Uncharted 2: Among Thieves (2009)

PlayStation 3 / PlayStation 4
single player / online (verschilt per platform)

Ontwikkeld door Naughty Dog

Nathan Drake is terug. Dit keer volgt hij de sporen van de 13e eeuwse ontdekkingsreiziger Marco Polo, en de schepen die hij verloor op de terugreis naar Italië. Hij wordt hier in bijgestaan door Chloe Frazer. Nathan is uitgerust met een ruim arsenaal aan wapens en vechttechnieken om de vele vijanden die op zijn pad wachten, te verslaan. Naast de uitgebreide singleplayer-modus is het verhaal van Uncharted 2: Among Thieves ook met zijn tweeën door te spelen, terwijl spelers het in de verschillende multiplayermodi met zijn tienen tegen elkaar op kunnen nemen.

Je hebt het hier over een 11 jaar oud game, gezien die context blijft dit een all time favorite voor veel mensen. En het verhaal en ook de uitwerking ervan blijft staan als een huis.

Grovonion schreef:

Ik gok dat je het tegen mij hebt.

Dat de game 11 jaar oud is maakt mij niet uit, ik speel eigenlijk alleen oudere games op het moment omdat ik tijd minder gegamed heb en er zoveel is dat ik nog niet gespeeld heb, ook op oude consoles bijvoorbeeld. Grafisch vind ik deze game prima en snap ik het maar qua karakters, besturing en verhaal niet. Het is verslavend en leuk vanwege de actie, maar gewoon bij lange na niet zo super als sommige mensen beweren. Ik probeer er eigenlijk achter te komen waarom mensen het zo'n ongelooflijk goede game vinden.

drezic schreef:

Ik vermoed persoonlijke aantrekkingskracht en de tijdgeest. 11 jaar geleden was deze game nogal wat en daarom is dat gevoel en de ervaring bij veel mensen blijven hangen. Als ik morgen voor het eerst in mijn leven Final Fantasy VII ga spelen dan zal het niet mijn favoriete game ooit worden, maar dat is het nu wel.

AAA games worden steeds strakker en gebruiksvriendelijker geprogrammeerd. Kijk bijvoorbeeld naar Heavy Rain. Als je daar nog aan moet beginnen dan zal het je opvallen hoe houterig en vervelend de besturing is. Detroit: Become Human daarentegen heeft een comfortabele besturing. Maar destijds hebben veel mensen wel echt zitten smullen van Heavy Rain. En dat blijft hangen en een game die je (positief) bij blijft is speciaal.

Uncharted 1 had 11 jaar geleden een prima besturing en naar mijn idee deed deze game 11 geleden jaar iets nieuws door een game te zijn met menselijke karakters, actie, avontuur, humor, puzzels en een 'goed' verhaal. Uncharted 1 voerde dat destijds allemaal uitstekend uit. En we werden 11 jaar geleden ook nog is overdonderd door de graphics. En ook dat blijft wat ik al zei hangen. En dat alles bijelkaar, er werd een klassieker geboren.

Graphics worden overigens al steeds minder belangrijk omdat games er 10 jaar geleden al gedetailleerd uitzagen. The Order: 1886 ziet er werkelijk fantastisch uit, maar blijft deze game bij mij hangen? Nee.. ik was de game even compleet vergeten. Een game als Mad Max (2015) is wel blijven hangen terwijl het grafisch niet denderend is.

Ook al lijkt het natuurlijk wel op Tomd Raider, maar toch zie ik Uncharted niet als jatwerk. Integendeel zelfs.

JacoBaco schreef:

Dat een game leentjebuur speelt vind ik zelf niet per se een probleem maar dan moet je het wel veel beter doen. Het verhaal is bijv bij vlagen gewoon slecht: ik loop achter een groep mensen aan die een bejaarde heeft ontvoerd en moet op de gekste manieren klauteren om daar te komen maar de groep die ik achtervolg heeft daar schijnbaar geen last van. Het zijn dit soort details die een game geloofwaardig maken, hoe oud deze ook is, en bij deze game is dat slecht uitgewerkt. Nog steeds een goede game maar niet een all time best. Niet eens top 10.

drezic schreef:

Grotendeels mee eens hoor. Ik heb ook vaak genoeg gedacht hoe belachelijk het regelmatig is. Drake ontdekt allerlei geheimen gangen, lost puzzels op om verder te kunnen gaan en beklimt met gevaar voor eigen leven een tempel of wat dan ook. Vervolgens wordt hij opgewacht door een stuk of 10 zwaarbewapende huurlingen. En dan het feit dat de sympathieke Drake gewoon een massa moordenaar is. En ja het is zelfverdediging, dus begrijp mij niet verkeerd! Dit soort zaken beïnvloeden niet mijn cijfer.

Jij zegt: Ik probeer er eigenlijk achter te komen waarom mensen het zo'n ongelooflijk goede game vinden. Dat de game 11 jaar oud is, speelt wel degelijk mee. Dat leg ik hierboven allemaal uit, dus ik ga dat niet nog eens doen. Mijn vraag nu aan jou, is mijn uitleg aannemelijk voor je?

Ik geef de game 3,5* en voor mij dus ook gewoon een leuke game. Ik heb deze game 4 jaar geleden voor het eerst gespeeld en nog leuker, ik ben deze serie begonnen met deel 2.

SeptuSword
Ik vind het zeggen dat de game zo oud is en het toen een andere beleving was best ongegrond. Heb deze game heel recent uitgespeeld en heb echt zitten watertanden. Waarom? Juist wat je van Uncharted mag verwachten is dat het over de top en onrealistisch is. Het is als een Hollywood film gemaakt door Michael Bay. Zo intens, groots, vol met actie. Het verhaal is toch juist leuk? Je moet er helemaal niets realistisch achter zoeken. Chemie tussen Nathan, Elena, Sully en Chloe, super grappig! Met hier en daar zelfs een emotioneel momentje. De game is luchtig en over de top, speelt fantastisch en is met gemak beter dan vele hedendaagse games. Ook dat is subjectief natuurlijk.

Maar ik begrijp zeker waar de hype vandaan komt, er zijn weinig games die zo intens en over de top zijn als Uncharted. Het is een hele beleving van begin tot eind. Ook vergeleken met hedendaagse games.

avatar van JacoBaco
SeptuSword Het is natuurlijk oké dat je het ongegrond vindt. Toen ik deel 1 vier jaar geleden speelde merkte ik dat het verouderd is. Met name de besturing. Het is niet verschrikkelijk, maar de besturing van 2, 3 en 4 zijn een heel stuk beter. Met name dit beïnvloed mijn speelplezier en de beleving en stuk meer, maar in jou geval een heel stuk minder, dus ik ben jaloers op je. Ik speel heel veel games en vooral bij een game die ik pas 7/8 jaar na de release ga spelen ben ik mij er regelmatig van bewust dat ik het al veel beter heb ervaren in andere (vergelijkbare) games. Persoonlijk vind ik dit erg logisch en ik weet dat er veel mensen zijn die het met mij eens zijn, maaaarrrr ik weet ook dat er veel mensen zijn die het met jou eens zijn en dat ik uiteraard volstrekt okay.

En even los van wat ik hierboven zeg: soms is het niet eens mogelijk om uit te leggen waarom je iets niet leuk/goed of lekker vindt. Als ik een olijf in mijn mond stop dan ervaar ik een gadverdamme. Als iemand aan mij vraagt leg is uit waarom je het vies vindt, dan zeg ik de smaak is niet goed en dan vraagt de ander, maar waarom niet? Nou, zo blijf je bezig.

avatar van drezic
Haha klopt allemaal wat jullie zeggen. Ik was altijd redelijk uptodate en hardcore qua gamen tot de PS4 generatie; die heb ik eigenlijk overgeslagen. Ik ga de 4 denk ik aanschaffen zodra 5 uitkomt. Lekker goedkoop vette games spelen daarnaast ben ik wel een beetje een retrogamer en ben ik titels aan het afwerken van stokoud tot ongeveer ps3 generatie. Er is zoveel moois wat ik nooit gespeeld heb en wat nog steeds speelbaar is. Deze kwam daar ook bij en in dat licht valt het me een beetje tegen, al is het nog steeds een goede en verslavende game. Ik ga nu overigens beginnen aan mass effect 2. Maar misschien moet ik er eens een forumtopic over starten.

SeptuSword schreef:

Goed punt. Ik heb graag een enigszins goed verhaal. Dat zal het dan een beetje zijn. Het is meer actie dan ik had verwacht. De actie is goed trouwens, al kan het ook een tikje frustrerend zijn hier en daar.

SeptuSword
JacoBaco schreef:

Oh ja! Deel 1 is echt enorm verouderd, daar had ik ook last van. Deel 2 speelt voor mij net zo soepel als deel 4. En eens met je laatste alinea, allemaal subjectief!

Zelfs deel 1 valt nog heel goed mee, heb ik onlangs op PS4 gespeeld, en ja, heeft niet de klasse van de latere delen, maar goed is het nog steeds.

avatar van Eraser2
Ben hier nu mee bezig en het einde is in zicht. De game bevalt me een stuk beter dan het eerste deel die ik eerder dit jaar speelde. Nog steeds enorm veel shootouts maar de gameplay is aanzienlijk beter waardoor het veel minder frustrerend is. Grafisch is dit wel een pareltje nog hoor. De legendarische status kan ik goed begrijpen.

avatar van Wii00
Zwakste deel uit de reeks (maar nog steeds goed).

Wii00 schreef:
Zwakste deel uit de reeks (maar nog steeds goed).
haha ik vind deze juist de sterkte van het drietal uit de PS3 tijdperk.

Toch maar is binnenkort deel 4 spelen.

Geweldige reeks met deel 2 als grote uitschieter.
Grafisch enorm sterk toen de tijd. Gameplay vond ik ook het tofste.

staat hij ook redelijk alleen daar, met die mening. Maar goed, sommige mensen vinden gras blauw en de hemel groen, ieder zijn dwang-idee

avatar van Nomak
Net uitgespeeld. Misschien zelfs nog beter dan het eerste deel.
Die Uncharted games zijn wel heel erg fijn om te spelen. Leuk verhaal, niet te moeilijk maar wel genoeg uitdaging. Straks of morgen eens beginnen aan deel 3.

avatar van TonyTHorror
Enorme stap vooruit t.o.v het eerste deel. Ik blijf het wel een voorspelbare ervaring vinden (zou wel eens een compilatie willen zien van ieder moment dat je iemand op het nippertje opvangt in deze serie... dat zijn er nog al wat), maar zie het niet direct als iets negatiefs. Blockbuster gaming, eigenlijk. In de basis is er weinig veranderd, maar door de extreem snelle technologische ontwikkelingen in gaming destijds is het toch een wereld van verschil. De schaal van alle actie is imponerend, de diversiteit in omgevingen is groter en de gameplay elementen zijn allemaal gefinetuned tot de hoogste standaard van die periode. En toch hou ik er een hele oppervlakkige verstandhouding mee: de personages doen mij 0,0 en dit soort verhalen interesseren mij te weinig. Als shooter-liefhebber wel een serie die ik gespeeld moet hebben en heb goede hoop dat deze stijgende lijn doorgezet kan worden t/m tenminste het vierde deel in de reeks.

avatar van Miss.Blonde
Deel 2 is ook weer heel erg goed! Het uitspelen ging eigenlijk vrij snel.

Deel 1 was eigenlijk net zo goed. Allebei vrij gelijkwaardig aan elkaar. Zelfde sfeer, elementen, mooie beelden van de locaties/landschappen, leuk verhaal, schieten, maar ook puzzelen en klauteren. Al waren er hier en daar wel nieuwe elementen en vond ik dit deel een stuk moeilijker. Had soms echt een tip nodig.

Het zit gewoon zo goed in elkaar qua beleving, alsof je in een film zit. En creatief hoe ze alle paden en puzzels aan elkaar weten te koppelen. Het hoofdstuk met de trein bijvoorbeeld was heel leuk!

Helaas moeten er in dit deel ook weer 'monsterachtige figuren' inzitten. Was ik van die zombies af uit deel 1 krijg je nu een soort bergdieren met hoorns en paarse gedrochten, maar dat was gelukkig een stuk minder akelig.

Op naar deel 3!

Deze week deel 1 uitgespeeld, geinig maar niet al te bijzonder. Net even de reviews van deel 2 doorgelezen en dat stemt me positief. Meer variatie in de omgevingen, minder ''schiet massa's schurken af'' en meer blockbuster-spektakel.

Binnenkort maar eens mee beginnen dan

avatar van IH88_Trinity
Wat een geweldig avontuur was dit zeg. De balans tussen schatgraven, klimmen/klauteren, bad guys afschieten en zelfs wat romantiek is veel beter uitgewerkt dan in de eerste Uncharted game. Nog steeds niet perfect (iets te veel Rambo), maar dat mag de pret niet drukken.

De belangrijkste pluspunten zijn de verschillende werelden/plaatsen die je aandoet, en de interactie tussen de personages. Chloe Frazer is een geweldig nieuw personage, en Sully en Elena blijven leuk. De bad guy is ook een stuk sterker dan de bad guy in het eerste deel, en straalt veel meer dreiging uit. Ja, ik begin de magie van de Uncharted games nu wel te begrijpen.

Meesterlijke intro met die hangende trein! Wel duidelijk dat Mission Impossible Dead Reckoning part 1 hier de inspiratie vandaan heeft

Heb na enige jaren gaming hiatus mijn PS3 gekocht weet het nog goed op de dag dat bekend werd dat Antonie Kamerhing er toch maar eens de brui aan had gegeven met een dikke middelvinger naar zijn gezin en een briefje onderaan de trap dat las ‘sorry voor dit, maar fok dat’.

Had deze game toen in een bundel erbij en ook nog GTA 4 meegepakt.

Dat was wel een mooie wederkering ja.

Even een leuke anekdote.