Uncharted 2: Among Thieves (2009)

PlayStation 3 / PlayStation 4
single player / online (verschilt per platform)

Ontwikkeld door Naughty Dog
Uitgegeven door Sony

Nathan Drake is terug. Dit keer volgt hij de sporen van de 13e eeuwse ontdekkingsreiziger Marco Polo, en de schepen die hij verloor op de terugreis naar Italië. Hij wordt hier in bijgestaan door Chloe Frazer. Nathan is uitgerust met een ruim arsenaal aan wapens en vechttechnieken om de vele vijanden die op zijn pad wachten, te verslaan. Naast de uitgebreide singleplayer-modus is het verhaal van Uncharted 2: Among Thieves ook met zijn tweeën door te spelen, terwijl spelers het in de verschillende multiplayermodi met zijn tienen tegen elkaar op kunnen nemen.

avatar van rpger
[Review]

Er zijn games die vernieuwing brengen in een genre, die volledig nieuwe genres doen ontstaan, of boldly go where no game has gone before. De resultaten zijn dan vaak gemixt van leuk geprobeerd (Mirror's Edge) tot meesterlijk (Valkyria Chronicles). Maar het resultaat is vaak slechte verkopen en een beperkte doelgroep.

Uncharted 2 is niet zo'n spel.

U2 windt er geen doekjes om heen, het is een game voor een grote doelgroep, een game voor een nieuwe generatie gamers die elke seconde op het puntje van hun stoel willen zitten. Het is een non-stop rollercoasterride waarin held Nathan Drake vervalt van het één in het ander.

Production values zijn top notch. Uitstekende animaties, voiceacting, scenery, het is allemaal zeer gelikt. Sinds Mafia heb ik geen aktie game meer gezien waarbij het (zij het flinterdunne) verhaal met zoveel klasse werd verteld. Maar hierin schuilt ook het probleem van U2. Het spel is net een film, de vraag is of we dat wel willen in een game. Het meerendeel van de single player is letterlijk en figuurlijk een trein waar de gamer zich op bevind, je kan er niet af, het is extreem linear, lopend op een zeer nauw vooraf bepaald pad naar de volgende cutscene en vuurgevecht.

De klim en klauter scenes en zgn. puzzels die de gamer het gevoel van tijdelijke rust en broodnodige variatie zouden moeten geven zijn zo simpel en niet uitdagend dat ze eerder dienen als middel om de omgevingen te laten zien waar de developers zo hard aan gewerkt hebben. Ze staan in schril contrast met de hersenkrakers en pijnlijke valpartijen uit Tombraider en Indiana Jones and the Emperor's Tomb. Ook hier heeft men geen enkel risico genomen, niet te moeilijk maken die handel.

De combat is wat gevarieerder dan in deel 1, er zitten wat stealth elementen in en een vuistgevecht aangaan betekend nu geen instant death meer. Echter dit gaat wat ten koste aan de AI, vijanden laten zich veel makkelijker in de kraag vatten en doen soms vreemde dingen. Desalnietemin blijven de shootouts het sterkste element van de game, en gelukkig worden de boeien van de gamer tegen het einde afgeworpen en krijgen we wat grotere velden te zien waarin vijanden uit alle hoeken lijken te komen.

Maar het blijft een zeer lineare en grotendeels "forgetable" ervaring.

En toen was er Multiplayer.

Daar U2 mij dus wat teleurstelde in de SP, verraste ze mij met de MP. Goed opgezet, duidelijke menus, een leveling systeem, upgrades en een fantastische en uitdagende co-op mode. Het maakt het spel zijn geld uiteindelijk meer dan waard. 4* voor de SP, 4.5 voor de MP*.

Vorige week dan uitgespeeld, volgens mij iets meer dan twaalf uur over gedaan verspreid over drie weken.

Het verhaal stelt niet al te veel voor, Nathan is weer eens op jacht naar een schat. Maar het draait bij deze game dan vooral ook om de actie en die actie is echt geweldig. Volop vijanden, schieten en geweld. Soms moet je er echt even van bijkomen zeg, dat zit ook in de game verwerkt. In zulke uithijgmomenten zien je Nathan die er doorheen zit en even flink aan het bijkomen is. Wat bijdraagt aan het realisme van de game.

Aan de gameplay is dit keer stealth toegevoegd, wat betekent dat als tegen een muur aanstaat en een vijand komt net om de hoek lopen, je een stealth aanval kunt doen. Uiteraard kun je ook vijanden gewoon van achteren neerhalen.
Voor de rest is het dezelfde actie, zoals je van het eerste deel gewend bent.
De puzzels hadden naar mijn mening wel wat moeilijker gemaakt kunnen worden. Kom je in een indrukwekkende grote tombe, hoef je alleen maar wat schakelaars over te halen, wat te klauteren en springen and that's it.

Op de graphics heb ik niks aan te merken, ziet er echt top uit. Alleen vond ik Helena er nogal plastic achtig uitzien.

Muziek is ook top, de score lijkt zo uit een film te komen en de voice acting is echt subliem.

En dan is er nog de multiplayer waar je je uren mee kunt vermaken.
Je hebt onder andere de keuze uit: Dead Match, Plunder en Co-Op.
Vooral met het laatste heb ik me veel vermaakt.
Met het geld dat je uit de multiplayer verdiend kun je weer skins, boosters (perks) en dergelijke kopen om het on-line nog leuker te maken.

Eindstand wil je een game die wegspeelt als een film met een uitstekende multiplayer waar je wel wat weken mee zoet bent? Dan is Uncharted 2 de game voor jou.
4, 5 Sterren van mij.

avatar van jellecomicgek72
Review

Heb nu al héél wat uren in het verhaal zitten en dit is voor mij toch wel één van de beste games van dit jaar. Dit komt mede gewoon omdat ik het verhaal gewoon zo intressant, boeiend en meeslepend vind. Je hebt gewoon het third-person shooter gedeelte en het combat gedeelte en beide dingen werken gewoon heel goed. Als je dicht bij een gast komt kun je als het ware een soort van finishing move doen waarbij je een gast keihard tegen de grond aan slaat. Het puzzelgedeelte is ook erg goed maar ik heb soms wel de indruk dat sommige puzzels gewoon echt té makkelijk zijn. Meestal is het een beetje zovan: Schiet daarop dan gaat er een hendel omhoog en klim naar boven toe om een deur te openen. En je hebt nog meer van dit soort simpele puzzeltjes. Maar dat vind ik niet erg want dat maakt het eigenlijk juist beter omdat je dan sneller verder kan met het verhaal. Ook het klimmen op gebouwen werkt goed. Geen moeilijk gedoe maar binnen een paar tellen klim je overal zo op.

Wat ik dan wel raar vind is (dat is zowel in singleplayer als multiplayer) is dat je soms een gast helemaal verot knalt, je schiet je hele magazijn op hem leeg en hij is nog niet dood )

Je hebt in de Game opzich niet zoveel vrijheid want eigenlijk speel je gewoon de route die voor je is uitgespeeld. Dat vond ik dan wel weer jammer want de wereld van Uncharted is gewoon zó mooi. Ook als ik bijvoorbeeld in een grot sta en ik kijk en me heen dan denk ik toch echt fucking wauw wat is dit toch mooi! Als je bijvoorbeeld in de natuur loopt en je kijkt om je heen lijkt het net echt, alsof je erzelf in loopt. Nathan Drake vind ik ook echt een héél tof personage om mee te spelen. Ik heb niet vaak dat ik een gamepersonage echt heel tof vind in een game. (bijvoorbeeld bij Modern Warfare 2 krijg je niet echt een band met iemand) in Uncharted 2 krijg ik dat wel. Want jij bent Nathan Drake, jij zit in die game. Dat vind ik echt heel vet gedaan. Wat me trouwens opviel is dat toen ik de game opstarte dat ie op Nederlands stond (dus nederlandse voice-acting) normaal heb ik daar bij de meeste games echt een hekel aan maar hier sprong die taal opzich wel goed uit de verf. Maar ik speelde hem toch liever op engels

Wat ook echt een hele leuke toevoeging aan de game is is de online multiplayer. Zowel ik boven al aangaf zitten er wel iets in waarvan ik dacht: hmm.. dat vind ik dan niet zo tof maar verder is het echt heerlijk om te spelen. Wat dan wel weer jammer is is dat er echt ontzettend weinig maps in de multiplayer zitten maar goed daar kunnen nog wel mappacks voor komen. Dit is voor mij de game van 2009!

avatar van Maiky
Wat ik overigens ook nog wil zeggen over de actie, is de totale over-the-top benadering: het kan niet gek genoeg.

Ik zat te wachten tot het moment dat een helikopter met vijf raketten een gigantische boom aan gort schoot, die op de rails zou vallen, de trein laat ontsporen, de wagons op een klein dorpje laat donderen en omdat er een hele hoop explosieven in die trein zaten ontploft de boel, storten hele bergketens in en blijft er een krater ter grootte van Europa over.

Dat is zo'n beeldje het beeld wat ik heb van het spektakel. Zeer vermakelijk overigens. Er schiet me overigens een moment te binnen die misschien wel het grappigst is. Heb je enorm wat spektakel voor je kiezen gekregen, hang je op een gegeven moment aan een houten brug die, toen je hem over wilde steken, natuurlijk naar beneden donderde. Iedere plank die je vervolgens vast grijpt om omhoog te klimmen, zorgt er natuurlijk ook voor dat hele stukken brug naar beneden dreigen te vallen. Hoe groot was mijn verbazing dan ook toen ik een plank vastgreep, en dat die vervolgens maar een heel klein beetje kraakte en naar beneden ging hangen. Ik weet niet hoe ik dat moet omschrijven; misschien als een vorm van sarcasme of een teken dat Naughty Dog het spel niet te serieus neemt. Fantastisch moment. Nee, ik weet het: het is een bevestiging dat ze werkelijk alles uit een situatie kunnen halen!

avatar van Nand
Fantastisch hoeveel aandacht er in het verhaal, de personages en de stemmen werd gestoken. Niet alleen dat maar ook de gameplay is enorm verbeterd. Het is interessant om tegen de verschillende soorten vijanden te vechten en ze voelen niet meer als sponzen die een hele magazijn aan kogels kunnen verteren.

De Multiplayer is een sterk punt bij UC2 en dat verbaasde me eerlijk gezegd. Ik verwachtte een ''tacked on'' multiplayertje van niets maar het werd een verslavende ervaring. Vooral de survival mode (dat eigenlijk gewoon GOW2 horde mode is) is ongelooflijk leuk omdat je je zo goed kunt rondbewegen in de verschillende maps. Iedere map heeft ook verschillende niveaus en delen die meer of minder goed verdedigbaar zijn. Teamwork is van groots belang en zelfs met mensen die ik totaal niet kende heb ik dolle pret gehad.

Sterke game van Naughty dogg. Ik hoop dat ze de trend verderzetten of misschien een nieuw personage introduceren in hun volgende game.

4.5*

avatar van Awake78
Gister uitgespeeld en dit spel heeft me tot op de laatste minuut doen verbazen. Na deel 1 had ik aanvankelijk weinig zin meer in dit deel, maar vooruit...alle positieve verhalen op GM ten spijt heb ik deze verslavende game toch te lang laten liggen. Maar nu dus eindelijk met eigen ogen aanschouwd waarom hele volksstammen zo weglopen met dit spel.

Paar positieve punten: de geprogrammeerde stunts. Zoals bijvoorbeeld het level in die rijdende trein (die afsluit met een heel vervelende eindbaas, dat wel), de sequence met de tank (chapter 21 geloof ik) en de megapuzzels (2 stuks). Alledrie goede voorbeelden van hoe ontwikkelaar Naughty Dog gegroeid is ten opzichte van het eerste deel.

Ook de afwisseling van snelle en rustige gameplay en locaties zijn hier perfect gedoseerd, waar je in deel 1 nog wel eens moe werd van wéér een blik huurlingen dat werd opengetrokken, om maar te zwijgen van die irritante 'wezens' zo tegen het eind van het spel.

Ook wordt er prachtig met verschillende kleuren(-filters) gewerkt; ieder gebied heeft zijn eigen look. Vond vooral de kleuren in de Tibetaanse steden/dorpen mooi, minder vond ik de ijsgebieden.

De puzzels waren gelukkig ook weer aanwezig, zij het met een zuinig aantal, maar degene die erin verwerkt zaten waren (na Metroid Prime uiteraard ) een van de mooiste omgevingsgerelateerde puzzels die ik ooit heb mogen waarnemen in een game. Vergezeld met fantastische sfeerverhogende muziek en geluiden.....ja hulde! Zoals al eerder heb ik het hier over de puzzel in chap 9 en later komt er nog een in een ijsgebied, welke je samen met je Tibetaanse maatje moet doorspelen.

Op bepaalde momenten is de game een beetje 'trial & error' en je gaat vaker dood dan je lief is, maar voor degene die het overleefd en doorzet staat een mooie beloning te wachten.

Dit spel heeft veel meer positieve (zie boven) dan negatieve punten (besturing soms wat rommelig, vooral in kleine ruimtes en ik vond de dieptes in puzzels soms wat onoverzichtelijk), dus daarom kan ik niet anders dan toch een hoge score te geven voor dit unieke spel.

Typisch zo'n spel voor mij waarmee ik moeite heb om hem op te zetten, maar als ik eenmaal bezig ben niet meer kan stoppen

Uncharted 2: Among Thieves is een geweldig spel geworden, dat op geen enkel vlak wist teleur te stellen. Nathan Drake zijn avontuur is een grootse achtbaanrit, die je ongetwijfeld niet weet los te laten gedurende zijn 10 uur durende singleplayer. Maar er is meer, hoor. Naughty Dog heeft zijn voorgaande titel zo weten voorbij te streven dat het eerste deel nog niet eens meer in de buurt komt van zijn nieuwkomer. Uncharted: Drake’s Fortune was eerder een ruwe diamant, wanneer je het gaat beginnen vergelijken met Uncharted 2: Among Thieves. Want ja, dit is een spel van een nòg hoger kaliber.

Waar Uncharted: Drake’s Fortune hier en daar nog verbeteringen kon gebruiken, zijn deze bijna allemaal van de kaart geveegd in deel twee. De gameplay is verfijnder, het verhaal is volwassener en naar het einde toe zelfs best complex te noemen. De personages die in je reis betrokken raken zijn allemaal voorzien van hun eigen persoonlijkheid en die doen ook Nathan’s vele keuzes beïnvloeden gedurende het hele spel. Zo krijg je dus ook enkele personages ter beschikking die mee de vijand te grazen durven nemen. Maar ze helpen je ook met het bereiken van hogere oppervlaktes d.m.v. trapladders, kisten, enz. Het gezelschap dat je dus komt te vergezellen komt dus meer dan goed van pas, zeker wanneer het je het te warm onder de voeten wordt. De AI is namelijk zo slecht nog niet, zowel van vriend als vijand niet. Het is zelfs zo wanneer je vijanden hun schuilplaats hebt vernietigd dat vijanden onmiddellijk achter hun stukgeschoten schuilplaats vandaan gaan en zich op een andere schuilplaats gaan begeven. Qua vuurgevechten krijg je ook verschillende wapens ter beschikking. De meeste zal je echter wel nog herkennen als je het eerste deel al eens een keertje gespeeld hebt. Er zijn gelukkig ook enkele leuke nieuwkomers aan je nogal ruime wapenarsenaal toegevoegd. Let wel: je kan maar twee wapens bijhouden, tesamen met maximaal zo’n viertal granaten. Denk nu wel niet dat dit spel een doodgewone third-person shooter is, want dat is het namelijk niet. De singleplayer heeft talloze hyperspannende momenten, waarvan je nauwelijks bent bijgekomen of je volgende adrenaline-rit staat je al steevast op te wachten voordat je het pas goed en wel doorhebt. De ene keer krijg je een zwaar oorlogsvoertuig achter je, de andere keer zitten ze je op de hielen met jeeps en trucks terwijl je partner het stuur moet overnemen om Nathan zijn zinnetje te laten doen op de laadbakken van de trucks en zo alle vijanden te kunnen laten neermaaien. Dit spel bevat tonnen actie, waarvan je keer op keer versteld zal staan. Nu zie je eigenlijk nog maar pas waartoe het zwarte pareltje van Sony wel toe in staat is.

De grafische pracht en praal van Uncharted 2: Among Thieves is ongezien. Het is zonder enige twijfel een prachtspel geworden, dat vol zit van de oh zo vele details. De sneeuwvlaktes zijn hier trouwens het best weergegeven. Het is zelfs zo wanneer Nathan zich voortbeweegt dat de sneeuw nog aan zijn schoenen blijft kleven. In de jungle vertoeven blijft ook leuk, met de vele tropische gewassen en kleurrijke vogels. Maar het is natuurlijk allemaal niet zo nieuw meer als je Uncharted: Drake’s Fortune al eens gespeeld hebt. Maar toch, het ziet er allemaal zeer goed uit. Een lust voor het oog, dat zeker. Nee, wat zeg ik eigenlijk? Een ware mijlpaal in de gamegeschiedenis. Dat lijkt er al wat meer op, of niet? Naughty Dog presteert het opnieuw, en laat de concurrentie zonder enige medelij mijlenver achter zich.

Over het verhaal dan. Het verhaal is er in mijn ogen vooral volwassener op geworden. De meerdere personages zijn geen slecht iets, zeker niet als je het in dit opzicht bekijkt van Uncharted 2: Among Thieves. Het verhaal wordt bijzonder sterk naar voren gebracht en dat heeft zo zijn bijzonder grote voordelen. Eén belangrijk punt daarvan is toch wel dat je meeleeft met Nathan en de personages die zich rondom hem begeven. Het is zelfs zo dat de emoties van de personages nergens zo sterk zijn neergezet als hier. In de vele tussenfilmpjes is dat vooral te merken, maar ook in-game. Wanneer Nathan onder vuur ligt zie je enige argwaan in zijn ogen en wil er zodanig voor gaan om alles toch tot een goed eind proberen te brengen. Het verhaal neemt zich dan ook geen lap voor de mond wanneer het op enkele welgemikte grappen aankomt. De ene misschien wat grappiger dan de andere, maar dan nog, hè. Dit is de welgesmaakte humor die menig gamer ongetwijfeld wel zal weten te bekoren.

Uncharted 2: Among Thieves zijn soundtrack zit trouwens weer tot de nok gevuld met allerlei leuke tracks. Het past allemaal bijzonder goed bij de vele hoofdstukken die het spel rijk is. Hetzelfde geldt wanneer de dreiging op komst is. Zo heb je ook het gevoel dat je op eender welk moment zo goed als dood kan gaan en beter maar eens bij Drake’s begrafenisondernemer eventjes snel een belletje kan laten rinkelen. Erg sterk gedaan, zou ik zo zeggen.

Eén en al lof, zo blijkt? En ja, daar lijkt het wel op. Uncharted 2: Among Thieves doet wat het moet doen: de speler laten meeslepen in de makers hun creatie die met het oog voor detail en met boordevol liefde voor de speler gemaakt geweest is.

ik vind uncharted 2 een van de beste spellen die ik ooit gespeeld heb.

het spel trekt je vanaf het begin al mee een verhaal in, waarvan je geen idee hebt wat eraan vooraf is gegaan. op een gegeven moment ga je terug in de tijd en zodoende kom je jezelf op een bepaald moment tegen op het punt waar je begon.

goede verhaallijn, mooi grafisch uitgewerkt, mooie muziek, inclusief de nodige humor... prachtspel!

p.s. dikke lol om de nederlandse stemmen btw, na 5 minuten al naar engels geswitched.

avatar van dave
Tijdens de trippy aftiteling pen ik maar eventjes mijn ervaring neer. Nou, het mag gezegd worden, het was een dolle rit. Na iets meer dan elf uur is het avontuur afgelopen en terugblikken doe ik al startend met de positieve puntjes.

De aanvang was alvast zeer filmisch. De zogenaamde 'terugspoeltechniek' is welbekend in filmland, maar mag nu ook op geslaagde wijze deel uitmaken van Uncharted 2. Mij maakt het niet zoveel uit dat ze hier een techniek gebruikten die vrij algemeen is de dag van vandaag. Wat belangrijk is, is het feit dat het in de game thuis hoort. Vanaf de eerste minuut zit de spanning er namelijk al meteen in. Je bent vijf seconden bezig en al volop vechtend voor je leven.

Daarnaast zijn de graphics in mijn ogen een eigen boek waard, ook al zal daar slechts één enkel woord in staan: adembenemend. Van begin tot eind zat ik met open mond te kijken naar mijn bescheiden HD Ready scherm, en stopte ik zelfs meermaals een seconde of twintig, om het schitterende landschap en de fenomenale omgevingen aan te gapen. Ook de personages zagen er realistischer dan ooit tevoren uit. Van hun natte kleren tot aan hun ploeterende bewegingen doorheen sneeuw, alles zag er haast beangstigend levensecht uit.

Doorheen het spel valt op hoe mooi alles in beeld is gebracht en hoe verschillende originele camerastandpunten de omgevingen extra in de verf zetten. Dit beperkt zich niet enkel tot de tussenfilmpjes, maar ook tijdens de gameplay zal de camera regelmatig van positie veranderen om zo de spanning nog wat op te voeren.

Het verhaal bleef zeker en vast boeien, al was het reis-rond-de-wereld-maar-blik-op-één-voorwerp concept niets nieuw. Bevorderlijk was natuurlijk het kiezen van interessante omgevingen en aansluitend het aan sneltempo veranderen van locatie. De slechterik lijkt weggelopen uit een Bond-film, en toegegeven, echt opzienbarende verhaalwendingen ga je verder niet tegenkomen. Het einde was wel verrassend, doch tijdens het spelen is één en ander vrij voorspelbaar. Enfin, het feit is dat er een heel aantal losstaande zaken wel verrassend waren (die springende bergmonsters), maar het algemene verhaal, de rode draad als het ware, bleek tamelijk afgezaagd. Desniettemin zonder meer boeiend.

Of het volgende een positief of een negatief punt is weet ik nog niet zeker. Ik vond het in ieder geval een zeer moeilijk spel, waarbij trial and error een sleutelrol speelde. Ik heb het op 'normal' uitgespeeld en heb me op bepaalde momenten doodgeërgerd. Dit geldt natuurlijk strikt persoonlijk, omdat jij dit misschien een eitje vond. Ik zat soms echt te vloeken dat het geen naam had. Mijn huisgenoot kwam zonder gekheid plots mijn kamer binnen en vroeg of ik alsjeblieft wat stiller kon zijn en in ieder geval zou kunnen stoppen met het beledigen van God en alles wat Hem lief is. Nu, wellicht zou je dit spel dan kunnen omschrijven als een 'uitdaging', maar ik ervoer het van tijd tot tijd als een onuitputtelijke bron van ergernis, die er meer dan waarschijnlijk voor heeft gezorgd dat ik na m'n dood de hel in flikker. Gelukkig gold dit niet voor het hele spel, dat zou ik niet overleefd hebben. Het grootste deel van de tijd is dit een uiterst amusant en vloeiend spel, wat doorgaans resulteerde in een vreedzame glimlach op mijn gelaat. De ergernis woog niet op tegen het plezier en dat is wat telt.

Het beste voorbeeld dat ik kan geven om voorgaande alinea te staven is het trein-level. Even opmerken dat dit waarschijnlijk de langste trein ooit gemaakt is en dat hij ruw geschat twee keer langer moet zijn dan de Chinese muur. Wel, er zijn weinig momenten die er indrukwekkender uitzien dan dit. Je ziet de omgeving langzaam veranderen, je wordt constant gehinderd door obstakels die van alle kanten lijken te komen en de moeilijkheidgraad ligt, zeker voor mij, ontzettend hoog. Het aantal keer dat ik dood ben gegaan op die trein vormt makkelijk de helft van mijn totaal aantal sterftes. Frustratie ten top, maar tegelijk een ongezien mooi level.

Verder is de A.I. écht indrukwekkend. Vijanden denken strategisch en lopen niet zomaar als kippen zonder kop op je af. Ze duiken weg als je je geweer bovenhaalt, veranderen van positie tijdens gevechten en proberen je door middel van granaten uit je camp-positie te halen. De diversiteit tussen vijanden kon wel beter. Je gaat bijvoorbeeld veel mannetjes met grijze vesten tegenkomen, of zwaardbepantserde klootzakken met shotguns. Akkoord, het zijn nu eenmaal 'de mannetjes van Lazarevic', maar toch viel op dat je vaak op hetzelfde aan het knallen was. Of je doelwit mistte. (Had een treffer ratio van 45% ) Tot slot is het wapenaanbod zeker de moeite waard en kom je op je weg een paar prettige dingetjes tegen. Altijd leuk om iemand met een RPG-7 om het hoekje te helpen.

Tot slot zijn de extras zeker de moeite waard. Door op trofeeën te jagen verdien je geld en kan je zo allerlei zaken uitkopen. Deze omvatten Artwork, wapens, making-of filmpjes en meer.

Negatieve punten kan ik niet meer uitdelen, of het moet al als muggenziften bestempeld worden. Op het einde had ik één game freeze, waardoor ik de ps3 opnieuw moest opstarten, maar dat mocht de pret niet drukken.

Uiteindelijk kijk ik met weemoed terug op mijn weekendje Uncharted 2. Het is een spel dat ik ontzettend graag heb gespeeld en ondanks de sporadische frustratie een absolute topper vind. Iedereen met een ps3 kan dit maar beter gespeeld hebben of anders kan je de console maar meteen in zijn 'gezicht' spuwen. Ultieme mix tussen TPS, puzzelen en klauteren.

Binnen een paar weken volgt misschien nog een klein tekstje over de Multiplayer, omdat dat voorlopig nog onontgonnen gebied is. Ik kijk er in ieder geval naar uit.

4,50

avatar van 3bdelilah
Zojuist uitgespeeld en een erg toffe game, goede mix van actie en humor. Moet bekennen dat ik deel 1 nog niet heb gespeeld.. , Gelukkig schijnen de drie delen geen directe sequels te zijn, dus dat komt dan wel goed uit. Wellicht dat ik dan deel 1 binnenkort speel, maar ik denk dat ik eerst deel 3 ga spelen.

Twijfel tussen 4.5* en 5*, eerst deel 3 (en 1) spelen en dan kan ik de series als geheel becijferen.

avatar van Alfred Mok
Recensie, Uncharted 2: Among Thieves.

Ik mag mezelf een oud speler noemen maar ik blijf toch nog jong door het spelen van dit soort spelletjes. Mijn zoon is er ook nog steeds fan van en laat dan wel eens een spel achter zoals deze. Toch kan ik dan niet de verleiding weerstaan en moet ik dan toch even spelen. En dat "even" wordt dan toch weer een kleine verslaving.

Naar mijn mening is dit spel geweldig vanwege het feit dat het zoveel te bieden heeft. Het klimmen, de puzzels en de mooie omgeving waarin je je constant bevindt. Ik heb zelden een spel gespeeld waar ik zo in mee werd getrokken als deze. Natuurlijk ben je op het moment zelf erg onder de indruk, dat kan je een beetje vergelijken met films. Zodra je de bioscoop uitloopt na een film ben je helemaal onder de indruk maar wanneer je er beter over gaat nadenken was de film niet zo goed dan je eerst eigenlijk dacht.

Ook Uncharted heeft een beetje dat probleem. Ik vond dit spel uiteindelijk zeker de moeite waard maar het kan niet tippen aan spellen zoals Deus Ex, Half Life of Grim Fandango. Het verhaal was goed maar er was gewoon iets waardoor het op een gegeven moment iets minder interessant werd. Het kan aan de leeftijd liggen maar ik ben bang van niet. Ik zag dat het spel een ontzettend hoog gemiddelde had op deze site en dat vind ik dan ook meer dan verdiend. Toch blijf ik van mening dat het spel net geen 5* waard is. Ik hou het op een keurige 4* en bedank Naughty Dog voor een leuke game-ervaring erbij!

avatar van Yestsida
Beste Uncharted tot nu toe!

Zoals ik bij deel 1 al aanhaalde heb ik Among Thieves ook pas vrij laat gekocht, net voor deel 3 uitkwam.
Grafisch was het nog steeds een prachtige game!

In alles een verbetering tegen over Drake's Fortune... grafisch, het verhaal, dialogen, gameplay elementen die getweaked zijn, omgevingen en vijanden.

Levels zoals de treinrit en de sneeuwgebieden zullen me nog lang bij blijven. Pure en visueel prachtige entertainment! Die sneeuwmonsters waren echt vet!

Volkomen terecht dat dit deel zo hoog staat in de top 250!

Een heel pak beter dan Uncharted 1! Op alle vlakken is Uncharted 2 een verbetering ten opzichte van het eerste.

Pluspunten:
- Grafisch ziet het uitstekend uit, dit moet in 2009 zowat het mooist uitziende spel zijn geweest op de ps3 neem ik aan.
- Er is eindelijk een goede balans tussen actie en puzzelen en het platformen is deze keer iets minder frustrerend.
- Voice acting is heel goed.
- De controls werken al wat beter, al blijft dat plakken tegen de muurtjes vaak nog wat lastig doen. Dit blijft serieus onderdoen tegenover andere AAA titels.
- Eindelijk wat meer verschil tussen de wapens.
- Enorme verscheidenheid aan omgevingen en settings.
- Veel leuke omgevingen die een actieve rol spelen in de confrontaties ( de treinrit bv ) die zo voor variatie zorgen binnen de op zich nogal monotone gameplay. Dit gaf de game een enorm actiefilm gevoel mee.
- Paar sandbox situaties waar je via stealth toch een beetje kon kiezen hoe je de slechteriken zou aanpakken. Dat heeft Tomb Raider 2013 veel beter aangepakt.
- Geen eindeloze waves van vijanden die uit het niets lijken te komen.
- Geen QTE's tijdens cutscenes meer.

Echter ook nog heel wat zwakke plekken:
- De schietlevels zijn nog steeds de zwakke plek van dit spel. Beetje kijk-schiet-terugtrekken en dat x100 en je hebt weer een confrontatie achter de rug. Omdat je zelf zo onsterfelijk bent (autohealing enzo) was het ook nooit spannend.
- De manier waarop de personages stappen komt helemaal niet overeen met de snelheid waarmee ze voortbewegen. Ze lijken de hele tijd over de grond te schaatsen.
- Het museum aan het begin. Sowieso is het nogal absurd dat je hier plots niet voor wapens opteert (hoeveel man knal je uiteindelijk niet af?), en daarnaast kan je helemaal niets verkennen. Integendeel, van zodra ik even begon rond te kijken begon de NPC me al te vertellen wat ik moest doen. Liep ik toch nog even door, kwam ik plots in een ruimte waaruit ik niet meer uitgeraak. Zucht, opnieuw het spel inladen vanaf vorige savepunt.
- Paar keer dat je uit een cutscene komt, een trapje moet aflopen (niets van relic te vinden, niets van wapens op te rapen) en vanonder aan de trap nieuwe cutscene. Ok, ben je dan nog wel een game aan het spelen?
- Spel liep ook een paar keer vast. Vooral bij het laden van cutscenes bleef het scherm soms zwart.

Als de positieve lijn wordt doorgezet hoop ik dat Uncharted 3 mij helemaal kan bekoren.

avatar van Eliandjiee
Zoals verwacht, nog een klasse beter dan het eerste deel en dus de perfecte score!

Het eerste deel voelde aan als een puur en standaard avonturieren verhaal over een schat op een eiland. Daar speelde de gehele game zich ook zo ongeveer af. In deze game voelt het verhaal beter en meer geïntegreerd in een wereld die er toe doet, daardoor boeit het verhaal meer en zit je nóg meer in de game. Ook is de opbouw complexer en sterker.

Dit komt mede door de verscheidenheid aan prachtige omgevingen die de game aandoet. Van prachtige regenwouden in Borneo naar ijzige bergen in Nepal. De game heeft echt een paar momenten waarin ik eens goed de tijd nam om mij heen te kijken en gewoon te genieten van de prachtige plaatjes, dit heb ik zelden in een game; subliem gedaan!

De gameplay is ook verbeterd, er is een snellere en meer soepele afwisseling tussen het klimmen, puzzelen en het schieten.

Briljante dialogen, humor en sterke personages zijn ook weer allemaal aanwezig. Ook de soundtrack en muziek is in dit deel meer aanwezig, van toegevoegde waarde en bij vlagen prachtig!

De game bied een aantal momenten die ik me nog lang zal herinneren. Die treinstukjes, manmanman! En de daken van een Nepal in burgeroorlog en haar ijzige bergen; WAUW.

Een boeiend(er) en sterk(er) verhaal, variërende en prachtige locaties, verbeterde gameplay en een aantal memorabele momenten. Zo hoort een action/adventure game te zijn!

Fonzzz002 (crew)
Naughty Dog zocht naar een nieuwe IP en hun antwoord was Uncharted. Het eerste deel, Drake’s Fortune, was goed ontvangen en het heeft Naughty Dog aangezet om Jack & Daxter te laten vallen en zich volledig te focussen op een vervolg. Twee jaar laten kwamen ze met Among Thieves.
In Among Thieves volg je Nathan Drake die wederom opzoek is naar een schat waarvoor hij de wereld rondreist. Op zijn pad komt hij in aanmerking met een vijandige sekte, geleid door de massamoordenaar Lazarevic, die ook achter de schat aanzit.

In mijn eerste recensie ga ik in op de gameplay van Uncharted en aangezien ik niet bij ieder deel de gameplay wil herhalen wil ik me voor deze recensies focussen op de veranderingen die Uncharted 2 brengt aan de serie. Dat terzijde, Uncharted 2 is één van die vervolgen die letterlijk alles beter doet dan zijn voorganger. Bijvoorbeeld: de game ziet er opmerkelijk mooier uit en er is aanzienlijk meer variatie in de level designs. Het eerste deel speelde zich op één eiland af met veel soortgelijke levels, maar in deel 2 reis je de wereld af en ziet iedere plek waar je komt er anders uit dan de ander. De besturing, onlangs dat de gameplay niet is veranderd, werkt soepeler en ik raakte nergens gefrustreerd tijdens de platform secties. Er zijn meer schatten te vinden die beter verstopt zitten dan de schatten in Drake’s Fortune, en het verhaal is spannender en heeft meer humor. Waar bijvoorbeeld in het eerste deel de vijanden niet een sterke indruk achter lieten is in deel 2 de vijand een interessant personage: je leert hem vroeg kennen bouwt langzaam een haat voor hem op. Deze haat maken de confrontaties die je met hem krijgt veel spannender omdat je van hem wilt winnen. In Uncharted 2 is opmerkelijk meer spektakel dan de voorganger: zo beklim je een trein die van een klif hangt, bevecht je een tank en vliegtuigen, storten gebouwen of bruggen in terwijl jij er nog opstaat en vele andere dingen. Al deze levels zijn ondersteund door prachtige muziek die bij het avontuur-thema past en mooie camera-posities die een filmische ervaring creëren. Voor mij komt Uncharted 2 het dichtste bij “de perfecte game” van alle games die ik ooit heb gespeeld, en het behoort zonder twijfel tot één van mijn persoonlijke favorieten games. Het enige wat ik tegen vind vallen in Uncharted 2 is dat de puzzels simpelweg te makkelijk zijn. De puzzels bestaan voornamelijk, net als in de voorganger, uit het roteren of verplaatsen van objecten zodat ze overheen komen met de afbeelding in Drake’s dagboek. De puzzels voelen meer als het opvolgen van instructies dan dat je moet stilstaan & nadenken over de oplossing.

Voor de liefhebber heeft Uncharted voldoende kostuums, wapen cheats of schermaanpassingen die een herspeel-sessie leuk maken om te doen. De grootste uitdaging is de game halen op Crushing mode en hoewel Crushing mode makkelijker is dan in de voorganger zit er voldoende uitdaging om iedere confrontatie spannend te houden.
In Among Thieves hebben ze online-mode geïntroduceerd waarin je verschillende modes kunt spelen zoals death match, king of the hill of co-up levels. Ze zijn verassend leuk om te doen en ik merkte weinig lag of glitches tijdens mijn potjes. Voor als je vrienden hebt die het ook spelen kan online mode een paar tientallen uren aan extra speeltijd erbij creëren.

In het kort: een verbetering in ieder opzicht met uitzondering van de puzzels. Adembenemend mooie werelden, spannend verhaal met veel spektakel, perfecte afwisseling tussen actie en rust, uitdagend maar nergens oneerlijk moeilijk. Het is één van mijn favorieten games en ik kijk uit naar het 4e deel.

Zo, de aftiteling rolt! Deze game is dus een serieuze verbetering tov deel 1. Van alles is er méér en de gameplay is verbeterd. Ook na 11 jaar staat deze game, of in ieder geval het deel dat op de Nathan Drake Collection voor de PS4, nog uitstekend zijn mannetje. Van mij had het wel iets meer puzzelen mogen zijn nog. Het is niet meer zo irritant als deel 1, maar zo nu en dan blijven de vijanden een beetje als een eindeloze horde knalvoer overkomen. Heb de game op normal gespeeld. Dit isvoor mij als niet zo heel goede gamer, maar iemand die ook wel wat meer wil dan alleen door het verhaaltje rennen, meestal de beste moeilijkheidsgraad. Ben benieuwd of de game op hard gewoon nog meer vijanden voorschotelt of dat ze nog meer bullet sponge zijn...Aan de andere kant ben ik nou ook weer niet zo benieuwd dat ik er daarvoor nog een keer doorheen ga lopen

4* voor dit mooie stuk popcornvermaak! Binnenkort me ook maar aan deel 3 wagen

avatar van drezic
Ik ben deze game toch opnieuw gaan spelen vanwege de obades die veel gamers er over afsteken. Ik ben een eind op weg en tot nu toe is het leuk maar gezien de ratings overal echt één van de meest overrated games ooit. Dat lineaire geklauter is af en toe zo vervelend. Überhaupt is de game te lineair en voorspelbaar om briljant te zijn. Daarbij de controls en de camera die soms gewoon niet werken. Leuk, een 8 wellicht maar zeker geen all time favorite.

avatar van TonyTHorror
Enorme stap vooruit t.o.v het eerste deel. Ik blijf het wel een voorspelbare ervaring vinden (zou wel eens een compilatie willen zien van ieder moment dat je iemand op het nippertje opvangt in deze serie... dat zijn er nog al wat), maar zie het niet direct als iets negatiefs. Blockbuster gaming, eigenlijk. In de basis is er weinig veranderd, maar door de extreem snelle technologische ontwikkelingen in gaming destijds is het toch een wereld van verschil. De schaal van alle actie is imponerend, de diversiteit in omgevingen is groter en de gameplay elementen zijn allemaal gefinetuned tot de hoogste standaard van die periode. En toch hou ik er een hele oppervlakkige verstandhouding mee: de personages doen mij 0,0 en dit soort verhalen interesseren mij te weinig. Als shooter-liefhebber wel een serie die ik gespeeld moet hebben en heb goede hoop dat deze stijgende lijn doorgezet kan worden t/m tenminste het vierde deel in de reeks.

avatar van Miss.Blonde
Deel 2 is ook weer heel erg goed! Het uitspelen ging eigenlijk vrij snel.

Deel 1 was eigenlijk net zo goed. Allebei vrij gelijkwaardig aan elkaar. Zelfde sfeer, elementen, mooie beelden van de locaties/landschappen, leuk verhaal, schieten, maar ook puzzelen en klauteren. Al waren er hier en daar wel nieuwe elementen en vond ik dit deel een stuk moeilijker. Had soms echt een tip nodig.

Het zit gewoon zo goed in elkaar qua beleving, alsof je in een film zit. En creatief hoe ze alle paden en puzzels aan elkaar weten te koppelen. Het hoofdstuk met de trein bijvoorbeeld was heel leuk!

Helaas moeten er in dit deel ook weer 'monsterachtige figuren' inzitten. Was ik van die zombies af uit deel 1 krijg je nu een soort bergdieren met hoorns en paarse gedrochten, maar dat was gelukkig een stuk minder akelig.

Op naar deel 3!

Heb na enige jaren gaming hiatus mijn PS3 gekocht weet het nog goed op de dag dat bekend werd dat Antonie Kamerhing er toch maar eens de brui aan had gegeven met een dikke middelvinger naar zijn gezin en een briefje onderaan de trap dat las ‘sorry voor dit, maar fok dat’.

Had deze game toen in een bundel erbij en ook nog GTA 4 meegepakt.

Dat was wel een mooie wederkering ja.

Even een leuke anekdote.

avatar van Manny Calavera
In mijn poging de grote moderne Playstation classics eens te spelen ben ik aanbeland bij Uncharted 2: Among Thieves, die in mijn Nathan Drake Collection zit. Vorig jaar heb ik de allereerste, Drake’s Fortune, al gespeeld en daar heb ik me mee vermaakt maar ook aardig aan geërgerd. Het was een leuk verhaal, maar de gameplay was zo vreselijk eentonig, de hoeveelheid vijanden bizar veel en de setting in de jungle werd echt heel saai na een tijdje. Erg prettig om te constateren dat Naughty Dog dit vermoedelijk ook heeft gedacht, want bijna al mijn minpunten zijn weg.

We volgen opnieuw schattenjager Nathan Drake die een geheim van de legendarische Marco Polo probeert te ontrafelen. Ook zijn bekende namen als Sully en Elena weer terug. Toch wel opvallend dat je best gehecht aan zulke personages kunt raken, ze zijn allemaal goed geschreven. Sowieso is het plot in deze tweede game veel boeiender en grootschaliger en ga je echt heel veel verschillende omgevingen bezoeken waar enorm veel afwisseling in zit. Ik moest even zuchten toen ik vroeg in de game weer in de jungle van Borneo zat, maar hier ben je gelukkig snel weer uit en dan bezoek je nog plekken als Nepal, Tibet en de geheime wereld van Shambhala. Deze reis doorloop je met bezoeken aan tempels, bergen, ijsgrotten of een lange treinrit. En dit alles ziet er visueel ook echt schitterend uit, het is kleurrijk, gedetailleerd, episch groot en met veel meer vrijheid dan in de eerste game waar je echt in krappe levels naar het volgende punt ging.

Ook de gameplay is aangepast. Zo zijn er geen eindeloze waves met vijanden meer, maar ben je gewoon klaar als je een locatie hebt uitgemoord. Het schieten is weinig veranderd, dat is nog steeds vrij lekker om te doen. Het ene wapen heeft meer afwijking dan de andere, daardoor had ik bijna altijd gewoon mijn standaard pistool bij me die ik veel gebruikte omdat je er akelig accuraat mee kan mikken. Maar er is voldoende ander groot geschut om je mee uit te leven. De tegenstand is niet mals en ik ging ook wel vrij vaak dood omdat ze je van alle kanten beschieten en de snipers, lui met raketwerpers, mini-guns of die irritante soldaten met riot shields maakten het me knap lastig. Soms te lastig en dan werd het knap irritant. Er zijn wel levels waarbij ik me echt begon te storen, zoals bij de lange treinrit of het ontwijken van een schietende tank. Maar je snakt wel elke keer naar de volgende indrukwekkende cutscène en dan neem je het maar voor lief. Het verhaal is gewoon zo luchtig en tof dat je snel weer wil zien hoe dit verder gaat. De bad guy stelt niet al te veel voor qua persoonlijkheid, maar is wel lekker bruut. Het eindgevecht vond ik dan ook best verrassend leuk en zijn einde mag je aardig nasty noemen.

Wat ik wel enorm nep vond waren die monsters die je een paar keer lastig vielen. Ik vind het onnodig, Uncharted is natuurlijk een onrealistische achtbaanrit, maar ergens proberen ze wel een realistisch verhaal te brengen en dan zit ik niet zo op monsters te wachten. En ja, uiteindelijk bleken het de bewakers van de geheime wereld te zijn die in pakken je af willen schrikken maar dat sloeg nergens op als je de monsters rond zag springen op grote hoogtes. Gewoon matig bedacht.

Zo in de eerste twee uur vond ik dit geen hele bijzondere game, maar zo na een tijdje gaat Uncharted 2 in de hoogste versnelling en is het een gruwelijke rit waar ik tot het einde van heb genoten. Dit is zoveel beter dan de voorganger en het doet me uitkijken naar deel 3 en 4 die ik nog moet gaan spelen. Dit is zo’n titel die ik altijd al eens wilde spelen, maar dit niet kon zonder Playstation. Het is natuurlijk gewoon een mannelijke Lara Croft, maar ze hebben Nathan Drake en zijn vrienden wel een fijne eigen smoel gegeven. Dat dit na 15 jaar nog steeds staat als een huis mag de game als een groot compliment beschouwen. Een van de betere actie-avonturengames die er bestaat.