Star Wars Jedi Knight: Jedi Academy (2003)

PC / Macintosh / Xbox / Xbox One / PlayStation 4 / Nintendo Switch

Ontwikkeld door Raven en Aspyr
Uitgegeven door LucasArts en Aspyr

Het spel begint waar de Star Wars film eindigen. Het is de bedoeling dat je leert omgaan met The Force terwijl je les krijgt van Luke Skywalker. Uiteraard is het niet te vermijden dat je op den duur als Jedi met opponenten te maken krijgt.

avatar van Brains
Deze game vond ik niet zo goed als zijn voorganger. Het was natuurlijk leuk om nu eindelijk ook lightsabers te kunnen dual wielden of een dubble bladed lightsaber te hebben, maar het verschil in kracht en flexibiliteit was dermate groot dat het niet eens een keuze meer was. Dual Wield was bij verre de beste en de mensen die online iets anders gebruikten omdat het mooier was of iets dergelijks werden met de grond gelijk gemaakt.
Naast dit was het verhaalsgewijs niet veel soeps. Je mocht dan wel je eigen character samenstellen, maar deze had totaal geen karakter terwijl ik Kyle Katarn toch wel een toffe gozer vond. Op deze manier probeerde deze game een beetje mee te liften op het "Choose Your Path" succes van KOTOR. Dit werd namelijk al in de trailer aangekaart, maar uiteindelijk komt het neer op niet meer dan één of twee keuzemogelijkheden aan het einde van de game. Verder is er weinig mis met deze game natuurlijk. Spelmechanisch wijkt het weinig af van zijn voorganger, maar door de bovengenoemde punten vind ik deze zeker minder.

3.0*

avatar van The_CrY
Single player scoort deze game een flink stuk minder dan Jedi Outcast óf Dark Forces II. Het concept idee is leuk maar barslecht uitgewerkt. Er zijn gewoon té veel siths als tegenstander, en het verhaal onderbouwt die zoooo slecht. De terugkeer van Tavion is onvermijdelijk, maar op de toffe Kyle Katarn na is het allemaal zo saai geacteerd. De "Choose Your Path", zoals Brains het formuleerd, is inderdaad slecht uitgewerkt. In tegenstelling tot de zeer goede manier waarop het geregeld was in Dark Forces II, moet je hier zonder aanloop opeens plots kiezen door de mega-irritante Rosh Penin te vermoorden of niet. Het hem laten leven getuigd mijns inziens méér van dark side, maar goed.

Goed... de positieve punten:
- De gameplay. Het blijft je een übermachtig gevoel geven om met lichtzwaard en force-powers rond te lopen. Lekker stormtroopers afslachten of een duel aangaan verveeld zelden.
- Dual sabers en saberstaff! Yay!
- De modvriendelijkheid. Er zijn genoeg mods te vinden op het net die het spelplezier zowel offline als online flink verhogen.

Ik heb vele uren aan dit spel gewijd en zeker niet in de single player campaign. Vandaar tóch een zeer ruime voldoende.