Supersonic Acrobatic Rocket-Powered Battle-Cars (2008)

PlayStation 3

Ontwikkeld door Psyonix

De bedoeling van Supersonic Acrobatic Rocket-Powered Battle-Cars is een mechanische bal in het doel van de tegenstander te krijgen. Hierbij is alles geoorloofd. De game is met meerdere mensen in teams of tegen elkaar te spelen.

avatar van killer7
Online is dit best wel grappig.

Singel player is soms wat irritant, maar wel leuk, maar online wel een aanrader met jou vrienden

avatar van Martijn
Briljant spel voor splitscreen, Ze zouden meer van die lachen spelletjes moeten maken voor de ps3.

Heb hem maar gekocht na de demo gespeeld te hebben. Nog niet in multiplayer geprobeerd, maar de singleplayer is soms echt frustrerend. Op den duur wordt je helemaal gek van die bal. Online al wel een beetje gedaan al had ik vaak last van een slechte verbinding.

avatar van Martijn
Ik heb hem gister ook gekocht, heb eigenlijk alleen nog maar splitscreen gedaan. Zijn er eigenlijk nog meerdere maps beschikbaar dan in de demo? Heb tot nu toe nog maar de 4 demo mappen, dat zou in ieder geval wel kut zijn.

Eén van de betere PSN games.

In deze game bestuur je een relatief klein racewagentje. Samen met maximaal zeven anderen moet je zoveel mogelijk punten scoren door een gigantische bal in het goal van de tegenstander te botsen. Voetbal met auto's dus. Je karretje heeft boost en kan diverse flips uitvoeren waardoor je de bal op verschillende manieren kan raken.

Singleplayer vond ik aardig irritant, maar na een paar uur multiplayeren wordt singleplayer misschien iets makkelijker. Ik weet nu beter hoe de bal rolt en hoe te reageren op diverse situaties. Er zijn diverse minigames beschikbaar en een tournament. Zoals gezegd, en vaker met dit soort games, is het allemaal veel leuker met twee spelers of meer. Splitscreen is uren fun en brengt een beetje het Mario Kart-gevoel naar boven. Online nog niet veel gedaan aangezien ik vaak een bad connection heb.

Wat mij betreft hadden er nog wel wat meer modes mogen komen. Bijvoorbeeld dat de bal een bom is, of een variant met wapens. Ook is het een beetje vreemd dat je niet kan instellen hoelang een ronde duurt en dat er slechts vier maps zijn.

Niet écht grote minpunten dus, de kern is nu eenmaal geniaal. Voetballen met auto's en elkaar flink hard uitlachen als ie een vrije schietkans naast schiet!

avatar van Martijn
Voetballen met auto's is natuurlijk niet nieuw, ook niet in games. Maar het is hier wel het beste uitgewerkt.

Zeg ik ook niet

Ik heb gisteren wel ontdekt dat ik geen singleplayer moet gaan spelen voordat ik ga multiplayeren. Door de singleplayer was ik al zo chagrijnig dat ik nog nauwelijks kon genieten van de multiplayer. Het type game waarin de A.I. bijna nooit fouten maakt en je flink aan de bak moet wil je alles uitspelen.

Supersonic Acrobatic Rocket-Powered Battle-Cars is een absurde sportgame waarin je voetbal speelt met auto’s in plaats van spelers. SARPBC is vooral bekend voor zijn vervolg genaamd Rocket League, een vervolg wat veel succes kreeg terwijl het origineel redelijk onbekend bleef.

Als je Rocket League kent dan ken je SARPBC. De games besturen heel soortgelijk en hebben soortgelijke levels, hoewel ik Rocket League in een paar kleine details beter vind. Maar als eerste deel staat SARPBC sterk in zijn schoenen. Het idee om voetbal te spelen met speelgoed race-auto’s klinkt absurd maar het heeft een verrassend verslavend effect. Racetechnieken combineren met de bal op tactische wijze raken kan grote bevrediging geven. Simpelweg gas geven en de bal hard raken is niet genoeg om te winnen, je maakt namelijk ook gebruik van een Turbo functie waarbij de auto tijdelijk harder gaat. Door deze turbo op tactische wijze te gebruiken kun je complexere goals halen, wat in de moeilijkere potjes nodig is.

Als een multiplayer game is SARPBC een erg leuke game aangezien het makkelijk is om te leren voor nieuwkomers, maar moeilijk om te meesteren. Potjes kunnen wisselen tussen gezellig samenspelen met vrienden of pittige competitieve potjes online. Hier lag voor mij echter SARPBC zijn grootste minpunt: als je geen goeie internetverbinding hebt of vrienden om het mee te spelen heeft de game weinig te bieden. Er zijn een paar vermakelijke single-player missies maar daar ben je aardig snel doorheen gegaan. Daarom raad ik aan, als je deze game aanschaft, het niet te doen voor een offline single player want dan ben je er snel klaar mee.

Een vermakelijke game. Goede gameplay die zowel voor beginners als pro’s goed in de vingers ligt, veel multiplayer plezier, maar het is broodmager in modes en als je geen goede internet verbinding hebt kun je er snel op uitgekeken zijn.