RollerCoaster Tycoon (1999)

PC / Xbox
Simulation / Strategy

Ontwikkeld door Chris Sawyer
Uitgegeven door MicroProse en Hasbro

RollerCoaster Tycoon is een spel waarbij het de bedoeling is om een goeddraaiend en uitdagend pretpark te bouwen. Hierbij kun je verschillende attracties naar eigen ontwerp bouwen, of de standaardmodellen neerzetten. Natuurlijk moeten de gasten ook te eten krijgen en het landschap moet ook aantrekkelijk zijn.

avatar van BoordAppel
BoordAppel (moderator)
Onzinberichten verwijderd.

avatar van Muffy
Fantastisch spel, veruit het meest verslavende spel wat ik ooit heb gespeeld. Als je als elfjarige voor het eerst begint met een park te bouwen blijft het de hele dag maar in je kop zitten hoe je het beter kunt maken (tenminste dat was bij mij het geval )

En als ik op het laatst genoeg had van al die zeikerige bezoekers die maar geen etenskraampje's of wc's of whatever konden vinden. Nam ik gewoon een willekeurige achtbaan zet de voorste karren stil en laat de achtersten er vollop tegenaanknallen, met honderden doden als gevolg. Perfect om je frustratie te uiten

avatar van wii
wii
hoe speelt dit eigenlij op de xbox? nooit geweten dat het ook op de xbox was, het spel is redelijk leuk, ik doe het eens per half jaar even een paar uurtjes, lekker rommelen achtbaantje unlocken parkje bouwen enz. ben er een weekje verslaafd aan en dan begint verveling weer toe te slaan en haal ik hem een paar maanden later weer uit het stof, beste uit de serie iig

avatar van jellecomicgek72
jajaja ik heb het spel weer en het is weer ontzettend verslavend. Echt knap dat RTC na 11 jaar nog net zo leuk als vroeger is. Alleen kan ik niet opslaan op een of andere manier. Het spel komt sowieso in mijn top 10 want dit is echt een tijdloze klassieker. Vandaag ook start ik de game op. Ben ik al weer 3 uur verder met het maken en testen van attracties. Ook leuk om als je park daarna klaar is om er helemaal over heen te scrollen om te kijken wat je allemaal hebt gebouwd.

avatar van Feyenoord100jaar
Vind deel 2 toch leuker als 1, niet veel verschil maar deel 2 heeft meer mogelijkheden.

Ik had de disc vorige week in de pc gedaan, opgestart maar hem er toch weer uitgehaald. Motivatie was er toch even niet.

Hoe kan je nou dat Megapark in 1x activeren? Ik krijg die code niet meer aan de praat dat je meteen alle parken hebt afgesloten zodat Megapark vrijgegeven wordt.

Ik wil namelijk geen voorgebouwde parken en de helft van de parken biedt ook veel te weinig ruimte. Megapark is heerlijk. Een gigantische lap grond, helemaal leeg en ik kan hem inrchten.

geweldige spel hiermee heb ik samen met pokemon elke dag op gespeeld ik kon er geen genoeg van krijgen en ik heb het nooit uit gespeeld jammer is dat misschien eer eens gaan spelen

avatar van Luigi
Dit is mijn favoriete computer spel.
Toen ik klein was kon ik er uren achter elkaar op zitten.
En heb het zekers te weten wel uitgespeeld, en daar was ik ook zeer trots op

avatar van mk1992
5*, vooral de stroom aan uitbreidingen wisten het altijd leuk te houden. klasse actie van de makers!

had niks met achtbanen, maar wel met dit spel!

avatar van jellecomicgek72
Na weer 3 dagen gespeeld te hebben wil ik hier wel een soort van (kleine) review aan wagen. In RCT draait het natuurlijk om pretparken te bouwen of een bestaand park te verbeteren. Alleereerst moet ik zeggen dat ik nog nooit zo verslaafd ben geweest aan een game als RCT. (Nouja alleen cod4 kom in de buurt )

Het leukste is natuurlijk om zelf een park op te bouwen en in te richten zoals jij wilt. Als 10 jarig jochie vond ik dit geweldig en kon het zo dagen achter elkaar spelen, het verveelde nooit. Het leukste in RTC is nog wel dat je naast vele attracties ook nog 20 verschillende soorten bomen, fontijnen etc tec neer kan zetten. Hierdoor blijft RTC leuk en voor je het weet ben je al weer 3 uur verder door het bouwen en testen van attracties. Naast dat je gewoon een attractie kan selecteren uit de lijst om hem daarna neer te zetten kun je ook zelf ook achtbanen bouwen. Dit kun je doen als je bv een kleiner model van die achtbaan wilt hebben omdat je anders ruimtetekort hebt of ietsdergelijks.

Wat ik nog wel het leukste en het verslavendste vind aan RCT is dat je alles zelf kan bepalen tijdens het spelen. Wil je dat een achtbaan sneller gaat dan moet je het systeem bijstellen waardoor sommige attracties soms compleet eruit knallen en er mensen overlijden. Ook kun je mensen verdrinken en laten verdwalen wat ook erg leuk is. Om je park echt leuk te houden moet je entertainers inhuren. Dit zijn luitjes die de mensen in een olifanten of berenkostuum die de mensen in je park vermaken. Wat nog meer leuk is is dat je als je een attractie hebt gebouwd dat je hem daarna een kleur kan geven. Ik weet nog wel dat dit in RCT2 nog beter uitgewerkt was omdat je daar de complete ingang aan kon passen in de vorm van een iglo, kasteel, of ruimte ingang. Ook de muziek is erg leuk en sfeervol ik werd er altijd helemaal vrolijk van.

Eindbeoordeling:

Gameplay: Het blijft maanden leuk om een heel mooi park te bouwen en dan als je park af is er met je muis overheen te scrollen. Erg verslavend om te spelen.

Graphics: Grafisch niet zo goed meer, erg gedateerd en het oogt wat kinderachtig maar dat mag de pret niet drukken!

Geluid: Geweldige muziek in RCT erg sfeervol. Ook dat gebrabbel op de achtergrond van je gasten is erg leuk.

Houdbaarheidsdatum: RCT is héél lang houdbaar. Als je eenmaal begint ben je zo weer 3 uur verder met het bouwen en testen van atractties. Dit is een spel dat eeuwig houdbaar is.

De volle mep natuurlijk 5*

avatar van Thomas83
Mooie uitgebreide recensies de laatste tijd, lekker bezig!

Thanks man!

avatar van rpger
Jelle, wat vind je dan van deel 3? Ik vind deel 3 echt top en speel hem nog steeds af en toe.

rpger schreef:

Vind deel 3 wel leuk maar ik vind die 2D stijl uit de eerste 2 delen het leukst.

avatar van BoordAppel
BoordAppel (moderator)
Download gerelateerde berichten verwijderd.

avatar van jellecomicgek72
Boehoee.. er zit volgens mij een fout in mijn disc van RTC, vanmiddag toen ik een spel wou laden sloot ie steeds af..

avatar van kaholiic
Mooie Review, Jelle. Kan me er goed in vinden.

avatar van jassertje
Dit spel krijgt van mij echt het hoogste punt

Mijn beoordeling

Gameplay: De gameplay is echt fantastisch. Je kunt in dit spel alles zelf bepalen.

Graphics: De graphics in dit spel zijn niet zo super maar niet slecht.
maar ook al zijn de graphics niet zo goed het blijft leuk:D

Geluid: Ik vind de Muziek in dit spel Super, ook het geluid van de gasten en van de achtbanen zijn erg leuk

Greetz...

avatar van Starmaster501
Wat een droge reviews van jou zeg.

avatar van jellecomicgek72
whaha echt een té droge review idd

avatar van arjangrunnink
een van de leukste games die ik heb. blijft leuk om nieuwe tracks te maken. terechte hoge plek in de top 100

avatar van Ricxz92
eigenlijk hoort veel hoger te staan in de top 100.

Inderdaad!

avatar van Dragonslayer
jellecomicgek72 schreef:
Ook kun je mensen verdrinken en laten verdwalen wat ook erg leuk is.

avatar van Feyenoord100jaar
Heb hem weer opnieuw geinstalleerd, 170 mb

avatar van Blueyed
Dit is de beste uit de hele reeks.

avatar van threeohthree
Melig geslaagd,

Ik zie velen lovend over deze game spreken, en ik geef ze geen ongelijk. Toch ben ik minder enthousiast over dit stukje jeugdsentiment. De gameplay is eigenlijk het geen wat nog intact is na al die jaren, de muziek is strontmelig en vooral grafisch schort het vandaag de dag aan alle kanten, maar dat deed het toen ook al. Dit spel is puur bakvissenvermaak dat eigenlijk iedereen wel lust. Het bouwen van achtbanen, het tevreden stellen of misselijk van gasten, het gaat er allemaal in. Alleen de draaimolen word niet gebouwd, want het ruist nogal.

Ja het is allemaal leuk en aardig maar een schitterende game is het niet, je bouwt op, breekt af, en begint opnieuw. Misschien is het ook wel te lang geleden dat ik het gespeeld heb en mijn nostalgie wat verwaterd is, wie weet. Maar voor nu twee ruime sterren voor het fijne vermaak.

Feyenoord100jaar schreef:
Heb hem weer opnieuw geinstalleerd, 170 mb

Haha ja echt mooi. Ik heb RCT1 ook eens gedownload voor 53mb ofzo. Echt bijna grappig zó weinig.

avatar van wolly
k vind deze wel beter dan deel 2