Diablo III (2012)

PC / Macintosh / PlayStation 3 / Xbox 360 / PlayStation 4 / Xbox One / Nintendo Switch

Ontwikkeld door Blizzard
Uitgegeven door Blizzard

Het verhaal speelt zich twintig jaar na de gebeurtenissen van Diablo II af. De Speler krijgt de keuze uit vijf karakterklassen, waaronder de Barbarian, Witch Doctor en Wizard. Nieuw daarbij is de keuze tussen het mannelijke of vrouwelijke geslacht.

avatar van Thomas83
Diablo III: No Mods, Online-Only, Cash Trades | Rock, Paper, Shotgun - rockpapershotgun.com

Weer erg slecht nieuws. Speel zelf alleen nog maar online eigenlijk, maar nu kun je dus niet meer in single player dingen uittesten met een programma als Hero Editor voor Diablo 2. Bovendien zijn er een hoop mensen die niet online spelen en kun je dus zelfs niet spelen als je geen internet hebt, belachelijk.

Van de mods ben ik ook nooit zo, maar ook hier een hoop mensen weer wel. Zeker omdat het spel er nu al grafisch gedateerd uit lijkt te zien kon je wel wat van de modcommunity verwachten normaalgesproken. Al zal dit waarschijnlijk ook zijn om bots, spammers en andere cheaters aan te pakken. Maar het lijkt me de verkeerde manier.

Mensen geld laten betalen voor items is al helemaal bizar. Ook hier lijkt sprake van een verkeerde en drastische reactie, namelijk indirect weer op de cheaters, die ervoor zorgen dat er online winkels zijn waar Diablo-spullen worden verkocht. Blizzard wil dat dus zelf in controle hebben. Onbegrijpelijke beslissingen. Heb er nu geen vertrouwen meer in eigenlijk.

Gamekings | Diablo III krijgt online Auction House

Heb inmiddels dit filmpje gezien, en nu zie ik toch best wel voordelen in dat auction house eigenlijk. Er wordt daar namelijk gemeld dat je er twee auction houses zijn, een betaalde en onbetaalde. Als je dus een goed item vindt kun je dat als ik het goed begrijp kostenloos (tenzij je boven een bepaalde limiet komt met plaatsingen) te koop aanbieden en er zo zelfs geld aan verdienen als je wilt. Het lijkt dus optioneel te zijn om te betalen en dan nog een mogelijkheid om te verdienen ook.

In de ideale (maar wat lastig haalbare) situatie kan ik me zelfs voorstellen dat Blizzard beperkingen stelt aan hoeveel er betaald mag worden voor items. Zo zou je de economie in het spel kunnen veranderen zodat het voor illegale itemsites financieel niet meer of een stuk minder interessant wordt om hun handeltje in stand te houden. Als dat al nodig is, aangezien het een open markt zal zijn en bij een groot aanbod (wat eigenlijk wel te verwachten is) de prijzen zouden moeten dalen. Het spel zal wel wat minder sociaal worden denk ik. Items zomaar weggeven of weggooien is minder interessant met dit systeem.

‪Diablo 3 - Auction House: Play D3, Make Money - Announcement‬‏ - YouTube

Dit filmpje is ook erg informatief. Ze lijken het systeem erg goed uitgewerkt te hebben. Je kunt zelfs instellen dat je automatisch op bepaalde items biedt zodra deze beschikbaar komen.

Kan niet wachten op deze game! Hopelijk nog in 2011 maar ik verwacht het eigenlijk niet..

avatar van Thorak
Het zal inmiddels wel eind 2012 worden...

avatar van Thorak
Tja, zolang er nog geen datum bekend is kan dat met gemak nog een aantal maanden worden opgeschoven, dat gebeurd zo vaak. Het is inmiddels ook al een paar jaar later dan de bedoeling was. Vooralsnog hou ik het nog op midden tot eind 2012, alles wat het eerder word is mooi meegenomen...

Ik wacht ook liever wat langer op een bug-loos spel dan dat ze het eerder uitbrengen en vol met bugs zit. Dat gebeurd tegenwoordig maar al te vaak, sterker nog, het is meer regel dan uitzondering. Maar games die zo lang op zich laten wachten is meestal geen goed teken. Hopelijk weten ze bij Blizzard ook Diablo III op hun standaard te houden en met niet al te veel World of Warcraft mentaliteit er in!

avatar van Thomas83
Ze schuiven inderdaad nog wel eens met de datum, zeker Blizzard natuurlijk, maar in elk geval loopt de beta intussen al, dus ze zouden al vrij ver moeten zijn.

avatar van dave
Sja, maar de beta bevat slechts 1/3 van Act 1. Er staan een heleboel goede playthroughs op YouTube. Het ziet er vrij indrukwekkend uit, moet ik toegeven.

Hopelijk worden de zweepslagen wat opgevoerd en kunnen ze deze nieuwe deadline wel halen.

avatar van Thomas83
Ach, het maakt me allemaal niet zoveel uit eerlijk gezegd. Ben dus niet zo heel onder de indruk meer en Diablo 2 blijft tijdloos.

straks komt hij uit in 2014

avatar van Thorak
Nee ik vermoed december dit jaar. Op Facebook worden nu gratis gamecode's verloot waarmee je gratis kunt spelen, helaas kun je als Nederlander niet mee doen, Belgen wel...

avatar van GameEvolutie
Komt deze niet voor de 360 nee zeker...

Wat gameplay betreft zou je hem makkelijk uit kunnen geven op de 360

avatar van fabblwaps
Ze zouden volgens mij na release gaan kijken of een console versie mogelijk is.

YouTube - Diablo III Black Soulstone Cinematic

Die ogen en huid, echt levensecht. Ook een lekker duister sfeertje, al haalt dit niet het niveau van Diablo 2 en Lord of Destructions qua filmpes. Maar ik ben zeker niet teleurgesteld. Blizzard biedt wat dit betreft altijd wel topkwaliteit.

avatar van Thorak
De releasedatum word waarschijnlijk 15 februari 2012!
Er komt een collectors edition en die ziet er erg gaaf uit, vooral de Diablo schedel met soulstone
usb-stick! Op de usb-stick staan Diablo II en de expension.

avatar van Thomas83
YouTube - Broadcast Yourself.

Weer zo'n sterke cinematic, visueel dan.. Dit schijnt het introfilmpje te worden.

avatar van Thorak
Hmmm... Diabo III begint met de dood van Deckard Cain?

avatar van Thomas83
Dat kan wel uitgesloten worden denk ik. In volgens mij het eerste gameplayfilmpje dat ik van het spel zag liep hij gewoon springlevend rond.

avatar van Thorak
Aan de stem te horen is die oude man Deckard Cain en aan het eerder uitgekomen filmpje te zien gaat dat meisje het werk van haar oom voorzetten...
Maar we zien de man dan ook niet dood gaan, alleen een gat in de grond en de man is weg. Een beetje een Gandalf aktie waarschijnlijk. Je zal hem wel weer ergens moeten redden,
net als in D2.

avatar van Thomas83
Inderdaad, klinkt logisch allemaal. Is ook typisch zo'n quest, haha.

Wanneer komt Diablo III nu eigenlijk uit?

17 februari dacht ik...

EDIT: Het is inmiddels 31 maart geworden.

AvMerode
Game is weer uitgesteld, het word april/juni of eind 2012.
Blizzard is namelijk met meerdere projecten tegelijk bezig, vandaar dat het zo lang duurt.

dat moeten ze dus niet doen dan krijgen ze nooit een goed afgemaakt spel!

MikeMannuh
Blizzard heeft helemaal nooit een release datum vastgezet, anders dan 'early 2012'. Blizzard geeft altijd hetzelfde antwoord op vragen m.b.t. release dates....'when it's done'. Toevallig is er gisteren of eergisteren dan eindelijk specifiek Q2 2012 vastgezet, de allereerste echte indicatie van een release datum van Blizzards kant. De game is dus in principe niet uitgesteld en ook nooit uitgesteld geworden, aangezien dat zou impliceren dat er uberhaupt een release datum was en die niet gehaald zou worden.

avatar van Thorak
Klopt opzich wel, maar wel typisch dat alle verkopende winkels dezelfde datum hadden staan...
Hoe dan ook, ik heb de collector's edition besteld en ik kan niet wachten tot hij bezorgd gaat worden! Sinds jaren weer een game waar ik écht naar uitkijk en dan is iedere dag wachten er 1 teveel!!

straks komt hij pas 2013

avatar van Thorak
Dat hoop ik echt niet, we wachten pas 11 jaar!

avatar van Thomas83
Hoewel de visuele stijl en kwaliteit van de graphics me nog altijd totaal niet aanstaan denk ik dat Diablo 3 toch een erg goede game gaat worden, op basis van wat ik er over heb gehoord. Blizzard heeft toch een hoop van de zwakke punten uit Diablo 2 weggewerkt. De wat vervelende pk'ers, het massale graaien van de bossdrops, de omslachtige manier van traden, het ontbreken van gedeelde stash tussen de characters, steeds items moeten identificeren met scrolls en steeds naar town moeten reizen om items te verkopen, het gebrek aan uitdaging als je alleen PVM speelt en op een hoger level zit en niet houdt van puur magic finden, hoe je als je als je een hoog level hebt uren of meer aan experience binnenhalen kwijt kan zijn doordat je door lag doodgaat, enzovoort.

Je kunt zelfs spullen die je per ongeluk verkocht hebt aan een merchant terugkopen. Eigenijk geweldig hoe Blizzard echt goed heeft gekeken naar dingen die beter moesten in Diablo 2, en ook met wat gewaagde oplossingen durft te komen die aanvankelijk niet zo'n goed idee lijken. Wel jammer dat je als ik me niet vergis nog maar met 4 spelers in een spel kunt in plaats van 8 (lijkt wel een trend om latere delen van een serie het aantal spelers omlaag te brengen), maar aan de andere kant heb ik Diablo 2 als het wat drukker werd altijd wel gehad dat je vaak amper meer zag wat er gebeurde. Al kan dat aan mij liggen.

avatar van Thorak
Het was vooral leuk als je een Necromancer in je groep had en vervolgens tegen skeletten moest vechten, zoals in The Barracks bijvoorbeeld...