Persona 4 (2008)

Alternatieve titels: Shin Megami Tensei: Persona 4 | Persona 4 Golden

PlayStation 2 / PlayStation Vita / PC / PlayStation 4 / Nintendo Switch / Xbox One / Xbox Series X/S

Ontwikkeld door Atlus
Uitgegeven door Square Enix, Atlus, Ubisoft en Sega

Al je hele leven lang ben je gewend aan constant verhuizen, door de carrière van je ouders. Maar als je nieuwe middelbare school begint, besluiten ze dat het beter is als je het hele jaar kan afmaken en sturen je naar je oom Ryotaro Dojima en zijn dochter Nanako, in het nabij gelegen plattelandsdorpje Inaba. Eenmaal begonnen op je nieuwe school, hoor je al snel de locale populaire legende, over een bepaalde TV zender, die je, om twaalf uur 's nachts, je ware zielsverwant kan laten zien. Al snel kom je tot de ontdekking dat deze Midnight Channel een complete, via de TV te betreden, andere dimensie is, waar ieders persoonlijke ware krachten, hun Persona, kunnen ontwaken.

SQUARE ENIX is proud to announce that ATLUS's cult high school murder mystery Persona 4 will be coming to Europe next spring, exclusively for PlayStation 2!

Woohoo!

Trailer 1, Trailer 2.

Squall Lionheart schreef:

Woohoo!

Trailer 1, Trailer 2.

van welke bron heb je dit?

Hier de Square Enix newsletter, even drie berichtjes naar beneden scrollen.

Woohoo over een maandje al, geplande release date is 13 maart.
Zo te lezen wordt de Pal versie een 2disc editie, met soundtrack cd erbij !

avatar van final fantasy
ik kan 'm nog nergens bestellen op bol.com staat ie ook nog niet trouwens?

Ik zag 'm wel al bij Dimension Plus staan voor maar 30 euro...

avatar van final fantasy
Ik heb em binnen yes!!!! bedankt Squall lionheart voor je medewerking!

Hier ook binnen! Veel plezier in Inaba !

Gamespot gaf trwns een 9.0, nog een halfje meer als deel 3 gekregen had.
Shin Megami Tensei: Persona 4 is an excellent sequel that builds upon an already successful formula by improving it in nearly every way.

Imperial Figure
Ik ben niet echt een rpg liefhebber maar er zijn uitzonderingen en daar is persona 4 één van.
Heb nog nooit de vorige delen gespeeld, ben totaal niet bekend met de persona anime en game reeks.
Maar wat mij opvalt aan persona 4 is dat het rpg genre gekruist wordt met een soort van sim genre (erg sociaal en creatief) wat erg goed uitpakt want je voelt je echt thuis zowat.
Het was een lange intro, want het begin kwam echt langzaam op gang maar gelukkig is het een gigantische game dus dat compenseert het geheel weer.
Een dikke 10 voor de replay-value want je blijft het spel spelen en spelen.

Geweldig systeem ook dat creatie-systeem voor de summons/wezens: kom we maken van een paard een bok met vleugels
Dat systeem heb ik al eens in jade coccoon gezien maar in persona 4 is het veel beter uitgewerkt.
De game bevat ook "japanse" humor en dat brengt de sfeer helemaal ten goede,
al is de game op momenten wel duister wat natuurlijk helemaal geweldig is.

En trouwens ook een dikke 10 voor de soundtrack want die is ook echt geweldig.

Dikke klasse Atlus, jullie zijn op dit moment mijn favoriete rpg ontwikkelaar.

Cool Imperial, leuk dat je er ook van't genieten bent, dan kan je Persona 3 ook zeker waarderen, praktisch hetzelfde, hoewel bovenstaande quote van Gamespot wel klopt, in dit deel is alles wat verbeterd.

Heb er al 40+ uur op zitten en ben ook mega enthousiast. Sfeer en karakters zijn weer van de hoogste kwaliteit en ontzettend veel aandacht voor details. Verhaal doet me meer denken aan Persona 2, ook veel meer murder mystery.
Betere mix tussen humor en serieuze donkere onderwerpen en ook, net zoals P2, way more vloeken. De Assholes vliegen je om de oren, zeker als je weer eens een tirade van de gefrustreerde leraar Mr. Moron moet doorstaan , de eerste baas schreeuwt constant Pain in the Ass!

Ook het persona gegeven is dit keer weer wat zieker in het spel verwerkt, elk karakter moet eerst zijn donkere kant erkennen, voor hij z'n persona unlocked. Dit resulteert in instant meer binding met je chars en te gekke eindbazen (Die gay baas met male-symbols als swords krijg ik nu nog lachkicks van). Soundtrack ook weer te gek.

Weer een jaartje in Inaba wonen wordt dat, ook leuk meer aandacht voor japanse cultuur (achterin het boekje een uitleg van speciefieke termen en gewoontes, evenals een tabelletje om de vriendschaps aanduidingen te herkennen (-kun, -chan, -sensei, -senpai, etc.), die gelijk de verhoudingen tussen chars verduidelijken.

Het redelijk lineaire karakter van P3 is ook weer hier aanwezig, maar door de grote aandacht aan kleine keuzes en de grotere variëteit aan mini-events, niet storend, zelfs niet merkbaar eigenlijk. Idd alles aan de formule van 3 is geperfectioneerd en daarmee heeft Atlus een perfecte RPG afgeleverd, die nu ook al 5* krijgt. Er moet wel heel wat gebeuren wil dat cijfer nog naar beneden gaan. Mischien wordt dit zelfs een top10 plek! Iig nu al imo een van de beste PS2 RPG die ik gespeeld heb.

avatar van jellecomicgek72
Is dit spel zo bijzonder ofzo???

Ja!

avatar van Naomi Watts
Fijne reviews trouwens. Moet zelfs nog aan P3 beginnen dus moet deze even postponen. Erg jammer, krijg er wel erg veel zin in nu.

joeri592
ik heb een ps 2 voor goedkoop aangeschaft, kon het niet laten liggen, ik moest gewoon een paar spellen hebben, zoals god of war 1 en 2, kingdom hearts 1 en 2, deze en nog een paar

joeri592 schreef:

Leuk ik heb ook nog een boel ps2 spellen liggen die ik allemaal te koop heb staan.

avatar van final fantasy
Ja ik heb ook nog wel een paar mooie rpg's te koop:)

avatar van jellecomicgek72
Ik weet het niet maar dit spel doet me denken aan een soort van Digimon.

het lijkt er niet echt op

het lijkt er niet echt op

Weet ik maar die sfeer.... ach laat maar

ach je kan het vinden

ach je kan het vinden

precies.

avatar van Starmaster501
moet je de vorig delen ook hebben gespeeld?

Nope, gewoon een losstaand verhaal...

avatar van final fantasy
Ik vind de personages in deel 3 toch wel beter ik begin me vooral op een gegeven moment te irriteren aan teddy voor de rest is de game wel erg goed dus toch nog een dikke 4*

Teddy... de Jar Jar Binks van het Shin Megami universum .
Nee, ik vind het wel meevallen, best een lollig leeghoofd, hehehe...

Maar ben het wel gedeeltelijk met je eens, de chars in 3 waren wat ingetogener, deze komen wat minder serieus over. Alles ietsje meer over the top, wat ik overigens wel leuk vond. Maar vooral gameplay vond ik van deel 4 toch nog een stuk beter en vooral smoother.

avatar van final fantasy
Tja ik vind het een irritant rot beest maar ik moet je gelijk geven nadat ik dit spel heb gespeeld vind ik persona 3 toch stukken minder en dat komt vooral door het gevechtsysteem in p4 speelt de battles harstikke lekker weg en dat kan ik nu niet meer zeggen van persona 3 Maar ik wacht nu vooral op shin megami tensei devil summoner 2 enig idee wanneer die uit komt?

avatar van Jer0en
Dat de PS2 nog steeds veel in zijn mars heeft bewijst Persona 4 maar weer. Ik had zelf niet verwacht dat zo laat in het PS2 tijdperk er nog een game zou zijn die ik zo goed zou vinden. Persona 4 blinkt op alle punten zowat uit.

Ik hoopte al aan het begin van de game op niet zo een cliché RPG verhaal en dat is wat ik kreeg. Het verhaal van Persona 4, hoewel deze erg langzaam begint is vooral tegen het einde aan erg goed. Elk karakter is tot de puntjes uitgewerkt door social link waarbij je echt een band met elk personage opbouwt. Niet elk personage zijn verhaal is even origineel, maar de social links helpen enorm om deze rpg te onderscheiden van anderen. Bij andere rpgs zit je nog wel eens eindeloos te levelen of quests te doen. Dat is zeker niet slecht, maar dat zie je al zo vaak in een rpg. Niks anders dan lof voor de social links.

Vechten in Persona 4 is prima en is old skool zoals het hoort turnbased. Dat je bij veel gevechten achteraf een kaart kan trekken is een coole toevoeging een geeft wat leuke bonussen met zich mee. Het enige wat ik niet zo kan waarderen zijn de penalty cards. Doe dan gewoon alleen exp. en niks anders, maar niet dat je helemaal niks ontvangt aan het einde van een battle. Zeker als je een moeilijke battle achter de rug hebt is dit erg vervelend.

Ik heb genoten van Persona 4 en het is zeker één van mijn favoriete PS2 rpg's. Sommige dungeons mochten wel iets intressanter en sommige delen van het verhaal voelde een beetje als een filler, maar dat zijn kleine punten die ik niet echt meereken. Het gaat om de ervaring bij mij in dit geval en die is geweldig.

Een welverdiende 5,0

avatar van MarcXisme
Helemaal top.......Alleen naar het einde toe...Pfffff...al dat gedoe op school...veeeel gedult hebben...Maar desAL niet te min...1van de beste in zijn soort.....Dit was mijn eerste Shin Megami Tensei game)

avatar van Hadouken
Hier ga ik maar eens even achteraan. RPG is vaak niet helemaal mijn genre. Door de vaak lange speelduur haak ik voor het einde af tenzij de game me super bevalt. En ik heb een trailer bekeken en dit lijkt echt precies iets voor mij!

Ford KAduuk
Ik heb nu ongeveer 4 uur gespeeld en ik moet zeggen dat er enorm veel dialoog en verhaal in deze game zit en weinig gameplay. Dit stoort me in ieder geval nog niet, want het verhaal blijft interessant.

De vergelijking met Digimon kan ik me eigenlijk wel voorstellen, ook al is dit spel soms iets meer duister en volwassener. Zo heb je in dit spel ook monsters (Persona's) die elk personage met zich meedraagt. Ik ben benieuwd naar de rest van de game en ik hoop uiteindelijk toch op wat meer gameplay, maar ik denk dat daar wel verandering in gaat komen.