
Persona 4 (2008)
Alternatieve titels: Shin Megami Tensei: Persona 4 | Persona 4 Golden
PlayStation 2 / PlayStation Vita / PC / PlayStation 4 / Nintendo Switch / Xbox One / Xbox Series X/S
RPG
single player
Ontwikkeld door Atlus
Uitgegeven door Square Enix, Atlus, Ubisoft en Sega
Al je hele leven lang ben je gewend aan constant verhuizen, door de carrière van je ouders. Maar als je nieuwe middelbare school begint, besluiten ze dat het beter is als je het hele jaar kan afmaken en sturen je naar je oom Ryotaro Dojima en zijn dochter Nanako, in het nabij gelegen plattelandsdorpje Inaba. Eenmaal begonnen op je nieuwe school, hoor je al snel de locale populaire legende, over een bepaalde TV zender, die je, om twaalf uur 's nachts, je ware zielsverwant kan laten zien. Al snel kom je tot de ontdekking dat deze Midnight Channel een complete, via de TV te betreden, andere dimensie is, waar ieders persoonlijke ware krachten, hun Persona, kunnen ontwaken.
Trailer
https://www.youtube.com/watch?v=lnwXbSYcywg
Wanneer je deze, als ook andere ingevoegde media op de site wilt zien, dan moet je hier even toestemming voor geven.
Met het tonen hiervan wordt er mogelijk door een andere partij cookies geplaatst en/of wordt je ip-adres geregistreerd, zonder dat GamesMeter hier invloed op heeft. Lees ons privacybeleid voor meer informatie over hoe GamesMeter met je privacy omgaat.
edit: Al een half uur kruisje aan het drukken

edit2: Oke, een uurtje of 2,5 zijn er voorbij en ik kan voor het eerst echt vrij rondlopen. Nog nooit meegemaakt dat je zo lang 'filmpjes' stond te bekijken! Desalniettemin is het wel voortdurend boeiend zodat het niet storend werd. Maar wel een verademing om nu zelf je ding te kunnen doen.
En die Amerikaanse voicecast is al wel gewend. Klinkt goed.
'You have your day off...what should you do today?'
'You've got a call...you decided to go out today!'
Dat wil ik helemaal niet!! Veel wordt gewoon voor je beslist terwijl je alleen op X aan het drukken bent...

Oke, nu ruim 10 uur onderweg het is toch wel allemaal erg rechtlijnig. Veel beslissingen worden voor je gemaakt en het voelt allemaal aan als ontzettend voorgekauwd. Het verhaal is nog steeds interessant maar af en toe is het knap storend.
'You have your day off...what should you do today?'
'You've got a call...you decided to go out today!'
Dat wil ik helemaal niet!! Veel wordt gewoon voor je beslist terwijl je alleen op X aan het drukken bent...
Het begin is inderdaad langzaam en 10 uurtjes is nog niks, het spel begint in feite pas bij 15 uurtjes gamen.
Een fantastische rpg maar zeer veel keuzes worden inderdaad voor je gemaakt maar er is wel vrijheid, alleen in een andere manier.
Het gaat vooral om de sociale keuzes die je maakt en die keuzes hebben effect op je combat performance.

update: Ah fuck! De game is nog niet afgelopen... Nog lang niet..
Geluk bij een ongeluk, of zoiets.


http://www.youtube.com/play...
Hilarische videos waarin twee reviewers van Giantbomb het spel spelen met commentaar. Heb nu al 16 episodes gezien en een paar keer echt dubbel gelegen van het lachen.

I loooove them balls!


de vita is net een heel stuk interessanter geworden, hoor ik daar kerst-kado van m'n vrouw?
Nee, je hoort dat je de afwas moet doen...En pronto!




Nieuwe voice over voor Chie is trouwens een perfect match

De eerste speelbeurt heb ik verleden week voltooid met 77 uur op de teller. Het hadden er van mij nog wel meer mogen zijn, en eigenlijk ook wel moeten zijn, maar helaas heb ik de nieuwe dungeon moeten missen omdat ik de social link met Marie niet op max had. Mijn huidige saves staan dit ook niet meer toe - maar dat is dan maar iets voor een volgende speelbeurt.
Van alle overige nieuwigheden in deze versie heb ik wel ten volste kunnen genieten! Ik bezit de Vita sinds launch, maar blijf mij nog altijd verbazen over hoe prachtig games eruit zien op de OLED screen. Zonder de console al te veel te willen propageren, moet ik toch even benadrukken dat het levendige kleurenpalet van Persona 4 echt eer aan gedaan wordt op deze handheld.
De nieuwe features zijn ook te gek. Nieuwe events, persona's, social links, locaties - zo kun je op je scooter een bezoekje brengen aan de bioscoop in Inaba - en nog tal van andere zaken en unlockables. De online toevoegingen zijn ook wel aardig. Met "Vox Populi" kun je zien hoe andere spelers hun dag doorgebracht hebben. Ook handig om even te checken of je op die dag één van je social link relaties kunt ontmoeten. Aan de dungeons is een "SOS" feature toegevoegd, waarmee je andere spelers om "hulp" kunt vragen. Je krijgt dan bij de volgende battle een kleine HP/SP boost, afhankelijk van het aantal reacties. Enkel in het begin wel handig wanneer je nog geen SP recovery hebt.
Zeer klein minpuntje is het levelen van je partymembers. Het spel moedigt je eigenlijk aan om drie van je party members te levelen, en de rest min of meer te negeren. Het kost enorm veel tijd om je hele party gelijkmatig te levelen - wat ik overigens wél heb gedaan tot ongeveer level 75 - maar wat dus niet echt loont. Het levelen van je party is echter alleminst een straf.
De game verdient na deze lange speelbeurt een plekje in mijn top 10. Had dus al enigszins van de game mogen proeven - maar het blijft een te gekke ervaring. "Top of the class" in iedere categorie: verhaal, characters, visuals, humor... Ook het battle systeem is erg diep. Op al deze vlakken ook een stapje beter dan Persona 3. Full marks for Atlus Bear-iffic!


Maar wel erg cool dat de Persona's nu een (iets meer widespread) 2nd life hebben gekregen op de handhelds.
Ontopic: ik denk dat de persona's zelfs aan een opmars bezig zijn, krijgen doorgaans goede reviews en worden laatst ook veel in magazines vermeld. Nu alleen nog hopen dat de verkoop ook meevalt. Laatst gelezen dat Ni no kuni bv een redelijk grote hit is geworden!

Ni no Kuni zal het best goed gedaan hebben in de verkoop, maar viel toch voornamelijk op door het grote tekort aan "Wizard edition's", waarbij grote winkelketens pre-orders moesten annuleren, wat tot enige commotie leidde. De nieuwprijs van de Wizard's edition verdubbelde ook zo'n beetje binnen een dag.
Inderdaad erg tof dat de Persona's een "tweede kans" krijgen op de mobiele platformen. Verdienen het ook absoluut. En ik hoop ook van harte dat de verkopen een succes waren! Want de Vita kan echt nog wel een paar van dit soort toppers gebruiken. Muramasa is nog niet bevestigd voor Europa, en er zijn nadrukkelijk geen plannen om Tales of Hearts te lokaliseren.
