RollerCoaster Tycoon (1999)

PC / Xbox
Simulation / Strategy

Ontwikkeld door Chris Sawyer
Uitgegeven door MicroProse en Hasbro

RollerCoaster Tycoon is een spel waarbij het de bedoeling is om een goeddraaiend en uitdagend pretpark te bouwen. Hierbij kun je verschillende attracties naar eigen ontwerp bouwen, of de standaardmodellen neerzetten. Natuurlijk moeten de gasten ook te eten krijgen en het landschap moet ook aantrekkelijk zijn.

avatar van rickazio
Geweldige klassieker!

avatar van WeZet
Grafisch vind ik het nog steeds een prima game. 2d is geen synoniem voor lelijk. Juist het vaste isometrische camerastandpunt zorgt ervoor dat het nog steeds een genot is om te spelen (vooral in combinatie met de oerdegelijke gameplay). De tand des tijds heeft geen grote invloed.

avatar van Spock
Beste spel ooit gemaakt, is anno 2011 nog steeds prima te spelen. Start hem geregeld nog eens op, het heeft in feite alles om de tand des tijds te doorstaan. Veel minder gedetailleerd dan deel 3, bijvoorbeeld.

avatar van Spock
Spock schreef:

Ik bedoel uiteraard "veel minder gedateerd".

deze old timer zien liggen in een kartonnendoos op de zolder. papiertje was wel wat naar de zak. maar cd deed het nog geweldig.

kwam ik te weten dat hij niet speelde op win7. (thank god i have a vista aswel)
stak hem in mijn vista, instaleren. spelen.
simpel.

de jeugdherinneringen vlogen van mijn scherm.
meteen weer een verslaving extra bijgekregen.

de gameplay werkt nog altijd als een goedlopende trein.
je kunt uren aan dezelfde map werken zonder u eigen te vervelen!

veel beter dan RCT3 (gewoon door die oersterke gameplay en hoe makkelijk het is om een map te maken)

een dikke 5 sterren!

avatar van Them
Ondanks alle waarschuwingen gewoon weer gekocht, en hij deed het op Windows 7. Meteen weer liefde, alsof ie nog nooit is weggeweest. Heerlijk spel. Bezoekersgeluiden, attracties, zelfs het wegvinken van de optie grasmaaien bij de klusjesmannen was nostalgisch. Zeker rond deze tijd van het jaar heerlijk

Destijds een buitengewoon populair spel. Maar ik was er om eerlijk te zijn snel op uitgekeken.

Weet iemand nog hoe je het Mega Park (zodra je alle levels uitgespeeld hebt) meteen vrij kan spelen? Dat was voorheen een bepaalde cheat.

Iemand?

PS: Nog een vraag, heb de game (gewoon legaal uit de winkel) net geinstalleerd op de laptop, maar krijg het niet lekker draaiende. Loopt vast, krijg geen fullscreen beeld...hoe kan ik dit oplossen? Is een laptop van een jaar of 2 oud met Windows 7.

avatar van bvonk
Cheat geen idee maar misschien heb je hier wat aan voor Windows 7.

[TUT] Hoe RCT1 en RCT2 (bijna) bugloos te spelen in Windows 7 en Vista - Pagina 1 - vijfzintuigen.nl

Bedankt, zal de game morgen eens herinstalleren op die manier!

avatar van Alfred Mok
Recensie, Rollercoaster Tycoon!

Tijdloos, dat is het juiste woord voor deze game. Een geweldige klassieker die wat mij betreft nooit overtroffen kan worden door een ander bouw-spel. Je kan je eigen park maken, je eigen wegen en zo jezelf tot een trotse pretparkdirecteur voelen. Een spel die ik regelmatig nog wel eens uit de kast haal om te spelen. Ik heb echt uren gebouwd, want wat gaat de tijd toch snel, en altijd met veel plezier. Ook mijn kinderen vonden het spel erg leuk en mede daarom ben ik een beetje mee gaan spelen. Dat "spelen" werd al gauw volop gamen!

Beeld, muziek, geluiden en voldoende variatie zorgen voor een ultieme game-ervaring!

avatar van Realistic Gamer
Zeer verslavende, en leuke game voor de PC! en zeker als je eigenlijk een Achtbaan-Fan bent!
Wel jammer dat je niet onride in een achtbaan kan zitten, net zoals in RCT3!

Heel vrolijk, verslavend, en leuk spel is het, die ik al van mijn jonge jaren speelde en ken!
Zeker wel, (voor een PC game) Een, 4.0

avatar van Dragonslayer
Ik heb dat cd'tje ook nog wel ergens liggen. Maar heb er geen vertrouwen in dat het fatsoenlijk zal werken.

Rollercoaster Tycoon komt volgend jaar naar Android en iOS | Game | Tweakers

Leuk, ga het zeker dan spelen. Krijg helaas de game niet meer op de laptop goed werkend.

avatar van Starmaster501
Die versie zal wel erg minimaal worden. Denk niet volledige versie van RCT op IOS te zien.

avatar van bvonk
Kan op mijn Android tablet ook simcity spelen, is wel iets anders dan de pc versie maar RCT 1 is toch wel wat simpeler dan de Simcity versie op Android. Ik denk dat ze dus wel het spel zo compleet mogelijk maken, het zelf bouwen van achtbanen zit er in en dat lijkt mij het zwaarste voor een apparaat. De pc met al de add ons is kleiner dan 400mb dus dat is ook niet het probleem.

avatar van Starmaster501
Hmm ben erg benieuwd dat. Iemand enig idee hoe dit spel op de Xbox is eigenlijk? Zie net dat hij daar ook op is...

avatar van jellecomicgek72
Ajax&Litmanen1 schreef:
Krijg helaas de game niet meer op de laptop goed werkend.

Heb hetzelfde probleem, ik weet niet hoevaak geinstalleerd en er weer afgegooid omdat ik alleen maar een zwart scherm te zien krijg....

Ik krijg de game wel aan de praat, maar kan vaak:

1. Niet de goede resolutie krijgen.
2. Niet goed met de muis meer scrollen.
3. Niet goed saven.

Dan is het vrij lastig om nog te spelen

avatar van jellecomicgek72
Of ze moeten hem gewoon een keer opnieuw in HD uitbrengen, of gewoon een keer RCT4 uitbrengen.

avatar van Starmaster501
Vindt het met RCT3 nou wel goed zo. Die was leuk maar niet zo leuk als 1 en 2. Ik denk dat ze met een deel 4 de fout in gaan.

avatar van bvonk
Atari is er nog een beetje vaag over maar Frontier Developments schijnt al wel bezig te zijn met RCT4. Ik vond deel 3 zeker niet slecht maar het was wel erg gericht op het 3d gebeuren en liet de rest een beetje liggen.

avatar van Starmaster501
Opzich zou ik het ook weer niet verkeerd vinden, een nieuw deel. Ondanks dat 3 een stuk minder was, was hij wel erg leuk. Ooit krijgen we wel een nieuw deel...

Ik zou graag een nieuw deel zien met de 2D stijl uit het origineel, maar dan wel de boel wat realistischer gemaakt qua grafische vormgeving. Maar wel de oude interface en manier van spelen aanhouden. En dan bijvoorbeeld wel de optie geven om in 3D je attractie te testen en er ook in rond te lopen.

avatar van bvonk
Een week geleden is Rollercoaster 3D voor de Nintendo 3DS, er wordt gehoopt dat het team nu wat details naar buiten gaat brengen over RCT4. Op de volgende site staat de laatste info, er staat ook een leuk filmpje tussen, the real RollerCoaster Tycoon. Van mij mag het best 3D om bv in de attractie te zitten maar het 2D bouwen was inderdaad beter. Ik denk ook wel dat ze dat nu goed kunnen combineren.

RCT4 Release Date - rct4releasedate.com

avatar van Dragonslayer
Eindelijk heb ik dit spel weer werkende kunnen krijgen. Meteen word ik herinnert aan wat ik hier zo leuk aan vond. Ook is het nog altijd erg uitdagend.

avatar van Alfred Mok
Mag ik benadrukken dat ik niet alleen de game maar ook de muziek tot een klassieker mag rekenen, gewoon tijdloos en perfect voor de game!

Geweldig!

avatar van mister-fool
Spel werkt tegenwoordig voor mij erg goed als ik een podcast of wat muziek wil beluisteren. het tempo ligt wat traag na de eerste paar maanden in een map, maar daardoor kan ik ook ondertussen wat kleine dingen ernaast doen.