Persona 4 (2008)

Alternatieve titels: Shin Megami Tensei: Persona 4 | Persona 4: The Golden

PlayStation 2 / PlayStation Vita

Ontwikkeld door Atlus
Uitgegeven door Square Enix, Atlus en Ubisoft

Al je hele leven lang ben je gewend aan constant verhuizen, door de carrière van je ouders. Maar als je nieuwe middelbare school begint, besluiten ze dat het beter is als je het hele jaar kan afmaken en sturen je naar je oom Ryotaro Dojima en zijn dochter Nanako, in het nabij gelegen plattelandsdorpje Inaba. Eenmaal begonnen op je nieuwe school, hoor je al snel de locale populaire legende, over een bepaalde TV zender, die je, om twaalf uur 's nachts, je ware zielsverwant kan laten zien. Al snel kom je tot de ontdekking dat deze Midnight Channel een complete, via de TV te betreden, andere dimensie is, waar ieders persoonlijke ware krachten, hun Persona, kunnen ontwaken.

avatar van Winkelwagentje
Winkelwagentje (moderator)
Goede keuze. Het begint toch te kriebelen met al die Persona 5 buzz van afgelopen week

Het maakt weinig uit met welke game je begint. De verschillen op technisch vlak zijn niet zo groot. De games kwamen ook kort na elkaar uit, dus je zult de 'stap terug' van P4 naar P3 niet echt merken. Zeker op de PS2 niet. De PSP versie van Persona 3 heeft volgens mij geen anime cutscenes. Maar verder doet ook die versie niet echt onder. Wat de storyline betreft maakt het ook niet uit. Games staan volledig los van elkaar, en voorkennis is niet echt nodig. Mocht je een Vita hebben dan is P4 Golden overigens een dikke aanrader.

avatar van kiriyama
Ik heb geen Vita, speel al tijden geen games meer op een handheld. Geef mij maar een lekker groot scherm.

Heb even wat gelezen over beide games en denk dat ik inderdaad gewoon met deze begin. Deel 3 lijkt me wat stroef en volgens veel mensen moet je daarin ook veel meer grinden, daar heb ik tegenwoordig niet meer zoveel trek in. Ook spreekt de sfeer me hier meer aan. Deel 3 zet ik dus voorlopig maar in de ijskast. Bedankt voor de info.

En laat dan straks deel 5 maar komen, die trailer ziet er echt fantastisch uit!

Deel 3 idd wat stroever (je bestuurt maar een char tijdens de battles), 4 een stuk soepeler en sneller. Daarom wel lastig om naar 3 terug te keren na 4 gegamed te hebben. Maar toch, hoewel ik 4 een betere game vind, zijn sfeer en chars wel vetter in 3, een stuk donkerder...

Have phun in Inaba, kiriyama-kun !

Ik heb trouwens een raar probleem met P4, hoop dat jullie me over mijn initiele "vrees" kunnen helpen.
Heel aan het begin als de eerste studente ontvoerd wordt en je tijd hebt tot het start met regenen/mist(?) om haar te redden. Het probleem dat ik heb is het volgende: ben ik al direct sterk genoeg om de opdracht te voltooien (ik leek redelijk wat voortgang te maken in de dungeon, maar ben tussenin teruggekeerd naar de gewone wereld) of moet ik eerst een aantal dagen activiteiten voeren in de school-wereld om sterker te worden? En wordt je op tijd gertriggerd voor het te laat is?

avatar van kiriyama
Squall Lionheart schreef:

Have phun in Inaba, kiriyama-kun !

Ben twee dagen terug toch maar begonnen met P3, want was inderdaad bang dat ik die anders nooit meer zou spelen. Heb er pas een uur of 4 - 5 opzitten, maar heb er toch erg veel plezier in. Wel moet ik er nog erg aan wennen en heb ik volgens mij ook al wat dagen 'verspild,' dus alles voor de volle honderd procent gaan zal al wel niet meer kunnen. Verder niet erg, maar dit is wel een ander type (J)RPG dan ik gewend ben.

Paar jaar terug heb ik zo'n 40 afleveringen gezien van de Endurance Run van Giant Bomb van P4. Die spreekt me qua sfeer en design wat meer aan, dus ik zie mijn huidige playthrough maar als een goede oefening voor dit deel.

^O^ Goede keus! Veel plezier in Iwatodai in dat geval!

Cast all fears aside! Je hebt altijd meer dan genoeg tijd om de dungeons te clearen en als het de laatste dag is krijg je een waarschuwing. Meestal heb je 'm al gecleared voor die tijd. Kan natuurlijk nooit kwaad om wat nachtjes te grinden voor pieken en personae en wat extra items te kopen voor de zekerheid. Levels maakt niet zoveel uit, meeste is een kwestie van de juiste weakness vinden.

Bij P3 moest je het een stuk meer timen wat dat betreft...

O, dank je voor je antwoord, raar genoeg prefereer ik blijkbaar wat meer lineaire types van RPG's. Moet er nog in geraken.

Ja, zeker wennen dit systeem, maar de game komt meer pressing over dan nodig is .

avatar van Nax1988
Voor de mensen die hem willen hebben op PS Vita: Hij is nu 20 euro op PSN. Aanbieding duurt geloof ik tot 3 Maart. Heb hem gelijk gekocht, zat al een tijd te denken om deze te halen. Heb net het de eerste 2 uurtjes achter de rug, dus ik kan nog niet echt een mening geven. Dit is mijn eerste JRPG en ik moet zeggen dat het me heel erg aanspreekt. De manier van spelen vind ik leuk, je bent niet continue aan het vechten, het is ook een hoop verhaal en dialoog. De setting doet me een klein beetje denken aan shenmue, een japans dorp. Ik ga hier zeker een beoordeling aan geven, maar dat is nu nog te vroeg.