Batman Returns (1992)

Atari Lynx / Commodore Amiga / Nintendo Entertainment System / PC / Sega Game Gear / Sega Master System / Sega Mega Drive/Genesis / Sega CD / Super NES

Ontwikkeld door Konami, Malibu, Atari, Aspect, Spirit of Discovery en Denton
Uitgegeven door Konami, Gametek en Sega

Batman Returns is een 2D actie game waarbij jij, als Batman, het op moet nemen tegen de gewelddadige bendes en vreemd rondlopend tuig, die Gotham plotseling overspoelen. Gebruik je vuisten en je bat-wapens om je zo een weg te banen naar de crimineel verantwoordelijk voor deze misdaadgolf, de Penguin.

neo (crew)
Er is iets fascinerends aan een game die voor zoveel verschillende systemen is ontwikkeld. Net zoals met andere game versies van een film zijn de verschillen soms wel erg groot. En vaak er is een neigin om de game op verschillende platforms te spelen. Ook is het leuk om te kijken hoe een game is op een oudere en nieuwere generatie consol. Een game als Jurassic Parc was op de 8 bit Nintendo best aardig, maar was op een 16 bit Snes stukken beter. Dat geldt voor deze twee consoles bij deze Batman Returns. De 8 bit mist de ruimte voor 3d praktijken die de Snes wel biedt. De Snes is van een x-aantal ystemen waarop ik deze heb gespeeld absoluut de beste. De Snes versie was niet alleen vanwege de graphics beter als de andere, maar ook vanwege de uitstekende adapties van de Danny Elfman score. De pc versie is heel anders en wijkt erg af van het beat um up concept, waar de Snes versie het meest in uitblonk; je zou kunnen zeggen dat dat meer een avontuurlijke game is met minder ruimte voor het rechttoe-rechtaan vechten. Het is teveel eer om de Snes versie echt een goede game te noemen, maar deze speelt wel erg fijn. De Snes versie van Batman Forever was echt stukken beter en was een game die qua gameplay langer houdbaar was.

wat een prachtige poster!!

Ja he!

@neo: Had nog voorgesteld om de PC en Snes versies anders los toe te voegen, omdat die zoveel verschillen. PC is meer een adventure en Snes is idd echt beat 'em up. De andere versies lijken meer op elkaar en zijn meer platform action (met meer grapple en batarang focus).

Maar vond dit deel een super leuke fighter, vijanden tegenelkaar en in ruiten gooien bleef lekker, dus moet ik toch Forever maar eens checken dan! PC versie ook benieuwd naar geworden trwns...

Taken
Graphics waren ook zeer goed.

neo (crew)
Pluspunt bij Forever is ook dat je met zijn tweeën kunt spelen.

Die pc versie hoort inderdaad apart.

avatar van glimlicht
Batman is episch, laat dat duidelijk zijn. En de games horen dat ook te zijn. "Batman Returns" op de SNES blijft trouw aan de film dankzij de muziek en verhaallijn. Helaas is dat een van de weinige goeie kanten aan dit spel. De actie is erg eentonig en de mogelijkheden om je vijanden tot pulp te slaan beperkt. Ok.. in de film doet batman meestal ook niet echt bijzondere ninja achtige moves, maar toch.

Het is trouwens best een pittig spelletje, ik heb veel lopen vloeken op Catwoman en ene D. Strongman. Wat een &*$@# eindbazen! Op Hard durf ik het niet eens aan ben ik bang. Pff ik denk dat Batman zelf dat niet eens durft.

Je neemt trouwens ook nog plaats in je Batmobile, en wat een feest is dat zeg.. Ik kreeg er bijna een epileptische aanval van.. Nee Batman Returns is niet aan mij besteed..

*2,0

avatar van StevenMighty
The True Dark Knight

Geweldige gamesversie van de gelijknamige film!
Veel gedetaileerder kan het niet worden. Ik heb de film nog eens gechecked terwijl ik me met de super nes game vermaakte, en echt de kleinste details zitten er in verwerkt. Heel erg trouw aan de film dus.

Het spel zelf is een beat 'm up waarin je geen vrij momentje wordt gegund, wat het lekker pittig maakt. De clowns, vuurduivels en bikers komen met z'n allen op je af.
Ook heel leuk is dat gehersenspoelde pinguin leger die vanaf de zijkant raketten op je afvuren in de laatste ronde.

Bekende (pittige) bosses staan je dan weer regelmatig op te wachten om een einde aan je avontuur te maken, en tussendoor zit zelfs een stukje racegame met de Batmobile wat ik vroeger al een erg leuke afwisseling in het spel vond.

Al dat gespuis wat het fijne Gotham onveilig maakt pak je aan op originele manieren, zoals het gooien van de bat-boomerang, een kick uitdelen in ware tarzanstijl via een soort liaan die je afvuurt of een veeg uit de pan van Batman's cape of het gewone vuist en schop werk.

Ik heb de US super nes versie gespeeld, waarin Batman ook nog eens lekker groot op het scherm rondloopt t.o.v de EU versie waarin hij wat kleiner uitvalt. Gaf een lekker arcade gevoel!

Wel een moeilijk spel maar met de cheat om met wat meer levens en continus het spel aan te vangen is het mij wel gelukt de game op het level 'mania' uit te spelen, waarna ik me trots volgens de boodschap op het scherm 'The True Dark Knight' mocht noemen

4 sterren

avatar van PC.ENGINE.FAN
Vannacht was de motion picture van Burton weer te aanschouwen op de kijkdoos.

Wat komt de SNES versie toch akelig dichtbij de film en dat als één van de weinige video game film adaptaties van de afgelopen 25 jaar. Alle cutscenes, score van Danny Elfman en het verloop van het verhaal zijn identiek aan de film.

Bijvoorbeeld ook deze easter eggs:
+je kon de hoofden van twee clowns tegen elkaar op laten knallen
+als je de degenslikker met een batarang raakte terwijl hij een degen in zijn slokdarm had, deed dat hem meer pijn
+je kon net als in de film die bommen afpakken en bij de clowns aan hun riem vastbinden, behalve op de hoogste moeilijkheidsgraad dan, want dan lukt het je haast niet meer
+je kon die eerste baas van de eerste stage ook aanvallen door met je speargun een stuk steen uit de muur te trekken, net als in de film

er zaten wel wat harde stukken in zoals dat het treintje van het Red Triangle circus zo overdreven groot was, maar pff dat is beter dan die belachelijke sega versie waarin je tegen die standbeelden moet vechten. De SNES game speelt naast dit alles ook nog eens verdomd mieters!

avatar van royals
Eén van de beste SNES en Batman games. Vooral de SNES en Sega Genesis versies zijn goed. Erg vermakkelijk en mooie graphics. Eigenlijk vind ik geen Batman game echt slecht maar mijn favorieten zijn: Arkham City (PC), Returns (Genesis/SNES), Forever (SNES) en Batman (NES).