Drop Point: Alaska (2008)

Macintosh
Adventure / Sports
single player / online

Ontwikkeld door Bongfish
Uitgegeven door MacSoft

Hebt je voldoende in huis om topsnowboarder te worden? Ontdek het met een dropping op de grootste virtuele berg ooit. Elke afdaling, bowl en tree-run is een nieuwe uitdaging. Bewijs dat je de beste bent met de unieke 'Own a Trick'-functie. Spring uit een helikopter en begin op een willekeurige plek op de helling van Drop Point: Alaska aan de afdaling.

Zelf ben ik gek van wintersport, en daarom sloeg deze game mij ontzettend aan.

De gameplay is er uniek. Het spel geeft je zoveel vrijheid, dat je daar wel goed mee om moet kunnen gaan. Je krijgt een gigantisch grote map tot je beschikking, waarop je talloze afdalingen kan maken.

Je krijgt een helikopter tot je beschikking, waarmee je op diverse punten gedropt kan worden en aan een willekeurige afdaling kan beginnen. Je mag zelf je eigen afdaal route bepalen.

Als je alle mini-challenges hebt gewonnen, dan unlock je de besturing van de helikopter en kan je vervolgens vrijuit op elke plek die je wilt beginnen met je afdaling.

Onderweg op je afdaling kom je spotlights tegen. Als je vervolgens die activeert kan je een challenge doen of een 'Own a Trick' doen. Je moet meestal stunts uithalen, die steeds moeilijker worden. Als je diverse own a tricks hebt gewonnen, dan krijg je een extra startpunt tot je beschikking. Ook kan je kleding en je soort snowboard unlocken, door de challenges te winnen. Elk type snowboard heeft weer zijn eigen voor en nadelen.

Op graphics gebied doet de game het erg goed, althans als je op high-end graphics het spel kan spelen. Zelf heb ik een iMac 24-inch en ik speel het spel met een resolutie van 1900x1600. Alles wordt zeer scherp weergegeven en door mijn sterke videokaart kan alles tot in detail worden weergegeven.

Het winterse landschap en de aankleding ervan is erg goed gedaan en ziet er grafisch gezien er bijzonder mooi uit. Verwacht geen Half-Life 2 kwaliteit, maar wel iets wat er meer dan goed uitziet.

Het geluid is ook goed voor elkaar. Je hoort precies je bewegingen en de sneeuw onder je snowboard. Ook de helikopter hoor je goed. Alles heeft een natuurgetrouw geluid. Verder draaien op de achtergrond diverse muziekjes, afgestemd voor wintersport. Als je een beetje kan tweaken, kan je ook je eigen liedjes in de game laten afspelen.

Een groot nadeel van dit spel is dat er géén PC versie van is. Het spel is speciaal over de Mac gemaakt. Er is wel door Bongfish een soort gelijk spel gemaakt voor de Xbox, genaamd: StokEd. Dat spel heeft veel weg van DropPoint Alaska.

Als je liever van gesloten ruimtes houdt, of je aan een parcours moet houden, dan is dit spel niet geschikt voor jou. Je krijgt alle vrijheid en wendbaarheid, als die je maar kan verzinnen. Je kan steeds beter worden door zelf de uitdaging aan te gaan, maar dat hoef je niet perse te doen, als je alleen maar even wilt ontspannen. Het spel geeft je helemaal het gevoel, alsof je even helemaal vrij van alles bent.

Verder is het spel ook heel goed geschikt als tussendoortje, om even te ontspannen. Uiteraard moet je dan niet de challenges willen halen. De challenges hebben een goede moeilijkheidsgraad. Ze worden steeds moeilijker en je hebt ze zeker niet snel uitgespeeld, integendeel...

Doordat dit spel een super mooie grafische 3D engine heeft, met een mooi winters berglandschap, nodigt het spel je uit om heerlijk vrij te kunnen zijn en het telkens weer opnieuw te spelen. Pas op, want voordat je het weet wil je zelf in het echt ook op wintersport!

Conclusie: Prachtig spel, met heel veel vrijheid. Je kan challenges volgen, maar je kan ook je eigen stunts verzinnen en uitvoeren om beter te worden op de online ranglijst. Het spel is heerlijk en ook nog eens geschikt als tussendoortje.

Zonder meer krijgt dit spel zijn welverdiende: 5 sterren!

Ford KAduuk
Exclusief voor de Macintosh? Ik had niet verwacht dat de Mac ooit nog een exclusieve game zou krijgen. Lijkt me ook geen handige zet om een spel alleen op Macintosh uit te brengen, aangezien veel meer mensen gebruik maken van Windows. Dankzij dit feit toch wel benieuwd geworden naar de game.