InFamous (2009)

PlayStation 3
Action / Shooter

Ontwikkeld door Sucker Punch
Uitgegeven door Sony

InFamous draait om een enorme explosie die ervoor zorgt dat de stad Empire City wordt vernietigd. De stad is een grote chaos en de speler staat midden in deze chaos als Cole Deze normale jongen is na de ramp niet zo normaal meer, hij beschikt opeens over unieke krachten. Of Cole deze krachten gaat gebruiken om mensen te helpen, of juist om ze kwaad te doen, is een keuze die de speler zelf moet maken.

avatar van Martijn
Haha een kameraad van mij had hem ook op Nederlands staan, ik kon er wel om lachen eigenlijk, net als of je in een Fox Kids aflevering zat.

Je moet voor de gein Duits is proberen.

Tegenwoordig heet het Jetix

avatar van Mafurios
Echt een super vet spel, ik heb het net uitgespeeld.
Ik vond dit spel echt zo vet dat ik een halve dag aan een stuk door aan het spelen was om te kunnen zien hoe het afliep.
Ik ga het dan ook zeker nog een keer spelen maar dan als bad guy ik vraag me af hoeveel impact je keuzes hebben op het spel.
Maar wat ik vooral vet vond was het rennen over de daken en het springen en grinden tussen de daken door en over de rails.
Nog een goed punt is dat je altijd ruim de tijd krijgt om aan een nieuwe kracht gewend te raken.
Maar ook de minimap waarop je alles kan zien zoals de brokstukken en locaties van satellietschotels.

Zelfs voor je beperking word een duidelijk reden gegeven zoals dat je kortsluiting maakt als je gaat zwemmen en dat auto's exploderen als je erin zou gaan zitten.

Het enige wat ik slecht vond aan de game waren de waardeloze nederlandse uitspraken en dan vooral die fotograaf die praat als een extreem nichterige homo.

Ik ben nu bijna klaar met het oplossen van de laatste misdaden in alle wijken ik ben alleen bang dat daarna de hele stad misdaad vrij zal zijn.
Nouja mocht dat gebeuren dan kan ik altijd nog wat onschuldige burgers gaan terroriseren hehe.

Verder had ik nog een vraag die ook een beetje een spoiler is:
Weet iemand wie de "boss" is in de alternatieve tijdlijn?

En nog een tip:
Je kan apparaten opnieuw opladen nadat je ze leeggezogen hebt met je basis bliksemstraal kijk wel uit dat sommige apparaten exploderen als je ze te ver oplaad zoals bijvoorbeeld auto's. (Ik raad aan om lampen te gebruiken aan het licht kun je hierbij makkelijk zien of er nog electriciteit inzit en er kan ook een behoorlijk grote hoeveelheid in.

avatar van Tsjo-Wi
Ben er net ff paar uurtjes mee bezig en vind het een zeer vette game, maar hoe dom is het dat er geen engelstalige functie in zit. Bij een game als Uncharted kun je dan tenminste nog je hele PS3 in het engels zetten maar hier werkt zelfs dat niet.... Nou is dat Nederlands niet extreem dramatisch ingesproken maar het past gewoon niet in zo'n stoere game als dit. Erg jammer.

avatar van Martijn
Veritas heeft toch ook alles op engels gekregen...

avatar van Tsjo-Wi
Vreemd, toen ik mijn Ps3 op engels had staan kreeg ik de game in het frans... Misschien ligt het aan de special edition die ik heb gekocht. Anders probeer ik het nog een keer.

avatar van Naomi Watts
Helaas Tsjo, nog even wachten op de patch. Ik denk dat Veritas dan een importversie heeft. Hoe zit dat bij jou dan Imperial of heb je hem in NL gespeeld?

Op de officiele forum van InFamous staat dat onder andere Nederland en Belgie niet de Engelse audio maar de Nederlandse audio gaat krijgen. Dus dat word tenenkrommend luisteren naar het oer-Hollandse zachtzinnig schelden of je moet Frans, Duits, Italiaans of Spaans kennen, want dat zijn de andere opties die op de Blu-Ray disc zullen staan. De Portugezen en Russen hebben wel geluk want zij krijgen dan wel weer de Engelse audio op de Blu-Ray van InFamous. De Polen zijn blijkbaar bijzondere mensen in de ogen van Sony want die krijgen hun eigen Blu-Ray met hun eigen taal er op.

Dit allemaal moet volgens Sucker Punch in opdracht van Sony. Is dit de doodsdoener van InFamous? Gaan we massaal importeren?

Naomi Watts schreef:

Nee in Nederlands leek het nergens op , heb mijn ps3 instellingen op engels staan en de game dus ook in engels uitgespeeld (geen import versie).
Tsjo-Wi had de special edition toch? maar ik heb de normale versie, weet niet of het daaraan ligt.
Als je ps3 ingesteld staat op engels dan krijg je automatisch een engelse update tijdens het opstarten van het spel en zo niet dan ligt het aan de special edition.

avatar van killer7
Moet niks uitmaken de Special Edition en de normale versie zijn dezelfde disc's alleen de hoes is anders. ik heb ook de special Edition en heb hem wel gewoon in engels gekregen.

avatar van Tsjo-Wi
Oke het is me al gelukt. Ik was gewoon vergeten internet aan te sluiten, dan gaat hij automatisch een update downloaden.

Imperial Figure
Trouwens de evil side heeft toch wel degelijk impact op het verhaal, na de credits kwam het evil ending filmpje tevoorschijn, was een kort filmpje maar goed het kwam in ieder geval.
En trish (je ex-vriendin in het spel) zei tegen cole (als good guy) dat ze hem respecteert en van hem houd maar als bad guy zei ze dat cole haar teleurgesteld heeft.
Het enigste wat je niet kunt veranderen zijn de vrienden om je heen hoe je het ook went of keert trish gaat dood en je beste kameraad blijft je verraden (alleen op het laatst komt hij cole helpen).

avatar van Naomi Watts
Ik hoorde ook dat het invloed heeft op je environment. Kies je de evilside kiest is alles donker en vice versa. Klopt dat trouwens?

Naomi Watts schreef:

Ja dat is correct, cole reageert zelf ook anders, als je een tijdje stil staat (net als Nate uit uncharted die dan even aan zijn wapen zit te friemelen of jak uit jak&daxter die even snel glimlacht).
Ben je de good guy dan staat cole in een rechtopstaande houding waarbij hij aan het ouwehoeren is met elektriciteit in zijn handen.
En als je de bad guy bent staat cole in een gebogen houding waarbij hij om zich heen kijkt in een paranoïde manier.
Het zijn maar kleine dingetjes maar dat brengt het personage wat tot leven.

SvV_Ying
Zat de laatste tijd te twijfelen tussen Protype en inFamous. Heb uiteindelijk gekozen voor inFamous omdat het story-driven aspect van deze game me aansprak.

Ben nu zo'n 2 dagen aan het spelen en bevalt me goed. De gameplay is erg goed. Besturing is makkelijk te gebruiken en dat komt het klimmen en klauteren ten goede. Verder zijn de superkrachten leuk en is het leuk om te kunnen bepalen of je het spel als goed of slecht personage speelt. Verder zijn de graphics goed, verwacht geen stad als in GTA IV of graphics als Uncharted maar ze zijn gewoon goed voor deze game. Zo nu en dan een klein beetje pop-up. De variatie in de missies is ook voldoende, genoeg side missions die redelijk verschillen van elkaar.

Mindere punten zijn dus het klein beetje pop-up en de vijanden zijn tot nu toe wat eentonig. Misschien komt daar nog verandering in als ik verder kom.

Voor nu 4*, goede game

Ik kan alleen maar zeggen geweldig!!!
Heb prototype ook besteld maar ik kan me niet voorstellen dat die net zo goed is als inFAMOUS, maar ik laat me verrassen.
Ik was al blij dat ik de engelse versie had voor 41 euro incl. verzendkosten, nu ik de horrorverhalen hoor van NL gesproken ben ik nog blijer met mijn engelse disc

SvV_Ying
Als je gewoon je PS3 op engels zet dan wordt de versie in de NL winkels ook engels gesproken. In ieder geval bij mij zo.

avatar van Tsjo-Wi
Ik heb me goed vermaakt met InFamous. Het free-roaming principe is nog nooit zo lekker uitgewerkt. Het manouvreren door de stad en over daken is gewoon heerlijk. Vergelijk het met het gemak van Assasins Creed alleen dan met wat leuke powers erbij zoals door de lucht zweven en over kabels glijden. Ondanks dat je nooit een voertuig hoeft te besturen zit er wel snelheid in het spel. Cole kan vrij snel rennen en als je over de daken loopt vind je altijd wel een een handige route en een paar kabels waar je snel over kan glijden.

De stad ziet er verder ook goed en sfeervol uit. Ondanks dat er veel verwoest is in de stad en er overal gewonden en lijken op de grond liggen vond ik het allemaal best druk en levendig. Ik had alleen iets meer verschil willen zien in de verschillende districten. Toen ik bij het derde eiland aankwam had ik het wel een beetje gezien met Empire City. Daarentegen is het wel leuk om de stad goed te verkennen en proberen zoveel mogelijk Blast Shards en Dead Drops te halen en alle side missions te doen.

De combat is ook vermakelijk. Gaandeweg krijg je steeds meer elektrische powers die stuk voor stuk de moeite waard zijn. In grote gevechten met meerdere vijanden kan het behoorlijk chaotisch worden als je al je electrische stralen en bommetjes op de vijand afvuurt waarna alles in het rond vliegt en auto's ontploffen. Het is een lust voor het oog maar heel veel tactiek komt er niet kijken bij de gevechten. Wat wel een pluspunt is is dat de missies (en sidemissies) toch behoorlijk afwisselend zijn. Meestal valt dat tegen bij dit soort games (zie GTA IV) maar niet bij inFamous.

Ook het verhaal is de moeite waard en wordt op een leuke manier verteld met stoere stripachtige cutscenes en een paar vette plottwists. Het enige waar ik niet zo over te spreken ben is dat hele Good/Bad Karma gebeuren. De eerste keer dat ik hem speelde deed ik alles als Good guy, maar nu ik hem voor de tweede keer aan het spelen ben als Bad guy merk ik dat er maar heel weinig verschil is. Je uiterlijk en je powers zijn ietsje anders, maar het verhaal verloopt vrijwel exact hetzelfde.

Al met al een erg vermakelijke, goed uitgewerkte game waar je behoorlijk wat uren aan kwijt kan zijn. Mijn cijfer hangt ergens tussen 4 en 4,5. Laat ik het maar naar boven afronden -> 4,5*

avatar van johnbrou
leuke game wel eigelijk. het klimmen vind ik ook heel leuk doet me egt veel denke aan assasins creed. k hou er wel van zo van deze games.

Zo de game uitgespeeld als goodguy, ben nu de game als inFAMOUS op hard aan het spelen voor het trophyhunten.

avatar van eltorro
Ik heb het spel zelf nog niet gespeeld maar wel meegekeken bij een huisgenoot. De stad doet me denken aan de stad van gta 4, beetje saai dus. IK vond de krachten van die gast ook niet zo bijzonder. De tegenstanders leken me ook allemaal niet zo heel bijzonder. De spel lijkt me nogal tegen te vallen. Misschien wel een leuk spel maar dan niet als superhelden spel. Gewoon een schiet spel, maar inplaats van dat je kogels kan afschieten schiet je elektrischeteit.

SvV_Ying
Ben nu bij het 3e eiland, laatste deel van het spel, en ik moet zeggen dat ik hem steeds leuker begin te worden. Om de volgende redenen:

1. Je krijgt meer en sterkere krachten waardoor de combat interessant blijft. De krachten zijn ook allemaal handig en bruikbaar.
2. Het verhaal is interessant en ontwikkeld zich goed.
3. Side missies en vijanden variëren steeds meer.

Geef er een halfje bij waardoor ie nu op 4.5 komt, na Killzone 2 de 2e exclusieve topper voor de PS3 dit jaar.

avatar van kaholiic
net gekocht, ben benieuwd!

Tsjo-Wi schreef:

Moet zeggen dat ik het zeker wel anders vind als bad guy. De hele ervaring is gewoon anders. Je ziet er iets anders uit, mensen en politie reageren anders op je, evil side missions zijn anders, alle oproepen op je telefoon van bijvoorbeeld Zeke hebben toch een andere toon en sommige andere tekst en als laatst heb je andere krachten. Al met al vind ik het zeker wel een 2e keer uitspelen waard.

Gister uitgespeeld en wat een vet einde, zal niks verklappen maar ik stond misschien wel met mn mond open beetje naar het scherm te kijken. inFamous is een must-buy voor de PS3 dit jaar.

avatar van kaholiic
paar uurtjes gespeeld en het boeide me meteen. moest wel even wennen aan de gameplay ook al is hij niet bijzonder. ben benieuwd naar het eind. vind de vijanden wel leuk gebracht en de missie's vond ik meteen beter dan die van prototype. het klimmen is veel realisticher dan die van prototype en het is leuk om de cherfstukken te zoeken om beter te worden.

avatar van AmazingPP
Net binnen, uit Engeland. 40 Eurootjes voor betaald. Da's nog altijd 15 goedkoper als bij de MMarkt....

Heb net een half uurtje gespeeld, maar de gameplay van Prototype vind ik makkelijker. Dat wil niet zeggen dat ik dit een slechtere game vind, ik moet het gewoon nog een poosje spelen. En dat ga ik nu doen!!

Whooooooooooooooooooeeeeeeeeeeeeeeeeeeeei!!

ik ga hem morgen halen!

avatar van jellecomicgek72
Net gekocht en wat is dit een Vette Game!
Je kunt echt alles in je omgeving gebruiken om met elektriciteit te elektroduceren. Echt een grote chaos is dit spel!
Ik kan er toe nu toe geen genoeg van krijgen.

avatar van AmazingPP
jellecomicgek72 schreef:
Net gekocht en wat is dit een Vette Game!
Ik kan er toe nu toe geen genoeg van krijgen.

Als je chaos wilt moet je ook absoluut Prototype aanschaffen. Dat is echt niet normaal meer....

AmazingPP schreef:

Ik heb Prototype al gespeeld en dat begon mij snel te vervelen. Niet dat het geen leuk spel was maar het kon mij maar eventjes boeien.
Dit blijft leuk

idd