet zo leuk maar hier is het helemaal belangrijk. Dus jah je moet gewoon door het begin heen maar daarna word het leuk

3,5* als dit zo doorgaat word het wat hoger.

avatar van Jer0en
Er kwam een vlaag van teleurstelling over mij heen toen ik de credits van Kingdom Hearts 358/2 Days voorbij zag rollen. Deze teleurstelling begon eigenlijk al een beetje na het eerste uurtje spelen. Niet meteen een meeslepend verhaal, pijn aan je duimen door het vele knoppen rammen en weinig uitdieping van de karakters. De game had zo mooi kunnen zijn, maar schiet op allerlei punten tekort.

Ik heb mooie herinneringen aan de eerste drie delen van Kingdom Hearts. Een spannende en vlotte verhaallijn, intense gevechten en een feest van herkenning aan Disney karakters en Final Fantasy figuren. Ook deze game begon goed. Ik dacht dan toch eindelijk erachter te komen wat het verhaal is achter ieder Organization XIII lid. De game richt zich zelfs op een lid van deze duistere club. Niet mijn favoriete lid, maar ach wat maak het uit. Al snel verdween de helft van de Organization uit de game. ( Wat trouw is aan de serie gezien de tijd, waarin het zich afspeelt. Zie KH: Chain of Memories) Ik was hier al redelijk teleurgesteld in.

Vervolgens gaat Roxas op pad met de overgebleven leden om allerlei missies uit te voeren. Heartless verslaan om harten te krijgen (?) , emblemen verzamelen, informatie vergaren en bazen verslaan. Zo waren er nog een paar varianten. Hier komt het eerste probleem om de hoek kijken. De missies worden saai, saai en nog eens saai. Een keer emblemen verzamelen is leuk, maar elke keer weer, elke dag opnieuw. Dat wordt al snel oud. Variatie is wat deze game het meest mis.

Dit zie je ook terug in de cutscenes. Aan het einde van bijna elke dag gaat Roxas een ijsje eten met zijn maatjes Axel en Xion op een klokkentoren. ELKE DAG. Dit wordt tergend saai op een gegeven moment. Elke keer weer die verdomde klokkentoren om een ijsje te eten. Ook het dialoog bij deze scenes wordt snel oud. Het diept de karakters (als enige) wel uit, maar vaak is het ook gewoon gejank van één van de drie personages die je moet lezen. En toch blijf je het wel elke dag weer afkijken, want het diept de karakters op bepaalde momenten wel uit.

Gelukkig is niet alles negatief. Het vechten werkt zoals altijd weer met realtime battles. Dit is lekker vertrouwd voor de fans en goed toegankelijk voor de nieuwelingen. Wel leent de DS zich niet goed voor deze besturing. Al snel begin je je duimen te voelen tijdens de snelle gevechten. Even pauzeren was soms wel nodig. Gelukkig zijn er dan nog teamgenoten in de vorm van Organization leden die door blijven knokken.

De vertrouwde deuntjes zijn ook weer van de partij. Iets waar je altijd op kunt rekenen is de goede soundtrack. En niet te vergeten de perfecte voice acting, wanneer deze er is. Je zit het merendeel van het avontuur te lezen. Tegen het eind aan komt er een stortvloed aan geanimeerde cutscenes met voice acting. Deze cutscenes zijn nog eens cruciaal ook. Het leverde voor mij toch nog een stukje voldoening op.

Kingdom Hearts: 358/2 Days biedt een leuk kijkje in hoe de mysterieuze Organization XIII te werk gaat, maar diept het niet genoeg uit. Veel karakter komen nauwelijks aan bod en het aantal Disney karakters is zwaar terug geschroefd. Het is leuk om te zien hoe de gebeurtenissen in de game leiden naar het begin van Kingdom Hearts II, maar iets meer tempo en afwisseling had wel op zijn plaats geweest.

Ik heb deze gehad, maar na een paar uur was ik echt al doodverveeld met deze game. Ik heb hem dan ook niet uitgespeeld en kan ook geen oordeel vellen. Laatst wel Deel I en II voor ps2 opgepikt, hopelijk word dat beter dan deze meuk