InFamous (2009)

PlayStation 3
Action / Shooter

Ontwikkeld door Sucker Punch
Uitgegeven door Sony

InFamous draait om een enorme explosie die ervoor zorgt dat de stad Empire City wordt vernietigd. De stad is een grote chaos en de speler staat midden in deze chaos als Cole Deze normale jongen is na de ramp niet zo normaal meer, hij beschikt opeens over unieke krachten. Of Cole deze krachten gaat gebruiken om mensen te helpen, of juist om ze kwaad te doen, is een keuze die de speler zelf moet maken.

avatar van Mafurios
Echt een super vet spel, ik heb het net uitgespeeld.
Ik vond dit spel echt zo vet dat ik een halve dag aan een stuk door aan het spelen was om te kunnen zien hoe het afliep.
Ik ga het dan ook zeker nog een keer spelen maar dan als bad guy ik vraag me af hoeveel impact je keuzes hebben op het spel.
Maar wat ik vooral vet vond was het rennen over de daken en het springen en grinden tussen de daken door en over de rails.
Nog een goed punt is dat je altijd ruim de tijd krijgt om aan een nieuwe kracht gewend te raken.
Maar ook de minimap waarop je alles kan zien zoals de brokstukken en locaties van satellietschotels.

Zelfs voor je beperking word een duidelijk reden gegeven zoals dat je kortsluiting maakt als je gaat zwemmen en dat auto's exploderen als je erin zou gaan zitten.

Het enige wat ik slecht vond aan de game waren de waardeloze nederlandse uitspraken en dan vooral die fotograaf die praat als een extreem nichterige homo.

Ik ben nu bijna klaar met het oplossen van de laatste misdaden in alle wijken ik ben alleen bang dat daarna de hele stad misdaad vrij zal zijn.
Nouja mocht dat gebeuren dan kan ik altijd nog wat onschuldige burgers gaan terroriseren hehe.

Verder had ik nog een vraag die ook een beetje een spoiler is:
Weet iemand wie de "boss" is in de alternatieve tijdlijn?

En nog een tip:
Je kan apparaten opnieuw opladen nadat je ze leeggezogen hebt met je basis bliksemstraal kijk wel uit dat sommige apparaten exploderen als je ze te ver oplaad zoals bijvoorbeeld auto's. (Ik raad aan om lampen te gebruiken aan het licht kun je hierbij makkelijk zien of er nog electriciteit inzit en er kan ook een behoorlijk grote hoeveelheid in.

avatar van Tsjo-Wi
Ik heb me goed vermaakt met InFamous. Het free-roaming principe is nog nooit zo lekker uitgewerkt. Het manouvreren door de stad en over daken is gewoon heerlijk. Vergelijk het met het gemak van Assasins Creed alleen dan met wat leuke powers erbij zoals door de lucht zweven en over kabels glijden. Ondanks dat je nooit een voertuig hoeft te besturen zit er wel snelheid in het spel. Cole kan vrij snel rennen en als je over de daken loopt vind je altijd wel een een handige route en een paar kabels waar je snel over kan glijden.

De stad ziet er verder ook goed en sfeervol uit. Ondanks dat er veel verwoest is in de stad en er overal gewonden en lijken op de grond liggen vond ik het allemaal best druk en levendig. Ik had alleen iets meer verschil willen zien in de verschillende districten. Toen ik bij het derde eiland aankwam had ik het wel een beetje gezien met Empire City. Daarentegen is het wel leuk om de stad goed te verkennen en proberen zoveel mogelijk Blast Shards en Dead Drops te halen en alle side missions te doen.

De combat is ook vermakelijk. Gaandeweg krijg je steeds meer elektrische powers die stuk voor stuk de moeite waard zijn. In grote gevechten met meerdere vijanden kan het behoorlijk chaotisch worden als je al je electrische stralen en bommetjes op de vijand afvuurt waarna alles in het rond vliegt en auto's ontploffen. Het is een lust voor het oog maar heel veel tactiek komt er niet kijken bij de gevechten. Wat wel een pluspunt is is dat de missies (en sidemissies) toch behoorlijk afwisselend zijn. Meestal valt dat tegen bij dit soort games (zie GTA IV) maar niet bij inFamous.

Ook het verhaal is de moeite waard en wordt op een leuke manier verteld met stoere stripachtige cutscenes en een paar vette plottwists. Het enige waar ik niet zo over te spreken ben is dat hele Good/Bad Karma gebeuren. De eerste keer dat ik hem speelde deed ik alles als Good guy, maar nu ik hem voor de tweede keer aan het spelen ben als Bad guy merk ik dat er maar heel weinig verschil is. Je uiterlijk en je powers zijn ietsje anders, maar het verhaal verloopt vrijwel exact hetzelfde.

Al met al een erg vermakelijke, goed uitgewerkte game waar je behoorlijk wat uren aan kwijt kan zijn. Mijn cijfer hangt ergens tussen 4 en 4,5. Laat ik het maar naar boven afronden -> 4,5*

avatar van kaholiic
Geweldige game met een ongeloofelijk slim einde.
Graphics waren goed en de vijanden waren simpel maar erg goed in beeld gebracht. Cole is erg goed uitgewerkt en de missie's zijn erg leuk en verschillend waardoor het je niet verveelt waardoor het je blijft boeien. de moeilijkheids graad is percies goed. Maar het verhaal is het geniaalste.

Vind het erg slim wat ze gedaa hebben met de aanvallen en de trucjes die je kan doen en hoe je die moet krijgen. Elke keer als je een missie krijgt waarin je een stadsdeel stroom moet geven verheug je je er al op dat je iets nieuws krijgt. De strip filmpjes zijn erg mooi en luguber.

5* en een 2de plaats in mijn top 10!

avatar van rpger
[Mini Review]

inFamous is een game die lijkt te mikken op de open world successen van Assassins Creed en Grand Theft Auto. Maar nergens wordt die kwaliteit geevenaard. De matige voiceovers en tenen kromende animaties helpen niet mee om de speler in de wereld van infamous te zuigen. Er wordt duidelijk een effort gemaakt om de repetitieve aard die vaak deze games plagen te lijf te gaan, maar uiteindelijk is de combat vrij eenzijdig en de wereld niet levend genoeg. De cartoon achtige presentatie van het verhaal en de finale twist bied wat relaas, maar uiteindelijk is het spel een nogal oppervlakkig geheel en snel weer vergeten.

avatar van Donkerwoud
Ik snap niet zoveel van de kritiek op de zogenaamd weinige variatie. Wat mij betreft heb je Infamous heel wat meer mogelijkheden voorhanden dan in menig hoog gewaardeerde topper als GTA of Creed. De kracht van het spel zit hem in de rauwe in-your-face stijl en de lekker dik aangezette krachtpatserij van Cole. Het unique selling point, de keuze tussen goed en kwaad, viel mij wat tegen, want eerlijk gezegd heb ik deze moraalkeuzes beter uitgewerkt gezien. Eigenlijk een van de eerste games die op GTA IV lijkt, maar toch iets weet toe te voegen eraan. Ik was wel teleurgesteld in de wat fletse graphics, kom op, dat had beter gekund voor een PS3-exclusive.

avatar van 3bdelilah
Ben hier eigenlijk met tegenzin aan begonnen, maar voor een heel goeie prijs uiteindelijk samen met deel 2 toch opgepikt. Qua gameplay vond ik 'm heel gaaf, genoeg te upgraden en de collectibles (op de Blast Shards na) gek genoeg toch leuk om te doen. De side missions waren echt rampzalig slecht vond ik, bestond zowat alleen uit bad guys kapot schieten en de rest was het eigenlijk ook maar erg eentonig. Maar vond ik niet erg dankzij de retegave gameplay, dus ik heb alle side missions gewoon gedaan en elk territorium heroverd.

Wat betreft de main story, ik vond 'm een beetje matigjes beginnen maar naar mate het spel vorderde, begon het me meer en meer te trekken. Het einde maakte het voor me wel waard. Al met al toch een geslaagde game voor mij. Met heel veel zin begonnen aan deel 2, maar ik hoor meteen dat Cole een andere stem heeft dus 't begint al een beetje met een domper...