Diablo III (2012)

Alternatieve titel: Diablo 3

Macintosh / PC / PlayStation 3 / PlayStation 4 / Xbox 360 / Xbox One / Nintendo Switch

Ontwikkeld door Blizzard
Uitgegeven door Blizzard

Het verhaal speelt zich twintig jaar na de gebeurtenissen van Diablo II af. De Speler krijgt de keuze uit vijf karakterklassen, waaronder de Barbarian, Witch Doctor en Wizard. Nieuw daarbij is de keuze tussen het mannelijke of vrouwelijke geslacht.

Onlangs met deze begonnen, op de switch. Lijkt me een ideaal game voor een mobiel platform, en dat is het ook. Heel makkelijk op te nemen en even een kwartiertje te spelen, wat dan vaak ontaard in een uur spelen.

Toch heb ik tot nu toe niet het Diablo gevoel als met deel 2 heel lang geleden. Vooral de loot-verslaving treed niet echt op, om een of andere reden herinner ik me de loot-interface bij D2 als veel beter omgezet. Daar was het telkens een feest nieuwe loot op te pakken en te hopen iets speciaals te vinden. Bij D3 lijkt het meer een ad-hoc gebeuren. Ook de inventory handling lijkt veel gecompliceerder als destijds en niet zo intuitief.

Combat is echter feilloos, en dat lijkt me alsnog het belangrijkste aan een hack and slash.

Toevallig vandaag ook bezoek gehad van twee vrienden en tussen onderling wat bijpraten en games showen ook een wat langer potje Diablo 3 gespeeld en idd. Het speelt echt nog altijd net zo lekker als een aantal jaar terug, maar ziet er ook gewoon ook nog erg knap uit. Blizzard mag ook vaak op de schop genomen worden maar als ik de game (fysiek) in een sale tegenkom vrees ik dat ik ook weer voor de bijl ga.

Het verschil tussen de item handling van 2 en 3 kan ik me echter niet meer voor de geest halen (Diablo 2 is net wat te lang terug) maar omdat ik dit best vaak gespeeld heb op de pc kan ik nu best mee leven.

Ik ben trouwens erg benieuwd wat Blizzard gaat doen met een Diablo 4. De games zijn nooi echt veeleisend geweest dus ik vraag me af of daar nog een port van inzit (mits het spel binnen de eerste pak 3 jaar uikomt. Ik neem aan dat met de huidige sales Nintendo het ding toch een 5 of 6 jaar in de rekken wil houden. We zitten nu in jaar 3 dus...).

Of ach....toch nog een Fire Emblempje en ik ben al blij. Ook al moet ik nog drie keer door die ander.

gewoon Diablo III op switch spelen, bolt goed.

Dat staat vast. Maar het maakt me niet minder benieuwd naar de opvolger en mogelijkheid tot een port.

Ook leuk dat dit de definitieve editie is trouwens. Met Necromancer klasse.

Berichten verplaatst naar Diablo IV (2021)