menu

RollerCoaster Tycoon (1999)

mijn stem
4,17 (553)
553 stemmen

PC / Xbox
Simulation / Strategy
single player

Ontwikkeld door Chris Sawyer
Uitgegeven door MicroProse en Hasbro

RollerCoaster Tycoon is een spel waarbij het de bedoeling is om een goeddraaiend en uitdagend pretpark te bouwen. Hierbij kun je verschillende attracties naar eigen ontwerp bouwen, of de standaardmodellen neerzetten. Natuurlijk moeten de gasten ook te eten krijgen en het landschap moet ook aantrekkelijk zijn.

zoeken in:

avatar van Dragonslayer
5,0

Ok, leuk. Maar kan iemand me vertellen wat hier precies geremastered aan is? Rollercoaster 1 en 2 deden het namelijk op mijn pc nog gewoon.

Dus waarom zou ik hier 20 euro voor betalen terwijl ik RCT deluxe al heb en die doet het nog gewoon.

mister-fool
Ik zie ook niet gelijk waarom Rollercoaster Tycoon moet worden geremastered. RT is geprogrammeerd in Assembly; een programmeertaal die erg dicht tegen de nulletjes en eentjes van de hardware aanzit. Daarom loopt het spel ook zo vloeiend, ondanks het feit dat er honderden actoren worden gecreëerd. Het draait wss daardoor ook nog steeds erg goed op mijn computer. Door het isometrische perspectief zie ik ook niet zo snel wat er visueel kan worden verbeterd.

avatar van Manny Calavera
5,0
Dragonslayer schreef:
(quote)

Ok, leuk. Maar kan iemand me vertellen wat hier precies geremastered aan is? Rollercoaster 1 en 2 deden het namelijk op mijn pc nog gewoon.

Dus waarom zou ik hier 20 euro voor betalen terwijl ik RCT deluxe al heb en die doet het nog gewoon.


Ik krijg de games al jaren niet meer lekker speelbaar. Of errors, of saveproblemen of een resolutie waardoor ik veel te ver sta uitgezoomd. Daarnaast is dit een mix van beide delen, plus aanvullingen. Best leuk toch dat het weer goed speelbaar op nieuwe apparaten is. Wel is de 20 Euro erg prijzig ja. Ik wacht wel op een sale.

avatar van Dragonslayer
5,0
Met een beetje geluk heb ik het even kunnen spelen via steam family share. Er is inderdaad weinig tot niks veranderd. Het is een soort mix van RCT 1 en 2 met alle DLC's. Geen bijzondere nieuwe toevoegingen gezien tot nu toe. Alleen een fast-forward knop.

RCT world is zelfs minder duur dan deze. Lekker laten liggen en eventueel wachten op een sale.

mister-fool
Dragonslayer schreef:
Alleen een fast-forward knop.

Ah, dan toch nog een relevante toevoeging

avatar van Manny Calavera
5,0
RollerCoaster Tycoon 20 jaar: 'Je kunt een beetje god spelen' | NU - Het laatste nieuws het eerst op NU.nl

De game is vandaag 20 jaar oud! Felicitaties aan een van de allerleukste games ooit.

Zou 'm zo weer kunnen spelen en er dan weer uren van genieten.

5,0
Ik kan dezelfde woorden als hierboven vaak genoemd, gewoon herhalen: tijdloos, klassieker,...

Het spel heeft aanvankelijk wat tijd nodig gehad om mij te overtuigen. Bij de eerste uitgave snapte ik er nog niet al teveel van, en werd mijn park vaak een zootje ongeregeld in de 3e of 4e maand.

Pas na een jaar of 2 eens opnieuw te installeren, ontdekte ik klusjesmannen, mecaniciens, leningen, onderzoek naar nieuwe attracties, ... en lukte het me voorzichtig om een gecontroleerd park uit te bouwen.

Principe is telkens hetzelfde: plannen, investeren, uitbouwen, en daarna laten renderen en opbrengen.
Zelf rollercoasters bouwen is ook een uitdaging geweest, of er zit niet genoeg snelheid in, of ze zijn te intens, of ... bij de eerste levels kun je prima de bestaande ontwerpen gebruiken, maar na enkele levels ben je wel verplicht zelf te gaan ontwerpen.

Een eerste keer speelde ik enkel voor de opgelegde doelstelling. Daarna gaf ik mijzelf de uitdaging om zo compact mogelijk zoveel attracties als mogelijk te bouwen. Gelanceerde achtbanen (compact en populair) waren daarbij een topper.

Vaak kun je al met 50% van de oppervlakte de doelstelling halen, maar eenmaal het geld binnenstroomt wil je natuurlijk optimaliseren en verder gaan.

Online lees ik verschillende tactieken, zelf hield ik de attractieprijs laag (0,5 a 2€) en kon ik de toegang voor het park naar een 45€ brengen eenmaal volledig uitgebouwd.

De verschillende levels, met telkens hun opgelegde beperkingen (geen bomen kappen, geen ondergrondse attracties, ...) zorgden voor genoeg uitdaging. Ook vandalisme, defecten bij speelduur van 4 a 5 jaar, chaos bij de klusjesmannen, ... zijn niet te onderschatten.

Opvolgers van de reeks heb ik wel geprobeerd, maar nooit gespeeld. Het isometrisch perspectief, de pixels en de sfeer van de eerste RCT zijn voor mij onovertrefbaar.

Gast
geplaatst: vandaag om 21:39 uur

geplaatst: vandaag om 21:39 uur

Let op: In verband met copyright is het op GamesMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.

Let op! Je gebruikersnaam is voor iedereen zichtbaar, en kun je later niet meer aanpassen.

* denotes required fields.