Uncharted 2: Among Thieves (2009)
PlayStation 3 / PlayStation 4
Action / Adventure
single player / online (verschilt per platform)
Ontwikkeld door Naughty Dog
Uitgegeven door Sony
Nathan Drake is terug. Dit keer volgt hij de sporen van de 13e eeuwse ontdekkingsreiziger Marco Polo, en de schepen die hij verloor op de terugreis naar Italië. Hij wordt hier in bijgestaan door Chloe Frazer. Nathan is uitgerust met een ruim arsenaal aan wapens en vechttechnieken om de vele vijanden die op zijn pad wachten, te verslaan. Naast de uitgebreide singleplayer-modus is het verhaal van Uncharted 2: Among Thieves ook met zijn tweeën door te spelen, terwijl spelers het in de verschillende multiplayermodi met zijn tienen tegen elkaar op kunnen nemen.
- nummer 6 in de top 250
Trailer
https://www.youtube.com/watch?v=69EBDlnDw2k
Wanneer je deze, als ook andere ingevoegde media op de site wilt zien, dan moet je hier even toestemming voor geven.
Met het tonen hiervan wordt er mogelijk door een andere partij cookies geplaatst en/of wordt je ip-adres geregistreerd, zonder dat GamesMeter hier invloed op heeft. Lees ons privacybeleid voor meer informatie over hoe GamesMeter met je privacy omgaat.
Je hebt het hier over een 11 jaar oud game, gezien die context blijft dit een all time favorite voor veel mensen. En het verhaal en ook de uitwerking ervan blijft staan als een huis.
Ik gok dat je het tegen mij hebt.
Dat de game 11 jaar oud is maakt mij niet uit, ik speel eigenlijk alleen oudere games op het moment omdat ik tijd minder gegamed heb en er zoveel is dat ik nog niet gespeeld heb, ook op oude consoles bijvoorbeeld. Grafisch vind ik deze game prima en snap ik het maar qua karakters, besturing en verhaal niet. Het is verslavend en leuk vanwege de actie, maar gewoon bij lange na niet zo super als sommige mensen beweren. Ik probeer er eigenlijk achter te komen waarom mensen het zo'n ongelooflijk goede game vinden.
Ik probeer er eigenlijk achter te komen waarom mensen het zo'n ongelooflijk goede game vinden.
Ik vermoed persoonlijke aantrekkingskracht en de tijdgeest. 11 jaar geleden was deze game nogal wat en daarom is dat gevoel en de ervaring bij veel mensen blijven hangen. Als ik morgen voor het eerst in mijn leven Final Fantasy VII ga spelen dan zal het niet mijn favoriete game ooit worden, maar dat is het nu wel.
AAA games worden steeds strakker en gebruiksvriendelijker geprogrammeerd. Kijk bijvoorbeeld naar Heavy Rain. Als je daar nog aan moet beginnen dan zal het je opvallen hoe houterig en vervelend de besturing is. Detroit: Become Human daarentegen heeft een comfortabele besturing. Maar destijds hebben veel mensen wel echt zitten smullen van Heavy Rain. En dat blijft hangen en een game die je (positief) bij blijft is speciaal.
Uncharted 1 had 11 jaar geleden een prima besturing en naar mijn idee deed deze game 11 geleden jaar iets nieuws door een game te zijn met menselijke karakters, actie, avontuur, humor, puzzels en een 'goed' verhaal. Uncharted 1 voerde dat destijds allemaal uitstekend uit. En we werden 11 jaar geleden ook nog is overdonderd door de graphics. En ook dat blijft wat ik al zei hangen. En dat alles bijelkaar, er werd een klassieker geboren.
Graphics worden overigens al steeds minder belangrijk omdat games er 10 jaar geleden al gedetailleerd uitzagen. The Order: 1886 ziet er werkelijk fantastisch uit, maar blijft deze game bij mij hangen? Nee.. ik was de game even compleet vergeten. Een game als Mad Max (2015) is wel blijven hangen terwijl het grafisch niet denderend is.
Ook al lijkt het natuurlijk wel op Tomd Raider, maar toch zie ik Uncharted niet als jatwerk. Integendeel zelfs.
Ik vermoed persoonlijke aantrekkingskracht en de tijdgeest. 11 jaar geleden was deze game nogal wat en daarom is dat gevoel en de ervaring bij veel mensen blijven hangen. Als ik morgen voor het eerst in mijn leven Final Fantasy VII ga spelen dan zal het niet mijn favoriete game ooit worden, maar dat is het nu wel.
AAA games worden steeds strakker en gebruiksvriendelijker geprogrammeerd. Kijk bijvoorbeeld naar Heavy Rain. Als je daar nog aan moet beginnen dan zal het je opvallen hoe houterig en vervelend de besturing is. Detroit: Become Human daarentegen heeft een comfortabele besturing. Maar destijds hebben veel mensen wel echt zitten smullen van Heavy Rain. En dat blijft hangen en een game die je (positief) bij blijft is speciaal.
Uncharted 1 had 11 jaar geleden een prima besturing en naar mijn idee deed deze game 11 geleden jaar iets nieuws door een game te zijn met menselijke karakters, actie, avontuur, humor, puzzels en een 'goed' verhaal. Uncharted 1 voerde dat destijds allemaal uitstekend uit. En we werden 11 jaar geleden ook nog is overdonderd door de graphics. En ook dat blijft wat ik al zei hangen. En dat alles bijelkaar, er werd een klassieker geboren.
Graphics worden overigens al steeds minder belangrijk omdat games er 10 jaar geleden al gedetailleerd uitzagen. The Order: 1886 ziet er werkelijk fantastisch uit, maar blijft deze game bij mij hangen? Nee.. ik was de game even compleet vergeten. Een game als Mad Max (2015) is wel blijven hangen terwijl het grafisch niet denderend is.
Ook al lijkt het natuurlijk wel op Tomd Raider, maar toch zie ik Uncharted niet als jatwerk. Integendeel zelfs.
Dat een game leentjebuur speelt vind ik zelf niet per se een probleem maar dan moet je het wel veel beter doen. Het verhaal is bijv bij vlagen gewoon slecht: ik loop achter een groep mensen aan die een bejaarde heeft ontvoerd en moet op de gekste manieren klauteren om daar te komen maar de groep die ik achtervolg heeft daar schijnbaar geen last van. Het zijn dit soort details die een game geloofwaardig maken, hoe oud deze ook is, en bij deze game is dat slecht uitgewerkt. Nog steeds een goede game maar niet een all time best. Niet eens top 10.
Dat een game leentjebuur speelt vind ik zelf niet per se een probleem maar dan moet je het wel veel beter doen. Het verhaal is bijv bij vlagen gewoon slecht: ik loop achter een groep mensen aan die een bejaarde heeft ontvoerd en moet op de gekste manieren klauteren om daar te komen maar de groep die ik achtervolg heeft daar schijnbaar geen last van. Het zijn dit soort details die een game geloofwaardig maken, hoe oud deze ook is, en bij deze game is dat slecht uitgewerkt. Nog steeds een goede game maar niet een all time best. Niet eens top 10.
Grotendeels mee eens hoor. Ik heb ook vaak genoeg gedacht hoe belachelijk het regelmatig is. Drake ontdekt allerlei geheimen gangen, lost puzzels op om verder te kunnen gaan en beklimt met gevaar voor eigen leven een tempel of wat dan ook. Vervolgens wordt hij opgewacht door een stuk of 10 zwaarbewapende huurlingen. En dan het feit dat de sympathieke Drake gewoon een massa moordenaar is. En ja het is zelfverdediging, dus begrijp mij niet verkeerd! Dit soort zaken beïnvloeden niet mijn cijfer.
Jij zegt: Ik probeer er eigenlijk achter te komen waarom mensen het zo'n ongelooflijk goede game vinden. Dat de game 11 jaar oud is, speelt wel degelijk mee. Dat leg ik hierboven allemaal uit, dus ik ga dat niet nog eens doen. Mijn vraag nu aan jou, is mijn uitleg aannemelijk voor je?
Ik geef de game 3,5* en voor mij dus ook gewoon een leuke game. Ik heb deze game 4 jaar geleden voor het eerst gespeeld en nog leuker, ik ben deze serie begonnen met deel 2.
Maar ik begrijp zeker waar de hype vandaan komt, er zijn weinig games die zo intens en over de top zijn als Uncharted. Het is een hele beleving van begin tot eind. Ook vergeleken met hedendaagse games.
En even los van wat ik hierboven zeg: soms is het niet eens mogelijk om uit te leggen waarom je iets niet leuk/goed of lekker vindt. Als ik een olijf in mijn mond stop dan ervaar ik een gadverdamme. Als iemand aan mij vraagt leg is uit waarom je het vies vindt, dan zeg ik de smaak is niet goed en dan vraagt de ander, maar waarom niet? Nou, zo blijf je bezig.
Ik vind het zeggen dat de game zo oud is en het toen een andere beleving was best ongegrond. Heb deze game heel recent uitgespeeld en heb echt zitten watertanden. Waarom? Juist wat je van Uncharted mag verwachten is dat het over de top en onrealistisch is. Het is als een Hollywood film gemaakt door Michael Bay. Zo intens, groots, vol met actie. Het verhaal is toch juist leuk? Je moet er helemaal niets realistisch achter zoeken. Chemie tussen Nathan, Elena, Sully en Chloe, super grappig! Met hier en daar zelfs een emotioneel momentje. De game is luchtig en over de top, speelt fantastisch en is met gemak beter dan vele hedendaagse games. Ook dat is subjectief natuurlijk.
Maar ik begrijp zeker waar de hype vandaan komt, er zijn weinig games die zo intens en over de top zijn als Uncharted. Het is een hele beleving van begin tot eind. Ook vergeleken met hedendaagse games.
Goed punt. Ik heb graag een enigszins goed verhaal. Dat zal het dan een beetje zijn. Het is meer actie dan ik had verwacht. De actie is goed trouwens, al kan het ook een tikje frustrerend zijn hier en daar.
SeptuSword Het is natuurlijk oké dat je het ongegrond vindt. Toen ik deel 1 vier jaar geleden speelde merkte ik dat het verouderd is. Met name de besturing. Het is niet verschrikkelijk, maar de besturing van 2, 3 en 4 zijn een heel stuk beter. Met name dit beïnvloed mijn speelplezier en de beleving en stuk meer, maar in jou geval een heel stuk minder, dus ik ben jaloers op je. Ik speel heel veel games en vooral bij een game die ik pas 7/8 jaar na de release ga spelen ben ik mij er regelmatig van bewust dat ik het al veel beter heb ervaren in andere (vergelijkbare) games. Persoonlijk vind ik dit erg logisch en ik weet dat er veel mensen zijn die het met mij eens zijn, maaaarrrr ik weet ook dat er veel mensen zijn die het met jou eens zijn en dat ik uiteraard volstrekt okay.
En even los van wat ik hierboven zeg: soms is het niet eens mogelijk om uit te leggen waarom je iets niet leuk/goed of lekker vindt. Als ik een olijf in mijn mond stop dan ervaar ik een gadverdamme. Als iemand aan mij vraagt leg is uit waarom je het vies vindt, dan zeg ik de smaak is niet goed en dan vraagt de ander, maar waarom niet? Nou, zo blijf je bezig.
Oh ja! Deel 1 is echt enorm verouderd, daar had ik ook last van. Deel 2 speelt voor mij net zo soepel als deel 4. En eens met je laatste alinea, allemaal subjectief!
Zwakste deel uit de reeks (maar nog steeds goed).
Toch maar is binnenkort deel 4 spelen.
Geweldige reeks met deel 2 als grote uitschieter.
Grafisch enorm sterk toen de tijd. Gameplay vond ik ook het tofste.
4,5
Die Uncharted games zijn wel heel erg fijn om te spelen. Leuk verhaal, niet te moeilijk maar wel genoeg uitdaging. Straks of morgen eens beginnen aan deel 3.
Deel 1 was eigenlijk net zo goed. Allebei vrij gelijkwaardig aan elkaar. Zelfde sfeer, elementen, mooie beelden van de locaties/landschappen, leuk verhaal, schieten, maar ook puzzelen en klauteren. Al waren er hier en daar wel nieuwe elementen en vond ik dit deel een stuk moeilijker. Had soms echt een tip nodig.
Het zit gewoon zo goed in elkaar qua beleving, alsof je in een film zit. En creatief hoe ze alle paden en puzzels aan elkaar weten te koppelen. Het hoofdstuk met de trein bijvoorbeeld was heel leuk!
Helaas moeten er in dit deel ook weer 'monsterachtige figuren' inzitten. Was ik van die zombies af uit deel 1 krijg je nu een soort bergdieren met hoorns en paarse gedrochten, maar dat was gelukkig een stuk minder akelig.
Op naar deel 3!
Binnenkort maar eens mee beginnen dan
De belangrijkste pluspunten zijn de verschillende werelden/plaatsen die je aandoet, en de interactie tussen de personages. Chloe Frazer is een geweldig nieuw personage, en Sully en Elena blijven leuk. De bad guy is ook een stuk sterker dan de bad guy in het eerste deel, en straalt veel meer dreiging uit. Ja, ik begin de magie van de Uncharted games nu wel te begrijpen.
Had deze game toen in een bundel erbij en ook nog GTA 4 meegepakt.
Dat was wel een mooie wederkering ja.
Even een leuke anekdote.
We volgen opnieuw schattenjager Nathan Drake die een geheim van de legendarische Marco Polo probeert te ontrafelen. Ook zijn bekende namen als Sully en Elena weer terug. Toch wel opvallend dat je best gehecht aan zulke personages kunt raken, ze zijn allemaal goed geschreven. Sowieso is het plot in deze tweede game veel boeiender en grootschaliger en ga je echt heel veel verschillende omgevingen bezoeken waar enorm veel afwisseling in zit. Ik moest even zuchten toen ik vroeg in de game weer in de jungle van Borneo zat, maar hier ben je gelukkig snel weer uit en dan bezoek je nog plekken als Nepal, Tibet en de geheime wereld van Shambhala. Deze reis doorloop je met bezoeken aan tempels, bergen, ijsgrotten of een lange treinrit. En dit alles ziet er visueel ook echt schitterend uit, het is kleurrijk, gedetailleerd, episch groot en met veel meer vrijheid dan in de eerste game waar je echt in krappe levels naar het volgende punt ging.
Ook de gameplay is aangepast. Zo zijn er geen eindeloze waves met vijanden meer, maar ben je gewoon klaar als je een locatie hebt uitgemoord. Het schieten is weinig veranderd, dat is nog steeds vrij lekker om te doen. Het ene wapen heeft meer afwijking dan de andere, daardoor had ik bijna altijd gewoon mijn standaard pistool bij me die ik veel gebruikte omdat je er akelig accuraat mee kan mikken. Maar er is voldoende ander groot geschut om je mee uit te leven. De tegenstand is niet mals en ik ging ook wel vrij vaak dood omdat ze je van alle kanten beschieten en de snipers, lui met raketwerpers, mini-guns of die irritante soldaten met riot shields maakten het me knap lastig. Soms te lastig en dan werd het knap irritant. Er zijn wel levels waarbij ik me echt begon te storen, zoals bij de lange treinrit of het ontwijken van een schietende tank. Maar je snakt wel elke keer naar de volgende indrukwekkende cutscène en dan neem je het maar voor lief. Het verhaal is gewoon zo luchtig en tof dat je snel weer wil zien hoe dit verder gaat. De bad guy stelt niet al te veel voor qua persoonlijkheid, maar is wel lekker bruut. Het eindgevecht vond ik dan ook best verrassend leuk en zijn einde mag je aardig nasty noemen.
Wat ik wel enorm nep vond waren die monsters die je een paar keer lastig vielen. Ik vind het onnodig, Uncharted is natuurlijk een onrealistische achtbaanrit, maar ergens proberen ze wel een realistisch verhaal te brengen en dan zit ik niet zo op monsters te wachten. En ja, uiteindelijk bleken het de bewakers van de geheime wereld te zijn die in pakken je af willen schrikken maar dat sloeg nergens op als je de monsters rond zag springen op grote hoogtes. Gewoon matig bedacht.
Zo in de eerste twee uur vond ik dit geen hele bijzondere game, maar zo na een tijdje gaat Uncharted 2 in de hoogste versnelling en is het een gruwelijke rit waar ik tot het einde van heb genoten. Dit is zoveel beter dan de voorganger en het doet me uitkijken naar deel 3 en 4 die ik nog moet gaan spelen. Dit is zo’n titel die ik altijd al eens wilde spelen, maar dit niet kon zonder Playstation. Het is natuurlijk gewoon een mannelijke Lara Croft, maar ze hebben Nathan Drake en zijn vrienden wel een fijne eigen smoel gegeven. Dat dit na 15 jaar nog steeds staat als een huis mag de game als een groot compliment beschouwen. Een van de betere actie-avonturengames die er bestaat.
4,5*
Jammer dat je niet de volgorde van uitgaven van de spellen heb gespeeld. Immers al last of us saga uit. Maar goed. Deel 3 meer van hetzelfde alleen meer memorabele segmenten met en zwakker verhaal. Deel 4 is van ander categorie. Kan je bevallen of niet. Lost legacy is waarom ik er van baal dat ND nu 5 jaar nodig heeft voor een nieuw spel. Nergens voor nodig. Ach boeie. Roeien met de riemen die je hebt dan maar .
Wat hebben Uncharted en Last of Us met elkaar te maken dan, behalve dezelfde maker? Of doel je op gameplaymechanics die ze in hebben gevoerd?
Ik kijk uit naar Uncharted 3. Schijnbaar een minder verhaal maar wel toffe momenten. Maar eerst komen er andere games aan bod. In het najaar weer een keer Uncharted.