Uncharted 2: Among Thieves (2009)
PlayStation 3 / PlayStation 4
Action / Adventure
single player / online (verschilt per platform)
Ontwikkeld door Naughty Dog
Uitgegeven door Sony
Nathan Drake is terug. Dit keer volgt hij de sporen van de 13e eeuwse ontdekkingsreiziger Marco Polo, en de schepen die hij verloor op de terugreis naar Italië. Hij wordt hier in bijgestaan door Chloe Frazer. Nathan is uitgerust met een ruim arsenaal aan wapens en vechttechnieken om de vele vijanden die op zijn pad wachten, te verslaan. Naast de uitgebreide singleplayer-modus is het verhaal van Uncharted 2: Among Thieves ook met zijn tweeën door te spelen, terwijl spelers het in de verschillende multiplayermodi met zijn tienen tegen elkaar op kunnen nemen.
- nummer 6 in de top 250
Trailer
https://www.youtube.com/watch?v=69EBDlnDw2k
Wanneer je deze, als ook andere ingevoegde media op de site wilt zien, dan moet je hier even toestemming voor geven.
Met het tonen hiervan wordt er mogelijk door een andere partij cookies geplaatst en/of wordt je ip-adres geregistreerd, zonder dat GamesMeter hier invloed op heeft. Lees ons privacybeleid voor meer informatie over hoe GamesMeter met je privacy omgaat.
Leuk verhaal lijn, wat er wel toe zet om het spel te blijven spelen.
"Gefrustreerd" lijkt me een harde uitspraak, kan me niet herinneren in dit spel ooit gefrustreerd geraakt te zijn door het camera werk. Soms misschien licht geïrriteerd, maar da's ook al.
voorbeeld:
de eind sprint op die in stortende brug, aan het einde van het spel. Dit zorgde er gewoon voor dat het stuk lastig was, omdat je niet goed kon zien wat er gebeurde. Het voegde niks toe aan de spel ervaren.
Na het uitspelen van de eerste Uncharted kon ik niet wachten om te beginnen aan deel twee. Het eerste deel had zo zijn negatieve punten op gameplay gebied, maar het interessante verhaal en de leuke personages maakte het een geweldige ervaring. Kan Uncharted 2 dit vasthouden of zelfs verbeteren? Het antwoord daarop is ja.
Je stapt wederom in de schoenen van Nathan Drake, die dit keer op zoek is naar de schepen van Marco Polo. Uncharted 2 pakt nog groter uit in het leveren van spanning en actie. De geweldige opening is hier een goed voorbeeld van. Wat het ook bijzonder maakt, is dat het eigenlijk niet echt een opening is, maar een scene die je later in de game tegenkomt. Je wordt na de opening namelijk terug gebracht naar het begin van Drake's reis. Deze reis wordt ondersteunt door een geweldige soundtrack die echt een grote toegevoegde waarde heeft.
In de eerste paar levels maak je kennis met bekende en nieuwe gameplay elementen. Een nieuw gameplay element is stealth. Het voegt naar mijn mening niet veel toe en is eigenlijk alleen in de eerste levels logisch. Later in de game voegt stealth niet veel meer toe. Dit komt aan de ene kant doordat het stealth element niet goed is uitgewerkt en het is in 9 van de 10 situaties veel handiger om gewoon iedereen neer te schieten.
De bekende gameplay elementen zijn in dit deel verbeterd. Een irritatie punt wat ik had in het eerste deel was het feit dat het vierkantje zowel de rol,cover en laten vallen bevat. Nu is dat in deel 2 ook het geval, maar is het een stuk beter uitgewerkt. Zo hoef je niet meer bang te zijn om van een rand af te rollen en het is gemakkelijker om in cover te gaan en om van cover te wisselen. De camera werkt soms een beetje tegen en vooral de achtervolgingsscènes kunnen je een beetje desoriënteren. Deze situaties zijn op één hand te tellen, dus maak je daar vooral geen zorgen om. Het beklimmen van trappen zorgde af en toe ook voor problemen. Ik heb te maken gehad met situaties waarbij ik steeds tegen de muur aan stond te springen omdat Drake de ladder niet wilde pakken.
Gameplay is belangrijk, maar wat voor mij het belangrijkste is, is het verhaal. Het verhaal in deel 2 is heel geslaagd. Als je de eerste Uncharted hebt gespeeld weet je wel ongeveer wat de opzet van de serie is. Je begint met een ontdekking, die leid je naar een reis en de reis leid je naar de climax (of anticlimax). De eerste helft van de game laat je kennis maken met alle personages. Dit zijn nieuwe personages, maar ook de twee bekenden uit het eerste deel: Sully en Elena. Het belangrijkste personage (naast Drake zelf natuurlijk) is de bad guy. Diegene die tegenover je komt te staan en je steeds in de weg zit. Ik ben dan ook blij om te zeggen dat het een goede bad guy is, die dreigend overkomt en op een goede manier wordt geïntroduceerd. Dit in tegenstelling tot de bad guy in deel 1. Alleen kreeg Naughty Dog het weer niet voor elkaar om een goed eindbaas gevecht te maken. Het is beter dan heet eerste deel, maar daar is dan ook alles mee gezegd.
Het volgende stuk bestaat uit momenten die ik zo geweldig vond, dat ik ze wel moet delen. Maak je geen zorgen, ze staan tussen spoiler tags. Als je de game nog niet hebt gespeeld ga dan gerust door naar het laatste deel!
Voor mijn gevoel ging Uncharted 2 pas echt los in chapter 13. Het gevecht op die trein is episch en na deze chapter wordt de game steeds beter. Ik stond echt met een open mond te kijken toen je de deur uitkwam in het dorpje in Tibet. De grote bergen met sneeuw waren echt adembenemend mooi en het stadje was ook prachtig vormgegeven. Er is nog één ding wat ik ook heel vet vond. In chapter 17 klim je op een gegeven moment een ijswand op. Terwijl je klimt zie je van dichtbij één van die "monsters" naar je kijken. Als je bijna aan de top bent loopt hij snel weg. Het beste camerastandpunt van de hele game!
Uncharted 2 is op alle punten beter dan zijn voorganger. De gameplay heeft een positieve update gekregen, het verhaal is zelfs beter en grafisch ziet het er nog mooier uit. Ik moet wel eerlijk toegeven dat ik de nummer 1 notering in de top 250 wel een beetje overdreven vind.
Eindbeoordeling: 9 (4,5*)
Zoals ik bij deel 1 al aanhaalde heb ik Among Thieves ook pas vrij laat gekocht, net voor deel 3 uitkwam.
Grafisch was het nog steeds een prachtige game!
In alles een verbetering tegen over Drake's Fortune... grafisch, het verhaal, dialogen, gameplay elementen die getweaked zijn, omgevingen en vijanden.
Levels zoals de treinrit en de sneeuwgebieden zullen me nog lang bij blijven. Pure en visueel prachtige entertainment! Die sneeuwmonsters waren echt vet!
Volkomen terecht dat dit deel zo hoog staat in de top 250!
5*
Pluspunten:
- Grafisch ziet het uitstekend uit, dit moet in 2009 zowat het mooist uitziende spel zijn geweest op de ps3 neem ik aan.
- Er is eindelijk een goede balans tussen actie en puzzelen en het platformen is deze keer iets minder frustrerend.
- Voice acting is heel goed.
- De controls werken al wat beter, al blijft dat plakken tegen de muurtjes vaak nog wat lastig doen. Dit blijft serieus onderdoen tegenover andere AAA titels.
- Eindelijk wat meer verschil tussen de wapens.
- Enorme verscheidenheid aan omgevingen en settings.
- Veel leuke omgevingen die een actieve rol spelen in de confrontaties ( de treinrit bv ) die zo voor variatie zorgen binnen de op zich nogal monotone gameplay. Dit gaf de game een enorm actiefilm gevoel mee.
- Paar sandbox situaties waar je via stealth toch een beetje kon kiezen hoe je de slechteriken zou aanpakken. Dat heeft Tomb Raider 2013 veel beter aangepakt.
- Geen eindeloze waves van vijanden die uit het niets lijken te komen.
- Geen QTE's tijdens cutscenes meer.
Echter ook nog heel wat zwakke plekken:
- De schietlevels zijn nog steeds de zwakke plek van dit spel. Beetje kijk-schiet-terugtrekken en dat x100 en je hebt weer een confrontatie achter de rug. Omdat je zelf zo onsterfelijk bent (autohealing enzo) was het ook nooit spannend.
- De manier waarop de personages stappen komt helemaal niet overeen met de snelheid waarmee ze voortbewegen. Ze lijken de hele tijd over de grond te schaatsen.
- Het museum aan het begin. Sowieso is het nogal absurd dat je hier plots niet voor wapens opteert (hoeveel man knal je uiteindelijk niet af?), en daarnaast kan je helemaal niets verkennen. Integendeel, van zodra ik even begon rond te kijken begon de NPC me al te vertellen wat ik moest doen. Liep ik toch nog even door, kwam ik plots in een ruimte waaruit ik niet meer uitgeraak. Zucht, opnieuw het spel inladen vanaf vorige savepunt.
- Paar keer dat je uit een cutscene komt, een trapje moet aflopen (niets van relic te vinden, niets van wapens op te rapen) en vanonder aan de trap nieuwe cutscene. Ok, ben je dan nog wel een game aan het spelen?
- Spel liep ook een paar keer vast. Vooral bij het laden van cutscenes bleef het scherm soms zwart.
Als de positieve lijn wordt doorgezet hoop ik dat Uncharted 3 mij helemaal kan bekoren.
Het eerste deel voelde aan als een puur en standaard avonturieren verhaal over een schat op een eiland. Daar speelde de gehele game zich ook zo ongeveer af. In deze game voelt het verhaal beter en meer geïntegreerd in een wereld die er toe doet, daardoor boeit het verhaal meer en zit je nóg meer in de game. Ook is de opbouw complexer en sterker.
Dit komt mede door de verscheidenheid aan prachtige omgevingen die de game aandoet. Van prachtige regenwouden in Borneo naar ijzige bergen in Nepal. De game heeft echt een paar momenten waarin ik eens goed de tijd nam om mij heen te kijken en gewoon te genieten van de prachtige plaatjes, dit heb ik zelden in een game; subliem gedaan!
De gameplay is ook verbeterd, er is een snellere en meer soepele afwisseling tussen het klimmen, puzzelen en het schieten.
Briljante dialogen, humor en sterke personages zijn ook weer allemaal aanwezig. Ook de soundtrack en muziek is in dit deel meer aanwezig, van toegevoegde waarde en bij vlagen prachtig!
De game bied een aantal momenten die ik me nog lang zal herinneren. Die treinstukjes, manmanman! En de daken van een Nepal in burgeroorlog en haar ijzige bergen; WAUW.
Een boeiend(er) en sterk(er) verhaal, variërende en prachtige locaties, verbeterde gameplay en een aantal memorabele momenten. Zo hoort een action/adventure game te zijn!
In Among Thieves volg je Nathan Drake die wederom opzoek is naar een schat waarvoor hij de wereld rondreist. Op zijn pad komt hij in aanmerking met een vijandige sekte, geleid door de massamoordenaar Lazarevic, die ook achter de schat aanzit.
In mijn eerste recensie ga ik in op de gameplay van Uncharted en aangezien ik niet bij ieder deel de gameplay wil herhalen wil ik me voor deze recensies focussen op de veranderingen die Uncharted 2 brengt aan de serie. Dat terzijde, Uncharted 2 is één van die vervolgen die letterlijk alles beter doet dan zijn voorganger. Bijvoorbeeld: de game ziet er opmerkelijk mooier uit en er is aanzienlijk meer variatie in de level designs. Het eerste deel speelde zich op één eiland af met veel soortgelijke levels, maar in deel 2 reis je de wereld af en ziet iedere plek waar je komt er anders uit dan de ander. De besturing, onlangs dat de gameplay niet is veranderd, werkt soepeler en ik raakte nergens gefrustreerd tijdens de platform secties. Er zijn meer schatten te vinden die beter verstopt zitten dan de schatten in Drake’s Fortune, en het verhaal is spannender en heeft meer humor. Waar bijvoorbeeld in het eerste deel de vijanden niet een sterke indruk achter lieten is in deel 2 de vijand een interessant personage: je leert hem vroeg kennen bouwt langzaam een haat voor hem op. Deze haat maken de confrontaties die je met hem krijgt veel spannender omdat je van hem wilt winnen. In Uncharted 2 is opmerkelijk meer spektakel dan de voorganger: zo beklim je een trein die van een klif hangt, bevecht je een tank en vliegtuigen, storten gebouwen of bruggen in terwijl jij er nog opstaat en vele andere dingen. Al deze levels zijn ondersteund door prachtige muziek die bij het avontuur-thema past en mooie camera-posities die een filmische ervaring creëren. Voor mij komt Uncharted 2 het dichtste bij “de perfecte game” van alle games die ik ooit heb gespeeld, en het behoort zonder twijfel tot één van mijn persoonlijke favorieten games. Het enige wat ik tegen vind vallen in Uncharted 2 is dat de puzzels simpelweg te makkelijk zijn. De puzzels bestaan voornamelijk, net als in de voorganger, uit het roteren of verplaatsen van objecten zodat ze overheen komen met de afbeelding in Drake’s dagboek. De puzzels voelen meer als het opvolgen van instructies dan dat je moet stilstaan & nadenken over de oplossing.
Voor de liefhebber heeft Uncharted voldoende kostuums, wapen cheats of schermaanpassingen die een herspeel-sessie leuk maken om te doen. De grootste uitdaging is de game halen op Crushing mode en hoewel Crushing mode makkelijker is dan in de voorganger zit er voldoende uitdaging om iedere confrontatie spannend te houden.
In Among Thieves hebben ze online-mode geïntroduceerd waarin je verschillende modes kunt spelen zoals death match, king of the hill of co-up levels. Ze zijn verassend leuk om te doen en ik merkte weinig lag of glitches tijdens mijn potjes. Voor als je vrienden hebt die het ook spelen kan online mode een paar tientallen uren aan extra speeltijd erbij creëren.
In het kort: een verbetering in ieder opzicht met uitzondering van de puzzels. Adembenemend mooie werelden, spannend verhaal met veel spektakel, perfecte afwisseling tussen actie en rust, uitdagend maar nergens oneerlijk moeilijk. Het is één van mijn favorieten games en ik kijk uit naar het 4e deel.
5*
Maar goed, Among Thieves perfectioneerd de vorige game, al is de game zelf niet perfect! Maar toch is in dit geval meer is beter! Op alle fronten biedt deze game meer dan zijn voorganger en doet het beter! Betere gameplay, meer hoofdstukken, meer (verschillende) locaties, meer spektakel, meer personages enz. enz. Al vind ik wel dat deze game het iets te veel rekt. Als voorbeeld geef ik die ijsgrot. Er gaat al een saai stuk aan vooraf en vervolgens ben je continu aan het klimmen, springen en slingeren. Later komt er nog wel een vrij leuke (quasi) puzzel, maar ik wilde gewoon zo snel mogelijk uit die klote grot! Visueel wel indrukwekkend hoor, zeker in HD!
Ik gaf Among Thieves een jaar of 6 geleden 4 sterren, maar ik doe er een halfje bij, want het is werkelijk een heerlijke game! En toen had ik deel 1 nog niet gespeeld en die game is nu voor mij al bijna 4 sterren waard. Maar Among Thieves is toch wel stukken beter, dus een 4,5! Uncharted 3 is helaas iets minder dan 2 en zal denk ik wel op een 4 blijven steken.
Ohja, hier had ik zin in. De vele lovende reacties en na een vermakelijk deel 1 zag ik deze helemaal zitten.
De opening was al meteen bam erop. Heerlijk stukje suspense! Het verhaal bouwde zich mooi op en was lovend enthousiast. Tot het chaotische stuk in Nepal. Daar werd het mij weer net allemaal teveel van het goede. Maar de shoot outs worden met de momenten wel leuker en ik begon ze ook meer te accepteren als part of the game.
Maar het verhaal en de suspense blijft echter helemaal top. En ik kon hier enorm van genieten.
4*
De tweede plaats in de top 250 verbaast mij wel enigszins, maar dat is meer een smaak ding van mijn kant.
Nu nogmaals op naar het derde deel en daarna wellicht beginnen aan A Thief's End!
Hier en daar zie ik trouwens ook wat ideeën uitgewerkt die Naughty Dog later in The Last of Us ook weer zal toepassen. Leuk!
Het sluipen met name vind ik dan. Ik denk dat er ergens in het begin een specifiek is (of ik vergis me met 3) waarin je door een hele ruimte met gewapende bewapers heen moet sluipen waarvan ik echt op een bepaald moment toch echt wel een hekel aan had. Dat was iets wat ze in The Last of Us bijzonder goed hebben verbeterd / aangepast.
Het sluipen met name vind ik dan. Ik denk dat er ergens in het begin een specifiek is (of ik vergis me met 3) waarin je door een hele ruimte met gewapende bewapers heen moet sluipen waarvan ik echt op een bepaald moment toch echt wel een hekel aan had. Dat was iets wat ze in The Last of Us bijzonder goed hebben verbeterd / aangepast.
Dat is inderdaad 1 aspect, het andere wat erg in het oog springt is dat ik, iig tot nu toe, hier ook veel met een tweede persoon samen moet doen en dat ze kletsen tijdens de rustige stukken en dat je de tweede persoon ook nodig hebt om verder te komen bij omgevingspuzzel(tje)s.
4* voor dit mooie stuk popcornvermaak! Binnenkort me ook maar aan deel 3 wagen
Ik weet niet of ik de game kan uitspelen. Richting het einde ben ik nu en het zijn gewoon teveel shoot outs, vijanden in dikke gepantserde kleding, shotguns, bazooka.. En dan moet je dat lekker in je eentje als Nathan Drake gaan oplossen. Had de game super hoog zitten maar heb er nu gewoon geen plezier meer in als het zo moet.
Stay in cover behalve om ammo op te rapen and keep patient was mijn devies, mijn ervaring was iig dat je op die manier in de meest hectische momenten nog wel redelijk de regie kon bewaren
Stay in cover behalve om ammo op te rapen and keep patient was mijn devies, mijn ervaring was iig dat je op die manier in de meest hectische momenten nog wel redelijk de regie kon bewaren
Ja ik ben in cover. Er komen een stuk of 4 man met zware pantser, plus shotgun wandelen waar ik zit, dus ben genoodzaakt om te bewegen om begroet te worden door 2 andere heren die met een minigun rondlopen. Het is bij het einde van de klooster. Super onoverzichtelijk, paniekerig.
Ja ik ben in cover. Er komen een stuk of 4 man met zware pantser, plus shotgun wandelen waar ik zit, dus ben genoodzaakt om te bewegen om begroet te worden door 2 andere heren die met een minigun rondlopen. Het is bij het einde van de klooster. Super onoverzichtelijk, paniekerig.
Misschien even op YT opzoeken wat de beste manier is dan? Het is al jaren geleden dat ik de game heb uitgespeeld.
Ja ik ben in cover. Er komen een stuk of 4 man met zware pantser, plus shotgun wandelen waar ik zit, dus ben genoodzaakt om te bewegen om begroet te worden door 2 andere heren die met een minigun rondlopen. Het is bij het einde van de klooster. Super onoverzichtelijk, paniekerig.
O ja, volgens mij heb ik voor die pantser mannetjes veel handgranaten gebruikt en ik denk dat ik een soort pistool had dat bommetjes afschoot in dat deel van het spel...
Als je echt vanuit die coverplek het niet redt zou je wellicht nog blind op de vlucht naar een andere strategisch betere coverplek kunnen rennen denk ik...ben net als grovonion slecht in shooters dus weet zeker dat ik het met explosies gebruiken en slim campen gehaald heb....wat ik dan ook nog wel deed was zon mannetje bij me laten komen en m dan verrot schoppen..dat werkt als ze met niet teveel tegelijk op je af wandelen. Speelde wel op normal, misschien dat dat nog scheelde?
Moet ook eerlijk bekennen dat ik me de situatie die je omschrijft niet exact meer voor de geest kan halen, herinner me voor m'n gevoel wel 5-10 shootouts in dat klooster haha
Edit: Uitgespeeld!!!!
Wat een game, zo meeslepend, zo spannend, zo grappig! Deel 1 zette de eerste stap naar een meesterwerk. Hier is die dan! De shootouts kunnen frustrerend zijn maar als je eenmaal overwint voelt het zo goed. Dan weet je dat het avontuur weer verder gaat, klimmen, klauteren, puzzelen. Vond het mooiste stuk toch wel in het ijsgrot.