Persona 4 (2008)

Alternatieve titels: Shin Megami Tensei: Persona 4 | Persona 4 Golden

PlayStation 2 / PlayStation Vita / PC / PlayStation 4 / Nintendo Switch / Xbox One / Xbox Series X/S

Ontwikkeld door Atlus
Uitgegeven door Square Enix, Atlus, Ubisoft en Sega

Al je hele leven lang ben je gewend aan constant verhuizen, door de carrière van je ouders. Maar als je nieuwe middelbare school begint, besluiten ze dat het beter is als je het hele jaar kan afmaken en sturen je naar je oom Ryotaro Dojima en zijn dochter Nanako, in het nabij gelegen plattelandsdorpje Inaba. Eenmaal begonnen op je nieuwe school, hoor je al snel de locale populaire legende, over een bepaalde TV zender, die je, om twaalf uur 's nachts, je ware zielsverwant kan laten zien. Al snel kom je tot de ontdekking dat deze Midnight Channel een complete, via de TV te betreden, andere dimensie is, waar ieders persoonlijke ware krachten, hun Persona, kunnen ontwaken.

avatar van Hadouken
Jammer van de Amerikaanse voicecast. Ik ging er bijna vanuit dat het vanzelfsprekend was dat Japanse games Japanse stemmen gebruikten na het spelen van de Yakuza-serie. Maar helaas. En jammer van het ontbreken van de ondertiteling in de cutscenes.

edit: Al een half uur kruisje aan het drukken Weinig gameplay nog, maar wel extreem vermakelijk allemaal. Jammer dat ik mijn spel tweedehands heb gekocht en de soundtrack cd ontbreekt, want de muziek is enorm sterk.

edit2: Oke, een uurtje of 2,5 zijn er voorbij en ik kan voor het eerst echt vrij rondlopen. Nog nooit meegemaakt dat je zo lang 'filmpjes' stond te bekijken! Desalniettemin is het wel voortdurend boeiend zodat het niet storend werd. Maar wel een verademing om nu zelf je ding te kunnen doen.

En die Amerikaanse voicecast is al wel gewend. Klinkt goed.

avatar van Hadouken
Oke, nu ruim 10 uur onderweg het is toch wel allemaal erg rechtlijnig. Veel beslissingen worden voor je gemaakt en het voelt allemaal aan als ontzettend voorgekauwd. Het verhaal is nog steeds interessant maar af en toe is het knap storend.

'You have your day off...what should you do today?'
'You've got a call...you decided to go out today!'

Dat wil ik helemaal niet!! Veel wordt gewoon voor je beslist terwijl je alleen op X aan het drukken bent...

War-Ultima
Hadouken schreef:

'You have your day off...what should you do today?'
'You've got a call...you decided to go out today!'

Het begin is inderdaad langzaam en 10 uurtjes is nog niks, het spel begint in feite pas bij 15 uurtjes gamen.
Een fantastische rpg maar zeer veel keuzes worden inderdaad voor je gemaakt maar er is wel vrijheid, alleen in een andere manier.
Het gaat vooral om de sociale keuzes die je maakt en die keuzes hebben effect op je combat performance.

avatar van Marcellussss
Jammer dat deze niet voor de PSP gereleased werd, i.t.t. deel 3.

avatar van LimeLou
Wauwiewowwauw. Deze game eergisteren gekocht. Ik kon kiezen tussen deze , Persona 3 en Shin Megami Tensei Nocturne. Toch maar deze gedaan omdat 'ie iets recenter is, en ik het langer kende.

avatar van LimeLou
Wel een typisch Japans RPG'tje. Veel focus op het verhaal , alles staat in dienst daarvan. Niet echt mijn ding *zucht* maar ik zal doorbijten. Ook de dungeons zijn frickin' moeilijk

avatar van LimeLou
Jep, het verhaal uitgespeeld! De game zelf niet echt, maar ik zal nog wel verder gamen. Vooral nu dat ik erg mijn relaties met de andere karakters kan uitbreiden en zelfs met liefde kan beginnen.

update: Ah fuck! De game is nog niet afgelopen... Nog lang niet..

avatar van Scython
Echt stoer dat dit spel naar de Vita komt. Ik heb zelf nooit een PS2 gehad dus ook dit spel niet kunnen spelen tot mijn grote spijt. En nu ga ik (hopelijk binnen een half jaartje vanaf nu) een superieure on-the-go remake versie spelen met nieuwe events, muziek, opgepoetste graphics en een extra character.

Geluk bij een ongeluk, of zoiets.

avatar van Hadouken
Moet de game nog een keer uitspelen, maar ik ben wel begonnen aan de animé. Erg herkenbaar allemaal, en het mooiste is dat de toffe soundtrack ook te horen is. Voer voor de fan!

kiriyama
Voor mensen zoals ik die maar niet de moed kunnen vatten om hieraan te beginnen:

Hilarische videos waarin twee reviewers van Giantbomb het spel spelen met commentaar. Heb nu al 16 episodes gezien en een paar keer echt dubbel gelegen van het lachen.

I loooove them balls!

avatar van LimeLou
Melige walktroughs kijken is altijd leuk

de vita is net een heel stuk interessanter geworden, hoor ik daar kerst-kado van m'n vrouw?

Grovonion schreef:

Nee, je hoort dat je de afwas moet doen...En pronto!

haar op ideeen brengen! Gelukkig is de ketting kort genoeg...

You have gained the blessing of the Husband Persona!

kiriyama
You feel a faint bond forming between you and your wife.

Winkelwagentje (moderator)
Buiten dat het er fantastisch uit ziet op de Vita ook erg veel leuke toevoegingen en nieuwe scene's. De Girl pick-up contest in Okina is hilarisch. "The up close and personal plan"

Nieuwe voice over voor Chie is trouwens een perfect match

Winkelwagentje (moderator)
Omdat verleden jaar mijn PS2 "noodgedwongen" plaats moest maken ben ik bij de originele versie van Persona 4 halverwege afgehaakt - wel met de wetenschap dat deze er aan zat te komen. Totaal geen spijt van gehad; want de Vita versie overtreft niet alleen het origineel, de game is ook ideaal voor mij. Als fanatiek handheld gamer heb ik hier de afgelopen maand probleemloos al mijn vrije uurtjes mee gevuld.

De eerste speelbeurt heb ik verleden week voltooid met 77 uur op de teller. Het hadden er van mij nog wel meer mogen zijn, en eigenlijk ook wel moeten zijn, maar helaas heb ik de nieuwe dungeon moeten missen omdat ik de social link met Marie niet op max had. Mijn huidige saves staan dit ook niet meer toe - maar dat is dan maar iets voor een volgende speelbeurt.

Van alle overige nieuwigheden in deze versie heb ik wel ten volste kunnen genieten! Ik bezit de Vita sinds launch, maar blijf mij nog altijd verbazen over hoe prachtig games eruit zien op de OLED screen. Zonder de console al te veel te willen propageren, moet ik toch even benadrukken dat het levendige kleurenpalet van Persona 4 echt eer aan gedaan wordt op deze handheld.

De nieuwe features zijn ook te gek. Nieuwe events, persona's, social links, locaties - zo kun je op je scooter een bezoekje brengen aan de bioscoop in Inaba - en nog tal van andere zaken en unlockables. De online toevoegingen zijn ook wel aardig. Met "Vox Populi" kun je zien hoe andere spelers hun dag doorgebracht hebben. Ook handig om even te checken of je op die dag één van je social link relaties kunt ontmoeten. Aan de dungeons is een "SOS" feature toegevoegd, waarmee je andere spelers om "hulp" kunt vragen. Je krijgt dan bij de volgende battle een kleine HP/SP boost, afhankelijk van het aantal reacties. Enkel in het begin wel handig wanneer je nog geen SP recovery hebt.

Zeer klein minpuntje is het levelen van je partymembers. Het spel moedigt je eigenlijk aan om drie van je party members te levelen, en de rest min of meer te negeren. Het kost enorm veel tijd om je hele party gelijkmatig te levelen - wat ik overigens wél heb gedaan tot ongeveer level 75 - maar wat dus niet echt loont. Het levelen van je party is echter alleminst een straf.

De game verdient na deze lange speelbeurt een plekje in mijn top 10. Had dus al enigszins van de game mogen proeven - maar het blijft een te gekke ervaring. "Top of the class" in iedere categorie: verhaal, characters, visuals, humor... Ook het battle systeem is erg diep. Op al deze vlakken ook een stapje beter dan Persona 3. Full marks for Atlus Bear-iffic!

Waah, dat klinkt allemaal zeer goed. Ik sta al een tijdje in de startblokken om een vita aan te schaffen maar wil toch wel echt eerst een prijsverlaging afwachten. Misschien dat ik me persona al eerder haal. Gelukkig heb ik nog persone 1 tem 3 om me te vermaken, hoewel ik nogal moeilijk in persona 2 geraak...

Je kan natuurlijk ook gewoon een tweedehands PS2 en en Persona 4 aanschaffen op ebay of op marktplaats. Ben je hoop en al 50 euro voor kwijt. En heb je meteen toegang tot hopen en hopen andere classics voor een spotprijsje...

PS2 ga ik nog wel eens kopen, maar Persona 4 op de vita heeft een hele hoop voordelen, niet alleen zijn er de vele uitbreidingen, maar net als Winkelwagon speel ik ook graag mobiel. Ook heb ik de andere Persona's allemaal op de PSP.

Winkelwagon...

Da's wel lekker shoppen, een hele wagon om vol te gooien .

Maar wel erg cool dat de Persona's nu een (iets meer widespread) 2nd life hebben gekregen op de handhelds.

Was niet beledigend bedoeld, ik respecteer Winkelkarretje enorm op gm, echt waar! Bizar hoe zo'n kleine typo direct opvalt.

Ontopic: ik denk dat de persona's zelfs aan een opmars bezig zijn, krijgen doorgaans goede reviews en worden laatst ook veel in magazines vermeld. Nu alleen nog hopen dat de verkoop ook meevalt. Laatst gelezen dat Ni no kuni bv een redelijk grote hit is geworden!

Het zij u vergeven

Ni no Kuni zal het best goed gedaan hebben in de verkoop, maar viel toch voornamelijk op door het grote tekort aan "Wizard edition's", waarbij grote winkelketens pre-orders moesten annuleren, wat tot enige commotie leidde. De nieuwprijs van de Wizard's edition verdubbelde ook zo'n beetje binnen een dag.

Inderdaad erg tof dat de Persona's een "tweede kans" krijgen op de mobiele platformen. Verdienen het ook absoluut. En ik hoop ook van harte dat de verkopen een succes waren! Want de Vita kan echt nog wel een paar van dit soort toppers gebruiken. Muramasa is nog niet bevestigd voor Europa, en er zijn nadrukkelijk geen plannen om Tales of Hearts te lokaliseren.

Ja, ik heb toen veel uitegegeven voor mijn wizard's ed., maar geen spijt van gekregen. Vandaag ook eindelijk deze aangeschaft, was in ettelijke gamemania's uitverkocht, vandaag alweer de laatste van de nieuwe voorraad op de kop getikt, blijkbaar toch redelijk populair.

kiriyama
Ben van de week van plan om met een Persona te beginnen, maar weet niet zo goed welke. Ik heb deel 3 namelijk ook nog liggen, maar deze lijkt me beter. Weet iemand of de twee heel erg verschillen? Kan ik na deel 4 nog makkelijk teruggaan naar deel 3 of moet ik daar gewoon mee beginnen? Punt is dat ik tegenwoordig niet zo veel tijd meer heb om te gamen.